Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Guido

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 30 bijdrage(n) van Guido (Pagina: 1 van 2)

Topic: Ruisen/uitvallen RCF ART325A (2-10-2006 12:45:00)
Update: speaker is gerepareerd. De dealer is er in eerste instantie zelf mee bezig geweest, maar kon het defect niet gevonden krijgen. Hij heeft toen de kast naar Konitech (de importeur van RCF) gestuurd, en mij een leenset meegegeven (Crest LQ-12P voor de geïnteresseerden wink ;)). Vanwege ziekte op de technische dienst bij Konitech heeft de reparatie erg lang op zich laten wachten; we zijn de kast uiteindelijk bijna 4 weken kwijt geweest. Wat de reparatie betreft: er is een condensator vervangen en we zijn nu van het ruisen/uitvallen af. Wat voor condensator er nou precies vervangen is (in de sturing, of een elco) kon men mij helaas niet vertellen (TD-er nog steeds/weer ziek).
Topic: Ruisen/uitvallen RCF ART325A (29-8-2006 18:18:00)

Guido schreef:

Victor schreef:

Doet de speaker dit ook als je helemaal geen bron aansluit en hem een uurtje aanzet?
Oeps ashamed :$ ik wist dat ik iets vergeten was te testen....speaker staat nu zonder bron aan. Eens even timen wanneer ik op een ruisconcert getracteerd wordt.
Nu dus...binnen drie kwartier dus een enorme ruis, die niet met de gains weg te draaien is. Tijdens de ruis weer een brandende "LIM PROT", die uitgaat zodra de ruis weg is. Na 20 seconden weer ruis etc. Het enige dat nu aangesloten is, is het netsnoer!!
Topic: Ruisen/uitvallen RCF ART325A (29-8-2006 17:28:00)

Victor schreef:

Doet de speaker dit ook als je helemaal geen bron aansluit en hem een uurtje aanzet?
Oeps ashamed :$ ik wist dat ik iets vergeten was te testen....speaker staat nu zonder bron aan. Eens even timen wanneer ik op een ruisconcert getracteerd wordt.
Topic: Ruisen/uitvallen RCF ART325A (29-8-2006 17:18:00)
Ruim een jaar geleden heb ik voor een vereniging 2 actieve speakers gekocht, de RCF ART325A. Tot afgelopen vrijdag hebben ze probleemloos gewerkt, maar toen begon de ellende met 1 van de speakers. Er zit nog garantie op de speakers, en ik ga er dus zeker mee terug naar de dealer, maar toch leg ik hier mijn probleem voor. Het maakt het stellen van de juiste diagnose wellicht wat makkelijker als er wat mensen meedenken, en het vormt ook een soort "second opinion" (weliswaar al op voorhand wink ;) ).

Wat is er aan de hand? Na ongeveer een uur spelen (CD, via Ecler MAC 40v naar speaker) begint 1 speaker flink te ruisen (witte ruis). De ruis is op afwisselend hoger en lager volume, zeg maar zoals het ruisen van de zee. De muziek blijft vaag hoorbaar door de ruis. Op de achterkant van de speaker gaat het rode LED-je "LIM PROT" aan. Na een seconde of 10-20 houdt het ruisen op en speelt de speaker weer normaal de muziek. Een seconde of 20 later begint het ruisen weer ("LIM PROT" brandt weer). Het helemaal terugdraaien van de GAIN knoppen op de speaker heeft geen effect op het volume van de ruis (wel op het volume van de muziek). Ook het uitzetten van de bron heeft geen effect op het volume van de ruis. Na een periode of 3 ruis-muziek valt alles weg (zowel ruis als muziek) en doet de speaker niets meer. Een tijdje later (speaker is afgekoeld??) werkt de speaker weer gewoon, maar na een uurtje begint het ruisen en de ellende weer opnieuw.

