Forum > Geluid

Welke Crossover?!

(41 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
2-5-2005 00:33

Lamme bever schreef:

Maar is het niet zo dat als ik de tonen vanaf zeg 150 Hz naar de "topkasten" stuur deze ook wat harder kunnen (als ze de bas niet hoeven weer te geven)?
En het is dan ook beter voor de subs als ze een weergave hebben van tot 150 Hz toch?
Helemaal correct.
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 7-7-2024
Berichten: 1344
2-5-2005 16:27
Maar is het niet zo dat als ik de tonen vanaf zeg 150 Hz naar de "topkasten" stuur deze ook wat harder kunnen (als ze de bas niet hoeven weer te geven)?
Nee, dat is niet zo.

Dre's uitleg

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Lamme beverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2004
Laatste: 6-10-2008
Berichten: 162
2-5-2005 19:11
Ik bedoel eigelijk dat je de "topspeakers" harder kan laten spelen zonder dat ze gaan kraken wanneer je de lagere tonen achterwege laat.
Ik snap idd dat als je de bas wegfiltert het aantal watts ook minder wordt.
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
2-5-2005 20:51

Lamme bever schreef:

Ik bedoel eigelijk dat je de "topspeakers" harder kan laten spelen zonder dat ze gaan kraken wanneer je de lagere tonen achterwege laat.
NEE dus, da's nou net waar Johan voor waarschuwt!

Lamme bever schreef:

Ik snap idd dat als je de bas wegfiltert het aantal watts ook minder wordt.
Het aantal watts vermindert NIET, zowel versterkervermogen als belastbaarheid van de speakers blijft hetzelfde.

Als ik het verhaal waar Johan naar verwijst (bedankt voor je correctie) goed begrijp wordt de mid/hoog speaker méér belast doordat hiervoor verhoudingsgewijs ook méér vermogen beschikbaar is gekomen. Je hebt immers het laag weggefilterd.
Het vermogen dat de kast vanuit de versterker krijgt verandert niet, maar door het ontbreken van lage tonen verschuift de mate van besteding van dat vermogen tussen de verschillende speakers. In dit geval krijgt het mid/hoog dus méér en als je hem dan ook nog eens harder gaat zetten kan dat weleens funest zijn.
Correct me if I'm wrong.
(en voor Dré's uitleg ga ik nog weleens goed zitten wink ;) )
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
KeyserStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-5-2005
Laatste: 27-3-2011
Berichten: 2
3-5-2005 21:37

Lamme bever schreef:

Jep dat wist ik...
Maar is het niet zo dat als ik de tonen vanaf zeg 150 Hz naar de "topkasten" stuur deze ook wat harder kunnen (als ze de bas niet hoeven weer te geven)?
En het is dan ook beter voor de subs als ze een weergave hebben van tot 150 Hz toch?
volgens mij klopt dit juist wel hoor. hoe kleiner het frequentiegebied dat een luidspreker hoeft weer te geven, hoe zwaarder hij belast kan worden bij andere frequenties. Voor het hoog zal het niet veel uitmaken, die blijft het zelfde frequentiegebied doen, maar de middentoner wordt minder belast als de bas weg valt. Verder heb je meer vermogen beschikbaar, omdat de versterker óók ontlast word van de lagere frequenties. De kwaliteit van het middengebied zal ook omhoog gaan, omdat het niet meer word gemoduleerd door het laag.
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
3-5-2005 22:23
Denk eens na en zeg het dan opnieuw.... sneaky :V shut up :X De belastbaarheid is een vast getal...stille hint
I'll take you to the KoffieShop...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
3-5-2005 22:58
De speaker kast belastbaarheid en de losse speaker belastbaarheid moeten even van elkaar gescheiden worden.

een mid of hoog driver in een fullrange kast kunnen niet de totale speakerkast belastbaarheid aan. de speakerkast belastbaarheid word voornamelijk bepaald door de laag driver.

bv een HT driver van 80 watt RMS (en das een flinke jongen) kun je wel terug vinden in een 500 watt top kast. bij HiFi tweeters word meestal de kast belastbaarheid opgegeven bij een bepaalde cross frequentie.

Als je de woofer alleen als mid gaat gebruiken dan word de belastbaarheid begrensd door de tweeter, want die crossfrequentie blijft nou eenmaal hetzelfde. de woofer daarintegen krijgt het een stuk makkelijker.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
KeyserStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-5-2005
Laatste: 27-3-2011
Berichten: 2
4-5-2005 10:11
Ik denk dat we allemaal wel hetzelfde bedoelen, maar andere woorden gebruiken razz :p
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
4-5-2005 10:39
Even terug komen op de Behringer crosovers.

Kun je de limiters niet uitschakelen dmv van een knopje achterop ofzo?
Soms..
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 21-6-2024
Berichten: 455
4-5-2005 11:20

GoTMoRe schreef:

Even terug komen op de Behringer crosovers.

Kun je de limiters niet uitschakelen dmv van een knopje achterop ofzo?
Knopje zit op de voorkant.
Hoe meer kennis hoe meer twijfel

Terug naar forum Reageer (zonder quote)