Forum > Licht

Licht- en geluidsplan kerstconcert

(39 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
4-1-2009 15:57

J.Wijnings schreef:

Ja, een speaker met spanband. Breek maar eens zo een spanbandje, valt nog tegen hoor!
Het heet niet voor niks een spanband en geen hijsband. Zoek maar op het forum, vaak genoeg aan bod geweest deze kwestie.
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
6-1-2009 15:52
hoe wordt de contstructie eigenlijk recht gehouden ? ik ziet er wel een windup achter staan maar zie niet hoe de truss hieraan bevestigd is
J.WijningsEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2007
Laatste: 9-3-2010
Berichten: 26
6-1-2009 18:50

René Eppink schreef:

J.Wijnings schreef:

Ja, een speaker met spanband. Breek maar eens zo een spanbandje, valt nog tegen hoor!
Het heet niet voor niks een spanband en geen hijsband. Zoek maar op het forum, vaak genoeg aan bod geweest deze kwestie.
Is er dan gehesen met die spanbanden?
De speakers zijn bevestigd met een spanband, niet gehesen.
"licht is zwaar werk"
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
6-1-2009 18:54
en volgens mij hangen er zoiezo ook scans?
https://www.leunen.nl/coppermine/displayimage.php?album=113&pos=97
lijkt me een winner die daar boven uit steekt?
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
6-1-2009 18:59

J.Wijnings schreef:

De speakers zijn bevestigd met een spanband, niet gehesen.
Dat maakt weinig uit. Het is en het blijft een sjorband/spanband en absoluut niet bedoeld om iets mee op te hangen.
Een sjor/spanband kan zeker wel gebruikt worden om dingen bovenop iets te fixeren.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
6-1-2009 23:29

J.Wijnings schreef:

René Eppink schreef:

J.Wijnings schreef:

Ja, een speaker met spanband. Breek maar eens zo een spanbandje, valt nog tegen hoor!
Het heet niet voor niks een spanband en geen hijsband. Zoek maar op het forum, vaak genoeg aan bod geweest deze kwestie.
Is er dan gehesen met die spanbanden?
De speakers zijn bevestigd met een spanband, niet gehesen.
Zo lang je maar beseft dat je wat betreft dit punt zwaar in de fout bent gegaan! En dat besef je (nog) niet... Ik wil hier zeker geen discussie over uitlokken, maar voor mij komt veiligheid nog steeds op de eerste plaats. Ik word misselijk als ik speakers zie hangen die met een spanband ophangen, en al zeker als er dan nog mensen onder lopen/zitten!

Verder zie ik een opstelling die, gezien het waarschijnlijk zeer lage budget, redelijk netjes is afgewerkt. Echter toch een aantal puntjes of tips naar de toekomst toe, als ik zo vrij mag zijn:

1. Plaats de trussconstructie niet zo in het zicht... Bij dit soort concerten stoort me dat. Je moet met die brug een stukje terug achteruit, en zeker en vast een pak hoger!
2. Voorzie toch wat backlight!
3. De combinatie van de parren zie ik persoonlijk ook niet zo graag...
4. Heel belangrijk: speakers uit die truss halen, of op de juiste manier bevestigen!
5. Ik zie 1 of 2 scans? en dat is wat weinig vind ik...
6. Foto's nemen van de mengtafel, stuurtafel, setup... ;)

Ik zie dat ik redelijk kritisch overkom, wat niet negatief bedoeld is hoor ;)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
DJ RobbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2007
Laatste: 26-6-2015
Berichten: 41
10-1-2009 19:36
Hallo allemaal!
Even wat reacties van mijn kant:

Wat jullie allemaal zeggen over het ophangen van de luidsprekers met spanbanden, dat snap ik en ik zal zorgen dat dit niet meer gebeurd. Ik zal wel even uitleggen hoe het zat: Per luidspreker zaten er 3 spanbanden om: in de breedte 1 en in de hoogte 2 (jullie snappen wel wat ik bedoel denk ik razz :p )

Er is idd gebruik gemaakt van conventionele parren en LED parren. Persoonlijk vond ik dat dit er erg netjes uit zag. Ook deden de LED parren zeker niet veel onder voor de conventionele parren.

De constructie bestond uit 2 wind-up statieven met daartussen 12 meter vierkants truss. Voor de wind-ups stond aan elke kant nog een stuk truss van 3 meter waardoor het net leek of dit een geheel was.

