Forum > Zelfbouw Speakers

Akoestiek, belangrijke factor?

(42 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
8-6-2005 00:15
Vanavond in mijn loods een set gedemonstreert, 2x15" laag, 15"/1" top. De ruimte is 8x15mtr en in de hoek zit een wc-hok van 1x2mtr. De set stond naast de wc 2mtr van de wand op de 8mtr kant. De kant van de wc zat tot mijn verbazing weinig laag in, terwijl de andere kan reete diep en 2x zo hard ging, terwijl het laag voorzowel links en rechts mono is. Ik dacht in eerste instantie dat ik een versterker kapot had, dus versterker omgewisseld met een ander, nog weinig. Daarna kabels van linker stack naar rechts en van rechter stack naar links, nog steeds aan de kant van de wc weinig. Toen de heele linker stack, met kabel, naar rechts, en rechts naar links, nog weinig laag aan de wc kant. Conclussie, Het wc hokje heeft dus danig invloed op het geluid dat dit duidelijk hoorbaar is.
Van het weekend ga ik de set buiten zetten met, voorzowel links en rechts, de zelfde omgeving, kijken of er nog verschil in links en rechts zit om een fout in het systeem uit te sluiten.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
8-6-2005 00:33
weerkaatsing en uitdoving spelenm natuurlijk altijd een rol.

zeker met mijn huidig thuis setje, (bas bestaat volledig uit hoorns) merk je zeker goed, dat plaatsing van de subs errug belangrijk is.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
8-6-2005 08:43
Dat het een rol speelde wist ik, maar zo veel shocked 8O
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
8-6-2005 11:36
Ik ben wel in situaties geweest waarbij 4 18" kasten zich helemaal de pleuris stonden te beuken maar er op het midden van de dansvloer verdomd weinig van te merken was.

In het laag heeft een ruimte een GIGANTISCHE invloed op het geluid.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
8-6-2005 11:50
Ik stond er echt van te kijken en dan ook het verschil tussen de linker stack en rechter stack, door het hok van de wc aan een kant, want dat is het enige echt wezelijk verschil in mijn loods. Wat ik eigelijk met dit topic wil bereiken is dat men er van bewust wordt dat akoestiek een hele belangrijke factor is om mee rekening te houden bij het plaatsen van je set. Experimenteer een beetje, indien mogelijk, met de opstelling hiervan.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
8-6-2005 11:53
Daarom is het ook zo belangrijk de klank van een set niet af te rekenen op 1 specifieke situatie/test. Stel dat iemand mijn speakers was komen beluisteren in die situatie waar mijn subs gewoon mietjes waren op de dansvloer. Die had de set absoluut afgekeurd (en ik met hem). Maar 1 week later stond dezelfde set in een andere locatie de TL buizen van he plafond te trekken (foto's beschikbaar ;-)

En daarom is het ook belangrijk een goede luisterruimte te hebben waarbij dit soort problemen zich EN zo minimaal mogelijk voordoen EN voor alle opgestelde speakers gelijk zijn (en dat laatste is nog best pittig...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
8-6-2005 12:23
@ ivo. dit is inderdaad een goede les, voor al die lui, die vragen

"hoeveel man kan ik met deze set aan ? "

zoals dré al aangaf, kan een fikse set als een erwtje klinken bij verkeerde plaatsing, of omgeving.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
8-6-2005 12:39
De luistertest viel niet tegen omdat één stackkant al voldoende laag gaf. Ik kan mij inderdaad situaties bedenken dat men laag tekort kom door uitdoving ed. Daarom geef ik ook aan, bij luisterdagen, om over de set, en vooral het laag, na te denken en de set niet te krap aan te schaffen.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
TimmelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-10-2004
Laatste: 9-7-2007
Berichten: 61
8-6-2005 15:20
Wij hebben ook wel eens aan de hand gehad dat er achter de boxen heel veel bas was en voor de boxen bijna niks. Heel vervelend sad :(

Nog een voorbeeld.
In een bepaalde zaal draaien we met 2 bassen (Yorkville LS808)op een DAP-versterker van 2 x 400W RMS (8ohm). Dit gaat retehard. In een andere zaal die slecht een klein beetje groter is hebben we voor het zelfde resultaat 4 van deze bassen nodig aangestuurd door 2 Carver PT2400 versterkers (2 x 750W RMS 8ohm). Dus in de eerste zaal 800W RMS bas (DAP ook nog wel) en in de andere zaal 3000W RMS bas (Carver!!) Zo zie je maar dat de akoestiek zéér belangrijk is.

Als je nu grote problemen hebt met uitdoving van de bassen op bepaalde plaatsen moet je eens een centerstack neerzetten, mono aangestuurd. Je hebt deze problemen dan niet meer en bovendien krijg je er ook nog eens 3dB gratis bij door de koppeling van het geluid happy :)
Niet genoten is altijd mis!
Dj NathanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-12-2002
Laatste: 23-1-2013
Berichten: 271
8-6-2005 23:08
Dit noemen ze Minima's en Maxima's
Stel je hebt een ruimte van 17 meter een Frequentie van 20 hz past daar precies in(340 m(snelheid vna het geluid) : 17 = 20) Maar de octafen van 20 HZ 40 en 80.
Passen er ook precis in. Op sommige plekken hogen ze mekaar op. Maar op andere plekken trekken ze mekaar af. Iets waar je als geluidtech best rekening mee moet houden.

Maar dat wisten de meeste dus al
Pearl 2000 in da house!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)