Forum > Geluid

Kijk en luisterdag

(97 reacties. Pagina 7 van 10)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 9473
20-3-2012 18:58
Daar heb je wel gelijk aan, maar elke versterker heeft toch net even een iets andere response,
maar ik had het niet alleen over de versterker.

Voor het muziek vergelijk heb je toch minimaal een afspeelapparaat nodig als je geen toongenerator gebruikt,
en dan hebben we er meestal toch ook een mixer tussen zitten.

Zet een toongenerator maar eens op een line ingang van een mixer, en daarna op een mic ingang van een mixer en zoek de verschillen. Die zijn er vrijwel altijd.
Herhaal het zelfde grapje met een andere mixer, en het zal weer net even anders zijn.

Uiteraard is het het mooiste als je de echte metingen puur met een generator aan een referentie versterker doet.
Maar test het maar eens, er is altijd wel wat kleuring.
soms meetbaar, en soms heb je mazzel, niet te meten wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
21-3-2012 11:54

Webbie schreef:

Hallo Tim,

Tim_V schreef:

Voor mij heeft Ridderkerk ook de voorkeur ivm afstand (woon praktisch naast Webbie)

Kan meebrengen 2x Dap x-12 en 2x Dap x15b (past immers precies in een Golfje)
Dan moet er eigenlijk nog een zo'n setje bij om de test wat "eerlijker" te maken.

Greetz Webbie...
Ik zou een budget setje mee kunnen nemen die ik graag wel wil vergelijken met de set van Tim_V
2x zelfbouw Cubo 15 geladen met de Beyma SM115/N.
2x Dap K112

Is dit wat?
Ridderkerk heeft zoiezo mijn voorkeur.
Ik lees nog wel welke datum het gaat worden
WiezieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2008
Laatste: 15-8-2018
Berichten: 50
22-3-2012 13:34
Ik heb alleen een lichte dynacord setje CP12/1 subje met 2 topjes dus dat is een beetje te licht hiervoor.
Maar als het kan kom ik graag luisteren:)

Wietse
Pioneer/Dynacord/Db technologies
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
23-3-2012 08:54
3 x bewerkt. Laatst door Webbie op 23-3-2012 09:58
Hallo Tom,

Tom schreef:

Uiteraard is het het mooiste als je de echte metingen puur met een generator aan een referentie versterker doet.
Maar test het maar eens, er is altijd wel wat kleuring.
soms meetbaar, en soms heb je mazzel, niet te meten wink ;)
Ik denk niet dat je het zwaartepunt moet gaan leggen op metingen, maar gewoon de verhouding van de geluidskwaliteit (en eventueel de maximale output) van de setjes onderling, want daar gaat het toch om.
Zelf vind ik persoonlijk de maximale output van een kast ondergeschikt aan de geluidskwaliteit, maar daar zullen ongetwijfeld een aantal mensen hier anders over denken.

Een krom-metend systeem kan ook best goed klinken.
Neemt niet weg dat je een meetsysteem (met muziek als stimulus) er zijdelings bij kan zetten voor degene die "Real Time" mee willen kijken wat een bepaald setje "ongeveer" produceert.
Maar daar zeker niet het zwaartepunt op gaan leggen, omdat je simpelweg in een korte tijd geen accurate metingen kan doen op de verschillende setjes (afstand en hoogte van de meetmicrofoon t.o.v. het te meten setje).

Echt accurate metingen met bijvoorbeeld Smaart gaan dan ook veel tijd in beslag nemen, althans voor mij dan, als je het goed wil doen.
(misschien is er iemand die heel bedreven daar in is, en die ook wil komen, ik ben nog steeds een beginneling in deze materie)
Het is overigens ook helemaal niet leuk om ook steeds te moeten luisteren naar een toongenerator.
Zo'n dag moet gewoon leuk en interessant zijn.

Begin volgende week weet ik welke data er beschikbaar zijn voor de ruimte in Ridderkerk.

Nog even een vraag aan jullie; wat is het maximale aan setjes die we willen gaan testen?
Er van uitgaande dat we van 10:00 tot 22:00 uur de ruimte kunnen gebruiken.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
23-3-2012 09:32
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 23-3-2012 10:02
Hallo,

Nog even dit betreffende de muziek die gebruikt gaat worden om te testen.

Misschien ook herkenbaar voor jullie laugh :D.
Als ik mensen hier mijn setje (SA Blue Box) laat horen neem ik steeds stukken van bepaalde nummers.
Complete nummers draai ik meestal niet omdat dat te tijdrovend is en om de "luisteraar" alert te houden.

Misschien is het mogelijk dat ik of iemand van jullie een wav-bestand kan maken met een compilatie van stukken van nummers die jullie en ik graag willen gaan horen tijdens het testen.
Daarna een ISO bestand van maken zodat iedereen hem op een audio-cd kan branden.

