Forum > Zelfbouw Speakers

GSP1 proto met 8'' hoorn van X-tro bovenop 2 punishers

(56 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
Dj FlashlightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2003
Laatste: 22-12-2022
Berichten: 202
15-6-2007 16:13
zeker mooi, dat word een mooi totaal plaatje als het klaar is ! ik ga weer veder leren voor m'n her ashamed :$
ja...
MeneerlieftingStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-2-2007
Laatste: 1-11-2009
Berichten: 20
15-6-2007 20:29
ziet er zeker strak uit!!! laugh :D

en voor de gezakte onder ons ;) succes met het leren laugh :D
Lamme beverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2004
Laatste: 6-10-2008
Berichten: 162
16-6-2007 02:25
Dat ziet er inderdaad goed uit! Alleen zie ik op een van de foto's dat je "gewone" houtlijm gebruikt hebt? Althans de lijm is wit... Daar had je beter D4 van Bison voor kunnen gebruiken: die bruist namelijk wat en vult daarmee de evt kiertjes op. Maar het ziet er erg strak gezaagd uit dus ik denk dat je daarvan geen nadeel gaat ondervinden.

Over die luikjes: ik zou ze er sowieso niet in maken ivm luchtlekken. Je kunt altijd nog gewoon met een kleine decoupeerzaag een luikje zagen MOCHT de driver kapot gaan... Ik heb er daarom ook geen luikjes in gemaakt. Zorg ook dat je de driver nog ooit los kunt krijgen zonder in bochten te moeten wringen!

Ik ben ook nog benieuwd welke versterkers je gaat gebruiken... Ik heb voor iedere Punisher een DAP Palladium 1600, en dat blaast opzich vrij hard al heb ik (nog) geen vergelijkingsmateriaal...

En uiteraard ben ik benieuwd naar je topkasten!
Veel succes toegewenst!
BastianwolbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2005
Laatste: 10-6-2005
Berichten: 53
16-6-2007 14:06
Ik heb bruislijm van Bison gebruikt wink ;) Dat witte spul in de naden is een witte (schuurbare) montagekit van Pattex. Ik heb de restjes bruislijm met een bijtel weggehaald en de naden achteraf nog gevuld met die montagekit, dus denk dat het wel goed zit zo happy :)

Ik gebruik op 't moment 1 Dap Xtreme 2400 om ze alle 4 aan te sturen. Komt op 900 Watt RMS per kast, daar begin ik mee..

En over de luikjes, het is inderdaad helemaal geen gek idee om ze er pas in te maken als 't echt nodig is.

Het wachten is nu op de speakers voor de topjes.. Ik houd jullie op de hoogte!
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 785
16-6-2007 16:05
Ik zou de luikjes er toch echt nu maar inmaken. Eens in de zoveel tijd moet je de inbusbouten nalopen waarmee de driver vast zit. Deze kunnen soms loslopen. Bovendien als je gaat zagen in de kast met de Ciare erin is de kans groot dat er zaagsel in de luchtspleet van de driver terect komt. Geen fijn idee lijkt me zo.

MVG Contour
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
16-6-2007 16:24
Als je de luikjes er later in maakt mag je ook meteen je hele kast weer een nieuwe verfbeurt geven. Ik denk dat luchtlekken goed genoeg te voorkomen zijn, dus zou ze er meteen in maken.
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
16-6-2007 19:11
Gewoon de kasten voorzien van luikjes, je weet maar nooit.
Met compriband zijn de luikjes perfect luchtdicht te maken.
ook zou ik de slotbouten vervangen voor inslagmoeren,slotbouten willen wel eens gaan meedraaien, en dan heb je echt een probleem!
De inbusbouten kunnen (tegen het lostrillen) voorzien worden van borgringetje en een druppeltje locktite, tussen kop en speakerframe, dus niet op de schroefdraad!! want dan gaan zelfs de inslagmoeren meedraaien.zie hier
Ook is het raadzaam om afstandbusjes van 10 mm lang onder het speakerframe om de bouten te doen, dit ivm dat de foamrand van de speaker in de jaren zijn veerkracht kan verliezen, zo blijft de speaker zeker goed vast zitten, en komt de surround niet de dicht aan het hout te zitten.