Over het LED-je "LIM PROT": ik stuur absoluut niet te hard in (-30, -20 dB op de Ecler), dus van clippen is zeker geen sprake.

Ik heb de speaker uit het verenigingsgebouw gehaald en ben er thuis wat mee aan het stoeien gegaan om te kijken of ik een en ander kan reproduceren. Ja dus: steeds na ongeveer een uur spelen begint de ellende. Om uit te sluiten dat het probleem misschien ergens anders ligt dan in de speaker heb ik een microfoon rechtstreeks op de speaker aangesloten, en simpelweg voor een spelende radio gelegd. Ook nu is het na een uurtje prijs: eerst ruisen, en dan speaker stil.

Wie-o-wie heeft een idee wat er kapot is aan de speaker??
Topic: Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro (22-9-2005 18:25:00)
Zoals Johan Rademakers al aangeeft zullen de Evid 4.2 speakertjes waarschijnlijk tekortschieten voor andere toepassingen dan achtergrondmuziek. Kijk ook eens hier naar deze post van Remco waar het over de Evid 6.2 gaat (die dus nog een stukje zwaarder zijn dan de 4.2). Ik denk dat je voor de prijs van de Evid 4.2 (120 Euro in de Duitse shops, dus hier nog wel wat duurder) beter een "grote" kast kunt kopen. Voor 250 Euro per stuk moet dat zeker lukken (2 stuks).
Topic: Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro (15-9-2005 15:03:00)

Sylvia schreef:

De subs die ik ga huren zijn actief, net als mijn fullrange kasten, ze zijn van hetzelfde merk en van dezelfde serie als mijn kasten, én ik kan ze hier om de hoek zo huren.

Geen Punishers nodig dus wink ;) .
De ART 705-AS in combinatie met je 322's lijkt me zeker een leuke set!

Heb je ook de mogelijkheid om bij jouw verhuurder de 4PRO8001-AS (18" BR) of de 4PRO8002-AS (18" bandpass) te huren? Deze actieve subs uit de 4PRO-serie kunnen ook met de ART speakers gecombineerd worden, zoals op de site te lezen is. Ik geef toe dat het niet zulke compacte kasten zijn als de 705, maar als je dan toch wilt patsen met je installatie, zou ik het gesleep er wel voor over hebben razz :p
Topic: Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro (14-9-2005 15:48:00)
Oeps... ashamed :$ Het was inderdaad wel zo netjes geweest te laten weten wat het uiteindelijk geworden is. Bij deze dan alsnog (en met dank aan de forumleden voor het meedenken) wink ;)

Mixer is geworden de Ecler MAC 40v.

Speakers zijn zoals Sylvia al opmerkte van RCF, en wel de RCF ART 325-A (helaas niet in de shop (maar wellicht...gaat het Mackie-verhaal nu wel of niet door Dré? shut up :X ))

En dan nog 2 muurbeugels om de speakers netjes op te hangen en verder nog wat klein grut zoals kabels etc.

Het hele spul hangt er nu een paar maanden en voldoet uitstekend. De Ecler is inderdaad hufter-proof en door de overzichtelijke indeling is de bediening ook voor relatieve n00bs intuïtief duidelijk. Ook de RCF-jes zijn absoluut hufterproof: in navolging van Sylvia heb ik geprobeerd ze in de clip te krijgen, maar dat lukte pas (met de gains op de RCF volledig open) op +4 tot +6 dB uitsturing op de Ecler (en dan zie je de clip-LEDs heel af en toe aangaan). Zelfs tegen de clip aan blijft het geluid goed te pruimen.

We zijn nu een hele hoop bar-avonden (achtergrond-volume) en een paar feesten verder (waaronder een hard-style examenfeestje van 1 van de leden waar de speakers behoorlijk op hun flikker hebben gekregen) en ik word elke keer weer aangenaam getroffen door de geluidskwaliteit (op zowel laag als hoog volume).

