Forum > Zelfbouw Speakers

Foto's van zelfbouwspeakers

(483 reacties. Pagina 46 van 49)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
14-1-2012 13:52
Vroegâh ook een keer gebouwd (2x enkel 15" folded horn volgens Fane ontwerp, meestal met hoornmonden naast elkaar opgesteld). Gaat knalhard met weinig vermogen (80-100Hz), maar het fijne sublaag (~60Hz) zoals uit een 18" of dubbel 15" bassreflex of hybride kast komt er niet uit tenzij je een muur van die kasten neerzet. Sorry, ik vind het achterhaalde kasten. Deze waren nuttig toen je voor een goede 2x200W amp nog een jaar moest sparen.
't is maar een hobby...
Ronny84Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2012
Laatste: 12-8-2014
Berichten: 17
14-1-2012 14:17
Wij zetten altijd minimaal 1 dubbele neer per kant. Deze halen tussen de 35 en 40 hertz. Maar echt knallen doet het met 1 dubbele nog niet. 2 dubbele knallen dan toch al wel behoorlijk vanaf een 40 hertz. Dit is in ons geval vaak laag genoeg.

We zetten op 1 kast probleemloos een kind 1200 in bridge op 4 ohm. Wel zorgen dat er geen clip signaal is.

Helaas hebben we nog niet genoeg kind versterkers en staat er bij een dubbele set een paladium 2000 per 2 subs. Deze zullen in de toekomt natuurlijk ook vervangen worden.

De reden van de paladium is dat we er nog 2 over hadden uit het verleden. Dus waarom niet nog even gebruiken als we ze toch nog hebben.
Geluidsoverlast? Als je de politie moet smsen omdat ze je niet verstaan dat is geluidsoveralst
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
26-2-2012 16:11
Vandaag even 2 Cubo 15 Extended in elkaar gezet. Ze zijn net als die van forumlid 'mds' versmald naar 50 cm (vond ik net wat mooier staan en scheelt me een hele hoop kopzorgen met transport)en geladen met AB-15. Met het f3 punt wat 5 hz hoger ligt kan ik prima leven, want na een paar testjes was ik dik tevreden met het geluid.

Alleen nog even plamuren en een likje verf eraan geven. Dan een mooi schuimfrontje ervoor en klaar is kees ;-)
flic.kr/p/bkBsTw
flic.kr/p/bywmeR
ChickenLittleStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-4-2012
Laatste: 13-7-2013
Berichten: 73
9-4-2012 10:22

Schno009 schreef:

Vandaag even 2 Cubo 15 Extended in elkaar gezet. Ze zijn net als die van forumlid 'mds' versmald naar 50 cm (vond ik net wat mooier staan en scheelt me een hele hoop kopzorgen met transport)en geladen met AB-15. Met het f3 punt wat 5 hz hoger ligt kan ik prima leven, want na een paar testjes was ik dik tevreden met het geluid.

Alleen nog even plamuren en een likje verf eraan geven. Dan een mooi schuimfrontje ervoor en klaar is kees ;-)
flic.kr/p/bkBsTw
flic.kr/p/bywmeR
Ik wil er ook twee/vier in elkaar gaan knutselen. Maar ik heb een paar vragen hierover.

Als eerst, hoe groot moeten die driehoekjes worden. Want van de bouwtekeningen word ik niet heel veel wijzer. Dan vraag twee, welke handvaten heb jij er in gezet. En de derde vraag, welke driver heb jij er in zitten, en klinkt dat lekker. Voor hoeveel man zou jij er twee aanraden?

edit: Nog een vraagje, wat heb je in totaal besteed aan alleen de kast zelf. Dan heb ik het over het hout, de verf, handvaten, enz.
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
9-4-2012 20:26
De driehoeken op de tekening die kun je naar eigen fantasie invullen. Ik heb het ontwerp ietsjes aangepast naar 50cm breedte, waardoor mijn zaagplan ook anders werd. Het doel van de driehoeken is het tegenhouden van het meetrillen van de kast, dus hoe groot of klein je ze maakt, doet er in principe niet zo toe, zolang je maar een aantal verstevigingsribben maakt op de boven-, onder- en achterkant.

