Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 1 van 130)
Moderator(s): Dré
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 23-11-2024
9-8-2004 19:59
Plaatjes zeggen eigenlijk bijna alles:

www.speakerstore.nl/index.php?show=tekening&constructieID=21

MVG Contour
StefanStandaard Lid
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
10-8-2004 00:50
Heb je er al daadwerkelijk één gebouwd? Zo niet dan ben ik zeer benieuwd naar de simulaties (als je die vrij wilt geven). Hoorntoepassingen interesseren me wel, alleen die gigantische bak ruimte dat het vreet daar zit ik eigenlijk een beetje mee.
RademakersVIP Lid
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 21-11-2024
10-8-2004 00:56
Mooie afmetingen die je hebt gekozen voor de Punisher, het lijkt me eindelijk eens een goed alternatief voor de basreflex voor kleinere doeleinden.

Het ziet er op de nieuwe schetsen ook meteen een stuk steviger uit als op de oude.
Betreffende het feit dat je 15 mm multiplex wilt gebruiken voor de kast: Zou het niet een stuk steviger zijn om de twee grote zijplaten van bijv. 18 mm muliplex te maken en de rest dan 15 mm te houden? Het gewicht word er iets groter door, maar het zou wel veel extra stevigheid bieden.
Je kunt in principe de hele kast van 15 mm multiplex maken en de zijpanelen achteraf beplakken met 3 mm multiplex. Dat maakt het niet alleen steviger, maar scheelt ook een hoop plamuurwerk happy :) en de afwerking is makkelijker mooi te krijgen.
Je zou er dan zelfs voor kunnen kiezen om twee verschillende plaatmaterialen te gebruiken.

Heb je trouwens al een grafiekje met de voorlopige frequentierespons? Daar zijn ongetwijfeld meer mensen best wel benieuwd naar happy :).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
LucStandaard Lid
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
18-8-2004 10:34
Next en ik moesten ook al watertanden toen we al dit lekkers zagen. We overwegen nu om aan het eind van het jaar/begin volgend jaar deze subjes te gaan bouwen, mits er natuurlijk al goede resultaten (in de praktijk dus) mee zijn geboekt. DAT betekent ook dat tegen die tijd de sm-115´s de deur uit moeten.

Eerst (die kans is nog niet helemaal weg) was het de bedoeling om twee sm-115´s bij te bouwen, maar nu zouden we met een enkel subje per kant (ook nog eens een mooi compact hoorntje) de hele boel aan kunnen. De tijd zal het wel leren zullen we maar zeggen...
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
ContourVIP Lid
18-8-2004 13:04
Ik heb nog goed nieus te melden met betrekking tot de versterker. Er is nu ook een 4 ohm versie leverbaar van de Ciare 12.00SW die exact dezelfde resulaten geeft qua SPL echter met het grote voordeel dat je de versterker op 4 ohm belast! Met bijvoorbeeld een V-4000+ van American Audio stop je dan al een dikke 1000W in een kastje (dat gaat echt op de sloffen) terwijl je met de 8ohm driver slechts 600W per driver zou hebben wat wel erg karig is...

Volgens de simulaties gaat 1x Punisher met 1500W RMS net wat harder tussen de 60-100Hz dan TWEE x B&C sub 15 met de zwaarste driver van B&C namelijk de 15TBX40 met 3000W RMS (1500W per 15" driver) Het zal duidelijk zijn dat een enkele punisher dus kosteneffectiever is in dit opzicht zeker ook omdat de versterker 2x zo licht kan uitvallen (ik ga ervan uit dat je de B&C subs niet op 2 ohm wilt laten draaien)

De Beyma SM-115 is een lichtere driver dan de B&C met een kleinere x-max, vanzelfsprekend is de max SPL van 2x Beyma SM-115 per kant dus lager dan die van 2x B&C 15TBX40. Eveneens hebben deze volgens mij een grote kast nodig...

Volgens mij is de Ciare 12.00SW in 4 ohm uitvoering nu nog goedkoper dan de 229 euro die op de site van Speakerstore staat. Ik zou daarvoor even contact opnemen met Speakerstore. Het kan goed zijn dat dit een tijdelijke aanbieding is!

MVG Contour
ContourVIP Lid
19-8-2004 16:07
De Punisher zal inderdaad zo'n 50kg gaan wegen dit met 15mm berkenmultiplex zoals ik dat wil aanbevelen. Een lichte en sterke houtsoort die geschikt is voor on the road gebruik. Ook nog maar even over de lijmsoort, gebruik een lijm met vullend vermogen die keihard opdroogt (met handschoenen verwerken)

Qua amps is 1000W per driver al erg netjes natuurlijk. De driver is nu ook in 4 ohm leverbaar dus er zijn ook best makkelijk betaalbare amps te vinden die dit vermogen kunnen leveren. Als ik zelf met de Punisher op klus zou gaan zou ik nog liever iets van 1500W per kast beschikbaar hebben puur voor de headroom. Zelfs met zulke vermogens blijft de Ciare driver binnen zijn x-max waardoor de vervorming laag zal blijven, terwijl een basreflexkast al lang heftig aan het tegensputteren is.

MVG Contour
Ivo2Ex Lid
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
20-8-2004 19:38
Het beste kan je een tekening op ware groote tekenen op een plaat hout die je als zijkant ga gebruiken.
Ik bouw momenteel heeeeel veeeel kastjes (ben bezig aan 34 toppen en 22 subs), elk soort teken ik eerst uit meet ik na en zo weet ik in welk verstek ik mijn formaatzaag moet instelen.
Ik wil ook wel kasten bouwen voor mensen die dat zelf niet kunnen.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
CyberDanceVIP Lid
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
20-8-2004 21:14
Met beetje rekenen zijn de platen van zo'n tekening prima uit te rekenen hoor, ook de juiste zaaghoeken etc, om daar nou telkens een tekening op 1:1 voor te gaan maken.. razz :p Verder moet je ook niet alles voorgekauwd krijgen vind ik, beetje werk eraan mag wel toch laugh :D
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Ivo2Ex Lid
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
20-8-2004 21:35
Als je een tekening 1 op 1 maak, kan je de gezaagde delen direkt passen, als ze passen maak je een schets en kan je direkt voor een volgende keer een houtstaat maken.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
LucStandaard Lid
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
21-8-2004 20:54
Momenteel zijn wij ook een beetje aan het rondneuzen naar mogelijkheden betreffende een topkast voor boven op de punisher. Momenteel hebben we 2 x b1220 staan en we zitten er over te denken om er 2 bij te nemen tegen die tijd. De mogelijkheid bestaat dan om 2 b1220´s om te toveren naar (jawel) 1 kastje. Dat betekent dus dat we een compleet nieuwe kast bouwen met daarin 2 x 12" en 2 x 1" (eventueel andere hoogdrivers).

Een andere oplossing is om de b1220´s te laten voor wat ze zijn en er enkel nog (extra) schuim voor te maken, das dus nog weer voor het rooster (en heel belangrijk: het behringer-plaatje:P) Leek ons ook wel strak en tevens voordeliger/tijdbesparend.

Mooier zou zijn om bijpassende (hoorngeladen) topjes te bouwen met bijv. 15"/8"/1" of 2x12" + 2". Das wel weer een stukkie duurder en aangezien ons de punishers (en bijpassende amps.) al genoeg gaan kosten zal deze optie voor ons wel niet zijn weggelegd.
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)