Forum > Zelfbouw Speakers

GSP1 proto met 8'' hoorn van X-tro bovenop 2 punishers

(56 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
BastianwolbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2005
Laatste: 10-6-2005
Berichten: 53
22-5-2007 12:10
Ik volg dit forum al een behoorlijke tijd en dan nu mijn eerste topic:

Ik ben van plan de GSP1 top van speakerstore te bouwen, daarover had ik een aantal vragen:

- Kan deze top uitgevoerd worden met de (houten zelfbouw-) hoorn van de X-tro, aangezien de aanbevolen 8" driver hetzelfde is?
- Hoe zal deze top presteren bovenop 2 punishers per kant, als ik de Eminence Kappa (pro) 15 gebuik als midlaagdriver in de GSP1 en de 8" hoorn van de X-tro?
- Hoe zit het met de grootte van de achterkamer van de 15" in de GSP als ik de Eminence Kappa gebruik?

Vraag 2 is natuurlijk niet concreet te beantwoorden, maar de toepassing van het setje helpt wellicht: kleine (tot 250 man) buitenfeestjes, carnavalswagens.

Extra informatie:

- Ik gebruik een 3-weg stereo processor van Behringer. Ik maak een passief filter voor het scheiden van het midhoog en hoog in de GSP1 zelf. De versterker hiervoor heb ik al thuisliggen, een DAP Palladium P900.

- De punishers (4x) die ik al heb, stuur ik aan met enkel een DAP X-treme 2400. De Ciare's zijn 8 ohm, dus houd ik zo'n 900 watt RMS per kast over, dit is niet veel, maar hier begin ik mee.

- Wat overblijft is de versterker voor de 2 Kappa's in de GSP1, dit wordt waarschijnlijk ook een DAP, de Palladium P1600 of P2000, die ik nog moet aanschaffen.

Ik hoop op antwoord op mijn vragen, kritiek, advies e.d. Ik sta overal voor open. Alvast mijn dank.
BastianwolbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2005
Laatste: 10-6-2005
Berichten: 53
31-5-2007 21:35
Jammer dat er (nog) geen reacties zijn. Ondertussen begint het setje al ergens op te lijken, dus het zal niet lang meer duren dat ik het zelf ga testen :)
Arjan schuurmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-1-2004
Laatste: 10-4-2024
Berichten: 106
31-5-2007 21:42
ik zou als ik jou was voor het geld wat je er nu aan uit gaat geven niet aan zelfbouw beginnen, koop een goede fabriekskast en je zult er meer plezier en waarschijnlijk een beter eindresultaat mee halen.Ik denk tevens dat je voor een hoorngeladen drie weg top zeker een proccessor nodig bent om dit kwa fases delay tijden en dergelijke allemaal goed te krijgen.Ook is het zo dat ej feestjes tot zo'n 250 man makkelijk met een paar frontgeladen toppen kunt doen zonder een enkel probleem of moeilijke setups kwa proccessors en dergelijke, groeten en succes
BastianwolbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2005
Laatste: 10-6-2005
Berichten: 53
31-5-2007 22:48
Ik heb nog een kanaal vrij op m'n Behringer DCX-2496 om de toppen eventueel helemaal actief aan te sturen, maar als ik die GSP bekijk is het faseverschil tussen 8" en 1" minimaal, zeker in vergelijking met 'gewone' frontloaded kasten. Dus ik dacht zelf wel af te kunnen met een passief filter tussen die 2 drivers. Het signaal voor de laagdriver in de top en de 8" en 1" samen filter ik natuurlijk gewoon af met de processor, dit lijkt me toch een nette oplossing? Ik kies toch voor zelfbouw omdat ik heb bouwen interessant vind, de doeleinden van de set liggen niet eens erg vast, 't is hobby.