Qua handvaten heb ik gewoon het grote metalen Penn-Elcom model gebruikt, het gat wat je hiervoor moet uitzagen past precies in de hoornconstructie qua hoogte en breedte (en zit dan redelijk in het zwaartepunt van de kast).

De driver is een Dap AB-15, deze kost geen drol maar presteert mijnsinziens toch redelijk lekker in dit kastje! Vorige week stond een geluidstechnicus van een tape-artiest (en de zanger zelf), die zelf gebruik maakt van Dynacord subwoofers die een flinke factor duurder zijn, toch redelijk versteld over de output van deze kastjes (kwamen iets dieper en gingen harder).

Voor de uitgaven van de kast; daar vergis je je meestal in. Ik heb het hout laten zagen, daar ik zelf niet over een formaatzaag beschik (en rechte snede's zijn een pré bij luidsprekerbouw) en voor 2 kastjes was ik ongeveer 70 euro kwijt (MDF 18mm). Maar dan zit je nog met coating (+/- 40 á 50 euro, maar dan heb je verf over), wil je de kast bedraden met Speakon's e/d. Ook een paar hoekjes misstaan niet en een rooster met schuim ervoor wil je eigenlijk ook wel... 2 kastjes kosten dan tussen de 150-200 euro (afhankelijk van je houtkeuze en afwerkingsniveau) en een hele hoop handigheid.

EDIT: Hier nog een foto'tje met het eindresultaat: flic.kr/p/bx6WSA
ChickenLittleStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-4-2012
Laatste: 13-7-2013
Berichten: 73
9-4-2012 21:57
Heel erg bedankt voor je reactie. Ik dacht dat die driehoekige waren om het beter te laten klinken. En kan ik de driver ook nog ergens kOpen. Want hij is overal niet meer leverbaar. Als dit niet kan, welke driver onder de €120 raden jullie mij dan wel aan?
MdsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-8-2006
Laatste: 14-4-2017
Berichten: 74
10-4-2012 12:23

ChickenLittle schreef:

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik dacht dat die driehoekige waren om het beter te laten klinken. En kan ik de driver ook nog ergens kOpen. Want hij is overal niet meer leverbaar. Als dit niet kan, welke driver onder de €120 raden jullie mij dan wel aan?
Even Dré contacten, misschien dat hij ze nog wel gewoon kan bestellen bij Highlite
...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
10-4-2012 19:25
Hier nog een foto'tje met het eindresultaat
Netjes!

ChickenLittle schreef:

Ik dacht dat die driehoekige waren om het beter te laten klinken
Dat doen ze in feite ook. Meetrillende panelen verbruiken geluidenergie (omzetting in warmte) maar geven die ook op een iets later tijdstip weer af (verkleuring van het geluid). Maak ze liever groter dan kleiner zou ik zeggen.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
11-4-2012 22:03
Hierbij foto's van 2 kastjes die ik hier heb staan (ooit eens via marktplaats gekocht voor 250 euro voor beide).

De kasten zijn geladen met 2x Kappa 12A en 1x Oberton 2545 HF en er zit een passief filter in de kasten (echter zit ik eraan te denken de kasten Bi-Amped aan te gaan sturen)
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
14-4-2012 18:56

ChickenLittle schreef:

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik dacht dat die driehoekige waren om het beter te laten klinken. En kan ik de driver ook nog ergens kOpen. Want hij is overal niet meer leverbaar. Als dit niet kan, welke driver onder de €120 raden jullie mij dan wel aan?
Als Dré je niet aan ab-15 kan helpen mag je me altijd mailen,opgelet antwoord kan enkele dagen duren.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)