Forum > Zelfbouw Speakers

Rottend MDF

(26 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
T-tomStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2004
Laatste: 3-10-2004
Berichten: 7
27-7-2004 01:02
Door een lekkende accu op de kast te zetten is het MDF echt gaar geworden. Het rot.

Is het aan te raden om die wand helemaal te vervangen (zit geschroefd en gelijmd) en dan een andere MDF plaat erin te zetten? Ik ben bang dat ik het niet meer goed passend erin krijg. Beetje te breed en ik krijg hem er niet tussen en beetje te smalle plaat en ik heb geluidslekken.

OF ga ik het houtrot aanpakken en het MDF opvullen met plamuurspul? De beschadigingen zijn best groot aan het MDF. Ik zal een foto toevoegen...
Ik ben maar een simpele geest met technokronkels in mijn hoofd
T-tomStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2004
Laatste: 3-10-2004
Berichten: 7
27-7-2004 01:09
Klik voor foto...

de bovenkant is dus nogal gaar.. ik was van plan hem opnieuw te gaan bekleden, maar eerst moet ik dus dat houtrot behandeld hebben OF een ander stuk MDF ertussen gezet hebben. Tips?
Ik ben maar een simpele geest met technokronkels in mijn hoofd
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
27-7-2004 01:15
oe nee dat word nix meer...
maten overnemen en kast opnieuw bouwen (liefst van multiplex)
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
27-7-2004 01:39
Whahahha.. sorry, weet je zeker dat de kast alleen op de bovenkant gestaan heeft? laugh :D razz :p Een echte gare kist, zoals S.Freak zei: helemaal opnieuw beste oplossing.. Owja, een lakje erover kan ook wel wat hebben..

Les voor volgende keer: Geen lekkende accu's meer op speakerkasten plaatsen.!
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 17-8-2024
Berichten: 455
27-7-2004 01:47

Mr. Edie schreef:

Owja, een lakje erover kan ook wel wat hebben..
Was bekleed Edie...

t-tom schreef:

ik was van plan hem opnieuw te gaan bekleden, maar eerst moet ik dus dat houtrot behandeld hebben OF een ander stuk MDF ertussen gezet hebben. Tips?
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
27-7-2004 02:00
Kleed.. NOG erger dan ja. Blijft komende tijd lekker zitten.. Rotten ja..

Nu je de speakerkast al zover "gesloopt" hebt... Zeg me iig niet dat je alleen DIE plank opnieuw gaat maken he..
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
27-7-2004 02:13
In plaats van een ander stuk mdf in de plaats van het rottende mdf te zetten, kun je beter van binnenuit het getroffen gedeelte beplakken met mdf. Neem een plaat die een stukje groter is als het rottende gedeelte (zo'n 5 á 10 cm overlap in alle richtingen).
Aangezien de rottende plek ook op de hoek zit, kun je er het beste van binnenuit een hoek tegenaan zetten. Dus niet een enkele plaat, maar een plaat op de achterkant, zijkanten en bovenkant van de kast, die van te voren aan elkaar gelijmd zijn.
Deze nieuwe kasthoek/wand lijmen en schroeven.
Qua volume zal het niet zoveel innemen dat de afstemming er onder lijdt.

De rotte plekken kun je vervolgens bijv. wegfrezen of wegsteken. Een nieuw stuk mdf er in plaatsen en eventuele kieren plamuren. Dit stuk dient nu louter als opvulling zodat het tapijt weer netjes kan worden gelijmd.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
T-tomStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2004
Laatste: 3-10-2004
Berichten: 7
27-7-2004 09:21
Les voor volgende keer: Geen lekkende accu's meer op speakerkasten plaatsen.!
smart-ass, hij lekte nog niet toen ik die erop zette en er was ook geen indicatie dat ie zou gaan lekken.

En tevens hoop ik normale opbouwende kritiek/antwoord als ik met een vraag kom, en niet zo'n onvolwassen antwoord wat je nu geeft. Misschien ben ik maar een leek die wat advies kan gebruiken? En dan zit ik hier dus niet op te wachten.
In plaats van een ander stuk mdf in de plaats van het rottende mdf te zetten, kun je beter van binnenuit het getroffen gedeelte beplakken met mdf. Neem een plaat die een stukje groter is als het rottende gedeelte (zo'n 5 á 10 cm overlap in alle richtingen).
Aangezien de rottende plek ook op de hoek zit, kun je er het beste van binnenuit een hoek tegenaan zetten. Dus niet een enkele plaat, maar een plaat op de achterkant, zijkanten en bovenkant van de kast, die van te voren aan elkaar gelijmd zijn.
Deze nieuwe kasthoek/wand lijmen en schroeven.
Qua volume zal het niet zoveel innemen dat de afstemming er onder lijdt.

De rotte plekken kun je vervolgens bijv. wegfrezen of wegsteken. Een nieuw stuk mdf er in plaatsen en eventuele kieren plamuren. Dit stuk dient nu louter als opvulling zodat het tapijt weer netjes kan worden gelijmd.

Mvg Johan
Bedankt, hier heb ik wel wat aan
Ik ben maar een simpele geest met technokronkels in mijn hoofd
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
27-7-2004 11:34
Weggooien die kast...

Je kan hout laten zagen bij een bouwwinkel en zet je zo'n kast in één dag opnieuw in elkaar. De behandelingen die je nu moet doen vergen meer tijd, energie en wellicht ben je ook nog duurder uit, want een plaat MDF is bijna gratis.

De reden dat is dit aanbeveel is omdat je kast mini basreflex pijpjes heeft. En slap gebouwd. (lees zonder enige versterking) Echt waar, een stevige kast met een flinke poort blaast een stuk harder...

En als je de voorplaat verzinkt kun je er ook nog een roostertje met frontex voor plaatsen.

Daniël.
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
27-7-2004 12:07
@t-tom; Het was meer als... "grapje" ...bedoeld, maargoed, verder ga ik met Daniel mee.

Succes

Terug naar forum Reageer (zonder quote)