Forum > Zelfbouw Speakers

Rottend MDF

(26 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
27-7-2004 12:36
De behandelingen die je nu moet doen vergen meer tijd, energie en wellicht ben je ook nog duurder uit
shocked 8O Overdrijven is ook een kunst Daniel shocked 8O.

Sinds wanneer zijn 3 á 4 stukjes mdf duurder als een compleet nieuwe kast? En neemt het plaatsen daarvan meer tijd in beslag als het maken en plamuren van een nieuwe?

In een half uurtje ben je ruim klaar met het maken en plaatsen en met een kwartiertje meer plaats je met 2 á 4 vuren balkjes een simpele maar effectieve bracing.
Met 4 latjes maak je een randje waar je de grill op kunt vastmaken.
Betreft de poorten heb je een punt, maar als de op tot nu toe tevreden is, zou ik het zo laten...

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
27-7-2004 15:06
Sorry hoor Rademakers maar als ik die foto van die kast zie dan denk ik ook gelijk: naar de vuilnisbelt daarmee!

Dat hout is slap en lelijk, de poorten zijn te klein etc.

Het kastje oplappen is echt zonde van de moeite, ik sta 100% achter Daniel zijn advies. Het kost misschien ietsje meer maar dan heb je ook een kast die weer jaren meekan.

MVG Contour
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
27-7-2004 15:16
Is het niet ook onwijs ongezond om aan hout te gaan rommelen, waarop een accu heeft staan lekken?
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
27-7-2004 16:35
en wat is de afstemming grofweg eigenlijk van de kast?
hij lijkt me idd niet helemaal gaande te zijn voor een 15" (schat ik)
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
27-7-2004 17:21

sylvia schreef:

Is het niet ook onwijs ongezond om aan hout te gaan rommelen, waarop een accu heeft staan lekken?
Nee hoor de lijm in de MDF heeft het accuzuur prima geneutraliseerd, daarom lijkt het MDF ook te zijn gaan rotten, de lijm is gewoon opgelost.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
27-7-2004 18:08
idd, weggooien dat ding.

als je het nieuwe hout gewoon op maat laat zagen dan zit je nieuwe kist in maximaal 2 uurtjes inelkaar.

ik doe het denk ik in een half uur.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
27-7-2004 19:18
Lekker naar een goede houtzaak gaan, en voor pak em beet (als je dan perse MDF wilt)
€ 20,- heb je je kast weer helamaal als nieuw.

Maar ik zou meteen de gelegenheid ten baat nemen,
en er multiplex voor nemen.
Tis deze week in de aanbieding bij Karwei, en dan ook meteen je 10% klus kaart er overheen, en je bent voor pak em beet € 30,- klaar.

Waar sommigen zich al niet druk over maken sad :(
Edit Mod: en als je dan een eerlijk advies krijgt, wees dan niet boos, maar dankbaar!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
T-tomStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2004
Laatste: 3-10-2004
Berichten: 7
27-7-2004 20:08
Ah kijk, thnx peeps. Geloof me, en dat was al gebleken, ik ben maar een leek in zelfbouw. Ik heb deze kast + woofer maar overgenomen van een vriend.

Dus ik heb zelf niets uitgerekend aan de kast, ik heb hem ook niet gebouwd. Punt is gewoon dat ie nu goed gaar is. MDF of Multiplex, ik weet echt niet de voordelen en nadelen. Er zullen vast forumonderwerpen over zijn dus daar ga ik dadelijk maar eens naar kijken. Ik heb dus ook niet de ervaring in bouwen van en uitrekenen van een kast. Vandaar dat mijn idee dus gewoon was; fixen wat ik heb.

Want in mijn geval ben ik verder van huis als ik iets moet gaan bouwen. Ik heb materieel noch kennis. Wellicht dat iemand zo vriendelijk wil zijn om me te vertellen wat ik moet bouwen. Dus qua berekeningen wat ik qua inhoud moet hebben.

Ik kan vertellen dat ik een Hypex BridgeAmp A300 versterker heb, en een JBL Pro 2205A woofer. Specs ervan heb ik ook nog wel.

Iedereen hier weet het beter dan mij dus ik sta voor alles open.
Ik ben maar een simpele geest met technokronkels in mijn hoofd
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
27-7-2004 20:26

t-tom schreef:

MDF of Multiplex, ik weet echt niet de voordelen en nadelen. Er zullen vast forumonderwerpen over zijn dus daar ga ik dadelijk maar eens naar kijken.
MDF is stuk zwaarder, goedkoper, makkelijk te bewerken, ook niet echt geschikt voor vocht. Maar vooral voor 'on the road' NIET geschikt.. (tenzijn je er rustig mee omgaat, bekleed e.d.. hoekjes erop, maar toch..)

Multiplex is daarintegen duur, lichter met gewicht, kan goed tegen vocht en heel geschikt voor on-the-road.
Want in mijn geval ben ik verder van huis als ik iets moet gaan bouwen. Ik heb materieel noch kennis. Wellicht dat iemand zo vriendelijk wil zijn om me te vertellen wat ik moet bouwen. Dus qua berekeningen wat ik qua inhoud moet hebben.
Uhm, als je de oude woofer gebruiken wilt gewoon de maten van je oude kast aanhouden, pak je een (fatsoendelijke) nieuwe speaker, bekijk de T/S parameters, haal ze door een Software programma'tje die je verteld hoe lang de poorten moeten zijn, inhoud, lengtes etc etc.. Als je nu in de webshop zoekt naar de Beyma SM115 dan krijg je er de bouw tekening gewoon bij.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
28-7-2004 12:31
hij heeft een fatsoenlijke speaker.
ff lezen.
post de TS parameters hier, en velen kunnen je zeggen wat je het best kan laten maken. enige waar je op moet letten zijn je volmue van de kast, en er moeten 1 of meerdere poorten in, die dienen voor het basreflex principe. deze "gaten" moeten wel ff berekend worden.
suc6.
en nog een tipje, bij de praxis zagen ze gratis, en kaarsrecht.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)