Ik ben me er van bewust dat de combinatie 2 x LEM D-400 + 1 X LEM T-5SA waarschijnlijk beter zou klinken voor de EURO 2250 die nu aan speakers zijn besteed, maar helaas werd dat door de vereniging weggestemd (mijn grote frustratie laugh :D ). Maar ik zeg vol overtuiging: wil je een zeer goede full-range speaker met een zeer strak geluid, ga dan eens de ART 325-A beluisteren!
Topic: Versterker bij JB-Systems Vibe-15 (2-8-2005 15:30:00)

Roy_01 schreef:

Okee bedankt!Ik weet nu wat ik moet bestellen. Maar weten jullie of je die boxen het beste kan ophangen of neerzetten op een steun op de muur. Er zitten toch speciale gaten in de onderkant van de boxen? Ik kan daar nergens steunen voor vinden die ik aan de muur kan bevestigen. Weet iemand waar deze te koop zijn. Groetjes Roy
Wallmounts zijn gewoon hier in de shop te vinden:
www.new-line.nl/v/13694. Ik zie dat de Vibe-15 27 kg weegt, terwijl de belastbaarheid van de steun 25 kg is. Ik persoonlijk zou het wel aandurven om die extra 2 kg er op te zetten (ik ken de steun, onlangs besteld hier en de steun draagt een RCF ART325A van 24 kg). Het enige nadeel van deze steun is dat ie een klein beetje "doorzakt": de inbusbouten waarmee je de kantelhoek in kunt stellen kunnen niet stevig genoeg aangedraaid worden waardoor de steun onder het gewicht van de speaker een klein beetje naar beneden zou kunnen zakken.

Natuurlijk kun je een superstevige oerdegelijke wallmount van K&M kopen (niet verstelbaar, wel belastbaar tot 50 kg), maar daar betaal je wel meteen bijna 50 Euro per stuk voor.

Als het nog cheaper moet dan 35 Euro kun je natuurlijk ook vliegogen kopen (de Vibe heeft M10 inserts): www.new-line.nl/v/13153 voor 1,75 Euro per stuk. Bedenk wel goed hoe je een speaker van 27 kg veilig aan het plafond hangt!
Topic: Links naar speaker ontwerpen (8-7-2005 18:49:00)
15" en 18" subwoofers

https://www.rcfaudio.com/VediMacro.phtml?IDMacro=2816
Topic: Nieuwe 4 kanaals mixer van DATEQ: Vibe (27-6-2005 23:17:00)
Ik verbaas me een beetje over de positie van de Vu-meter voor cue/pfl t.o.v. de master Vu-meter. Ik zou het logisch vinden (omdat de kanaalfaders LINKS van de masterfader zitten) dat de cue/pfl meter ook links van de master-meter zou zitten. Op de Vibe echter zit de cue/pfl meter RECHTS van de master-meter. Wie legt mij de logica van die plaatsing uit (en dan ook maar meteen waarom dat bij bijvoorbeeld de Nuo dan niet logisch zou zijn?)
Topic: Akoestiek, belangrijke factor? (17-6-2005 14:55:00)

martijnvaandering schreef:

En wat is nu de tip van de week? natuurkunde boeken opzoeken en vervolgens gaan bredeneren wat de beste plek is? of zijn er inmiddels vuistregels onstaan door ervaring?

zo heb ik bijv. de ervaring dat een kroeg ook al een lastige ruimte is, de kick is niet door de ruimte te krijgen terwijl de basgitaar de glazen laat rammelen. (natuurlijk ligt dit aan de mixkunsten shut up :X , maar ook op cd gaat dit op). Om dit verschijnsel op te heffen heb ik de bassen verder UIT de hoek gehaald en lekker met zn tweeen voor t podium gelegt, en nu is de verhouding weer redelijk.

