Forum > Zelfbouw Speakers

topkasten 2x12inch zelf maken

(30 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
DEROOVERStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-7-2011
Laatste: 25-11-2011
Berichten: 9
14-7-2011 09:28
Ik zal dan meer dan waarschijnlijk nieuwe kasten kopen als ik dit hoor, want wou inderdaad iets gelijksaardigs zoals JBL SRM722 en die kan ik nieuw hebben voor 1700 euro het stuk.
Je zegt Beyma is goed, maar bijlange geen JBL en dan zit ik volgens jou ook reeds op 1200 euro ( amper nog 500 euro verschil ) en dan heb ik nog niet dezelfde kwaliteit, geen zekerheden dat deze wel een knaller gaat zijn en blijkbaar dan ook problemen om een goede fiter te vinden?
Kan ik maar 1 ding vaststellen, zelbouw is niet goedkoper...
tweedehands doe ik niet meer om de volgende reden :
1) heb in het verleden supertopkasten gekocht van RCF in een veiling, achteraf na openmaken en controle op de componenten bleek er Beyma low budget in te zitten!!! enkel de kasten waren nog origineel, maat maakte hetzelfde mee met JBL Baskasten...
EN zelfs al zijn ze nog origineel, wat hebben ze al niet meegemaakt? en dat hoor je niet altijd onmiddellijk, moet je maximum vermogen zetten wat als test in bvb garage niet haalbaar is...

Als ik het goed begrijp zijn kasten zelf maken vooral voor de fun? en de trots van, heb het zelf gedaan...
Maar niet beter dan nieuwe en ook niet goedkoper...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
14-7-2011 09:55
beste Roover,

wat je oppert klopt niet helemaal. Zelfbouw kan goedkoper zijn, maar is afhankelijk van een heleboel factoren.
Zelfbouw kan zelfs veeel Veel beter zijn dan een orgineel, puur omdat er geen passende kast op de markt te verkrijgen is, of omdat de ontwerper niet tevreden is met bestaande kasten.

Maar: Een zelfbouw project kan ook heeel heel veel geld gaan kosten, oa door het werk, de materialen, de zeer dure componenten, of juist de vele componenten die in een kast worden gestopt.

Wees eens realistisch, doen jullie echt fuiven met 1000 aanwezigen met slechts 8* 12" topkastjes van 300watt? Of zijn het per ongeluk toch maar 500 aanwezigen?

Indien er zn 1000 euro per kast te besteden is dan zijn er heel veel mogelijkheden, zowel zelfbouw als ook 2de hands leuke kasten te koop. Met 2 van deze kasten is 500 man best realistisch. Mits een goed ontwerp, hoorngeladen, kast hoog te plaatsen en goede versterker, processor plus goede componenten, enkele voorbeelden, ciare, Beyma, BMS, 18sound.

eens goed zoeken naar speaker ontwerpen en je zult zien dat er het een en ander wel goed te verkrijgen is. zoek eens op Paf212, is ontworpen door een duitser en heeft enkel goede componenten gebruikt!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
JerronimoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-5-2010
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 21
14-7-2011 10:06
Daar ben ik het helemaal mee eens wattextra, daar zou ik nog aan toe willen voegen dat JBL echt niet het summum van luidsprekerkwaliteit/technologie is.
Merken als 18sound, beyma, rcf en BMS doen echt niet onder, en zijn mischien kwa technologie veel verder dan JBL.
Kijk maar eens op de bms site naar de tri-axiale (fullrange) drivers, zoiets zie ik jbl nog niet maken.

mischien is dit: hornplans.free.fr/mt130.html ontwerp wel iets voor jou, gaat echt zeer hard en met relatief goedkope speakers.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
14-7-2011 10:36
Met 8 van die topkasten kan ik me 1000 man wel voorstellen maar 2x dubbele 15" basskasten per kant lijkt me wat weinig
www.bigsoundsystems.be
DEROOVERStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-7-2011
Laatste: 25-11-2011
Berichten: 9
14-7-2011 10:47
Beste Wattextra,

We deden inderdaad fuiven met wel degelijk 1000 personen met amper 8 audac RX112 en 4 dubbele 15 inch en we deden dat zelfs ook soms met beghinger versterkers EP4000 met Ecler FAb 30L crossover, wel tegen clippen aan, dus geen overschot, dat geven we toe.
We plaatsten de topkasten ook in een vierkant ( dus op de dansvloer, niet op 1 lijn )
Persoonlijk ( is mijn idee natuurlijk, zit ook met tinnitus linkeroor ) vind ik 115DB een goed volume, hoeft geen 130 a 140 db te zijn voor mij, doe ik niet aan mij, warme klank met diepe bas aan 115 db vind ik super en voldoende...
Is een omgekeerde wereld, we gaan steeds luider en beginnen oordoppen te dragen??? zie daar het nut niet van in? maar da's een andere discussie happy :)

Beste Jerronimo,

Thanks voor de link, lijken me inderdaad mooie shema's en ook betaalbaar, maar welke prijs denk jij dat ik dan per kast ga zitten?
En kan je evengoede topkasten maken met 1woofer 12" met hoorn dan met 2 woofers 12" volgens de shema's.
Wat denk jij hierover?
Vind zo'n grote topkast wel iets hebben... lijkt impressionanter...
Doen versterkers ook veel aan de kwaliteit? dus geen EP4000 gebruiken? we hebben ook vele duurdere Interm versterkers, maar eigenlijk horen wij geen verschil en hebben zelfs de indruk dat EP4000 meer aankan dan onze interm 2000.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
14-7-2011 11:49

jerronimo schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens wattextra, daar zou ik nog aan toe willen voegen dat JBL echt niet het summum van luidsprekerkwaliteit/technologie is.
Merken als 18sound, beyma, rcf en BMS doen echt niet onder, en zijn mischien kwa technologie veel verder dan JBL.
Kijk maar eens op de bms site naar de tri-axiale (fullrange) drivers, zoiets zie ik jbl nog niet maken.

