Forum > Newbie Forum

En dan nòg maar een keertje: BPM

(52 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
9-5-2004 22:07
Mij ook. En als de verschillen in BPM klein zijn, dan is daar (tromgeroffel)
de PITCH.
RemczeroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2002
Laatste: 26-2-2010
Berichten: 336
9-5-2004 22:23
1 x bewerkt. Laatst door Remczero op 9-5-2004 22:31
Overigens heeft bij de DX1000 een tijd een losse counter gezeten ,dus ze bestaan zeker. Of ze los te krijgen zijn weet ik niet. Eigenlijk zie ik het nut niet zo van het weten van bpm. In het begin was ik er ook veel te veel mee bezig ,maar er is eigenlijk maar 1 basisregel die tijdens het mixen opgaat. Een nummer van ong 140 bpm is te mixen met een nummer van 70 bpm (logisch). En zo kun je door 2 blijven delen bij elk getal. Je kunt dus met een goede pitchrange alles mixen (enkel krijg je dan een hoop vervorming en daardoor klinkt het niet). Een goede dj zou het verschil horen tijdens het cuen als platen niet hetzelfde tempo hebben.(als je tenminste niet echt startstop mixt ,en anders zou je het nog wel horen als je ook maar 10 seconde voorafluisterd). Een goede tip daarbij is ook te letten op het genre. Zet plaatjes in het zelfde genre achter elkaar en bouw bijv langzaam af. Ga dus geen trance met pop ala britney spears mixen (is een voorbeeld ,maakte uit jou post al op dat jij dit soort muziek niet echt draait).
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
9-5-2004 22:30
Bij mijn oude dealer stond eens een hele doos met van die tellers. Ze zijn los te krijgen voor ik gok 2,50 of 5,00 euro.

Maar zoals al gezegd is, BPM's moet je niet tellen, je moet ze voelen. En anders kunt je vooraf thuis een setje voorbereiden en wat platen met ongeveer dezelfde BPM bij elkaar pakken.
Volgende keer Peter!
Fred B.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2004
Laatste: 21-7-2005
Berichten: 21
9-5-2004 22:52

sylvia schreef:

Fred B. schreef:

Ik gebruikt de BPM puur om niet bijv. eerst 138 BPM nummer te draaien, waarmee de dansvloer geheel vol raakt, om daarna per onngeluk 114 BPM te draaien, waardoor de inspiratie van de dansers verdwenen is.
Niet om de discussie te frustreren, maar ik vind dat je voor bovenstaande geen BPM's hoeft te kunnen tellen. Een goed feest neerzetten heeft niks met wiskunde te maken.

En als je zulke indrukwekkende connecties hebt, waarom vraag je dan niet hoe zij dat doen? Naar ik aanneem uiteindelijk op gevoel.
De beste jongen ga ik al jaren niet meer mee om. Jij bent misschien een uitstekende DJ die alles op gehoor en gevoel doet. Ik niet, ik geen slechts één maal per jaar een feest voor ongeveer 40 man, en ik heb die BPM's nodig om snel te bepalen of iets snel of langzaam is. Ik ben jij niet.
Fred B.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2004
Laatste: 21-7-2005
Berichten: 21
9-5-2004 22:56

DJ Sietse schreef:

Nou MIJ valt het toch wel op als je een 112 BPM nummer over je koptelfoon hoort terwijl je op 138 BPM aan het draaien bent. En dat terwijl ik mezelf toch niet zo hoog inschat als DJ.
'Say it again' van Santana heeft 138BPM. Als je deze hoort zou je dat niet zeggen. Ik vindt 4 BPM in danstempo verschil behoorlijk. Ik kan meestal de BPM op ongeveer +/- 4 BPM schatten, met als standaard 120 BPM. Maar in de hitte van de strijd, zonder enige ervaring als DJ, is het lastig. Verder ook net als hiervoor: Ik ben jou niet. Zoals gezegd mijn naam is haas.
Fred B.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2004
Laatste: 21-7-2005
Berichten: 21
9-5-2004 23:01

sylvia schreef:

Mij ook. En als de verschillen in BPM klein zijn, dan is daar (tromgeroffel)
de PITCH.
Gegroet,

Helaas, bij de set zit (denk ik) een redelijk versterking, doch de cd-spelers zijn de goedkoopste van Sony (nogmaals, 1 à 2 maal per jaar een feest). Ik moet zeggen dat ik het wel prettig zou vinden als ik diverse nummers met +3-6 BPM wat meer kon aanpassen aan de huidige tijd. Maar wie weet, (de stroom gaat bij ons naar zo'n 240 Volt), lost het probleem zich zelf op laugh :D.

