Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 91 van 130)
Moderator(s): Dré
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 164
15-11-2006 10:47

Crxtreem schreef:

Als ik de punisher met de hoorn naar beneden leg.
En dan een ruimte van ca. 30cm eronder heb.
Kan deze zijn druk nog goed kwijt?

En als ik er 4 achter elkaar leg zodat ik een stack heb van 50 diep en 280 breed.
Deze ook 30cm van de vloer af.
Krijg ik dan nog een volle bas die op afstand te horen is?

Dit omdat ik met het idee loop om 4 punishers in een carnavalswagen te leggen.
Deze komen in het midden van de wagen te liggen en achter elkaar.
Dus ze liggen tussen het chassis en zo'n 30cm van het wegdek.

Ik wil dit zo maken om te zorgen dat de druk uit de wagen kan en niet erin blijft zitten.
En natuurlijk dat je de bas buiten de wagen kan horen (en eventueel kan voelen).

En kan de punisher kapot gaan als hij te weinig vermogen krijgt?
Dit omdat ik de set langzaam wil opbouwen ivm het budget.
Ik weet dat ik het beste resultaat krijg met genoeg vermogen,maar dat is voor de toekomst.
En als ik deze constructie wil toepassen,moet heb ik dan te maken met een nog grotere delay omdat het van onder de wagen vandaan moet komen?

Tips of suggesties zijn altijd welkom.
Dus als ik het goed begrijp wil je de hoornmonden allemaal naar voren leggen (correct me if i'm wrong)
waarom leg je niet om en om een hoornmond naar rechts en links? of zelfs één naar voren één naar links één naar rechts en één naar achteren? zelf zit ik ook bij een carnavalsvereniging en heb zelf gemerkt dat het geluid rond de wagen verspreiden beter is als al het geluid één kant op richten.

ik ben ook erg benieuwd waar je meerijdt want ik zou wel eens willen horen wat 4 punishers op een wagen doen omdat ik zelf ook al enige tijd zit te denken aan iets met punishers op een wagen.

Mvg (alaaf),

Niek
't komt goed
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
15-11-2006 11:39
correct you.

De hoornmonden wil ik omlaag leggen.

Dus dat het sub langs de onderzijde van de wagen komt.
Dit zodat je niet hoeft te zagen in de wagen zelf en de subs uit het zicht van het publiek zijn.

voor onze wagens check mijn website. wink ;)
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 164
15-11-2006 15:15
Mooie wagens!!
bouwen jullie de wagen van polyester of net als wij gewoon met papier maché?
bij ons in de buurt zie je namelijk behoorlijk vaak dat subs gewoon tegen het papier maché aan staan te blazen met de gedachte dat het geluid daar toch wel doorheen dreunt. nou werken wij zelf alleen met fullrange kasten en werkt dat dan natuurlijk niet maar wij proberen de kasten meestal achter bijvoorbeeld een raam te zetten, zie hierbij de ramen in het schuurtje op de wagen.
je ziet dan gewoon het raam met als ruit een blauw gespoten stuk vliegenhor wat als speakerdoek dient, dit houdt verder weinig geluid tegen en is mooi weggewerkt.
't komt goed
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
15-11-2006 15:29
Om dit topic niet al te veel te vervuilen met carnavalswagens graag hierover even verder babbelen in:
/forum/read/?t=23970/

wink ;)
B&M SOUNDSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2006
Laatste: 7-5-2010
Berichten: 34
28-11-2006 11:22
Probleem!:

Een tijdje geleden heb ik 1 punisher gemaakt, dat ging niet zonder slag of stoot maar het is me zeker gelukt. Over het eind resultaat was ik ook zeer tevreden!! Maar toen begon het gedonder, ik wou er handvaten in hebben. Ik mooie handvaten bij IVEN gekocht, van die naar je hand gevormde kunstof dingen, ik kan geen linkje plaatsen omdat de site raar doet. Ik dacht dat een bakje ofzo erom niet nodig zou zijn omdat ze er erg stevig uitzagen. NIet dus, de buitenste rand bleek nog geen halve centimeter breedt te zijn, en daar moet hij op rusten! Maar ik de handvaten erin gezet, (helemaal afgekit e.d.)gevolg: ze resoneren. Er zit een hinnderlijk trillen in die op de beat mee gaat.
Dus ik met veel pijn en moeite de handvaten er weer uitgehaalt. Mijn vader een roestvrij stalen bakje erom heen gemaakt, wat heel stevig is zou je denken..Dus ik die handvaten met bakje erom heen ingezet, en die resonatie is nog steeds niet weg! sad :( Nu weet ik niet zeker of dat nou komt door de handvaten aangezien hij rondom helemaal afgekit is dus hij zou niet tegen hethoudt aan moeten kunnen trillen. Je voelt de druk wel langs de handvaten heen gaan, maar resoneren ze daardoor ook? De handvaten zitten boven aan, waar de lucht naar de achterkant word geblazen.

Weet iemand of het resoneren door de handvaten komt, en wat ik er dan aan zou kunnen doen.
Of weet iemand waar het nogmeer aan zou kunnen liggen?

Alvast bedankt,
m.v.g. Bram
2 down
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
28-11-2006 11:51
wat gebeurt er bij spelen zonder handvaten ?
B&M SOUNDSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2006
Laatste: 7-5-2010
Berichten: 34
28-11-2006 12:07
Voordat ik de handvaten erin heb gemaakt, was er volgens mij geen resonatie. Echter helemaal zeker weten doe ik het niet, aangezien ik toen nogal overdondert was door het geweld wat eruit kwam.
2 down
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
28-11-2006 13:06
Wat versta jij onder resonantie, is het gerammel alsof er iets los zit?
Ik zou eerst nog eens proberen zonder handgrepen (gaten even dichtstoppen)
Wat voor lijm heb je gebruikt, toch wel constructielijm? (bruislijm)
Heb je compriband tussen je inspectieluikjes gedaan? heb je de luidspreker goed vastgedraaid?

Of is het een zoemend of gonzend geluid? loze ruimte's voorzien van purschuim / Rockwool?
Ik neem aan dat je de vestevigingshotjes (volgens tekening) allemaal hebt aangebracht.
brabantse nachten zijn lang
B&M SOUNDSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2006
Laatste: 7-5-2010
Berichten: 34
28-11-2006 13:34
Het is inderdaad een gerammel alsof er iets los zit.
Ik ga straks het nog een proberen zonder handvaten, ik hoop dat ik ze er nog uit kan krijen.
ik heb bison d4 gebruikt, uitstekende bruislijm dus. Er zitten geen inspectieluikjes in. Bij het vastzetten van de luidspreken heb ik 1 bout niet goed vast kunnen zetten, en 1 bout er helemaal niet in omdat ik iets was uitgeschoten met de vrees.

Er zit pur op de aangegeven plaatsen, en ook de bracing is wel in orde.

Bedankt voor je reactie,
m.v.g. Bram
2 down
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
28-11-2006 13:34
Waar heb je de handgrepen geplaatst?
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)