Forum > Zelfbouw Speakers

Welk plaatmateriaal en waarom wtw-bracing in mijn speakers ?

(31 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
24-4-2004 11:17
je kanzelfs met een onhoorbare toon, een glas laten springen, of ruiten, of whatever.
elk materiaal, en voorwerp heeft een eigenfrequentie.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
24-4-2004 16:02
De resonantiefrequentie van glas ligt in principe nog wel binnen ons gehoorbereik, maar waarschijnlijk kan het met een harmonische van deze resonatiefrequentie ook wel lukken.
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
24-4-2004 19:25

Next schreef:

JVS schreef:

Mr. Edie schreef:

huh shocked 8O
Dit heeft toch niks met wall-to-wall bracing te maken... Bovendien, dat Merantie/MDF verhaal is zoooo bekend al. (terwijl ik MDF met water nog enigzins vind meevallen, alleen het "scheuren" in de platen en kapotte hoeken dan...)
Niks met wtw-bracing te maken ? Dan neem je maar eens de moeite om het stukje te lezen vanaf figuur 16.... Hier staat toch duidelijk het bewijs dat juist het verstevigen van de wanden (virtueel "opdelen" van je wand in kleine stukjes) sterk helpt bij het tegengaan (verhogen) van paneelresonanties / wall flexing (bij subs).
Wel even lezen, Edie doelt op het verhaal van Luc, dat had weinig met WTW-bracing te maken.
Oeps, excuses.. Goed lezen is inderdaad een kunst :-)
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
25-4-2004 21:17

Luc schreef:

Hoe ga je de speakers toepassen? P.A.? In dat geval zou ik (net als de rest van de kast overigens) gewoon voor 18 mm. berken/meranti multiplex gaan. Voor hifi (vaste) toepassingen doet mdf het ook prima, denk alleen een beetje aan het gewicht als je voor mdf gaat.
J*zus mina! Heb ik dat geschreven? sad :( Mijn oprechte excuses voor het vervuilen van dit topic. laugh :D Ik zie dat ik de topic titel te vlug (waarschijnlijk in een oogwenk) heb bekeken...

Ben het verder met jullie eens, dit had niets met het "waarom wtw-bracing verhaal" te maken.
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
26-4-2004 10:07
Ik vind de kastversterking in topkasten overbodig. Als je resonanties wilt tegengaan zorg dan voor schuine wanden en genoeg dempingsmateriaal. In baskasten zou ik de WTW bracing altijd in het midden doen, omdat daar de trilling van de plaat het grootst is.

Groeten Daniel.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
26-4-2004 12:39
Ook bij mid/hoog kasten (ik zou bijna zeggen JUIST bij mid/hoog kasten) is een dode kast belangrijk. Ik moet er toch niet aan denken dat paneeltjes het tijdspectrum van de dure drivers om zeep zouden helpen!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
26-4-2004 12:47

Daniel schreef:

Ik vind de kastversterking in topkasten overbodig. Als je resonanties wilt tegengaan zorg dan voor schuine wanden en genoeg dempingsmateriaal. In baskasten zou ik de WTW bracing altijd in het midden doen, omdat daar de trilling van de plaat het grootst is.

Groeten Daniel.
Ik zie eigenlijk niet in wat een schuine wand beter zou zijn dan een rechte wand voor wat betreft de paneelresonanties.. De resonantiefrequentie wordt mijns inziens enkel bepaald door de oppervlakte en het soort materiaal (dichtheid ervan).. Het maken van schuine wanden zou wél enigszine kunnen helpen tegen reflecties in de kast, maar daarvoor hadden we al dempingsmateriaal..
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
26-4-2004 12:53
In baskasten zou ik de WTW bracing altijd in het midden doen, omdat daar de trilling van de plaat het grootst is
Aangepaste quote:
Door de kast als het ware in allemaal kleine stukjes te verdelen, krijg je allemaal kleine kastresonanties, die elkaar niet versterken, en omdat ze zo klein zijn (zo goed als) onhoorbaar zijn.
Precies in het midden bracen is dus ook een stuk minder effectief. Je krijgt dan een aantal stukken met de zelfde afmetingen en dus dezelfde resonantie-frequentie, die elkaar onderling versterken.
Overigens is het wel zo dat de resonanties van de platen al snel buiten het werkgebied van de baskast liggen. Maar meer bracing zorgt dat je de kastwanddikte kunt verlagen en op die manier bespaar je dus gewicht. Kleinere stukjes zijn namelijk relatief stijver en laten als het ware het geluid ongemoeid.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
26-4-2004 14:59
Ik bedoelde de schuine panelen niet voor paneelresonanties, maar inderdaad voor het voorkomen van reflecties/staande golven. happy :)
Martin HSIStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2003
Laatste: 19-9-2009
Berichten: 4
8-6-2004 22:11
Hallo iedereen,

ik heb ook een onderzoek gedaan naar kastmaterialen.
Zie hier het verslag:
www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmaterialenonderzoek.htm
WTW bracing is in het onderzoek versteviging genoemd.

Martin HSI
Geniet van kwaliteit

Terug naar forum Reageer (zonder quote)