Akoestiek, belangrijke factor?
(42 reacties. Pagina 4 van 5)Moderator(s): Dré
StefanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-2-2003 Laatste: 12-10-2013 Berichten: 728 | 16-6-2005 00:52 |
De meest eenvoudige manier om galm te beperken is nog wel de verticale afstraling minimaliseren door het afstraalvlak van de luidsprekers zo hoog mogelijk te krijgen, bijvoorbeeld door een aantal tops op te stapelen. De luidprekers die je in kerken ziet zijn niet voor niets zo heel smal en hoog. | |
DecibelluxStandaard Lid Uit: België Sinds: 14-6-2005 Laatste: 27-8-2005 Berichten: 9 | 16-6-2005 20:19 |
Galm echt verminderen kan eigenlijk alleen maar door akoestisch absorberend materiaal te gebruiken hoor. Wat zeer sterk meespeelt is uiteraard het aanwezige publiek. Elke persoon absorbeert een beetje geluid, dat dus op die manier aan het galmveld onttrokken wordt. Daarom galmt een lege zaal dus zoveel duidelijker dan een volle. Zelfs als we in onze woonkamer de meubels enz buiten zetten om te behangen of te schilderen, dan merken we al dat er in die vertrouwde (maar nu lege) kamer duidelijk meer galm optreedt. Tegelijk gaat zo'n persoon echter ook weer een stukje ander materiaal 'afschermen'. Een voorbeeld : elke stoel in een zaal absorbeert een beetje geluid. Als er een persoon gaat op zitten, dan absorbeert die persoon een extra portie geluid, maar tegelijkertijd zet hij de stoel 'in een akoestische schaduw' : het geluid kan er immers niet meer bij. Om die reden zal in een concertzaal bv de bekleding van een zeteltje zo ontworpen worden, dat de lege stoel ongeveer even veel geluid absorbeert als een zeteltje met een persoon erop. Zo blijft de akoestiek in een echte concertzaal dus veel minder afhankelijk van de bezettingsgraad van de zaal, in vergelijking tot het dorpszaaltje. Wat nu de opmerking van Stefan betreft : als je topkasten op elkaar gaat stapelen, dan creëer je inderdaad een klankzuil. Die heeft als eigenschap, wiskundig aantoonbaar en praktisch meetbaar, dat de verticale bundeling veel beter wordt. Het nuttige geluidsvermogen gaat veel meer in de richting van het publiek gericht worden, en er gaat minder nutteloos geluid verloren in de richting van de vloer en de zoldering. Daardoor krijgt de boxenstapel een grotere draagkracht voor het door hem uitgestraalde 'directe geluid'. Door dit effect verandert de VERHOUDING tussen het directe geluid en de zaalgalm, en wel in gunstige zin. Een veel gebruikte toepassing hiervan in de PA techniek is het principe van de 'line array' : een reusachtige grote stapel boxen (veelal gevlogen) die als één grote klankzuil werkt. Een aantal merken brengen zelfs topkasten op de markt waarin het middengebied geproduceerd wordt door een array van kleine midrange speakertjes. Vier stuks 5 inch speakertjes boven elkaar gemonteerd, leveren een zuiltje op met een verticale bundeling die tot ongeveer 30 graden kan gaan, terwijl de horizontale spreiding dezelfde blijft als bij één enkel klein speakertje. Je gaat dus best, als je met meerdere tops werkt, de tops OP elkaar stapelen. Hou ze boven de hoofdhoogte van het publiek en richt te bovenste een klein beetje (bv 5 à 15 graden) neerwaarts door er achteraan iets dun onder te steken. Bij bv de Electrovoice SX 500 heeft de fabrikant zelf al een hoorn (hoorns geven natuurlijk ook een richteffect) ingebouwd die enkele graden naar beneden gericht staat. | |
DJ SietseStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-1-2003 Laatste: 9-9-2008 Berichten: 1218 | 16-6-2005 20:29 |
Goed duidelijk verhaal! Zit zeker info in die ik kan gebruiken | |
Door internet beperkt | |
MMDStandaard Lid Uit: Anders Sinds: 23-2-2005 Laatste: 18-9-2015 Berichten: 107 | 16-6-2005 20:55 |
