Forum > Zelfbouw Speakers

Akoestiek, belangrijke factor?

(42 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
12-6-2005 12:51
De meeste kasten die ik maak staan regelmatig op locatie. Zo krijg ik inzicht hoe een kast/systeem zich gedraag in de praktijk. De klanten, die van mij huren, weten ook dat het voor mij praktijk "experimenten" zijn en betalen dan ook niet al te veel "huur". Ik ben er eigelijk de hele tijd bij en kan zo, met de laptop, de controller bij regelen. Op deze manier vergaar ik een heleboel kennis, omtrent gedrag van kasten/systemen in de praktijk, die ik bij de bouw of verkoop van een kast/systeem weer kan gebruiken/uitdragen, vandaar ook dit topic. De ervaring die ik had, in mijn loods, gaf mij dan ook zo indruk dat ik dit toch even wilde delen.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
12-6-2005 16:30

Peter schreef:

Oja, het zijn geen minima/maxima maar buiken en knopen wink ;)
Dat klopt maar dit leek mij wel zo duidelijk voor iedereen. wink ;)
MartijnvaanderingStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2004
Laatste: 2-11-2008
Berichten: 68
12-6-2005 22:40
dus... om een lang verhaal kort te maken, als je een apparte zaal hebt... gooi het op het forum razz :p

maar opzich is een natuurkundige aanpak lijkt mij persoonlijk niet verkeerd, daarom zal ik ook wel een typische hts-er zijn. Maar ik ben ook een student en dus enigsinds lui, dus ik zou zeggen vuistregels maken en je ervaringen delen met je collega's.

Kan iemand mij btw adviseren wat ik zal doen met een oplucht festival met een DJ podium en een band podium die tegenover elkaar liggen met 40 m er tussen.

tot mijn beschikking heb ik 4 jbl toppen(die 2 bassen bij houden) en 6 bassen.

zelf zat ik te denken aan optreden van de bands 2 toppen en 2 bassen en voor de DJ 2 toppen met 4 bassen.
de set die niet gebruikt wordt tijdens 1 van de podia wil ik dan gebruiken als delay set... dus zorgen voor een lekkere spreiding op t gehele plein...

GOED ID?

dus nog even de link naar acoustische onderwerp... het plein is rond en de winkels die er staan hebben de neiging alles te weerkaatsen. daarom dus het id om een vierkant te bouwen zodat de mensen die echt komen voor t feest alleen maar tevoorzien van direct geluid en dus zo min mogelijk weerkaatsing te laten horen.

graag advies... wat ook als tip kan worden gezien laugh :D
In het land der blinden is 1 oog koning
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
12-6-2005 23:11
Ik zou gewoon alle 6 subs neerzetten als je ze toch hebt, die dingen stralen namelijk alle kanten op itt tot topjes waardoor je er veel meer van nodig hebt buiten.
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
12-6-2005 23:15
Dat zegt ie toch? Hij vraagt zoals ik het lees alleen advies over de opstelling en wie 4 en wie 2, ik zou het zo doen als hij het nu heeft. Ben het wel met hem eens.
I'll take you to the KoffieShop...
RonnyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-2-2003
Laatste: 30-6-2008
Berichten: 74
14-6-2005 13:17
dan begin ik met een praktijk situatie die zich binnenkort gaat afspelen. het gaat hier om een party met optredens van milc inc, lasgo( belgen onder ons kennen die wel). gebruikt systeem gaat zijn 8*C7sub en 4* C7 top van d&b. 4 max 15 als delay en 4 max 15 als monitor.
het is een tentfuif. binnenafmetigen tent: 20m breed, 50m diep. Volgens jullie is het dus niet ideaal om aan beide kanten van het podium 2 stacks c7 te zetten(4 bassen 2 toppen)?

enige suggesties?

mvg
ronny
tis altijd watt
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
14-6-2005 13:20

ronny schreef:

dan begin ik met een praktijk situatie die zich binnenkort gaat afspelen. het gaat hier om een party met optredens van milc inc, lasgo( belgen onder ons kennen die wel). gebruikt systeem gaat zijn 8*C7sub en 4* C7 top van d&b. 4 max 15 als delay en 4 max 15 als monitor.
het is een tentfuif. binnenafmetigen tent: 20m breed, 50m diep. Volgens jullie is het dus niet ideaal om aan beide kanten van het podium 2 stacks c7 te zetten(4 bassen 2 toppen)?

enige suggesties?

mvg
ronny
Twee stacks per kant kan wel, alleen moet je rekening houden met de horizontale afstraling van de kasten. Ik zou in dit geval 2x C4 per kant plaatsen. C7 is niet bedoeld om op deze manier naast elkaar gezet te worden.