Wie gaat de volgende tip geven? laugh :D

groeten martijn
Ik geef een leestip:

https://www.dynacord.com/download/bassarrays03042003.pdf

Theorie en simulaties over plaatsing subs. Centerstacks zijn zo gek nog niet happy :)
Topic: Welke actieve luidsprekers? (21-5-2005 17:26:00)

Cleopatra schreef:

Het is voor een installatie in een vaste ruimte van ca 10x10m. Het
oorspronkelijk idee van 4 lem speakers t3-a was, dat wij denken daar
een betere verdeling van de geluidsdruk in de zaal te kunnen realiseren
(harder op de dans vloer, zachter aan de bar). 2 subs is natuurlijk wel
een gave optie, maar maakt 't geheel een stuk duurder. Een RCF 15" actieve
sub kon de zaal met gemak aan. Van alle andere merken waren de 4 speaker + sub
opties te duur helaas.

Zelf was ik ook erg onder de indruk van de geluidskwaliteit van de lucas systemen van HK.
De winkel die ze leverde had helaas alleen de 1000 op voorraad en die is voor ons te klein (tja
150 mensen in een kleine ruimte slurpen veel geluid op :P). Ben wel benieuwd hoe de 2000 presteert.
Op J&H werd in meerdere topics de Matrix1000 van de fabrikant B52 besproken. Deze HK Lucas kloon
1. Gaat harder
2. Klinkt beter
3. Is goedkoper
dan het origineel, de HK Lucas 1000 (volgens de mensen die beide gehoord hebben). Sis, die hier misschien ook nog even langskomt, heeft dit setje gehoord en kan wellicht wat meer details geven over deze relatieve nieuwkomer op het gebied van actieve sub-sat setjes. Importeur voor de BeNeLux is https://www.euro-pa.be/.

Prijstechnisch kan het interessant zijn voor jullie: Matrix1000 kost Euro 1600, dus dan kun je voor 3200 een mooie dubbele set neerzetten, dus 2 15" subs met 4 10"1" satellieten. Zo heb je dus optimale spreiding van het geluid. Als vergelijk: de Lucas 2000 zou ongeveer 3400 kosten, en dan heb je dus maar 1 sub (18"), en slechts 2 satellieten (12"1").
Topic: Geluidset voor basisschool (12-5-2005 20:41:00)

Powerbeat schreef:

En aangezien deze niet meer nodig zijn mag de OP eerst even aangeven of hij 2 of 4 kasten wil. Als hij het eerst redde met 2 Lem's zal hij nu met de 2 grootste actieve lem's weer zat hebben. IMHO is de Actieve grootste 15"8"1" nogsteeds het best. Goed versterkt en gelimit. Weinig werk aan. Power genoeg. Snap niet dat iemand het anders wil. (tevens geeft de op aan dat hij !2 fullrange kasten wil.)
De OP geeft aan dat de kast "niet te zwaar van gewicht" mag zijn. Heb onlangs de LEM T6A in mijn handen gehad en dat kreng is in je eentje toch wel lastig op een statief te zetten met zijn 37 kg (mag dan trouwens ook wel een stevig uitgevoerd statief zijn btw). Bovendien is de T6A wat afmetingen betreft ook vrij fors.
Topic: Welke actieve luidsprekers? (10-5-2005 20:59:00)
Konitech (importeur van o.a. RCF) heeft momenteel een actie lopen (duur is mij onbekend) waarin forse korting wordt gegeven op de volgende actieve speakers:
RCF ART 312A (12"/1")
RCF ART 315A (15"/1")
RCF ART 322A (12"/2")
Let op: korting geldt dus NIET voor de 325A (15"/2"). Een eerlijke dealer zal zo netjes zijn de lagere inkoopprijs door te berekenen aan de klant. Bij "mijn" dealer betekent deze actie dat de 322A weg mag voor 825 euro (misschien nog wel wat op af te dingen). Doe er je voordeel mee!
Topic: Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro (3-5-2005 22:06:00)
Nog even een toevoeging m.b.t. het "warm" klinken van een luidspreker:

Dit is in de psycho-akoestiek nog steeds slecht begrepen en men weet nog niet exact waarom mensen sommige geluiden (of speakers) "warmer" vinden klinken dan andere. Waar men (bij gebrek aan een volledige theorie) het wel over eens is, zijn de volgende 2 punten:
1. geluid met "veel" laag (in de zin van nadrukkelijk, of geboost) wordt over het algemeen ervaren als "warm".
2. geluid waar een heel klein beetje ruis "op zit" (of dit nu opzettelijk gebeurd is of niet) wordt over het algemeen ervaren als "warm".