Nb.: de punishers worden afgefilterd door de processor ín de X-2400, dus daar gaat geen kanaal van de processor aan verloren.
Dj FlashlightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2003
Laatste: 22-12-2022
Berichten: 202
1-6-2007 11:57
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat en hoe het dan ook uiteindelijk klinkt !
heb je ook foto's gemaakt tijdens de bouw ? en zou je anders paar foto's kunnen maken ?
ja...
BastianwolbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2005
Laatste: 10-6-2005
Berichten: 53
1-6-2007 14:26
Tijdens de bouw helaas geen foto's gemaakt, echter zitten de punishers nog niet dicht (wacht nog op de Ciare's) en ze zijn ook nog niet volledig afgewerkt. De topjes moet ik ook nog in elkaar zetten, daar krijg ik aankomende week het plaatmateriaal voor. Ik post (naar schatting) eind aankomende week wel een aantal foto's in dit topic, dan zou 't redelijk klaar moeten zijn :)
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
1-6-2007 17:51

bastianwolbert schreef:

Ik heb nog een kanaal vrij op m'n Behringer DCX-2496 om de toppen eventueel helemaal actief aan te sturen,

Nb.: de punishers worden afgefilterd door de processor ín de X-2400, dus daar gaat geen kanaal van de processor aan verloren.
Houd er rekening mee dat verschillende digitale processors ook verschillende latencytijden hebben. Mogelijk moet je met korte delay tijden gaan werken tussen sub en top, en daar komt in de regel impuls metingen om de hoek kijken om de flanken te matchen. Meestal moet de snel stijgende flak van de top overeenkomen met de aanlopende stijging (vaak het nulpunt) van de sub.

TCMC
BastianwolbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2005
Laatste: 10-6-2005
Berichten: 53
2-6-2007 16:27

TCMC schreef:

bastianwolbert schreef:

Ik heb nog een kanaal vrij op m'n Behringer DCX-2496 om de toppen eventueel helemaal actief aan te sturen,

Nb.: de punishers worden afgefilterd door de processor ín de X-2400, dus daar gaat geen kanaal van de processor aan verloren.
Houd er rekening mee dat verschillende digitale processors ook verschillende latencytijden hebben. Mogelijk moet je met korte delay tijden gaan werken tussen sub en top, en daar komt in de regel impuls metingen om de hoek kijken om de flanken te matchen. Meestal moet de snel stijgende flak van de top overeenkomen met de aanlopende stijging (vaak het nulpunt) van de sub.

TCMC
Ik heb daar inderdaad al bij stilgestaan en heb helaas niet de apparatuur in huis om die 2 processors exact te matchen. 'K kan eens kijken of er latency-tijden bekend zijn van de X-2400, die van de behringer zijn wel te vinden namelijk. Misschien moet ik het uiteindelijk gewoon op gehoor doen. Toch een moeilijke afweging, kan uiteindelijk nog best wel eens zo zijn dat ik het 3e kanaal van de behringer gebruik voor de bassen en 't filter in de X-2400 niet gebruik. Daarbij wordt 't dus noodzaak om tussen de 8" en de 1" passief te filteren.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
2-6-2007 21:07

bastianwolbert schreef:

Ik heb daar inderdaad al bij stilgestaan en heb helaas niet de apparatuur in huis om die 2 processors exact te matchen. 'K kan eens kijken of er latency-tijden bekend zijn van de X-2400, die van de behringer zijn wel te vinden namelijk. Misschien moet ik het uiteindelijk gewoon op gehoor doen. Toch een moeilijke afweging, kan uiteindelijk nog best wel eens zo zijn dat ik het 3e kanaal van de behringer gebruik voor de bassen en 't filter in de X-2400 niet gebruik. Daarbij wordt 't dus noodzaak om tussen de 8" en de 1" passief te filteren.
Helaas zit geen FIR filter in de X-2400 en DCX2496 ;) Latency tijden ligt tussen de 0,75 en 2 mSec. Je kunt eerst op het gehoor afgaan door bijvoorbeeld de fase te inverteren. Voor nog iets fijnere tuning kun je wisselen tussen een 3e orde of 4e orde filter. Het is een grove benadering, maar je komt daar wel mee weg.

TCMC
Dj FlashlightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2003
Laatste: 22-12-2022
Berichten: 202
6-6-2007 20:34

bastianwolbert schreef:

Tijdens de bouw helaas geen foto's gemaakt, echter zitten de punishers nog niet dicht (wacht nog op de Ciare's) en ze zijn ook nog niet volledig afgewerkt. De topjes moet ik ook nog in elkaar zetten, daar krijg ik aankomende week het plaatmateriaal voor. Ik post (naar schatting) eind aankomende week wel een aantal foto's in dit topic, dan zou 't redelijk klaar moeten zijn :)
Als het uitkwam zouden foto's van de bouw ook erg mooi zijn, alleen nu vraag ik wel erg veel ashamed :$
ja...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)