Forum > Geluid

Ruisen/uitvallen RCF ART325A

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
GuidoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 30
29-8-2006 17:18
Ruim een jaar geleden heb ik voor een vereniging 2 actieve speakers gekocht, de RCF ART325A. Tot afgelopen vrijdag hebben ze probleemloos gewerkt, maar toen begon de ellende met 1 van de speakers. Er zit nog garantie op de speakers, en ik ga er dus zeker mee terug naar de dealer, maar toch leg ik hier mijn probleem voor. Het maakt het stellen van de juiste diagnose wellicht wat makkelijker als er wat mensen meedenken, en het vormt ook een soort "second opinion" (weliswaar al op voorhand wink ;) ).

Wat is er aan de hand? Na ongeveer een uur spelen (CD, via Ecler MAC 40v naar speaker) begint 1 speaker flink te ruisen (witte ruis). De ruis is op afwisselend hoger en lager volume, zeg maar zoals het ruisen van de zee. De muziek blijft vaag hoorbaar door de ruis. Op de achterkant van de speaker gaat het rode LED-je "LIM PROT" aan. Na een seconde of 10-20 houdt het ruisen op en speelt de speaker weer normaal de muziek. Een seconde of 20 later begint het ruisen weer ("LIM PROT" brandt weer). Het helemaal terugdraaien van de GAIN knoppen op de speaker heeft geen effect op het volume van de ruis (wel op het volume van de muziek). Ook het uitzetten van de bron heeft geen effect op het volume van de ruis. Na een periode of 3 ruis-muziek valt alles weg (zowel ruis als muziek) en doet de speaker niets meer. Een tijdje later (speaker is afgekoeld??) werkt de speaker weer gewoon, maar na een uurtje begint het ruisen en de ellende weer opnieuw.

Over het LED-je "LIM PROT": ik stuur absoluut niet te hard in (-30, -20 dB op de Ecler), dus van clippen is zeker geen sprake.

Ik heb de speaker uit het verenigingsgebouw gehaald en ben er thuis wat mee aan het stoeien gegaan om te kijken of ik een en ander kan reproduceren. Ja dus: steeds na ongeveer een uur spelen begint de ellende. Om uit te sluiten dat het probleem misschien ergens anders ligt dan in de speaker heb ik een microfoon rechtstreeks op de speaker aangesloten, en simpelweg voor een spelende radio gelegd. Ook nu is het na een uurtje prijs: eerst ruisen, en dan speaker stil.

Wie-o-wie heeft een idee wat er kapot is aan de speaker??
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
29-8-2006 17:22
Doet de speaker dit ook als je helemaal geen bron aansluit en hem een uurtje aanzet?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
GuidoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 30
29-8-2006 17:28

Victor schreef:

Doet de speaker dit ook als je helemaal geen bron aansluit en hem een uurtje aanzet?
Oeps ashamed :$ ik wist dat ik iets vergeten was te testen....speaker staat nu zonder bron aan. Eens even timen wanneer ik op een ruisconcert getracteerd wordt.
GuidoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 30
29-8-2006 18:18

Guido schreef:

Victor schreef:

Doet de speaker dit ook als je helemaal geen bron aansluit en hem een uurtje aanzet?
Oeps ashamed :$ ik wist dat ik iets vergeten was te testen....speaker staat nu zonder bron aan. Eens even timen wanneer ik op een ruisconcert getracteerd wordt.
Nu dus...binnen drie kwartier dus een enorme ruis, die niet met de gains weg te draaien is. Tijdens de ruis weer een brandende "LIM PROT", die uitgaat zodra de ruis weg is. Na 20 seconden weer ruis etc. Het enige dat nu aangesloten is, is het netsnoer!!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
30-8-2006 09:56
Versterker oscilleert mogelijk OF er is gewoon sprake van een dom los contactje (losse contacten zijn vaak hitte gevoelig).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
30-8-2006 10:36
Oftewel op garantie claimen sneaky :V
Soms..
DajStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2006
Laatste: 9-6-2008
Berichten: 12
1-9-2006 23:22
Wij hebben een viertal RCF 15" fullrange speakers hangen en bij allemaal zijn onderdelen van de filters los gaan zitten waardoor ofwel de tweeter of de woofer uitviel. Was een kwestie van doorsolderen en het werkte weer.
Ik denk dat je last hebt van hetzelfde probleem maar met een andere uitwerking (je hebt immers een actief systeem).
GuidoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 30
2-10-2006 12:45
Update: speaker is gerepareerd. De dealer is er in eerste instantie zelf mee bezig geweest, maar kon het defect niet gevonden krijgen. Hij heeft toen de kast naar Konitech (de importeur van RCF) gestuurd, en mij een leenset meegegeven (Crest LQ-12P voor de geïnteresseerden wink ;)). Vanwege ziekte op de technische dienst bij Konitech heeft de reparatie erg lang op zich laten wachten; we zijn de kast uiteindelijk bijna 4 weken kwijt geweest. Wat de reparatie betreft: er is een condensator vervangen en we zijn nu van het ruisen/uitvallen af. Wat voor condensator er nou precies vervangen is (in de sturing, of een elco) kon men mij helaas niet vertellen (TD-er nog steeds/weer ziek).
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
2-5-2010 18:47
ik gebruik deze maar even voor mijn vraag.

Wat is 'normaal' als je een actieve RCF (in mijn geval 312A) te hard instuurt? Bij mij valt 1 van de 2 het geluid weg (of in ieder geval flink veel dB's minder waardoor je hem niet meer hoort) als de limit/protect led oplicht.
FridgeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2003
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 138
2-5-2010 23:14

dimi_v schreef:

ik gebruik deze maar even voor mijn vraag.

Wat is 'normaal' als je een actieve RCF (in mijn geval 312A) te hard instuurt? Bij mij valt 1 van de 2 het geluid weg (of in ieder geval flink veel dB's minder waardoor je hem niet meer hoort) als de limit/protect led oplicht.
heb mijn 322a nog nooit in de protect gekregen, ook bij een paar uur regelmatig oplichtende clip LEDs, dus ik kan je strictgenomen geen antwoord geven. Maar het hierboven beschreven gedrag klinkt als vrij normaal op het moment dat een protect-circuit in actie gaat. Hoezo vraag je je dit af, verbaast het je dat de speaker dit gedrag vertoont? Gaat de speaker erg snel in de protect?
(dit uitgaande van constant oplichtende prot-LED, bij 'normale' limiting zou je weinig bijzonderheden moeten horen)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)