Het is goed om in het achterhoofd te houden dat veel mensen "warmte" in geluid een positieve eigenschap vinden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld schelheid of schreeuwerigheid). Dat verklaart dan:

Ad 1: de populariteit van de bass-boost. Bij menigeen staat thuis de bass-regelaar een tikje rechts van het midden (als er al niet een heuse subwoofer is aangesloten (met in het ergste geval een totaal verkeerde afstelling)).

Ad 2: de populariteit van vinyl t.o.v. CD wat betreft "geluidsbeleving". Dit is echt goed onderzocht: neem een nummer, zet het op vinyl en op CD en (all else equal) ga (blind) luisteren. Men geeft de voorkeur aan vinyl vanwege het "warmere" geluid. Deze "warmte" is echter afkomstig van ruis die bij TT's meer aanwezig is dan bij CD-spelers. Er zijn (gekscherend) suggesties gedaan om voortaan maar elke CD-speler uit te rusten met een ruisbron als feature!

Even terug naar de T6A en het "warme" geluid: er zijn dus 2 scenario's mogeljk:
1. Het "laag" werd geboost en dit ervaar je als warm. Neveneffect van het boosten is het maskeereffect, mooi uitgelegd door Dré. Gevolg is dat mid en misschien ook nog wel hoog flink weggedrukt worden en het inderdaad lastig is details te beschrijven.
2. Er is "ruis" in het systeem aanwezig (van welke oorzaak dan ook; bijvoorbeeld een slecht gedempte kast, of "systeemruis" (en dan is de T6A in de situatie waarin ik hem beluisterd heb verdacht)) en deze ruis zorgt voor een warme klank.

Hét verschil tussen 1. en 2. is dat in de tweede situatie het "laag" niet geboost is. De T6A stond tijdens de luistersessie op standje "flat" (maar aangezien er geen frequentiekarakteristiek beschikbaar is, is nog maar de vraag hoe flat "flat" is). De maskering zou in geval 2. dus minder aanwezig moeten zijn dan in geval 1. (en men zou in dat geval dus met iets meer zekerheid wat over het mid en hoog kunnen zeggen: door de ruis klinkt dit ook minder strak). Natuurlijk is het mogelijk dat allebei de hier genoemde effecten een rol spelen!
Topic: Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro (29-4-2005 21:48:00)

Rademakers schreef:

Resolutie = definitie?

Mvg Johan
Antwoord = ja
Topic: Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro (29-4-2005 21:46:00)

Dré schreef:

Guido schreef:

Nicolle heeft de uitkomst van de test met wat collega's besproken en het beeld dat zich aftekent lijkt te zijn dat een warm laag niet samengaat met een strak mid en hoog.
Aangezien Nicolle zich bezighoudt met perceptual coders is ze vast ook op de hoogte van "masking". Een sterk signaal kan een minder sterk signaal gedeeltelijk of geheel maskeren. Als je kijkt naar de spectrale verdeling van muziek dan zul je zien dat het LF vele vele malen luider vertegenwoordigd is dan het mid/hoog. Als je dus gaat zoeken om nuances in het mid/hoog terwijl er een stevige dosis laag aanwezig is dan zit je bijna te luisteren naar een fluistersignaal in een rumoerige volle zaal.