Er zijn idd 2 JB-Systems The Winners gebruikt. Het effect was idd niet geweldig maar het viel zeker op en was toch wel een toevoeging.

Antwoorden op de vragen van Prosoundandlight:
1. De trussconstructie stond zo ver mogelijk naar achter. Verder kon niet omdat de kerk daar smaller wordt (beetje moeilijk uit te leggen). De truss werd wel verlicht met LED parren zodat het er toch heel mooi uitzag, jammer genoeg is dat licht bij alle foto's uit.
2. Volgend jaar zal ik zeker zorgen dat er tegenlicht is.
3. Al uitgelegd.
4. Al uitgelegd.
5. Al uitgelegd.
6. De mengtafel was een Dynacord Powermate.
De luidsprekers waren RCF ART-300's.
De microfoons waren allemaal SM-58's.
Het licht werd gestuurd door een Avolites Pearl Tiger (ik weet het, eigenlijk een veel te grote tafel razz :p )
Musicboys Entertainment
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
10-1-2009 19:46

DJ Robbie schreef:

Wat jullie allemaal zeggen over het ophangen van de luidsprekers met spanbanden, dat snap ik en ik zal zorgen dat dit niet meer gebeurd.
Einde verhaal.. Een uitleg hoe het gezeten heeft is dan namelijk niet nodig, dat is een beetje iets "veilig" of goed willen praten wat gewoonweg Not done is.
Tevens mis ik dan ook nog de safety kabel in je verhaal.

Martin.
kvm entertainment
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
10-1-2009 22:44
waarom hangen die ledparren die de truss verlichten niet aan de andere kant?!
Verder zie ik wel wat kabels lopen!
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
11-1-2009 00:46

DJ Robbie schreef:

Ik zal wel even uitleggen hoe het zat: Per luidspreker zaten er 3 spanbanden om: in de breedte 1 en in de hoogte 2 (jullie snappen wel wat ik bedoel denk ik razz :p )
Ik snap het ja, maar het blijft onveilig! Het is simpelweg 'not done'! Op het eerste gezicht zal alles wel stevig hebben vastgehangen, maar dat geldt voor iedere constructie die het begeeft... Niks meer ophangen met spanbanden dus! Ik denk dat je het ondertussen zelf wel beseft...
Er zijn idd 2 JB-Systems The Winners gebruikt. Het effect was idd niet geweldig maar het viel zeker op en was toch wel een toevoeging.
Zoals ik al zei, krijg ik een 'hij wil wel, maar hij kan niet'- gevoel wanneer ik slechts 2 scans zie bij een concertbelichting als deze. Wanneer die scans er niet hangen, maar de belichting verder wel netjes, uitgebreid en vooral correct verzorgd is, heb ik dat gevoel niet. Hetgeen je spaart op 2 scans, kan je goed gebruiken om de basissetup (basislicht, plaatsing,...) 'af' te maken. Als er toch bewegend licht wordt ingezet, moet dat net iets meer zijn. Dat is misschien een persoonlijke mening hoor... En als je tevreden was met het resultaat, dan is dat prima ;)
De trussconstructie stond zo ver mogelijk naar achter. Verder kon niet omdat de kerk daar smaller wordt (beetje moeilijk uit te leggen).
Het ging blijkbaar zoals het er stond, maar ik krijg een bedrukt gevoel bij de plaatsing van de truss. Je zit in een grote hoge ruimte, en toch hangt de truss veel te laag en te dicht bij het te belichten onderwerp. Je zou met de constructie hoger moeten, en iets verder weg van het gebeuren... Richting publiek dus... Zoals ik het op de foto zie, had je daar wel enige mogelijkheid om dat te doen, maar ik was er natuurlijk niet bij. Op die manier leidt je de aandacht van het gebeuren niet af, en kan je toch een mooie lichtshow verzorgen. En voor mij ook heel belangrijk, zoals ik al zei... Backlight! Maar ik lees dat je dat volgende keer zeker zal gebruiken, dus daar ben ik alvast blij mee!:)
De mengtafel was een Dynacord Powermate.
Kijk, dat maakt veel goed voor een Dynacord fan als ik! ;) (Veel, maar niet de veiligheid ;) Toch op letten volgende keer!)

Het licht werd gestuurd door een Avolites Pearl Tiger (ik weet het, eigenlijk een veel te grote tafel)
Iedereen pakt graag eens uit met een leuk speeltje hé, je kan maar blij zijn dat je de tafel ter beschikking had! Dat zal voor jullie vast en zeker een leerrijke ervaring geweest zijn.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)