Forum > Geluid

Actieve sub: QSC HPR181i - Mackie SWA181 - RCF 8002 4PRO

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
6-5-2010 11:06
Hallo!

Ik ben opzoek naar (voorlopig) 1 actieve sub voor onder mijn 2 QSC HPR122i toppen.
Heeft iemand soms ervaring met bovenstaande subs?

Ik heb zelf al enkele malen de QSC gehuurd, en het probleem hiervan is dat hij niet zo ver draagt, en dat er ook weinig echte "punch" uitkomt (of hij moet op zijn hardste staan) maar na 1meter ben je die ook al kwijt..

Iemand nog ervaringen met bovenstaande (of andere) actieve subs?
Dj pyroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2005
Laatste: 3-3-2016
Berichten: 200
6-5-2010 11:27
Heb zelf ervaring met de SWA-1801 (in combinatie met SRM-450, SA1521 en SA1522)
Zijn degelijk gebouwde kasten waar een mooie bas vanaf komt.
Met de rest heb ik nog niet gewerkt.
Wat ik wel vind van de 1801 is dat hij loodzwaar is.
Ik weet niet hoe dit zit met de andere kasten, maar dat vond ik wel een tegenvaller.
Ook zijn het vrij grote kasten (kreeg er geen 2 in mijn fiat Doblo sad :( )
Wat nog een nadeel is, is dat de voorzijde open is. Dit wil zeggen dat ze makkelijk
allerlei zaken in je kast kunnen duwen (zoals bijvoobeeld plastic bekertjes).
Om deze er daarna dan weer uit te krijgen, dat is een andere zaak...
Voor de rest is dit een vrij eenvoudige to the point baskast.
Echte wonderen moet je er niet van verwachten, maar hij doet zijn ding en doet het ook goed.
Ook de bas die er uitkomt klinkt redelijk vol.

Echter weet ik niet of je nog eenvoudig aan de 1801 zal raken omdat deze blijkbaar uit productie genomen zijn.
De opvolger zou de HD1801 zijn.
Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
6-5-2010 12:44
Ik heb wel wat ervaring met de actieve RCF subs en ik ben aardig onder de indruk van deze kasten.

De 4Pro8001 is een stevige subwoofer in een Bass Reflex behuizing. De hoeveelheid geluid en de diepgang die eruit komen zijn ronduit prima te noemen. Het gewicht is wel fors, namelijk rond de 55 kilo. Ook zijn de kasten niet heel erg compact en als je in je eentje bent zijn ze niet erg handelbaar.
De 4Pro8002 lijkt op de 8001, maar heeft een 6e orde Band Pass behuizing. De bas die hieruit komt klinkt wat droger en strakker. Qua diepgang en geluidsdruk ontlopen de kasten elkaar niet of nauwelijks. Wel is de klank iets anders. Ook het gewicht en de afmetingen zijn vrijwel gelijk aan de 8001 en brengen daarmee hetzelfde probleem met zich mee: onhandelbaar als je in je eentje werkt.
De ART-705as is een 6e orde bandpass kast met dezelfde versterker als gebruikt in de 4Pro8001 en 4Pro8002. Echter is deze kast uitgerust met een 15 inch woofer, wat het gewicht en de grote ten goede komt. Deze kast is, met een gewicht iets onder de 40 kilo, goed in je eentje te hanteren. Het nadeel is wel, dat deze kast wat inlevert op diepgang ten opzichte van zijn grote, 18 inch broers. Desondanks geeft deze sub meer dan voldoende druk en diepgang voor de meeste normale feesten. Enkel in sommige R&B platen kom je in het laagste laag wat te kort.
De LEM T5SA is een hele leuke 15 inch subwoofer. Lekker compact en hoewel iets zwaarder dan de ART-705as, toch goed te hanteren in je eentje. Goede kick bass, maar mist de echte diepgang. Ik heb het gevoel dat de LEM sub minder laag gaat dat de ART-705as van RCF. De RCF sub klinkt wat voller, naar mijn mening.

