Forum > Geluid

digitale crossover of toch maar niet

(29 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
JosbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2007
Laatste: 1-3-2009
Berichten: 42
28-12-2008 21:32
hallo mensen ,ik heb hier al wat rondgekeken op het forum maar kon geen antwoord vinden.
ik probeer het maximale uit mn geluidsset te halen en vraag me dus af of het geuid aanzienlijk verbeterd wordt
d.m.v. een digitale processor/crossover.
heb er nu een behringer cx3400 ertussen klinkt verder ook goed alleen zeer veel ruis in mn set.(ik denk een aardlus)
en ik heb het gevoel dat het beter kan.
maar daarom wil ik graag weten of het nut heeft om mn crossover te vervangen door een processor
en het geluid daarmee aanzienlijk verbeterd wordt.
ps:kan ik met een processor ook meer geluidsdruk behalen aangezien ik er nu een dateq spl limiter ertussen gezet heb(prima ding trouwens)
mijn set is:
2xross rcs 153 fullrange kasten
2xpsso 2150 subkasten
1Xmaster dl1800 voor fullrange
2xcerwin vega cv2800 gebrugd op de subs
alvast bedankt.
gr jos
dj forever
JacoStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-2-2008
Laatste: 26-7-2011
Berichten: 19
28-12-2008 22:21
Als het ruis is dan kan het geen aardlus zijn. Een aardlus geeft brom. (50Hz)
Probeer is om tussen je apparaten de massa los te koppelen (via DI box bv of hardware matig)...
Als het ruis is dan zit er waarschijnlijk ergens een slecht contact (kabels?) of probeer elk deel van de keten te testen door al de rest los te koppelen. Zo kan je ontdekken van waar de ruis komt :)
Ik weet dat dit je vraag niet was, maar ik denk niet dat je de 'ruis' weg krijgt door een analoge crossover te vervangen door een digitale. Maar ik heb nog nooit met een digitale gewerkt...
Hopelijk ben je er iets mee.
JosbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2007
Laatste: 1-3-2009
Berichten: 42
28-12-2008 23:10
ja een brom klopt ja ik verwoorde het verkeerd
dj forever
JacoStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-2-2008
Laatste: 26-7-2011
Berichten: 19
28-12-2008 23:17
Dan denk ik niet de een digitale crossover hier iets aan gaat veranderen. Je moet maar eens proberen je massa los te koppelen happy :)
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
29-12-2008 00:26
Zorg voor gebalanceerde verbindingen met alleen de 3 XLR punten, Dap kabels hebben de aarde vaak aan het chassis hangen.

Daarna kun je dingen uitsluitem zoals bepaalde dingen aan te sluiten en niet het geleel. Daarmee kan je uitsluiten dat het niet aan de cross-over ligt oid.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
29-12-2008 12:33
Het is niet heel erg ongewoon dat processors/cross-overs wat ruis geven. Zelfs de allerduurste apparaten hebben hier nog wel in zekere mate last van.

Mits goed ingesteld kun je met een (digitale) processor zeker meer uit je geluidsset halen. Het handigst is het dan om de juiste instellingen van de fabrikant te ontvangen, die zijn vaak aardig accuraat, maar zoals je al zult raden de budget merken hebben deze gegevens vaak helemaal niet.

Als je zelf de instellingen voor je processor moet gaan raden, dan kun je beter gewoon een analoge cross-over blijven gebruiken, tenzij je goed weet waar je mee bezig bent. De kans dat je er dan op achteruit gaat is veel groter dan dat je er een beetje extra rendement uit weet te halen.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
29-12-2008 12:58
even om de op weer met de voeten op de grond te zetten, nuchter als ik ben razz :p :
brom komt normaliter niet uit je cross over,
Brom vind in 90% van de gevallen de oorzaak in slechte kabels.
verkeerde penbezetting, of massa aan het chassis doorverbonden.
Ga eerst eens al je kabels nalopen of ze allemaal netjes 1 op 1 zitten, en of er nergens de ground aan je chassis van je pluggen is vast gemaakt.
Wedden dat je brom dan weg is?

