Forum > Newbie Forum

En dan nòg maar een keertje: BPM

(52 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
Fred B.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2004
Laatste: 21-7-2005
Berichten: 21
9-5-2004 18:25
Ik zoek nu geruime tijd naar hoe BPM te tellen. Zoeken op deze site, op Google (BPM AND beats AND tellen) levert een hoop op, behalve BPM. Pre-beats, Boem, 8-maat weet ik het allemaal. Vroeger ging ik met iemand om die zò even de BPM telde. Niks Up-beat, Down-beats enz.

Ik wil geen tellen, ik wil zo op dansvloer de BPM kunnen tellen. Ik heb wel onderstaande gevonden:

--------

En wat betreffend het tellen, als je gewoon wilt weten wat de BPM is, kun je gewoon 10sec de beats tellen en dat keer 6. Maar het beste is natuurlijk dat je gewoon op je gevoel de volgende plaat even snel zet. Daar moet je een beetje gevoel voor krijgen maar als je dat eenmaal hebt kan daar geen enkele beatcounter tegenop.---------

Toch begrijp ik iets niet. Dat is waar te beginnen met tellen. Automatisch, omdat je op de beats let, begin je met een beat. Dus Boem-1 Boem-2 Boem-3 Boem 1..2..3..4..5..enz.

Edoch, is dit volgens mij niet juist. Stel er valt exact een beat op de 10sec. Stel je hebt dan 21 beats. Normaliter 126 BPM. Echter dat is niet juist. Als de eerste beat exact op de eerste tijdsregistratie, en de laatste beat op de 10sec. registratie, dan zal nooit het aantal BPM 126 zijn als je een minuut telt. Nee, dan zal hij 120 BPM zijn. Logisch, als je een beat telt, tel je meteen (?)de tussenliggende tijd muziek zonder beat mee. De juiste beats tussen 10 sec zijn 20, volledig met aanhangende tijd zonder beat.

Mijn idee is dat je de beats moet tellen binnen, en net nà de 10 sec. Val de beat net vóór de 10 sec., dan trek je uiteindelijk 2 beats van het totale BPM af. Val de beat net na de 10 sec. dan tel je er 2 BPM bij op. Dan trek je er 6 BPM vanaf, omdat je alleen de beats telt,, en niet het stukje muziek erbij. Zo komt Dee Lite 'Groove is in the hart' op 120 BPM en Rick James 'Super Freak' op 132 BPM.

Nu ben ik slechts iemand die af en toe op een feestje draait (2xPeavey CS800 / 6 x Bose 802 / 1 x Bose 302) en mijn naam is haas. Maar ik ben toch erg benieuwd of ik het aan het juiste eind heb. Het kan toch niet zijn dat eenieder zijn eigen BPM heeft?

Groeten,

Iemand die gisteren 5 meter van Ben Liebrand in actie stond, Fred
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
9-5-2004 19:02

Fred B. schreef:

Ik wil geen tellen, ik wil zo op dansvloer de BPM kunnen tellen.
Watte?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
9-5-2004 19:57
Hoe korter je telt, des te grotere afrondingsfouten je krijgt. Logisch. 10 seconden tellen levert niet een heel nauwkeurig resultaat op.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
9-5-2004 20:20
Wil je het echt precies doen:
60sec tellen, aantal beats dat je dan hebt = BPM
t=0 = beat 1
Maare, waarom beats tellen op de dansvloer?
Darth Crossfader
Fred B.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2004
Laatste: 21-7-2005
Berichten: 21
9-5-2004 21:21

sylvia schreef:

Fred B. schreef:

Ik wil geen tellen, ik wil zo op dansvloer de BPM kunnen tellen.
Watte?
Hierroh: geen telleN maar telleR , dus is wil niet zo'n electronisch wonder, ik wil met het hoofd tellen. Snappie?
Fred B.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2004
Laatste: 21-7-2005
Berichten: 21
9-5-2004 21:34

DJ.T schreef:

Wil je het echt precies doen:
60sec tellen, aantal beats dat je dan hebt = BPM
t=0 = beat 1
Maare, waarom beats tellen op de dansvloer?
Gegroet,

Ik wil mim of meer overal de beats kunnen tellen. Tijdens de mix van Ben Liebrand, bij een vriend die een stel goede dance-classice heeft gedownload, of achter de computer. Ik gebruikt de BPM niet om mee te mixen (!) Ik gebruikt de BPM puur om niet bijv. eerst 138 BPM nummer te draaien, waarmee de dansvloer geheel vol raakt, om daarna per onngeluk 114 BPM te draaien, waardoor de inspiratie van de dansers verdwenen is.

Ik vindt, en ik denk dat er velen met mij eens zijn, dat je vaak nummers tegen komt die op het eerste gehoor langzaam klinken, en dan toch snel zijn, en andersom. Een voorbeeld vindt ik Herbie Hancock met 'Rockit' (ca. 1986) met een BPM van 112. Eigenlijk te langzaam om op te dansen (zelfs voor de doelgroep 30-ers).

Ik draai dus niet de snelle muziek, doch echte dance-classics (zoals gisteren in Utrecht ervaren). Ik ben nogal Pietje Precies (voor- en nadelig).

Over het algemeen zou ik graag wat meer over het PA en DJ wereldje te weten komen. Vroeger draaide een vriend van mij erg goed mee met de top. De namen Orlando Voorn en 2 Brother on the Forth floor zag hij wel eens, en is toe 2e of 3e nationaal bij mixkampioenschappen geworden. Ook ben ik mee geweest naar Corné Kleijn in Hilversum waar hij live op de radio mixte. Vaak naar Kareltje en Cartouch in Utrecht.

Mocht er iemand nog een goede methode weten om de BPM te meten met de hand, dan graag. Of misschien toch, hoeveel kost een standaard BPM metertje (als die er is).

Alvast bedankt, Fred
Dj JasperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 393
9-5-2004 21:37
Bij mijn behringer mixer zat een klein apparaatje met een knopje. je moet 8 keer tikken op de maat met dat apparaatje, en dan krijg je de BPM. Ik weet niet of die los te krijgen vallen, maar het is heel klein en handig voor jouw bedoeling.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
9-5-2004 21:40

dj Jasper schreef:

Bij mijn behringer mixer zat een klein apparaatje met een knopje. je moet 8 keer tikken op de maat met dat apparaatje, en dan krijg je de BPM. Ik weet niet of die los te krijgen vallen, maar het is heel klein en handig voor jouw bedoeling.
Ik kan me herrineren dat wij dat dingetje ook nog hebben gehad. Werkt niet echt lekker en is onhandig. Volgens mij heeft Sietse dat ding zowaar nog weten te verkopen! laugh :D
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
9-5-2004 21:54

Fred B. schreef:

Ik gebruikt de BPM puur om niet bijv. eerst 138 BPM nummer te draaien, waarmee de dansvloer geheel vol raakt, om daarna per onngeluk 114 BPM te draaien, waardoor de inspiratie van de dansers verdwenen is.
Niet om de discussie te frustreren, maar ik vind dat je voor bovenstaande geen BPM's hoeft te kunnen tellen. Een goed feest neerzetten heeft niks met wiskunde te maken.

En als je zulke indrukwekkende connecties hebt, waarom vraag je dan niet hoe zij dat doen? Naar ik aanneem uiteindelijk op gevoel.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
9-5-2004 21:59
Nou MIJ valt het toch wel op als je een 112 BPM nummer over je koptelfoon hoort terwijl je op 138 BPM aan het draaien bent. En dat terwijl ik mezelf toch niet zo hoog inschat als DJ.
Door internet beperkt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)