Hier wat stukken van nummers waarvan ik graag zou willen weten hoe ze klinken op verschillende setjes.
  • Global Kryner - Hey Jude (door een vriend van een kennis van mij opgenomen), 0:00 tot 1:17, perfect opgenomen heldere vrouwenstem.
  • Eerste nummer van: Pirates Of The Caribbean On Stranger Tides - Guilty Of Being Innocent Of Being Jack Sparrow, kort nummer van 1:40, van hoog tot laag goed opgenomen.
  • En natuurlijk een boenkie-boenk nummer, Jennifer Lopez ft. Pitbull - On The Floor, 0:00 tot 1:20, worden de subjes aan het werk gezet.
  • Een stuk uit een nummer van Celine Dion misschien nog, veel hoogdrivers gaan over hun nek, als de set wat harder staat, wanneer ze de wat schelle en scherpe stem van Celine moeten reproduceren.
Ben benieuwt naar jullie aanvullingen.

(EAC (Exact Audio Copy) kun je overigens gebruiken om nummers van een CD te "rippen" (en verder te bewerken), is gratis en in bij mijn weten het beste programma om dat te doen)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
PatrickvHaeftenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2011
Laatste: 26-6-2024
Berichten: 123
23-3-2012 10:00
Whitney Houston - I will always love you
De hoogdrivers hebben het dan zwaar te verduren met die uithalen laugh :D

Gramatik Street Bangerz vol. 3
Zitten hele goede nummers tussen.
Dikke beat met veel saofoons en piano's
En soms hele schelle uithalen van de zangeressen die je meteen merkt wink ;)
Voorbeeld1
voorbeeld2
Heel schel voorbeeld3

En John Mayer natuurlijk
Perfectly Lonely, Heartbreak warfare en half of my heart.

Ik heb zelf 2 toppen van IMG-Stage line staan (PAB115MK2)
Lijkt me niet echt te vergelijken met jullie sets laugh :D
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
23-3-2012 10:50
Indien jullie testen met 1 versterkerrack, zorg ervoor dat iedereen de aansluiting voor zijn speakers op dezelfde manier aanlevert, bv top en sub apart telkens op 1+/1-.
Anders krijg je een mengelmoes van systemen, de ene gebruikt 4P kabels 1+/- voor top, de andere voor sub etc...

Van hieruit eventueel mogelijk om 2 x X18B en X12T's mee te nemen...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
23-3-2012 11:14
Hallo Subsystem,

Subsystem schreef:

Indien jullie testen met 1 versterkerrack, zorg ervoor dat iedereen de aansluiting voor zijn speakers op dezelfde manier aanlevert, bv top en sub apart telkens op 1+/1-.
Anders krijg je een mengelmoes van systemen, de ene gebruikt 4P kabels 1+/- voor top, de andere voor sub etc...
Ik heb mijn gedachten daar ook al over laten gaan, maar misschien is het een beter idee om iedereen zijn versterkerrack mee te laten nemen (en processor/crossover met zijn instellingen).
Alleen horen we dan niet puur meer wat de verschillen tussen de speaker setjes onderling zijn, maar kunnen dan wel horen hoe goed of hoe slecht ze kunnen klinken.

Mooiste zou zijn een stage-snake te leggen vanaf een mengpaneel (met meerdere OUT's) naar de versterkerracks bij de luidsprekers zodat je niets (of minder) hoeft om te steken. Zo kun je ook veel sneller "schakelen" tussen de setjes.

Zag in een ander topic dat er interesse was in de Presonus van PvG, misschien dan mooi combineren.
CD-speler, meetapparatuur e.d. kan ik dan wel regelen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 1594
23-3-2012 11:30
Yep, was ook mijn idee: presonus mee, dan kan ik 2-3x stereo over snake/multi naar amp racken sturen. Kunnen we ook snel a-b-c-en.

Mijn setje moet haast wel op mijn eigen ampracken: 3-weg, per band 4-polig met ddc bedraad...

Ik vind het juist leuk om complete systemen naast elkaar te zetten: het gaat om het totaal plaatje en als iemand met goedkope speakers en de juiste processing iets moois neerzet, is dat ook leuk.
't is maar een hobby...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
23-3-2012 11:50
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 23-3-2012 12:05
Hallo Peter,

PvG schreef:

Yep, was ook mijn idee: presonus mee, dan kan ik 2-3x stereo over snake/multi naar amp racken sturen. Kunnen we ook snel a-b-c-en.

Mijn setje moet haast wel op mijn eigen ampracken: 3-weg, per band 4-polig met ddc bedraad...
Mooi, lijkt mij een strak plan.

Bij deze is Peter gebombardeerd als "de man achter de knoppen" laugh :D.

Een pc/laptop met de M-Audio Fast Track Pro neem ik mee.
CD-speler, Revox B225, kan ik eventueel ook nog meenemen als dat nodig mocht zijn.
Ik vind het juist leuk om complete systemen naast elkaar te zetten: het gaat om het totaal plaatje en als iemand met goedkope speakers en de juiste processing iets moois neerzet, is dat ook leuk.
Natuurlijk is dat leuk en kan bewijzen dat een "minder" systeem helemaal niet minder hoeft te klinken t.o.v. de (misschien veel) betere systemen. Het mannetje achter de knoppen kan veel goed doen, maar ook het tegengestelde.

Overigens kan ik in de hal ook een "vast" en wireless netwerk regelen met Internet, als daar behoefte naar is.
Heb alleen geen hele lange CAT5e kabel liggen (voor degene die een "vast" netwerk nodig hebben), maar daar vind ik wel wat op.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)