Forum > Geluid

Advies gevraagd geluidsinstallatie verenigingsgebouw 90m2 1750 Euro

(73 reacties. Pagina 6 van 8)
Moderator(s): Dré
GuidoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 30
29-4-2005 21:46

Dré schreef:

Guido schreef:

Nicolle heeft de uitkomst van de test met wat collega's besproken en het beeld dat zich aftekent lijkt te zijn dat een warm laag niet samengaat met een strak mid en hoog.
Aangezien Nicolle zich bezighoudt met perceptual coders is ze vast ook op de hoogte van "masking". Een sterk signaal kan een minder sterk signaal gedeeltelijk of geheel maskeren. Als je kijkt naar de spectrale verdeling van muziek dan zul je zien dat het LF vele vele malen luider vertegenwoordigd is dan het mid/hoog. Als je dus gaat zoeken om nuances in het mid/hoog terwijl er een stevige dosis laag aanwezig is dan zit je bijna te luisteren naar een fluistersignaal in een rumoerige volle zaal.

Hetzelfde effect zul je hebben (en heb je geloof ik zelfs gehad) als je precies dezelfde kast een andere transfer functie geeft (bijvoorbeeld toevoegen van bass boost).

Muziek gedraagt zich gemiddeld als bruine ruis boven de ca. 100-150Hz (piek op ca. 100-150Hz, 1/f^2 daarboven (meestal zelfde afvalcurve eronder tegenwoordig (jaren 70 muziek was totaal anders qua spectrale verdeling))). Een bultje op 100Hz ("bass boost") zal dus een 2kHz detail (dik 4 octaven hoger) al snel met zo'n 25dB kunnen "overstemmen"). Natuurlijk kan ons oor heel wat oppikken MAAR er aan alles komt een eind (vandaar ook dat Atrac, mp3 e.d. bestaansrecht hebben ;-)
Dank voor je reactie Dré. Zelfs ik weet van het bestaan van maskering. Toch begrijp ik je stukje niet helemaal. Bedoel je nu te zeggen dat dankzij maskering (door het "laag") het mid/hoog overheerst/weggedrukt werd zodat wij eigenlijk geen goede uitspraak over het mid/hoog hadden kunnen doen?
GuidoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 30
29-4-2005 21:48

Rademakers schreef:

Resolutie = definitie?

Mvg Johan
Antwoord = ja
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
30-4-2005 11:36

Guido schreef:

Dank voor je reactie Dré. Zelfs ik weet van het bestaan van maskering. Toch begrijp ik je stukje niet helemaal. Bedoel je nu te zeggen dat dankzij maskering (door het "laag") het mid/hoog overheerst/weggedrukt werd zodat wij eigenlijk geen goede uitspraak over het mid/hoog hadden kunnen doen?
Als je nagaat dat:

1. De spectrale verdeling zich ongeveer gedraagt als 1/f^2 boven de 100Hz.
2. Het oor zwakke signalen niet goed kan detecteren als ze gelijktijdig ook een sterk signaal gevoerd krijgen.

Dan ja. Als je er een stevige dosis laag in stopt zul je de subtiele dingen in mid/hoog niet meer waar KUNNEN nemen vanwege het maskerende effect van het laag dat op dat moment zo'n 30dB harder op je afkomt.

En precies dat is wat je zelf ook waargenomen hebt. Daarom is het bij een topkastje ook van belang dat, als hij in een sub/top configuratie beluisterd wordt, de meewerkende sub zo neutraal mogelijk wordt ingesteld EN is het van belang dat full range kastjes altijd zo neutraal mogelijk worden beluisterd (zodat de maskingeffecten minimaal zijn).

Voorbeeld in extrema: Geef een vallende speld weer op 70dB. Zeker weten dat je hem zult horen. Duw er nu een 110dB house beat overheen. No way dat je de speld nog zult horen vallen; die is volledig gemaskeerd. Details zijn altijd te zoeken achter de komma (daarom noemen we het ook details). Als er voor de komma een hele hoop staat dan valt alles achter de komma vaak in het niet ;-)

Natuurlijk ga je daarna op feestjes gewoon het laag naar smaak instellen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
30-4-2005 13:18
geef die zelfde speld op 70 db weer en gooi er s watergeluid door of overheen.(waterdruppels of vijver geluid etc)
Raken je hersenen helemaal van slag.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
GuidoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 30
3-5-2005 22:06
Nog even een toevoeging m.b.t. het "warm" klinken van een luidspreker:

Dit is in de psycho-akoestiek nog steeds slecht begrepen en men weet nog niet exact waarom mensen sommige geluiden (of speakers) "warmer" vinden klinken dan andere. Waar men (bij gebrek aan een volledige theorie) het wel over eens is, zijn de volgende 2 punten:
1. geluid met "veel" laag (in de zin van nadrukkelijk, of geboost) wordt over het algemeen ervaren als "warm".
2. geluid waar een heel klein beetje ruis "op zit" (of dit nu opzettelijk gebeurd is of niet) wordt over het algemeen ervaren als "warm".

Het is goed om in het achterhoofd te houden dat veel mensen "warmte" in geluid een positieve eigenschap vinden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld schelheid of schreeuwerigheid). Dat verklaart dan:

Ad 1: de populariteit van de bass-boost. Bij menigeen staat thuis de bass-regelaar een tikje rechts van het midden (als er al niet een heuse subwoofer is aangesloten (met in het ergste geval een totaal verkeerde afstelling)).

