Forum > Geluid

Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro

(73 reacties. Pagina 5 van 8)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
4-3-2005 09:38
Dat wilde ik niet zeggen, maar ik dacht het ook laugh :D . Zo deden we dat in ieder geval wel bij de studentenvereniging waar ik ooit lid van was. Daar stonden ze als tafel aan weerszijden van een bank op een podium.
GuidoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 30
24-3-2005 18:52
*Bescheiden trap*

De laatste ontwikkelingen: de vereniging heeft besloten geen sub-top systeem te willen vanwege praktische (??) redenen. Sorry Dré, je voorstel klonk goed en ik heb het nog geprobeerd maar men wil er niet aan. We zijn dus veroordeeld tot 2 full-range speakers.

Er is echter ook goed nieuws: het budget wordt flink verhoogd van 1750 naar 3000 Euro dus de topictitel dekt de lading niet helemaal meer laugh :D. We hebben een subsidieaanvraag lopen voor 2000 Euro, en bij toekenning past de vereniging 1000 Euro bij. Wordt het verzoek afgewezen dan betaalt de vereniging de volle 3000 Euro. Hoe dan ook: ik mag voor 3000 Euro gaan shoppen.

Met dit ruimere budget wordt de keuze wel wat gemakkelijker: de Ecler MAC 40v wordt in ieder geval gekocht. Dan wat de full-range speakers betreft zitten we in dezelfde situatie als Sylvia: we zoeken speakers met genoeg "laag" om het zonder subs te redden. De eerder in dit topic voorgestelde LEM T6A en de RCF ART 322A en 325A (misschien zelfs nog de 500A) komen dus in beeld. Actief dus inderdaad! Ik ben bij een RCF dealer langsgeweest die de nieuwe serie nog niet had staan (wel nog de 500A en de "oude" 300A). Tot mijn grote verrassing en genoegen stonden er ook een aantal kasten uit de LEM Titanium reeks. De dealer vond het zelf ook wel een aardig idee om de 322A, 325A en de T6A naast elkaar te zetten. Ik wacht nog op bericht van hem dat alles binnen is en maak dan een afspraak voor een luistersessie. Deze dealer blijkt ook al jarenlange ervaring te hebben met het installeren van actieve RCF en LEM kasten in de horeca en kantines etc. Volgens hem kan het hele spul prima "op afstand" aan en uitgezet worden d.m.v. een schakelaar achter de bar, en daar vertrouw ik dan maar op.

Heeft iemand nog suggesties voor andere actieve kasten van hooguit 1200 Euro die we nog mee moeten nemen in onze afweging dan hoor ik dat graag!
GuidoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 30
26-4-2005 17:37
Even een update:

Onlangs hebben we de RCF ART322A, ART325A, ART500A en de LEM T6A naast elkaar beluisterd. Omdat ik niet helemaal onbevooroordeeld ben (heb alles op dit forum gelezen over de 322, 325 en 500 (speciale dank aan Sylvia) en de T6A (dank aan d&m)), heb ik me laten vergezellen door Nicolle, een wetenschapper van het Philips Natuurkundig Laboratorium in Eindhoven. Nicolle was vantevoren absoluut niet op de hoogte van de bevindingen hier op het forum m.b.t. bovenstaande speakers. Zij werkt in een groep die zich ondermeer bezighoudt met spraak- en audiocodering (denk aan ontwikkeling MP3 coders etc.), onderzoek aan speakers, Super Audio CD etc. en is behoorlijk getrained in het kritisch beoordelen van geluid en geluidssystemen.