decibellux schreef: Je gaat dus best, als je met meerdere tops werkt, de tops OP elkaar stapelen. Hou ze boven de hoofdhoogte van het publiek en richt te bovenste een klein beetje (bv 5 à 15 graden) neerwaarts door er achteraan iets dun onder te steken. Bij bv de Electrovoice SX 500 heeft de fabrikant zelf al een hoorn (hoorns geven natuurlijk ook een richteffect) ingebouwd die enkele graden naar beneden gericht staat. | |
Groet André | |
GoTMoReStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-8-2004 Laatste: 26-12-2007 Berichten: 458 | 16-6-2005 21:47 |
MMD schreef: decibellux schreef: Je gaat dus best, als je met meerdere tops werkt, de tops OP elkaar stapelen. Hou ze boven de hoofdhoogte van het publiek en richt te bovenste een klein beetje (bv 5 à 15 graden) neerwaarts door er achteraan iets dun onder te steken. Bij bv de Electrovoice SX 500 heeft de fabrikant zelf al een hoorn (hoorns geven natuurlijk ook een richteffect) ingebouwd die enkele graden naar beneden gericht staat.Of zie ik dit verkeerd? | |
Soms.. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 16-6-2005 21:51 |
Zoals altijd heeft elk voordeel z'n nadeel. Je zult zien dat de HF driver soms in verhouding luider gaat spelen bij deze configuratie (omdat hij zo goed koppelt aan z'n broertje). Het kan dus gebeuren dat de klankbalans achteruit gaat. In actieve configs is dit te ondervangen, in passieve configs zal dat moeilijker worden. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DecibelluxStandaard Lid Uit: België Sinds: 14-6-2005 Laatste: 27-8-2005 Berichten: 9 | 16-6-2005 23:15 |
Inderdaad. Twee luidsprekers die erg dicht bij elkaar staan (dat wil zeggen, 'dicht' in vergelijking tot de golflengte van het uit te stralen geluid) gaan mutueel koppelen. Praktisch komt het erop neer dat ze dan 3 dB méér rendement halen. Bovendien zullen ze ook verticaal wat meer gaan bundelen. Daardoor kan het inderdaad opvallen dat ze relatief iets luider gaan klinken. In grote zalen kan dat soms van pas komen om de demping van het publiek wat te compenseren. Soms leidt het ook tot een aggressief geluidstrekje. Gelukkig kun je een en ander simpel uitproberen door gewoon die bovenste box eens om te draaien en te vergelijken. | |
GuidoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-1-2005 Laatste: 5-2-2010 Berichten: 30 | 17-6-2005 14:55 |
martijnvaandering schreef: En wat is nu de tip van de week? natuurkunde boeken opzoeken en vervolgens gaan bredeneren wat de beste plek is? of zijn er inmiddels vuistregels onstaan door ervaring?zo heb ik bijv. de ervaring dat een kroeg ook al een lastige ruimte is, de kick is niet door de ruimte te krijgen terwijl de basgitaar de glazen laat rammelen. (natuurlijk ligt dit aan de mixkunsten , maar ook op cd gaat dit op). Om dit verschijnsel op te heffen heb ik de bassen verder UIT de hoek gehaald en lekker met zn tweeen voor t podium gelegt, en nu is de verhouding weer redelijk. Wie gaat de volgende tip geven? groeten martijn https://www.dynacord.com/download/bassarrays03042003.pdf Theorie en simulaties over plaatsing subs. Centerstacks zijn zo gek nog niet | |
DecibelluxStandaard Lid Uit: België Sinds: 14-6-2005 Laatste: 27-8-2005 Berichten: 9 | 17-6-2005 18:55 |
Ook bij Dynacord te downloaden : het handboek van de Cobra-lijn. Geeft eenvoudige tips voor opstelling van line-arrays. | |
RademakersVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 28-7-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1345 | 17-6-2005 21:20 |
Inderdaad. Twee luidsprekers die erg dicht bij elkaar staan (dat wil zeggen, 'dicht' in vergelijking tot de golflengte van het uit te stralen geluid) gaan mutueel koppelen. Praktisch komt het erop neer dat ze dan 3 dB méér rendement halen. Bovendien zullen ze ook verticaal wat meer gaan bundelen Mits ze op elkaar staan, neem ik aan?Mvg Johan | |
1-2-3-4-hoedje-van... |