Hetzelfde effect zul je hebben (en heb je geloof ik zelfs gehad) als je precies dezelfde kast een andere transfer functie geeft (bijvoorbeeld toevoegen van bass boost).

Muziek gedraagt zich gemiddeld als bruine ruis boven de ca. 100-150Hz (piek op ca. 100-150Hz, 1/f^2 daarboven (meestal zelfde afvalcurve eronder tegenwoordig (jaren 70 muziek was totaal anders qua spectrale verdeling))). Een bultje op 100Hz ("bass boost") zal dus een 2kHz detail (dik 4 octaven hoger) al snel met zo'n 25dB kunnen "overstemmen"). Natuurlijk kan ons oor heel wat oppikken MAAR er aan alles komt een eind (vandaar ook dat Atrac, mp3 e.d. bestaansrecht hebben ;-)
Dank voor je reactie Dré. Zelfs ik weet van het bestaan van maskering. Toch begrijp ik je stukje niet helemaal. Bedoel je nu te zeggen dat dankzij maskering (door het "laag") het mid/hoog overheerst/weggedrukt werd zodat wij eigenlijk geen goede uitspraak over het mid/hoog hadden kunnen doen?
Topic: Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro (27-4-2005 09:12:00)

YourLiVe schreef:

Warm laag kan niet icm strak mid-hoog... tja, ligt misschien aan het feit dat je veroordeeld bent tot full range. Wellicht eens kijken naar een 3 weg speaker, zodat je aparte speakers hebt voor je laag, mid en hoog? Just a thought...
Denk jij maar effe lekker door ja...en ik zou ook wat gaan lezen: de T6A is een 3-weg speaker sneaky :V
Topic: Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro (26-4-2005 17:43:00)
VERVOLG:

Met de T6A op het linkerkanaal en de 325 op het rechterkanaal van de mixer zijn we wat verder gaan vergelijken. De temporele resolutie van de 325 is echt een slag beter, duidelijk te horen aan de weergave van percussie die bij de T6A toch uitgesmeerd wordt. Wat betreft het hoog: 1" t.o.v. 2": dit verschil valt eigenlijk nauwelijks op. Wat wel opvallend is (en misschien heeft dit met de 1" te maken): bij rondlopen voor de speakers merkten we dat de T6A een stuk meer "bundelt" dan de 325. Het verschil tussen on- en off-axis respons was behoorlijk significant. Dan iets wat Sylvia ook beschreef: bas, vocals, instrumenten, tophoog: bij de 325 was dit (ook op afstand) werkelijk prachtig van elkaar te onderscheiden, bij de T6A kroop het als het ware "op elkaar".

In het algemeen zou je kunnen stellen dat (wat afstelling betreft) de T6A wat bedaagder, bedeesder of introverter klinkt dan de 325. Deze zou ik omschrijven als pittig, zonder agressief te worden.

Wat blijft frapperen is toch wel de laagweergave van de T6A versus de 325. Om wat meer vergelijkingsmateriaal te hebben, werd een setje Mackie SA1521 aangesloten (de JBL EON die ook beschikbaar was heb ik, met de ervaringen van Sylvia wat betreft het hoog, maar links laten liggen). Wat meteen opviel bij de Mackie was hetzelfde diepe laag als bij de T6A, helaas in combinatie met een snerpend hoog (Ilse de Lange, ik kreeg er koude rillingen van, en dat niet in positieve zin). De CD van Celine Dion hebben we maar lekker in het hoesje laten zitten...