De speakers stonden ongeveer op oorhoogte, een meter of 4 uit elkaar, en wij stonden op zo'n 5 meter afstand. Onze bevindingen na een kleine 2 uur testen met uiteenlopende muziek op zowel hoog als laag volume:

RCF ART322: eerste indruk is een neutraal helder geluid, duidelijk gedefinieerd mid en hoog. Behoorlijke laagweergave gezien de 12". Dit alles met equalizer op standje "flat". Op de stand "music" (waarschijnlijk verhullende naam voor "loudness") is te merken dat het hoog, maar vooral het laag, iets geboost wordt. Naar onze mening heeft de 322 het niet echt nodig (i.t.t. de 300A, naar verluidt). Op "flat" zijn de vocals en instrumenten toch wel prettig aanwezig.

RCF ART325: deze kast klinkt t.o.v. de 322 over de hele linie strakker. Ik kan me wel voorstellen dat Sylvia het laag iets "te strak" vond, maar heel dramatisch vond ik het niet. De kracht van de kast ligt denk ik in het feit dat hij absoluut strak BLIJFT, ook bij wat lastigere passages in de muziek (ferme uithaal van Ilse de Lange in het mid/hoog, muziek met flink wat percussie). Ook hier vond ik de weergave op "flat" aangenamer of completer klinken dan op "music". Boost in het laag is voor de "punch" al helemaal niet nodig, 325 geeft meer punch dan 322 maar klinkt inderdaad toch "droger" of strakker.

RCF ART500: met aanzetten werden we getrakteerd op behoorlijk wat systeemruis wat bij de 322 en 325 (op zelfde stekkerdoos) absoluut niet het geval was. Ik kan me voorstellen dat de elektronica bij de 322 en 325 wat beter is afgeregeld. Maar dan het geluid: de 500 gaat inderdaad wat dieper dan de 322 en 325 en geeft meer druk dan de 325. In karakter lijkt hij meer op de 322 dan op 325: de 500 klinkt in het laag minder strak dan de 325, en het mid en hoog is zelfs een beetje rommelig te noemen (alhoewel niet dramatisch). Meer een kast voor het betere beukwerk dan voor strakke weergave!

LEM T6A: ook hier weer wat ruis bij het aanzetten. Toch wel opmerkelijk want de 322 en 325 waren absoluut stil! Snel maar muziek aanzetten dan. Deze kast klinkt echt heel anders dan de RCF's. Op het eerste gezicht (gehoor??) bijzonder warm in het laag. Ik kan me voorstellen dat een "leek" dit warme geluid mooi vindt. Door dit "wollige" spectrale karakter lijkt deze kast ook wat dieper te gaan (al klinkt het niet zo diep als de 500, wel dieper dan de 325). Maar hier is dus zeker geen sprake van een neutraal klankbeeld.

Hola....merk dat dit stukje te lang wordt....vervolg in volgde post!
GuidoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 30
26-4-2005 17:43
VERVOLG:

Met de T6A op het linkerkanaal en de 325 op het rechterkanaal van de mixer zijn we wat verder gaan vergelijken. De temporele resolutie van de 325 is echt een slag beter, duidelijk te horen aan de weergave van percussie die bij de T6A toch uitgesmeerd wordt. Wat betreft het hoog: 1" t.o.v. 2": dit verschil valt eigenlijk nauwelijks op. Wat wel opvallend is (en misschien heeft dit met de 1" te maken): bij rondlopen voor de speakers merkten we dat de T6A een stuk meer "bundelt" dan de 325. Het verschil tussen on- en off-axis respons was behoorlijk significant. Dan iets wat Sylvia ook beschreef: bas, vocals, instrumenten, tophoog: bij de 325 was dit (ook op afstand) werkelijk prachtig van elkaar te onderscheiden, bij de T6A kroop het als het ware "op elkaar".

In het algemeen zou je kunnen stellen dat (wat afstelling betreft) de T6A wat bedaagder, bedeesder of introverter klinkt dan de 325. Deze zou ik omschrijven als pittig, zonder agressief te worden.

