Forum > Newbie Forum

Phase bij soundmate 1?

(28 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
1-5-2005 12:35
Ahoi!
Zoals sommigen misschien al hebben gelezen in een ander topic heb ik nog maar net aan sound mate 1.
Nu staat er bij het sub-kanaal een knopje met daaronder 'Phase'.
Langs dat knopje staat er bij 'On' een sinus die eerst naar boven gaat en bij 'Lift' een sinus die eerst naar beneden gaat.
Wat kan ik met die knop (fout) doen?
GRTZ
Bert
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
1-5-2005 12:50
Dat is een fasedraaier: een knopje waarmee je de fase kunt omdraaien. Even simpel gezegd betekent dat dat je het geluid 'omdraait', dus dat de bewegingen van de luidspreker tegengesteld worden aan de muziek. Dit is eigenlijk een 'noodgreep' als er ergens een connector verkeerd is bedraad waardoor plus en min zijn omgedraaid, althans dat is de meest gebruikte toepassing.

Dit soort dingen zijn doorgaans overigens ook in de gebruiksaanwijzing terug te vinden razz :p hoewel dat bij DAP soms problematisch is natuurlijk wink ;)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
1-5-2005 13:08

Diederik schreef:

Dat is een fasedraaier: een knopje waarmee je de fase kunt omdraaien. Even simpel gezegd betekent dat dat je het geluid 'omdraait', dus dat de bewegingen van de luidspreker tegengesteld worden aan de muziek. Dit is eigenlijk een 'noodgreep' als er ergens een connector verkeerd is bedraad waardoor plus en min zijn omgedraaid, althans dat is de meest gebruikte toepassing.
Bij veel kleine actieve setjes met een enkele sub (soms dubbele subs met tussenstatieven) vind je een fase schakelaar. Dit is niet de noodgreep die je aangeeft, maar om op (technisch) eenvoudige wijze looptijdverschillen (delay) tussen sub en top enigszins weg te werken. Wanneer je een topkast bijvoorbeeld 2,72 meter verderweg zet kan er uitdoving rond de overnamefrequentie (125 Hz) zitten en moet je de polariteit inverteren.

Bij sub-top combinaties op verschillende lokaties (verschillende afstanden tops) werk ik zelfs met delay tijden die ik in de LEM DX-26 processor opsla. Die fase schakelaars op de subs zijn m.i. echt niet overbodig en soms val ik bij tijdgebrek terug op fasedraaing.

Waar een aantal gebruikers mee de mist in gaan is dat zij het mid-laag een beetje willen onderdrukken. Niet doen. Maximale lage tonen weergave en de rest wegregelen op de mixer of equalizer.

TCMC
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
1-5-2005 14:27
Dus ALS ik het goed begrijp zordt het voor een vertraging van de bassen?
Of ben ik mis?
In de handleinding(die trouwens erg weinig informatie bevat...)staat er niet echt iets over uitgelegd. sad :(
GRTZ
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
1-5-2005 15:42

Xplod schreef:

Dus ALS ik het goed begrijp zordt het voor een vertraging van de bassen?
Of ben ik mis?
In de handleinding(die trouwens erg weinig informatie bevat...)staat er niet echt iets over uitgelegd. sad :(
GRTZ
Nee, geen (fysieke) vertraging. Het komt er gewoon op neer dat beide golffronten van de baskast en toppen in de pas lopen. Als de top en de baskast op een bepaalde afstand uit elkaar staan, dan kan er uitdoving rond de overnamefrequentie plaatsvinden, ofwel als de kasten een halve golflengte uit elkaar geplaatst staan.

Enfin, goed luisteren en zorgen dat je de meeste bas overhoudt. Soms is er geen verschil te horen.

TCMC
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
1-5-2005 18:44
OK,ik zal men best doen! happy :)
GRTZ
Bert
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
3-9-2005 01:44
Hoi,

ook ik zit met de vraag wat is phase. oke het is beantwoord. en ik denk dat ik er een deel van snap maar toch heb ik nog een (paar) vraagjes:

1. KAN het schadelijk zijn het Phasen ?
2. Is het eigenlijk dat je de + en de - omdraaid en dus de woofer van bij de top. niet naar voren uitslaat maar naar achter ?
3. Bij welke toepassing heb je nou echt de Phase nodig?
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
3-9-2005 13:41
1) Wat denk je zelf ?
2) Ja. happy :)
3) Zie wat hierboven staat ? Sub en top niet recht boven elkaar, stereosub's op vreemde plaatsen, minder ideale ruimtes/opstellingen etc.

Zonder fase-schakelaar zou je alleen kunnen verbeteren door de opstelling te veranderen, met heb je een extra mogelijkheid om iets te doen.
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
3-9-2005 15:02

Aart schreef:

1) Wat denk je zelf ?
2) Ja. happy :)
3) Zie wat hierboven staat ? Sub en top niet recht boven elkaar, stereosub's op vreemde plaatsen, minder ideale ruimtes/opstellingen etc.

Zonder fase-schakelaar zou je alleen kunnen verbeteren door de opstelling te veranderen, met heb je een extra mogelijkheid om iets te doen.
dank je wel voor je antwoord.

maar ik heb nog me antwoord niet op vraag 1.. ik weet het zelf echt niet. want als je de + en de - omdraaid dan maakt de woofer inplaats van een voorwaartse beweging een achterwaartse beweging, maar achterwaards kan hij toch minder ver ??
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
3-9-2005 15:16
Dat zou alleen van belang zijn als er een fikse DC-component op je uitgang staat..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)