Forum > Newbie Forum

Heeft een Limiter voor mij nut?

(31 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
MdkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2005
Laatste: 13-5-2016
Berichten: 161
18-11-2005 16:13
Hallo,

Zoals de titel al zegt heeft een limiter voor mij nut?
Met carnaval staat mijn set op een wagen, en "moet" hij tegen het maximale kunnnen draaien.

Mijn boxen kunnnen het makkelijk aan om lange tijd te draaien met de versterker "open"
Alleen mijn versterkers (c-mark MR-2650, 2x 1200Watt) zitten al snel tegen de clip aan. Vooral bij de bassen.
Nu ben ik er waarscheinlijk niet alle dagen bij en wil ik mijn apperatuur graag heel houden. Zachter zetten is een mogelijkheid. Maar wie wil er nu zachte muziek op zijn wagen.

Is het dus verstandig om een limiter te kopen?
Of heeft het geen zin, (het wordt wel een wat gekopere Dap, Behringer want het is allemaal al zo duur)

Kan iemand me van advies voorzien.
En wat voor limiter moet ik dan nemen.
Ik kon over limiters veel vinden maar niet exact wat ik zoek.

Alvast bedankt.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
18-11-2005 22:50
Ik zou zeggen dat een limiter een eis is voor iedere geluidsset.

Meestal wordt een limiter in een kastje gecombineerd met een compressor. De Behringers zijn erg goedkoop en redelijke kwaliteit (zie shop), maar niet de beste op de markt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 26-9-2024
Berichten: 455
19-11-2005 11:17
Natuurlijk een limiter ertussen!

Carnaval... tussen de andere wagens met volop herrie die jouw set ver overtreft... En jij denkt dat de dj van dienst zich weet te beheersen met de apparatuur die niet eens van hemzelf is?? Dream on! laugh :D

Al zet je je versterker half open, in de clip - ver in de clip - krijgen ze het handeltje heus wel, wees daar niet bang voor.

Wees wijs en koop zoiets als deze Behringer.
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
19-11-2005 12:01

Eric schreef:

Natuurlijk een limiter ertussen!

Carnaval... tussen de andere wagens met volop herrie die jouw set ver overtreft... En jij denkt dat de dj van dienst zich weet te beheersen met de apparatuur die niet eens van hemzelf is?? Dream on! laugh :D

Al zet je je versterker half open, in de clip - ver in de clip - krijgen ze het handeltje heus wel, wees daar niet bang voor.

Wees wijs en koop zoiets als deze Behringer.
Persoonlijk vind ik dat compleet #&*& aparaat als limiter. De compressor tot 8:1 doet het nog zeer redelijk, maar als je erboven gaat zitten(20:1 ofzo) voor limiter doeleinden dan gedraagd het apparaat zich als een distortion effect in plaats van limiter.
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
19-11-2005 17:52
1 x bewerkt. Laatst door Berry op 19-11-2005 18:28

mdk schreef:

Nu ben ik er waarscheinlijk niet alle dagen bij en wil ik mijn apperatuur graag heel houden. Zachter zetten is een mogelijkheid. Maar wie wil er nu zachte muziek op zijn wagen.
Is het dus verstandig om een limiter te kopen?
Mijn mening:
De aanschaf van een apparaat met limiter-functie is altijd verstandig (zoals Victor al zei) sowieso als een beetje zelfbescherming in een enthousiaste stemming, MAAR:
Als je zo'n ding niet achter slot en grendel zet zodat niemand jouw instellingen kan uitzetten of veranderen, is de beoogde veiligheid heel betrekkelijk!
Zoals je zelf al zegt: "Maar wie wil er nu zachte muziek op zijn wagen", als je er zelf niet bij bent, en een dj heeft in de smiezen waarom het niet hard genoeg gaat naar zijn zin, wordt er misschien snel aan wat knopjes gerommeld en GAAN met die banaan!

Boodschap:
Denk dus, bij evt. aanschaf van zo'n apparaat, ook even na over het BORGEN van jouw ingestelde veiligheid, want als het niet "hufter-proof" is kan je investering weleens bijzonder weinig zin hebben.
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
19-11-2005 18:19
Ik ben het helemaal eens met Berry. Als je geld geeft aan een limiter (wat aanteraden is voor deze toepassing), dan moet je ook zorgen dat je set foolproof is. Voor zulke toepassingen heb ik een aantal flights ingericht met een versterker en een AL800 limiter (Dynacord). Deze staan telkens gemonteerd met een paneel voor met een slotje, zodat enkel ik de instellingen kan veranderen. Dit is een must, anders haalt het inderdaad geen zak uit van er geld aan te geven.

Voor zulke flights hoef je niet meteen een fortuin te geven. Misschien heb je zelf wel ergens een flight waar bij de slotjes een slot doorheen kan. En anders kan je ook een beetje inventief tewerk gaan, en zelf wat gaan knutselen.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
Berichten: 107
19-11-2005 20:06
Hallo mdk,

Je kunt ook een DCX2496 kopen en je huidige x-over verkopen.
De DCX kun je beveiligen met een wachtwoord.
Groet André
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
19-11-2005 20:07
Dan kan je nog altijd gewoon ff kabeltjes versteken. Bij zulke dingen moet je gewoon op alles voorbereid zijn. Het is niet moeilijk om de limiter ertussenuit te nemen.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
19-11-2005 22:42

prosoundandlight schreef:

Dan kan je nog altijd gewoon ff kabeltjes versteken. Bij zulke dingen moet je gewoon op alles voorbereid zijn. Het is niet moeilijk om de limiter ertussenuit te nemen.
En solidair als we zijn: helemaal mee eens! wink ;)
Kabeltjes vanuit mixer direct omsteken naar inputs versterker en whoppaaaaa sad :(
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
19-11-2005 23:03

jadjong schreef:

Eric schreef:

Natuurlijk een limiter ertussen!

Carnaval... tussen de andere wagens met volop herrie die jouw set ver overtreft... En jij denkt dat de dj van dienst zich weet te beheersen met de apparatuur die niet eens van hemzelf is?? Dream on! laugh :D

Al zet je je versterker half open, in de clip - ver in de clip - krijgen ze het handeltje heus wel, wees daar niet bang voor.

Wees wijs en koop zoiets als deze Behringer.
Persoonlijk vind ik dat compleet #&*& aparaat als limiter. De compressor tot 8:1 doet het nog zeer redelijk, maar als je erboven gaat zitten(20:1 ofzo) voor limiter doeleinden dan gedraagd het apparaat zich als een distortion effect in plaats van limiter.
Ik gebruik hem zelf als limiter, als je hem echt leuk hebt afgesteld en niet teveel over de 0db gaat is kwa geluid niets aan te merken, zodra je hem aant werk zet krijg je wel pomp geluidjes ed. Maar oke wat wil je voor dit geld.

Zit er zelf eigenlijk aan te denken hem er helemaal tusse uit te roppen en gewoon op een insert gooi voor ligte compressie.
Soms..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)