Forum > Zelfbouw Speakers

Hulp met maken van baskasten

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Dj SpiderEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-8-2003
Laatste: 27-5-2008
Berichten: 352
8-1-2004 19:08
Hallo New-line,

Ik ben gewoon een echte noob op het gebied van zelfbouw boxen.
Ik heb al aardig veel topics door gelezen.
Ik hoop dat jullie niet allemaal gaan roepen "Zoeken !!!"

Ik heb gelezen dat de programma's om de inhoud van de kast te bereken soms helemaal er naast zitten. Dus nu zou ik graag de formule willen weten hoe je de in hout kan bereken.

Ik heb helaas een klein butget, daarom ben ik van plan om 2x www.new-line.nl/v/42 aan te gaan schaffen.

Kunnen jullie mij meschien uit leggen hoe ik nu de kast moet bereken. De baspijpen, en er moet toch ook een filter bij ?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
8-1-2004 19:29
Ik wil deze speaker zelf ook in de loop der tijd aanschaffen (al moet ik dan wel eerst mijn Eminence Kappa 15LF's verkopen).

Gesimuleerd met winISD Pro kom ik uit op een kast van 135 L netto getuned op 39 Hz (3 br-pijpen van 11 cm buitendoorsnee, 28,25 cm lang).
Bruikbaar vanaf het -8,2dB punt: 33Hz. -3dB punt: 40,5Hz

Alleen wellicht met te veel diepgang voor doorsnee drive-in toepassingen happy :).
Maar volgens mij toch een goede compromis tussen alle aspecten.

Wil je m.b.v. formules gaan rekenen, dan kun je het beste eens "Luidsprekerkasten ontwerpen" van Vance Dickason kopen of in de bibliotheek gaan lezen (komt behoorlijk veel bij kijken).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Dj SpiderEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-8-2003
Laatste: 27-5-2008
Berichten: 352
8-1-2004 19:38

Rademakers schreef:

Ik wil deze speaker zelf ook in de loop der tijd aanschaffen (al moet ik dan wel eerst mijn Eminence Kappa 15LF's verkopen).
Hoeveel wil je hier voor hebben, meschien kan ik ze wel van je over nemen. Ga ik dan hier eerst wel iets me doen.
KoentjesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-12-2003
Laatste: 11-5-2004
Berichten: 11
9-1-2004 01:06
effe offtopic... maar ik dacht dat beyma niet echt meer DE kwaliteit van vroeger was en dat daarom de nederlandse importeur dermee gestopt was...???
Als niets meer helpt.... lees dan de gebruikershandleiding
Frederik_Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2003
Laatste: 4-7-2009
Berichten: 19
9-1-2004 08:42
Tja, dat zeggen zij.
Ik heb laatst van ze gehoord als ze bijv. in 1 jaar 100x 15K200's zouden verkopen, dat ze er dan zeker van waren 200 recone's van hetzelfde type te verkopen :)
Goeie handel dus wink ;)

koentjes schreef:

effe offtopic... maar ik dacht dat beyma niet echt meer DE kwaliteit van vroeger was en dat daarom de nederlandse importeur dermee gestopt was...???
- -Niels- -Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2003
Laatste: 25-6-2019
Berichten: 5
10-1-2004 13:49
Moet je eff bij google zoeken, want dan vind je vast wel wat formules voor het een en ander... misschien ook handig?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
12-1-2004 19:16

koentjes schreef:

effe offtopic... maar ik dacht dat beyma niet echt meer DE kwaliteit van vroeger was en dat daarom de nederlandse importeur dermee gestopt was...???
Ahum...

Het verhaal is toch even iets anders (en heeft geen ene reet te maken met de kwaliteit van Beyma speakers). Waarmee wel? Laten we dat maar in het midden laten.

Toch wel vreemd dat ze jaren geroepen hebben dat de Beyma speakers SUPER waren terwijl ze nu SCHIJNEN (zelf niet gehoord) te roepen dat ze k#t waren. Dus OF vroeger logen ze erover OF tegenwoordig.

Take your pick...

<<<

Bij speakers (ook de 15K200) krijg je, indien gewenst een opzetje dat gemaakt is met Leap OF met Loudspeaker Lab. Beiden zijn prima pakketten (Leap is zelfs HET pakket volgens intimi).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LievenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-6-2004
Laatste: 10-2-2015
Berichten: 3
7-6-2004 18:03
tja dre, het gewoeker in opgegeven wattage van lightweight versterkertjes is er ook fel op voortuitgegaan, samen met het optrekken van de toegelaten wattage van de speakers.
Ik denk dat IEDERE fabrikant mee moet met de trend, of hij verkoopt niks meer.
Het niveau dat beiden nu zitten laat geen foutmarge meer toe, clippen op 150 Watt, zelfs 250 Watt kan nog effe rap weggedissipeerd worden, maar op 400...700 Watt ruikt zoiets rap naar fataal aangebrandde spreekspoelen.

Ik ken maar 2 series beyma's die werkelijk fabricatiefouten hadden: de 12GI100 en de 15GI100. Allebei problemen met de las (soldeersel) tussen de vlakke aluminium spreekspoeldraad en de litze naar de aansluiting op het chassis. Te repareren door handige harry's zonder te reconen.
Raar maar voor de rest vond ik persoonlijk juist deze speakers van het beste wat beyma ooit geproduceerd heeft op vlak van mid-bas. Punch , rendement en bandbreedte, gewoon ideaal. Jammer, maken ze niet meer. De opvolger, 15g300 was gewoon goed, zonder meer.
Voor de rest zijn alle modellen met dubbel spreekspoel meer dan gemiddeld bedrijfszeker. Op vlak van klankwaliteit kun je stellen dat andere merken misschien hier en daar in een vergelijkbaar model beter scoren, maar qua consistentie doorheen het hele gamma vind je beyma's gelijke niet.

A propos, speel met goeie versterkers, genre bose 1800 series I of II, Crest 8000-series, DE ZWARE!!! QSC's, Amcrons,... kortom die dingen die een beetje zeer doen aan de rug, ZIJ zorgen ervoor dat die speakers PROPERE signalen toegestuurd krijgen, ook als dat clip ledje regelmatig oplicht.(zeker van toepassing voor diegene die lager dan 4 ohm willen gaan)
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 384
7-6-2004 18:48

Dj Spider schreef:

Ik heb gelezen dat de programma's om de inhoud van de kast te bereken soms helemaal er naast zitten.
Het programma winISD pro is een betrouwbaar programma om de kastinhoud enzovoorts mee te berekenen. Alleen van de conus uitwijking klopt niets! Ik zou zeggen: download het programma en leef je uit.

Groeten Daniël.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
7-6-2004 21:10
Kan je dat met argumenten onderbouwen? Waarom klopt het niet?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)