Wat blijft frapperen is toch wel de laagweergave van de T6A versus de 325. Om wat meer vergelijkingsmateriaal te hebben, werd een setje Mackie SA1521 aangesloten (de JBL EON die ook beschikbaar was heb ik, met de ervaringen van Sylvia wat betreft het hoog, maar links laten liggen). Wat meteen opviel bij de Mackie was hetzelfde diepe laag als bij de T6A, helaas in combinatie met een snerpend hoog (Ilse de Lange, ik kreeg er koude rillingen van, en dat niet in positieve zin). De CD van Celine Dion hebben we maar lekker in het hoesje laten zitten...

Nicolle heeft de uitkomst van de test met wat collega's besproken en het beeld dat zich aftekent lijkt te zijn dat een warm laag niet samengaat met een strak mid en hoog. De verklaring zou dan gezocht moeten worden in de demping van de luidsprekerkast (wie kan hier iets verstandigs over zeggen): door ongedempte resonantie krijg je aan de ene kant een wat warmer laag, maar aan de andere kant heeft dit natuurlijk ook temporele effecten: de resolutie zal minder worden dus ook mid en hoog zullen minder strak klinken. Wederom: no free lunch!
TimmelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-10-2004
Laatste: 9-7-2007
Berichten: 61
26-4-2005 18:17
Zeer interressant zo'n onderbouwde test. Dank je wel wink ;)
Niet genoten is altijd mis!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
27-4-2005 01:09
Warm laag kan niet icm strak mid-hoog... tja, ligt misschien aan het feit dat je veroordeeld bent tot full range. Wellicht eens kijken naar een 3 weg speaker, zodat je aparte speakers hebt voor je laag, mid en hoog? Just a thought...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
GuidoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 30
27-4-2005 09:12

YourLiVe schreef:

Warm laag kan niet icm strak mid-hoog... tja, ligt misschien aan het feit dat je veroordeeld bent tot full range. Wellicht eens kijken naar een 3 weg speaker, zodat je aparte speakers hebt voor je laag, mid en hoog? Just a thought...
Denk jij maar effe lekker door ja...en ik zou ook wat gaan lezen: de T6A is een 3-weg speaker sneaky :V
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
27-4-2005 21:18

Guido schreef:

Nicolle heeft de uitkomst van de test met wat collega's besproken en het beeld dat zich aftekent lijkt te zijn dat een warm laag niet samengaat met een strak mid en hoog.
Aangezien Nicolle zich bezighoudt met perceptual coders is ze vast ook op de hoogte van "masking". Een sterk signaal kan een minder sterk signaal gedeeltelijk of geheel maskeren. Als je kijkt naar de spectrale verdeling van muziek dan zul je zien dat het LF vele vele malen luider vertegenwoordigd is dan het mid/hoog. Als je dus gaat zoeken om nuances in het mid/hoog terwijl er een stevige dosis laag aanwezig is dan zit je bijna te luisteren naar een fluistersignaal in een rumoerige volle zaal.

Hetzelfde effect zul je hebben (en heb je geloof ik zelfs gehad) als je precies dezelfde kast een andere transfer functie geeft (bijvoorbeeld toevoegen van bass boost).

Muziek gedraagt zich gemiddeld als bruine ruis boven de ca. 100-150Hz (piek op ca. 100-150Hz, 1/f^2 daarboven (meestal zelfde afvalcurve eronder tegenwoordig (jaren 70 muziek was totaal anders qua spectrale verdeling))). Een bultje op 100Hz ("bass boost") zal dus een 2kHz detail (dik 4 octaven hoger) al snel met zo'n 25dB kunnen "overstemmen"). Natuurlijk kan ons oor heel wat oppikken MAAR er aan alles komt een eind (vandaar ook dat Atrac, mp3 e.d. bestaansrecht hebben ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
27-4-2005 23:47
Oeps my bad, had het topic wel gelezen maar wist niet dat het een drie weg speaker was ashamed :$
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
28-4-2005 11:55
Resolutie = definitie?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)