Ad 2: de populariteit van vinyl t.o.v. CD wat betreft "geluidsbeleving". Dit is echt goed onderzocht: neem een nummer, zet het op vinyl en op CD en (all else equal) ga (blind) luisteren. Men geeft de voorkeur aan vinyl vanwege het "warmere" geluid. Deze "warmte" is echter afkomstig van ruis die bij TT's meer aanwezig is dan bij CD-spelers. Er zijn (gekscherend) suggesties gedaan om voortaan maar elke CD-speler uit te rusten met een ruisbron als feature!

Even terug naar de T6A en het "warme" geluid: er zijn dus 2 scenario's mogeljk:
1. Het "laag" werd geboost en dit ervaar je als warm. Neveneffect van het boosten is het maskeereffect, mooi uitgelegd door Dré. Gevolg is dat mid en misschien ook nog wel hoog flink weggedrukt worden en het inderdaad lastig is details te beschrijven.
2. Er is "ruis" in het systeem aanwezig (van welke oorzaak dan ook; bijvoorbeeld een slecht gedempte kast, of "systeemruis" (en dan is de T6A in de situatie waarin ik hem beluisterd heb verdacht)) en deze ruis zorgt voor een warme klank.

Hét verschil tussen 1. en 2. is dat in de tweede situatie het "laag" niet geboost is. De T6A stond tijdens de luistersessie op standje "flat" (maar aangezien er geen frequentiekarakteristiek beschikbaar is, is nog maar de vraag hoe flat "flat" is). De maskering zou in geval 2. dus minder aanwezig moeten zijn dan in geval 1. (en men zou in dat geval dus met iets meer zekerheid wat over het mid en hoog kunnen zeggen: door de ruis klinkt dit ook minder strak). Natuurlijk is het mogelijk dat allebei de hier genoemde effecten een rol spelen!
Rick0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-6-2005
Laatste: 10-1-2006
Berichten: 1
11-9-2005 21:57
2x jbl jrx-125 € 485,00 per stuk
1x dap palladium p-2000 € 350,00
mixer behringer DJX-700 € 199,00
2x speakon 15 meter 72 euro per stuk

intotaal € 1663,00 wink ;) zo moet het wel lukken dacht ik.
The Enforcer
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
11-9-2005 22:03
hoop voor de op dat het inmiddels al gelukt is..(kijk eens naar de datum wink ;) )

dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
11-9-2005 23:17
Guido is al lang en breed voorzien, die heeft een mooi setje actieve RCF-jes gekocht.
GuidoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 30
14-9-2005 15:48
Oeps... ashamed :$ Het was inderdaad wel zo netjes geweest te laten weten wat het uiteindelijk geworden is. Bij deze dan alsnog (en met dank aan de forumleden voor het meedenken) wink ;)

Mixer is geworden de Ecler MAC 40v.

Speakers zijn zoals Sylvia al opmerkte van RCF, en wel de RCF ART 325-A (helaas niet in de shop (maar wellicht...gaat het Mackie-verhaal nu wel of niet door Dré? shut up :X ))

En dan nog 2 muurbeugels om de speakers netjes op te hangen en verder nog wat klein grut zoals kabels etc.

Het hele spul hangt er nu een paar maanden en voldoet uitstekend. De Ecler is inderdaad hufter-proof en door de overzichtelijke indeling is de bediening ook voor relatieve n00bs intuïtief duidelijk. Ook de RCF-jes zijn absoluut hufterproof: in navolging van Sylvia heb ik geprobeerd ze in de clip te krijgen, maar dat lukte pas (met de gains op de RCF volledig open) op +4 tot +6 dB uitsturing op de Ecler (en dan zie je de clip-LEDs heel af en toe aangaan). Zelfs tegen de clip aan blijft het geluid goed te pruimen.

We zijn nu een hele hoop bar-avonden (achtergrond-volume) en een paar feesten verder (waaronder een hard-style examenfeestje van 1 van de leden waar de speakers behoorlijk op hun flikker hebben gekregen) en ik word elke keer weer aangenaam getroffen door de geluidskwaliteit (op zowel laag als hoog volume).

Ik ben me er van bewust dat de combinatie 2 x LEM D-400 + 1 X LEM T-5SA waarschijnlijk beter zou klinken voor de EURO 2250 die nu aan speakers zijn besteed, maar helaas werd dat door de vereniging weggestemd (mijn grote frustratie laugh :D ). Maar ik zeg vol overtuiging: wil je een zeer goede full-range speaker met een zeer strak geluid, ga dan eens de ART 325-A beluisteren!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
14-9-2005 22:25
Ik ga trouwens binnenkort een feest draaien op een vrij groot charterschip in Amsterdam voor iets van 200 a 250 man, waarvan ik gezien de doelgroep grote aantallen tegelijk op de dansvloer verwacht (da's bij standaard familie-bruiloft toch altijd anders), dus er gaan één of twee gehuurde RCF ART 705-AS subs mee.

Het hier om de hoek voor een paar tientjes beschikbaar zijn van die sub in verhuur was ooit nog een zijdelings argument om mijn set aan te schaffen. Ik heb hoge verwachtingen happy :) .

Terug naar forum Reageer (zonder quote)