Als ik deze subs tegenover goedkopere subs van DAP zet, zou ik de DAP Soundmate subs het beste kunnen vergelijken met de 2 15 inch subs die hierboven genoemd zijn. Het grootste voordeel van de LEM en RCF subs zijn de DSP's die ze aan boord hebben. Je hoort dat ze meer uit de luidspreker kunnen halen. Verder zijn de kasten compacter en is de maximale geluidsdruk hoger. Ook heb ik wat meer vertrouwen in de limiters van RCF en LEM. Dit alles neemt niet weg dat de DAP subs leuke subs zijn voor het geld, maar het bevestigd wel dat alle waar naar z'n geld is. En als je fors meer betaald voor LEM of RCF, dat je dan ook op alle fronten meer krijgt.
De 4Pro8002 zou je kunnen vergelijken met de DAP LB-184 als je deze goed versterkt. De DAP Sub is fors aan het gewicht, maar presteert erg netjes voor het geld en kan qua geluidsdruk redelijk goed mee komen met de 4Pro8002. Wel is klinkt de RCF sub een stuk strakker, waarschijnlijk door de interne processing. Wederom geld dat ook de limiters uitstekend (bijna onhoorbaar) werken. Als je zou moeten kiezen tussen 4x 4Pro8002 voor 5300 euro, of voor 4x DAP LB-184 met versterking (Vision 3500) en processing (DBX Driverack 260) voor iets meer dan 4000 euro, dan vind ik het toch lastig. Het weegt allemaal veel, het kost een sloot geld en ik ben bang dat de RCF subs beter blijven klinken dan de DAP set.

Tot zover mijn ervaringen en overwegingen.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
6-5-2010 13:18
Hey!

Alvast heel erg bedankt om je mening en ervaringen hier te posten!
Voor de drive-in shows ben ik inderdaad altijd alleen, het enige probleem is inderdaad dan altijd te sub (die ik momenteel elke keer ga bijhuren).

Daarvoor heb ik altijd een 2e persoon nodig, het zou dus handig zijn moest dit alleen kunnen MAAR het is geen verplichting, tot nu toe heb ik altijd wel iemand gevonden die mij bij het inladen ff kan helpen om de sub in de wagen te tillen.

Ik weet ook wel dat een actieve sub nooit in de buurt komt bij een passieve sub met de ultieme processorsettings en beest van versterker hierachter, maar ik wil graag wel iets dat zo dicht mogelijk in de buurt komt daarbij.
Omdat ik al 2 actieve toppen heb zou ik dus liefst ook wel een actieve sub willen, dit omdat voor bruiloften of kleine feestjes 2 x 12" top net iets te weinig is, en met 1 of 2 subjes gaat alles ineens een pak harder en klinkt natuurlijk ook veel beter.

Iemand hier op het forum de QSC HPR181i naast de RCF 4PRO al gezet? naar die vergelijking ben ik namelijk heel benieuwd!

Nog een klein detail: de QSC HPR181i kan ik hier in de buurt voor 25 euro bijhuren..

Marijn
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
6-5-2010 14:30
Ik weet niet hoeveel maal je deze aan 25€ per keer inhuurt maar een HPR 181i heeft een a.v.p.van ongev.1700€.D.w.z.dat je deze eerst 68 maal moet verhuurd hebben eer je er een euro gaat aan verdienen.
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
6-5-2010 15:32
Voor 1800 euro kan ik aan 2 2ehandse QSC HPR181i geraken die in nieuwstaat verkeren incl. 2 hoezen..

Mvg
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
6-5-2010 15:36
Dan is de rekening toch snel gemmaakt.Indien je ze elke maand 1 keer nodig hebt,ga je na 6 jaar winst maken.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
6-5-2010 15:49
Gelukkig schrijft lang niet alles zo hard af dat de restwaarde op 0 euro uitkomt. wink ;)

Als je een goede tweedehands deal kunt maken waardoor je nauwelijks nog op restwaarde inlevert, kan het zelfs na een paar keer al uit. Enige afweging die dan nog gemaakt moet worden is of het geld en de ruimte beschikbaar zijn, en hoe vervelend je het vindt op en neer te moeten naar de huurder. Zeker voor apparatuur die je vaak nodig hebt is kopen meestal de beste oplossing.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Gino VStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-2-2010
Laatste: 1-3-2019
Berichten: 84
6-5-2010 16:05
ik heb zelf ook de qsc Hpr 122i en ben ook aan't overwegen van 2x qsc hpr 151i of 181i
maar ga ze eerst ook eens huren voor te horen hoe ze hun gedragen maar de vergelijking vind ik ook wel intressant
want heb ook al aan't zien geweest naar rcf bassen

Mvg Gino
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
6-5-2010 16:16
Qua vorm zijn de RCF en de QSC wel totaal verschillend, de QSC is meer vierkantvormig terwijl de RCF eerder smal en diep zijn, doet dit iets aan de draging van het geluid?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)