De winst tussen een analoge cross over en een digitale moet je niet overschatten.
Tuurlijk, een geluid-techneut zal je zeggen dat je geluid verbetert.
Het verschil is alleen dat een techneut 5 tot 10 % meer geluid al een enorme verbetering vind,
en jij misschien wel vanaf 50% het verschil pas gaat horen wink ;)

zo slecht is de 3400 nu ook weer niet.
Ik heb er zelf twee , en ook een digitale.
De digitale heeft meer instelmogelijkheden, en wat meer finesse, maar daar moet je dan ook wel de kennis voor hebben om op de juiste manier mee om weten te gaan.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JosbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2007
Laatste: 1-3-2009
Berichten: 42
29-12-2008 14:32
ok tom , bedankt voor je antwoord en de rest natuurlijk ook.
ik ben idd. een leek in het afstellen van een dbx pa processor en als het dus niet rendabel voor mij is dan laat ik het zo.
maar op internet was ik bijv ook een analoge ac-one van ev crossover tegengekomen waar ze dan bij vertellen dat deze ook een superieure geluidskwaliteit moet hebben ,daar gaat het me om. zou dit type ook geen aanzienlijke verschil maken?
heb trouwens mn kabels wel na gelopen en op en afgekoppeld maar brom blijft. denk dat ik maar 2 ground loop isolators ertussen zet en dan weer kijken.

ps: ik heb ook nog een andere vraag:
heb dus de cx3400 ertussen staan gewoon als 2-weg.
heb dus 1 sub en fullrange kast per kant staan.
maar die fullrange kasten krijgen alleen mid/hoog van de crossover maar het signaal gaat nog wel door een passieve filter heen die in de fulrange kast zit, volgens mij belemmerd dit het signaal ook of toch niet?
ben eigelijk van plan om dan de fullrange kasten ook echt als fullrange te gaan gebruiken.
dj forever
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
29-12-2008 16:27
Ik gebruik ook een CX3400 en heb subs, mid/hoog en fullrange boxen op 3 versterkers.
Vanuit de mixer ga ik eerst naar een V3000 versterker met de fullrange kasten, en vervolgens lus ik dat (fullrange) signaal door naar de CX3400 die dan de laag- en mid/hoog versterkers aanstuurt.

Zodoende geven de fullrange kasten ook het laag weer, je zou eens kunnen uittesten hoe dat klnkt samen met je subs.
Voordeel is dat je niet dubbel filtert, aan de andere kant moeten je fullrange kasten ook energie gaan verspijkeren aan het laag.

Daarnaast loopt de aansturing van je fullrange versterker en boxen niet meer via de limiterfunctie van de CX3400, de vraag is hoe gedisciplineerd je hiermee omgaat.

Berry
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2053
29-12-2008 17:08
De opp stelt m.i. een iets andere vraag.
Als je met subs werkt, is het altijd verstandiger om je tops (in jouw geval de fullrange ross kasten) te ontlasten door het laag alleen naar de subs te sturen.
Als je je tops fullrange aanstuurt en vervolgens laag toevoegt met je subs, krijg je wellicht meer laag, maar ook veel kleuring doordat je met 2 totaal anders afgestemde speakers je laag gaat weergeven.
Je kan wel experimenteren met je crossoverpunt. Je kan dit laag kiezen (80 Hz) of wat hoger. Doe eens wat tests hiermee.
Maar eerst zoals Tom aangeeft je kabels nalopen tegen de ruis.

Als je naast je sub-top setje nog een stel fulrange kasten hebt staan, kan je deze het volle signaal geven of ook op het midhoog mee laten lopen. Ligt maar net aan je toepassing en crossoverpunt. Bij een CO van 80 Hz doen je toppen toch aardig fullrange (binnen zijn kunnen)

Heb je specs van die ross kasten?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)