Forum > Zelfbouw Speakers

Welk plaatmateriaal en waarom wtw-bracing in mijn speakers ?

(31 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
23-4-2004 11:56
Voor diegenen onder ons die het duits machtig is:

www.exdreamaudio.de/Boxen-Baumaterial/boxen-baumaterial.html

Interessant stukje wat het nut van wall-to-wall bracing maar weer eens aantoont.
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
23-4-2004 12:15
Hoe ga je de speakers toepassen? P.A.? In dat geval zou ik (net als de rest van de kast overigens) gewoon voor 18 mm. berken/meranti multiplex gaan. Voor hifi (vaste) toepassingen doet mdf het ook prima, denk alleen een beetje aan het gewicht als je voor mdf gaat.
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
23-4-2004 12:36

Luc schreef:

Hoe ga je de speakers toepassen? P.A.? In dat geval zou ik (net als de rest van de kast overigens) gewoon voor 18 mm. berken/meranti multiplex gaan. Voor hifi (vaste) toepassingen doet mdf het ook prima, denk alleen een beetje aan het gewicht als je voor mdf gaat.
huh shocked 8O
Dit heeft toch niks met wall-to-wall bracing te maken... Bovendien, dat Merantie/MDF verhaal is zoooo bekend al. (terwijl ik MDF met water nog enigzins vind meevallen, alleen het "scheuren" in de platen en kapotte hoeken dan...)
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
23-4-2004 18:27

Mr. Edie schreef:

Luc schreef:

Hoe ga je de speakers toepassen? P.A.? In dat geval zou ik (net als de rest van de kast overigens) gewoon voor 18 mm. berken/meranti multiplex gaan. Voor hifi (vaste) toepassingen doet mdf het ook prima, denk alleen een beetje aan het gewicht als je voor mdf gaat.
huh shocked 8O
Dit heeft toch niks met wall-to-wall bracing te maken... Bovendien, dat Merantie/MDF verhaal is zoooo bekend al. (terwijl ik MDF met water nog enigzins vind meevallen, alleen het "scheuren" in de platen en kapotte hoeken dan...)
Niks met wtw-bracing te maken ? Dan neem je maar eens de moeite om het stukje te lezen vanaf figuur 16.... Hier staat toch duidelijk het bewijs dat juist het verstevigen van de wanden (virtueel "opdelen" van je wand in kleine stukjes) sterk helpt bij het tegengaan (verhogen) van paneelresonanties / wall flexing (bij subs).

Link komt overigens van een duits PA-forum alwaar er erg veel met spaanplaat gebouwd wordt...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
23-4-2004 18:37
dan zal dat daar wel heilig zijn, die WTW bracings.
ik ben nu met paneeltjes bezig voor topjes, van 40x60, en met precies in het midden, een dikke brace, moet dat toch meer dan voldoende zijn.
lijkt mij anders onhoorbare verschillen op te leveren, en voelbaar gewicht.
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
23-4-2004 19:27

JVS schreef:

Mr. Edie schreef:

huh shocked 8O
Dit heeft toch niks met wall-to-wall bracing te maken... Bovendien, dat Merantie/MDF verhaal is zoooo bekend al. (terwijl ik MDF met water nog enigzins vind meevallen, alleen het "scheuren" in de platen en kapotte hoeken dan...)
Niks met wtw-bracing te maken ? Dan neem je maar eens de moeite om het stukje te lezen vanaf figuur 16.... Hier staat toch duidelijk het bewijs dat juist het verstevigen van de wanden (virtueel "opdelen" van je wand in kleine stukjes) sterk helpt bij het tegengaan (verhogen) van paneelresonanties / wall flexing (bij subs).
Wel even lezen, Edie doelt op het verhaal van Luc, dat had weinig met WTW-bracing te maken.

Verder ben ik met Bart eens: het voelbare gewicht neemt extreem toe, terwijl je het verschil pas goed hoort als je de twee (met en zonder WTW) naast elkaar zet. Dat neemt nog niet weg dat goede WTW-Bracing een 'must' is.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
23-4-2004 20:51
idd, en overdrijven ook zeker!!!

als ik sommige hifi kastjes zie, vraag ik me bij de bouwplannen af, welk bos ze gaan kappen wink ;)
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
23-4-2004 21:25
Toch snap ik ook niet echt waarom in een relatief kleine topkast WTW bracing zou moeten... Ik dacht altijd puur in subs (baskisten)...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
23-4-2004 21:55
Toch snap ik ook niet echt waarom in een relatief kleine topkast WTW bracing zou moeten... Ik dacht altijd puur in subs (baskisten)...
Voor hoorbaar resoneren heb je geen gigantische druk nodig. Puur het feit dat er een bepaalde frequentie wordt bereikt, is genoeg om de kast te laten resoneren.

In een sub liggen de kastresonanties als snel buiten het werkgebied. Resonanties worden naar boven verplaatst en komen dus in het werkgebied van de top.
Aangezien het werkgebied van de top vele malen groter is als dat van de sub, spelen kastresonanties hier ook een grotere rol.
Materialen hebben dus al eigenlijk gauw standaard een resonantie frequentie in het werkgebied van de top. Door de topkast als het ware in allemaal kleine stukjes te verdelen, krijg je allemaal kleine kastresonanties, die elkaar niet versterken, en omdat ze zo klein zijn (zo goed als) onhoorbaar zijn.
Precies in het midden bracen is dus ook een stuk minder effectief.

Je zou dus zelfs kunnen stellen dat wtw-bracing in tops nog belangrijker is.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
23-4-2004 23:38
ahzo.. ik begrijp het nu wel ja :)

Ik maar denken, als je alles goed verlijmt en eventueel wat spijkers of schroeven erin zet, is het haast onmogelijk. Met zo'n bass-test cd dan hoor je inderdaad soms net of de subs het heel moeilijk ermee hebben (of de kasten ???) want dan 'rammelt' idd iets "erin". In mijn subs (eigenlijk een ervan) heb ik dit ook best wel (esw 1015) toch zitten alle planken muurvast..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)