Forum > Algemeen Forum

Electriciteit op podium

(17 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
29-4-2012 16:54
Ik leg meestal een rond met blokken, begin bij de monitortafel en eindig daar ook weer. Op die manier heb je elke drie meter een blok liggen, dit zijn 10-voudige met een cee-doorlus. Prikpunten zat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
29-4-2012 18:30

Staaf schreef:

Die combikabels vind ik persoonlijk niet echt makkelijk werken voor monitorgebruik. Monitorlijntjes komen vanuit de multi, spanning prik ik in op zo een contactdoos. Indien ik van die combikabel moet gebruiken zit ik zowieso vast aan de lengte van die kabel.
Waar leg je je stagebox van de multi? Ik neem aan naast het podium op een amprack? Daar leg je dan een een verdeelslof voor je actieve monitoren. Vervolgens naar elke actieve monitor een combikabel power+signaal. Wat is daar niet makkelijk aan? Ja, je zult combikabels van verschillende lengtes nodig hebben, maar het is stukker netter dan losse powerkabels, verdeelblokjes en signaalkabels!
't is maar een hobby...
StaafStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2004
Laatste: 12-3-2019
Berichten: 57
29-4-2012 20:10
Idd, het feit dat ik combikabels van verschillende lengtes nodig zal hebben + mijn ervaring is dat het dan altijd net niet uitkomt. Ik ben wel akkoord met het feit dat het een heel stuk netter is.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
29-4-2012 20:28
Wat betreft niet uitkomen, gelegenheids-podiums zijn over het algemeen niet veel breder dan 8 meter breed en 4 meter diep.
Zijn ze dat wel, staat de band heus niet 20 meter uit elkaar, dus meestal ook wel binnen die 8x4 meter, of het moet echt een grote band zijn of om een heel groot concert gaan, maar hoe vaak maak je dat mee wink ;)

ik snap voor een gedeelte wel waarom je met zoveel blokjes werkt.
Dat zit hem waarschijnlijk in je beperkte stroomvoorziening.

Zelf heb ik een handige oplossing voor zoiets.
Men neme een 5 aderige krachtkabel van pak hem beet 15à20 meter
Aan het einde zet je een goede degelijke stekkerdoos (niet zo'n gamma ding) van slagvast kunststof met 2x3 tot 5 stopcontacten en halverwege de kabel zet je nog zon doos in het verlengde.
Zelf heb ik op die dozen aan twee kanten stopcontacten gemonteerd. De ene kant op de ene fase en de andere kant op de andere fase.
Omdat je een 5 aderige kabel tot je beschikking hebt, sluit je de nul EN de fase apart per rij stopcontacten, zodat je aan het begin nooit nare resultaten kunt krijgen met je twee stekkers.

Aan het begin van de kabel maak je met twee stukken kabel van 5 meter twee 230 stekkers met elk hun fase en nul en aarde, en zo heb je dan één dikke kabel die je veilig op twee fases kunt zetten en 2x 16 ampère kan verdelen over je podium.
Scheelt een hoop gelus en je hebt toch een mooie duidelijke main core.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
29-4-2012 21:46

jadjong schreef:

Ik leg meestal een rond met blokken, begin bij de monitortafel en eindig daar ook weer. Op die manier heb je elke drie meter een blok liggen, dit zijn 10-voudige met een cee-doorlus. Prikpunten zat.
Inderdaad, ook een fijne methode en het voordeel van CEE doorlus is dat mensen niet geneigd zijn deze eruit te trekken.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
30-4-2012 12:50

kaos schreef:

Bomdes, ik volg je reactie niet. Maar je zult wel bedoelen dat je al je apparaten ombouwd.
Verder is bij deze connectoren geen apart male chassisdeel nodig. Hij lockt om de aardpen.

Maargoed, dit is inmiddels offtopic.
Dan is het idd een prima oplossing, ik ging ervanuit dat ze werkten zoals de welbekende blauwe locking IEC zoals bv op showtec en QSC zit. Die hebben wel specifieke chassisdelen nodig, waardoor je dus alles moet ombouwen (en je even goed kan ombouwen naar powercon)
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
2-5-2012 12:57
Stroom op het podium doe ik met 4 voudige slagvaste blokken met powercon in/uit erop.

Als er actieve monitoren liggen worden deze apart gevoed met een combikabel vanuit de prikblok.

Uiteraard heb ik tussen de blokken voldoende kabellengte zitten en er ook genoeg op het podium liggen.

Blokje stekertje combinatie om door te lussen is vragen om problemen.

Uiteraard gaat er geen kabel over het podium heen die van belang is voor de pa.

Nog nooit problemen gehad zowel op groot als klein podium.

Is even wat geld uitgeven aan het juiste materiaal maar het levert je wel minder problemen op.

Blokjes van de gammel in zwart met 1.5 meter heb ik bij me voor als er weer een muzikant komt die 25 losse netvoedingen heeft en te groen is om zelf een fatsoenlijke stekkerdoos te kopen.

Als ik dan klaar ben met slaan kan die deze dan even hebben.

Richard
DPA 2011C - DPA 4099
PatrickvHaeftenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2011
Laatste: 15-9-2024
Berichten: 123
2-5-2012 13:14
Deze blokken, zijn deze zelfbouw?
Of heb je ze gewoon ergens gekocht?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)