Daarnaast zou ik die maxjes als delay laten vervallen en daarvoor in plaats een 2 B2 subs in het midden onder stage plaatsen. Daar heb je op 50M een stuk meer aan dan een dalayspeaker(MITS je C4 gebruikt).
RonnyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-2-2003
Laatste: 30-6-2008
Berichten: 74
14-6-2005 14:20
je precies, maar dan moet je dat ook hebben staan he :-)

we hebben alleen c7, Q sub, Q1, Q7 en max.... en voor de line array was geen budget... dus c7. spreiding van c7 is niet zo een punt, binnenste toppen worden naar binnen gedraait denk ik. spreiding is overigens 75° horizontaal en 40° verticaal voor de c7 top...

mvg
ronny
tis altijd watt
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
14-6-2005 14:31

ronny schreef:

je precies, maar dan moet je dat ook hebben staan he :-)

we hebben alleen c7, Q sub, Q1, Q7 en max.... en voor de line array was geen budget... dus c7. spreiding van c7 is niet zo een punt, binnenste toppen worden naar binnen gedraait denk ik. spreiding is overigens 75° horizontaal en 40° verticaal voor de c7 top...

mvg
ronny
Tja, mijn glazen bol had ik niet bij de hand. razz :p

Als je niets anders tot je beschikking heb zou ik het inderdaad doen zoals je beschreven hebt. Zolang je die toppen niet te strak tegen elkaar aan plaatst moet het wel lukken.
DecibelluxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2005
Laatste: 27-8-2005
Berichten: 9
15-6-2005 23:36
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 16-6-2005 11:11

Peter schreef:

Met natuurkunde gaan berekenen waar je je bassen weg moet zetten is niet te doen. Immers is een lege zaal ook weer heel anders dan een volle zaal, mensen staan nooit op dezelfde plek etc etc. Kortom veel te veel variabelen om rekening mee te houden.

Het beste zal toch zijn op locatie proberen. Na een aantal keer heb je dusdanige ervaring dat je wel een beetje een inschatting kan maken van de beste opstelling.

Oja, het zijn geen minima/maxima maar buiken en knopen wink ;)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets.

Voor je gericht iets uit je ervaring kan gaan leren, bestudeer je best even de theorie. Al eens een dokter geweten die niet gestudeerd heeft maar het allemaal door ervaring leerde ? happy :)

In de bovenstaande postings worden pogingen ondernomen om wat met staande golven enz te gaan redeneren. Maar het gaat hier niet over golven in de vrije ruimte, maar wel over een reverberante zaal. Elke cursus 'zaalakoestiek' begint met de natuur en het gedrag van de reflecties. Die combineren uiteraard met het directe geluid.

Doe eens de volgende proef : in een stille zaal klap je één maal stevig in je handen en je luistert tot het galmgeluid net uitgestorven is. Die tijd probeer je te schatten (door te tellen bv) en zo vind je een goede benadering voor de klassieke reverberatietijd (de TR60 uit de wet van Sabine (
Edit Mod: Dré: RT60 (dit voor het geval mensen willen zoeken op deze term ;-)
).

Daarna schat je de inhoud V van de zaal (in kubieke meter). Deel V door de gevonden reverberatietijd (in seconden), trek uit de uitkomst met je calculator nu de vierkantswortel en vermenigvuldig alles met 0,058. De uitkomst van deze berekening is de zogenaamde 'galmstraal' (Hallradius), uitgedrukt in meter.

Het is de afstand waarop je moet gaan staan om precies evenveel galm als direct geluid van de bron te horen. Als je dichter bij de geluidsbron (een box bv) gaat staan dan die bekomen galmstraalwaarde, dan overheerst het directe geluid uit de bron (box). Ga je verderaf staan, dan OVERHEERST het galmgeluid.

Je zal dan versteld staan vanaf welke kleine afstand tov de bron dat het galmgeluid de bovenhand neemt. Het galmgeluid, voor de goede orde, is dus compleet afhankelijk van de zaaleigenschappen en het aanwezige publiek, en NIET van de bronkwaliteit. M.a.w. gezegd : in een normale zaal draagt de kwaliteit van de zaal al snel méér bij aan het totaalgeluid dan de kwaliteit van de box.

Eerlijkheidshalve moet ik er aan toevoegen dat de bovenstaande berekening geldt voor rondomstralende bronnen. Eén enkele basreflexbox straalt nogal redelijk in alle richtingen en kan dus in zekere mate als rondomstraler bekeken worden. Een bashoorn (W-bin bv) heeft dan weer meer richteffect. In dat geval zal de effectieve galmstraal gelukkig iets groter worden dan de berekende. Ook de plaatsing van de bron tov muren, hoeken, enz of de manier van stacken van de boxen bepaalt mee het richteffect en dus de effectieve galmstraal. Maar het blijft schrikken van de kleine afstand van waarop de zaal-parameters de boxenkenmerken overtroeven !

Theorie ? Ja zeker, maar met de galmstraal wordt door professionele geluidstechniekers (radio, TV, opname...) toch wel rekening gehouden bij het maken van opnames. Uiteraard speelt dit ook mee bij het ontwerp van concertzalen, studio's enz.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)