Forum > Newbie Forum

Phase bij soundmate 1?

(28 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
4-9-2005 13:44
Nope, is gelijk. Je hebt x-max. Dus van neutraal naar front/back en front to back uitslag die je kan meten. De front to back is altijd 2x zo lang als de neutraal front. Dit zegt al genoeg.
I'll take you to the KoffieShop...
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
4-9-2005 13:58

dj-d schreef:

jadjong schreef:

De woofer maakt inderdaad de beweging achter-voor in plaats van voor-achter. Een schommel kan toch ook beide kanten evenver bewegen?
dat wel maar een conus die heeft lijkt mij meer uitslag naar voren dan naar achter
Nee, dat heeft hij niet.
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
4-9-2005 14:30
Heb ik hierboven al uitgelegd...Maar als nog iemand het wil doen? razz :p
I'll take you to the KoffieShop...
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
4-9-2005 15:37
dank jullie wel..
Mick-XStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2005
Laatste: 16-7-2008
Berichten: 34
28-3-2007 00:24
Oke, nu nog een vraagje van mijn kant.
Mijn sub heeft een 4 polige Speakon connector.
1: In de handleiding staat dat 1+ en 1- gebruikt worden (2+ en 2- niet)
Kan ik hier een 2 polige speakon kabel+connector induwen? (deze zijn gewoon 1+ en 1-)

2: Ik ga ervanuit dat als ik 1+ op 1+ van de subwoofer aansluit en 1- op de 1- (en aan de kant van de versterker ook 1+ naar 1+ en 1- naar 1-) dat de sub naar voren uitslaat (zoals hij moet doen!) en niet naar achter?

3: Ik heb vandaag namelijk getest, maar als ik op een goed volume muziek draai, en ik zet op mijn crossover bij 1 kanaal het "low gedeelte" de phase om, de bas opeens VEEEEEL beter hoorbaar is, maar zodra ik de 2de sub doe phasen, is de bas weer "zachter" hoort dit zo? dat als je 1 goed hebt staan en een andere sub in uit/in fase hebt de bas harder word?

4: Wat raden jullie trouwens aan? subwoofers stereo (dus op de crossover het "low gedeelte" gewoon stereo gebruiken, of door middel van een "low sum" de signalen samenvoegen en gewoon mono doorsturen naar de versterker (deze kan ik op parallel zetten zodat je een mono signaal op beide kanalen kan geven)

Aub meer uitleg over deze 4 punten, want ik snap er NIKS meer van ashamed :$ sad :(
Hoor veel verschillende verhalen en niks ervan klopt.
Kan iemand met goede kennis op deze gebieden de situatie voor mij uitleggen? bedankt nogmaals!
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
28-3-2007 03:44

Mick-X schreef:

Oke, nu nog een vraagje van mijn kant.
Mijn sub heeft een 4 polige Speakon connector.
1: In de handleiding staat dat 1+ en 1- gebruikt worden (2+ en 2- niet)
Kan ik hier een 2 polige speakon kabel+connector induwen? (deze zijn gewoon 1+ en 1-)
Ja, dat kan. Je gebruikt namelijk alleen de 1+ en 1-.
2: Ik ga ervanuit dat als ik 1+ op 1+ van de subwoofer aansluit en 1- op de 1- (en aan de kant van de versterker ook 1+ naar 1+ en 1- naar 1-) dat de sub naar voren uitslaat (zoals hij moet doen!) en niet naar achter?
Een luidspreker maakt een trillende beweging, dus naar voor en naar achter. Anders horen we niets. In principe werkt een luidspreker als je hem verkeerd om aansluit, echter zal hij dan ook "verkeerd om" spelen.
Om het simpel uit te drukken, als de subs eerst naar voren uit moet slaan bij een normale bedrading, zal de sub dus eerst naar achteren uitslaan als je hem verkeerd om bedraad.
3: Ik heb vandaag namelijk getest, maar als ik op een goed volume muziek draai, en ik zet op mijn crossover bij 1 kanaal het "low gedeelte" de phase om, de bas opeens VEEEEEL beter hoorbaar is, maar zodra ik de 2de sub doe phasen, is de bas weer "zachter" hoort dit zo? dat als je 1 goed hebt staan en een andere sub in uit/in fase hebt de bas harder word?
Het kan zijn dat één van je kabels niet goed is en dat je daar een fase-draaing hebt zitten. Ik zou dus je kabels even controleren. Het is overigens niet schadelijk als één kast wel in fase speelt en de andere kast niet.
4: Wat raden jullie trouwens aan? subwoofers stereo (dus op de crossover het "low gedeelte" gewoon stereo gebruiken, of door middel van een "low sum" de signalen samenvoegen en gewoon mono doorsturen naar de versterker (deze kan ik op parallel zetten zodat je een mono signaal op beide kanalen kan geven)
In principe is er onder de 125Hz vrijwel nooit een hoorbaar verschil tussen links en rechts. Ik zou gewoon stereo blijven uitsturen als je 2 subs hebt. Mocht je ooit met 2 toppen en 1 subje gaan draaien, gebruik dan die low sum.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Mick-XStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2005
Laatste: 16-7-2008
Berichten: 34
28-3-2007 09:27
Een luidspreker maakt een trillende beweging, dus naar voor en naar achter. Anders horen we niets. In principe werkt een luidspreker als je hem verkeerd om aansluit, echter zal hij dan ook "verkeerd om" spelen.
Om het simpel uit te drukken, als de subs eerst naar voren uit moet slaan bij een normale bedrading, zal de sub dus eerst naar achteren uitslaan als je hem verkeerd om bedraad.

**************

Dus Philip, als ik het gewoon aansluit (dus zodat nergens een fase draaiing is)
Dan zouden beiden subs naar voren uit moeten slaan.
Want ik vind het best gek, zodra ik bij 1 sub de phase omdraai heeft ie met hetzelfde vermogen een bas die 2 keer beter hoorbaar is..
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
28-3-2007 10:46
Zoals ik al aangaf, het kan in de bekabeling zitten. Dat lijkt mij het meest logisch.

In het filter van de DAP X-15b zit ook een fase schakelaar. Daarbij is het zo dat alles goed klinkt als ik alle fases hetzelfde richt.

Het is overigens niet schadelijk om je speakers uit fase te laten spelen. Zolang het goed klinkt is er niets op tegen om met die fase-schakelaar te spelen.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
28-3-2007 20:34

Philip_Janssen schreef:

Zoals ik al aangaf, het kan in de bekabeling zitten. Dat lijkt mij het meest logisch.

In het filter van de DAP X-15b zit ook een fase schakelaar. Daarbij is het zo dat alles goed klinkt als ik alle fases hetzelfde richt.

Het is overigens niet schadelijk om je speakers uit fase te laten spelen. Zolang het goed klinkt is er niets op tegen om met die fase-schakelaar te spelen.
Het beste is om de fase schakelaars zo te zetten dat de maximale energie uit het speaker systeem gehaald wordt. Soms klinkt het minder aangenaam, met name bij de overname frequentie van bijv 125 Hz, maar dit moet je dan wegwerken met een equalizer. Zo kun je dan met zo min mogelijk versterker vermogen het meeste aan lage tonen er uit halen.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)