Verder ziet het er strak en netjes uit.
brabantse nachten zijn lang
Lamme beverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2004
Laatste: 6-10-2008
Berichten: 162
20-6-2007 17:48
Het is natuurlijk net wat je zelf wilt... Het zijn inderdaad goede argumenten voor een luikje. Ik gebruik mijn Punishers zelden, dus lostrillen is voor mij niet echt van toepassing. Mocht ik ze ooit open moeten maken zal ik aan het zaagsel denken! wink ;)
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
21-6-2007 09:43
Je hebt de speakers er al inzitten, dus of je ze nu openzaagt of als het pas echt nodig is maakt dan ook niet meer uit. Het enige risico dat je loopt als je het nu doet is dat je je speaker verstopt maakt met het zaagsel, en dat het luikje niet mooi afgewerkt is. Ik zou het dus lekker zo laten en er pas een luikje in maken als er geen geluid meer uit komt razz :p
Cyberlights in the house :D
BastianwolbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2005
Laatste: 10-6-2005
Berichten: 53
15-1-2008 11:38
En we zijn een half jaar verder.. Maar gelukkig ben ik de afgelopen tijd wat budget en tijd rijker geworden. De topkasten zijn bijna klaar, het versterkerrack is gevuld en met de eerste tests schrok ik toch wel even van het volume. Ik ben kwa topkasten het geluid van K112's of RW15's (Dap) gewend, maar dit gaat op -15db al net zo hard en veel zuiverder.

De drivers die ik uiteindelijk gebruikt heb voor de toppen zijn de Eminence Kappa Pro 15 op het laag, de Eminence Beta 8 op het mid en wederom Eminence op het hoog, de NSD 2005 i.c.m. een Adam Hall hoorn met een 60x40 graden afstraling.

Die mids heb ik eigenlijk gekozen omdat ik ze voor een relatief lage prijs (<40 euro incl.) kon meebestellen met de Kappa's. Ik heb de frequentieplots van de Beta 8 en de orginele B&C driver naast elkaar gelegd. Deze komen (in het toegepaste frequentiebereik) erg overeen. Natuurlijk mis ik overal zo'n 4 db aan gevoeligheid, maar daar is nog wel wat aan te processen.

Uiteindelijk is het dus een 100% Eminence kast geworden, in een ontwerp dat 100% B&C is.

De Palladium P900 heb ik de deur uit gedaan en mijn keuze is gevallen op de t.amps (mede door het budget natuurlijk). Ik heb nu bovenop de X2400 (voor de bassen) 3x een E800, 2 daarvan gebrugd voor de 2 Kappa's, de andere gewoon stereo voor de mids en 1x een E400 voor het hoog. Zo heb ik 600-800 Watt op de kappa's, 225 Watt op de mids en tot 120 watt op het hoog.

De kast wordt dus 3weg actief gefilterd door de bekende Behringer processor.

Voor de punishers gebruik ik de processor in de X2400. Ik heb het eerste paar punishers intussen afgebouwd. Het 2e paar wacht op een laatste Ciare. Deze had ik uit engeland gehaald, maar 1 van de 4 is onderweg 'stolen from pick-up vehicle', balen dus. En geen meewerkende verzender die een claim indient bij UPS, dus ik kan er waarschijnlijk gewoon naar fluiten.

Anyway, de toppen worden over een paar weken op de proef gesteld op een carnavalswagen, ik wil ze eigenlijk nog die 2 punishers erbij aansmeren, passen precies onder de wagen wink ;)

Natuurlijk heb ik nog een paar foto's van de bouw en maak er vandaag of morgen nog een aantal bij. Die kun je dan hier verwachten.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)