Forum > Licht

Licht- en geluidsplan kerstconcert

(39 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
DJ RobbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2007
Laatste: 26-6-2015
Berichten: 41
25-10-2008 10:38
Hallo allemaal,

De zondag vóór kerst moet ik dit jaar met mijn vriend het licht en geluid verzorgen bij het kerstconcert in Leunen.
Het concert wordt gegeven door de harmonie en een band uit Leunen. Het is in de kerk. Ik heb dit nog niet zo vaak gedaan en vooral niet in een kerk. Graag zou ik jullie hulp vragen om te weten te komen hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken. De apparatuur die op dit moment al aanwezig is bestaat uit:
- 10x LED par-56 kort
- 8x par-56 kort
- 2x JB-Systems The Winner MKII
- 1x Antari F80Z
- 12 meter truss met wind-ups
Ik wil dus graag weten:
- Wat kan ik hier al mee?
- Hoe moet het opgesteld worden?
- Wat heb ik nog meer nodig?
- etc.??
De harmonie en de band moeten beide goed uitgelicht worden, maar effectverlichting is ook zeker nodig. Het moet een leuke en spetterende lichtshow worden die toch niet te druk is.
Het geluid wat we zelf hebben kan niet gebruikt worden dus zet ik dit hier ook niet neer, dat wordt in ieder geval gehuurd.

Ik heb er al veel over gelezen hier op het forum, maarja elk feest/concert is anders dus daarom stel ik toch deze vraag.

Alvast bedankt!

M.v.g. Robin Manders
Musicboys Entertainment
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
25-10-2008 10:47

DJ Robbie schreef:

De harmonie en de band moeten beide goed uitgelicht worden, maar effectverlichting is ook zeker nodig.
De harmonie en de band, (bij alleen al een harmonie denk ik aan x personen. (en de band?) Dan zijn de 8 parren erg mager. "spetterend" is al snel met het apart uitlichten van de solisten. (hetzij solo of per groep)

Kortom voor de duidelijkheid:
Hoeveel personen, staan/zitten ze samen op het podium?
Mogelijk dat al snel een budget om de hoek komt kijken.

Een beetje zoeken op dit forum doet ook wonderen, soortgelijke vragen komen vaker voor. (en uiteindelijk krijg je dan altijd dezelfde vragen en antwoorden)

Martin.
kvm entertainment
DJ RobbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2007
Laatste: 26-6-2015
Berichten: 41
25-10-2008 10:53
Hallo Martin,

Alvast bedankt voor je reactie.
De harmonie bestaat uit ongeveer 100 personen.
De band bestaat uit 8 personen.
Dan ook maar meteen even het publiek wink ;) : Dat zijn ongeveer 300 personene.
Musicboys Entertainment
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
25-10-2008 11:28

KVM schreef:

Kortom voor de duidelijkheid:
Hoeveel personen, staan/zitten ze samen op het podium?
Mogelijk dat al snel een budget om de hoek komt kijken.
Toch blijkt het moeilijk om vragen, of verpakte vragen te beantwoorden. (ik heb uitsluitend antwoord op de "hoeveel personen" vraag.

*Budget?
*staat de Harmonie samen met de band op het podium?
*Heb je enig leeswerk verricht in bestaande soortgelijke topics?
*Wat denk je ZELF dat je moet toevoegen?
Misschien een bijkomende vraag, heeft de kerk krachtstroom?

Het meest passende antwoord, laat een offerte maken door een lichtbedrijf die dergelijke klussen aankan. Het fatsoenlijk ("spetterend") uitlichten van 100 man vergt meer dan 8 parren..

Martin.
kvm entertainment
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
25-10-2008 12:43
Je topictitel zegt dat je ook het geluid moet regelen?
Wat heb je daar al voor want honderd man uitversterken is geen kleine taak.

Mvg.
Pieter
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
25-10-2008 13:10
Een harmonie van 100 man uitversterken voor een publiek van 300 man? En dan ook nog eens in een kerk? laugh :D Die harmonie heeft zijn volumes zelf wel voor elkaar als het goed is. Is er een solist die moet knallen samen met de band dan kun je daar eventueel nog een enkele mic voor gebruiken, maar dat lijkt mij niet echt een probleemkwestie.

Plan van aanpak qua licht is m.i. bijna onmogelijk om te geven wanneer je de zaal niet kent. Zeker kerken zijn vaak verre van standaard zaaltjes en de ene kerk heeft heel andere mogelijkheden en beperkingen dan de ander.
DJ RobbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2007
Laatste: 26-6-2015
Berichten: 41
25-10-2008 14:42
Martin,
Het budget is nog niet bekend, volgende week maandag (27-10) kan ik hier meer over zeggen.
De harmonie staat/zit gewoon op de grond en de band staat NAAST de harmonie en WEL op een podium.
Ja, ik heb al meer dingen gelezen in de andere topics maar toch nog niet echt iets gevonden waar ik verder mee kan.
Ik dacht zelf ook al dat 8 parren (veel) te weinig was, dus die moeten zeker gehuurd worden.