Nicolle heeft de uitkomst van de test met wat collega's besproken en het beeld dat zich aftekent lijkt te zijn dat een warm laag niet samengaat met een strak mid en hoog. De verklaring zou dan gezocht moeten worden in de demping van de luidsprekerkast (wie kan hier iets verstandigs over zeggen): door ongedempte resonantie krijg je aan de ene kant een wat warmer laag, maar aan de andere kant heeft dit natuurlijk ook temporele effecten: de resolutie zal minder worden dus ook mid en hoog zullen minder strak klinken. Wederom: no free lunch!
Topic: Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro (26-4-2005 17:37:00)
Even een update:

Onlangs hebben we de RCF ART322A, ART325A, ART500A en de LEM T6A naast elkaar beluisterd. Omdat ik niet helemaal onbevooroordeeld ben (heb alles op dit forum gelezen over de 322, 325 en 500 (speciale dank aan Sylvia) en de T6A (dank aan d&m)), heb ik me laten vergezellen door Nicolle, een wetenschapper van het Philips Natuurkundig Laboratorium in Eindhoven. Nicolle was vantevoren absoluut niet op de hoogte van de bevindingen hier op het forum m.b.t. bovenstaande speakers. Zij werkt in een groep die zich ondermeer bezighoudt met spraak- en audiocodering (denk aan ontwikkeling MP3 coders etc.), onderzoek aan speakers, Super Audio CD etc. en is behoorlijk getrained in het kritisch beoordelen van geluid en geluidssystemen.

De speakers stonden ongeveer op oorhoogte, een meter of 4 uit elkaar, en wij stonden op zo'n 5 meter afstand. Onze bevindingen na een kleine 2 uur testen met uiteenlopende muziek op zowel hoog als laag volume:

RCF ART322: eerste indruk is een neutraal helder geluid, duidelijk gedefinieerd mid en hoog. Behoorlijke laagweergave gezien de 12". Dit alles met equalizer op standje "flat". Op de stand "music" (waarschijnlijk verhullende naam voor "loudness") is te merken dat het hoog, maar vooral het laag, iets geboost wordt. Naar onze mening heeft de 322 het niet echt nodig (i.t.t. de 300A, naar verluidt). Op "flat" zijn de vocals en instrumenten toch wel prettig aanwezig.

RCF ART325: deze kast klinkt t.o.v. de 322 over de hele linie strakker. Ik kan me wel voorstellen dat Sylvia het laag iets "te strak" vond, maar heel dramatisch vond ik het niet. De kracht van de kast ligt denk ik in het feit dat hij absoluut strak BLIJFT, ook bij wat lastigere passages in de muziek (ferme uithaal van Ilse de Lange in het mid/hoog, muziek met flink wat percussie). Ook hier vond ik de weergave op "flat" aangenamer of completer klinken dan op "music". Boost in het laag is voor de "punch" al helemaal niet nodig, 325 geeft meer punch dan 322 maar klinkt inderdaad toch "droger" of strakker.

RCF ART500: met aanzetten werden we getrakteerd op behoorlijk wat systeemruis wat bij de 322 en 325 (op zelfde stekkerdoos) absoluut niet het geval was. Ik kan me voorstellen dat de elektronica bij de 322 en 325 wat beter is afgeregeld. Maar dan het geluid: de 500 gaat inderdaad wat dieper dan de 322 en 325 en geeft meer druk dan de 325. In karakter lijkt hij meer op de 322 dan op 325: de 500 klinkt in het laag minder strak dan de 325, en het mid en hoog is zelfs een beetje rommelig te noemen (alhoewel niet dramatisch). Meer een kast voor het betere beukwerk dan voor strakke weergave!

LEM T6A: ook hier weer wat ruis bij het aanzetten. Toch wel opmerkelijk want de 322 en 325 waren absoluut stil! Snel maar muziek aanzetten dan. Deze kast klinkt echt heel anders dan de RCF's. Op het eerste gezicht (gehoor??) bijzonder warm in het laag. Ik kan me voorstellen dat een "leek" dit warme geluid mooi vindt. Door dit "wollige" spectrale karakter lijkt deze kast ook wat dieper te gaan (al klinkt het niet zo diep als de 500, wel dieper dan de 325). Maar hier is dus zeker geen sprake van een neutraal klankbeeld.

Hola....merk dat dit stukje te lang wordt....vervolg in volgde post!