Wel wil ik met iemand eens een dance-classic avonds presenteren voor ongeveer 50 man (als ze komen opdagen happy :) ).

Misschien iemand enig idee voor een redelijke cd-speler (met BPM-counter). Niet een Denon van 3000,-, maar iets redelijks. Ik koop liever iets goeds 2e hands met garantie dan iets van Conrad.

Alvast bedankt,

Groeten, Fred
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
9-5-2004 23:57
Als je niet in staat bent om na ongeveer tien seconden voorluisteren te kunnen bepalen of een nummer sneller of langzamer is dan het vorige nummer, zal je waarschijnlijk niet het talent bezitten om een (mix) Dj te worden.

Vroeger was de standaard snelheid voor hitgevoelige disco muziek rond de 123BPM.
Nu is dat wel anders.....

Ervaren Dj's kunnen in ongeveer tien seconden elke willekeurige mixbare plaat gelijk krijgen in beats met de vorige plaat. Mits de BPM niet te ver uit elkaar liggen, en mits de BPM niet varieerd in het muziekje.
Want vroeger was het heel normaal dat er tempowissleingen in muziek zat.
Leuk voorbeeldje:
Sam same same - chirley & companey>>Altijd weer een uitdaging om te mixen.
En als het goed lukt, saaaaaaaaaaaaaaaalig.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
10-5-2004 01:30
Ik snap die hele BPM-frustratie van sommigen echt niet.

Ik probeer toch echt de platen die ik draai vooraf te kennen. En dan weet ik het tempo ongeveer. En beats tellen ; Hell No! Ik start de tweede als bij beidde een "bar" begint en stel het tempo gelijk. Misschien heb ik er gevoel voor, maar er zo over nadenken heb ik nog nooit gedaan.
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
10-5-2004 01:42

Reemski schreef:

Ik snap die hele BPM-frustratie van sommigen echt niet.

Ik probeer toch echt de platen die ik draai vooraf te kennen. En dan weet ik het tempo ongeveer. En beats tellen ; Hell No! Ik start de tweede als bij beidde een "bar" begint en stel het tempo gelijk. Misschien heb ik er gevoel voor, maar er zo over nadenken heb ik nog nooit gedaan.
Mee eens! het is gewoon het gevoel wat je moet hebben denk ik, heb je die niet? dan word het een uitdaging ben ik bang, hoe kan je nog van een avond draaien genieten als je alles moet gaan tellen? De grootste tip die ik je kan geven; ken je platen!
Ski-J RaymondStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-4-2003
Laatste: 26-1-2012
Berichten: 40
10-5-2004 07:43
Fredje,
Eigenlijk is het gewoon heel erg simpel.
Met 2 hifi cd-spelers kun je niet mixen (op af en toe een start stop mixje na dan)
Voor zover ik heb kunnen lezen draai jij op je eigen feesten. Als je al zover bent dat je in deze muziek stijl feesten geeft, dan lijkt het mij dat je in die muziek stijl heel erg geintereseerd bent en dus best redelijk weet welke nummers wel (en welke totaal niet) bij elkaar passen. Zeker op zo'n klein feestje met alleen maar echte liefhebbers zullen ze niet heel erg boos worden als jij de nummertjes gewoon aan elkaar plakt.

Met hifi spelers kun je niet mixen en zal het ook nooit gaan werken. en dan zeg ik op dat moment, laat voor die 2 keer per jaar dat jij een feestje geeft dat mixen nou maar achterwegen en zorg gewoon dat je een erg goeie sfeer hebt hangen onder de liefhebbers. dan komthet helemaal goed.

groetjes,
Raymond
the party is on, it just can't stop

Terug naar forum Reageer (zonder quote)