Pieter en René,
De harmonie hoeft niet versterkt te worden, de band (voor een deel) wel. De band heeft zelf microfoons maar er moet nog gekeken worden hoe we de PA voor de zaal gaan doen. De band bestaat overigens uit: Drummer, 2x gitarist (elektrisch), bassist, toetsenist, en nog 3 blazers. De toetsenist en een van de gitaristen zingen. De drummer hoeft NIET versterkt te worden, de gitaristen en bassist hebben hun eigen gitaarversterkers en dat is genoeg voor in een kerk, dus alleen de toetsenist, de blazers en de zang moet versterkt worden. Waarschijnlijk komen er dus alleen maar luidsprekers voor het mid en hoog en dus geen subs.
Musicboys Entertainment
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
25-10-2008 15:36

DJ Robbie schreef:

De harmonie hoeft niet versterkt te worden, de band (voor een deel) wel. De band heeft zelf microfoons maar er moet nog gekeken worden hoe we de PA voor de zaal gaan doen. De band bestaat overigens uit: Drummer, 2x gitarist (elektrisch), bassist, toetsenist, en nog 3 blazers. De toetsenist en een van de gitaristen zingen. De drummer hoeft NIET versterkt te worden, de gitaristen en bassist hebben hun eigen gitaarversterkers en dat is genoeg voor in een kerk, dus alleen de toetsenist, de blazers en de zang moet versterkt worden. Waarschijnlijk komen er dus alleen maar luidsprekers voor het mid en hoog en dus geen subs.
Opzich is een dergelijke less-is-more aanpak wel goed, maar ik heb toch een paar opmerkingen. Gitaarversterkers gaan wel hard genoeg, maar wat je in een kerk juist wilt is zorgen dat het geluid iedereen bereikt met zo min mogelijk volume vanuit de bron. Belangrijk dus om naar de opstelling te kijken. Soms blijkt het uiteindelijk toch ook wenselijk om de spreiding wat te verbeteren door ze een klein beetje over de zaalmix te gooien.
Voor verbetering van de drums zou je eventueel kunnen overwegen om hem niet tegen de kale achtermuur te zetten, maar een backdrop te gebruiken (moet natuurlijk ook maar weer in het decor passen). Zelf vind ik vaak de basedrum wel wat kaal worden in zo'n grote ruimte.

Wat betreft luidspreker opstelling kun je het beste zoveel mogelijk proberen te vermijden dat je op kale oppervlakken projecteert. Het mooiste zou zijn om ze direct op je publiek te richten. Ik heb dit zelf ook een keer gedaan in een kerk door kastjes te vliegen in de truss, met goed resultaat.
RoOoYtJuHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-4-2004
Laatste: 1-2-2015
Berichten: 164
25-10-2008 20:07
Ik weet niet of ik dit mag zeggen, maar als je zulke vragen op een internet forum moet gaan stellen, is het dan niet beter om de klus uit te besteden? Of ga in het uiterste geval langs een verhuur bedrijf, die kan je ook wel helpen. Ik weet ook wel dat er voor alles een eerste keer is enzo, maarja als het hele zooitje nou niet goed te zien en te horen is, dan zit je toch wel met de gebakken peren.
"En zoals mijn vader altijd zei: 's avonds een vent, 's ochtends lekker uitslapen"
LuntStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2008
Laatste: 20-8-2016
Berichten: 239
25-10-2008 20:32
Ik denk dat jullie meer op de hals gehaald hebben dan dat je in eerste instantie dacht.
Het verzorgen van de verlichting /een compleet licht-plan maken voor zo'n optreden is vrij veel werk.

Maar even als tip:
Maak van tevoren een tekening (op schaal) met wie en wat waar komt.
Geef op je tekening aan welke punten je zeker extra uitgelicht wil hebben (solisten, dirigent, etc.)
Zorg vooral dat de BASIS goed is en vul het daarna pas aan met "effectjes" (Scanners, Heads, etc.) En als je die toe voegd, doe het dan goed. Alleen je eigen 2 scanners komt (helaas) snel over als "ik wil wel, maar ik kan niet". Dan kun je ze beter weg laten.

Maar hoe dan ook:
Zorg in ieder geval voor genoeg licht voor de muzikanten, want die hebben er een hekel aan als ze hun partijen niet kunnen lezen! (liefste lampjes op iedere muziek standaard)

(PS welke band komt er spelen?)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)