mischien is dit: hornplans.free.fr/mt130.html ontwerp wel iets voor jou, gaat echt zeer hard en met relatief goedkope speakers.
Het hangt er natuurlijk vanaf welk product je bekijkt, je mag me eens van 18sound of Beyma een concurrerende speaker tonen voor bv een 2266H of een 2269H.

De SRX722 was nu sowieso maar een voorbeeld omdat ik hem goed ken, en het is een zeer degelijke hoogvermogen speaker met een enorm rendement als je er een goede versterker achter hangt. Wil ik daarmee zeggen dat enkel JBL goede speakers maakt? Neen, want PHL of Beyma bv maken ook prima producten. Het gaat er mij meer om om aan de hand van die 722 aan te tonen dat een zelfbouw kast met goede componenten zeker en vast niet voor een dubbeltje te maken is. Zeker als je gaat rekening houden met het feit dat je er nog een passend filter en een goed ontwerp van kast voor nodig hebt.

Op zo een kast moet je overigens al zeker niet komen aandraven met Behringer en dergelijke, zo een kast heeft vermogen en controle nodig.
DEROOVERStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-7-2011
Laatste: 25-11-2011
Berichten: 9
15-7-2011 10:54
zo een kast heeft controle nodig en vermogen zeg je, een behringer EP 4000 heeft 2x1400 Watt aan 4ohm, is zelfs meer bvb een crown XTi 4000 ( die ze aanbevelen als set in bvb JBL SRX reeks ) die het moet stellen met 2x1200 watt aan 4 ohm.
Wat bedoel je met controle?Actieve crossover doet toch de controle? en Ecler FAB is toch niet slecht?
Of zie ik het verkeerd?
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-7-2011 11:02
De voeding in jouw Behringer is echter wel heel anders van opbouw dan die van een XTi4000 (die naar mijn mening ook te licht is voor een goede SRX set, daar hoort minimum een XTI6000 of een IT-4000 op als je bij Crown gaat shoppen).
Jouw Behringer kan die 2x 1400W op een piekmoment van enkele milliseconden leveren, een Crown kan die 2x 1200W continu leveren over de hele frequentieband.
DEROOVERStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-7-2011
Laatste: 25-11-2011
Berichten: 9
15-7-2011 14:18
Hey Bombes,
Merci voor de info, ik leer weeral bij, dus EP4000 heeft dat vermogen voor een piekmoment...
Welke versterkers zijn dan voor zo'n configuratie de beste aan de beste prijs? de crown serie? of zijn er goedkopere die dat ook aan kunnen?
Beste AMX,
Wat is het probleem met de huidige opstelling? wel, het gaat niet luid genoeg, of wel, maar dan is de klank niet meer mooi, klank is op zijn best bij 70% belasting en voor grote toestanden ( tot 1000 personen ) moeten we ze veel meer belasten ten koste van de klank. ( lees schreeuwerig ) en op het clippen toe...
Ook zijn 8 topkasten wel wat, wij vinden het niet mooi en professioneel ogen en willen er minder zetten. ( daarom de gedachte van 2x12" te gebruiken )
Maar ik denk dat we de knoop gaan doorhakken, ondertussen hebben we ook wel door dat 2 dubbele 12"top met 2 dubbele 18" bas het ook niet gaan redden als we al deze reacties horen.
Vandaar dat we dit gaan verdubbelen.
Het moet de beste keuze worden verhouding prijs/kwaliteit, dus voorstellen wat mensen hier aanbieden van zelf kasten te maken voor 1200 euro doen we niet.
Dan zitten we nog amper aan 500 euro verschil ( promotieprijs ) voor een hoogrendement kast dat we kopen. ( zoals bvb JBL SRX reeks of andere ), dat vinden wij echt teveel sad :(
Daarom toch onze keuze op frontloaded topkast met 2x12" woofers Eminece Delta 12LFA 500 Watt met als driver B&C DE250 en 1" hoorn 90x40 B&C.
Dan zitten we aan ongeveer aan een goede 500 euro per kast, dat willen we eraan besteden voor zelfbouw, meer niet.
We bouwen zo 1 exemplaar als test, en indien goed bevonden bouwen we er zo'n 3 bij, indien niet goed genoeg sparen we verder en houden we deze voor andere kleinere toestanden ( eventueel als monitor )
Hopelijk gaat dit lekker klinken ( ok, niet ze zo lekker als dure hogerendementskast ) maar met een voldoende bevredigend reslutaat. wink ;)
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
15-7-2011 14:29

DEROOVER schreef:

zo een kast heeft controle nodig en vermogen zeg je, een behringer EP 4000 heeft 2x1400 Watt aan 4ohm, is zelfs meer bvb een crown XTi 4000 ( die ze aanbevelen als set in bvb JBL SRX reeks ) die het moet stellen met 2x1200 watt aan 4 ohm.
Wat bedoel je met controle?Actieve crossover doet toch de controle? en Ecler FAB is toch niet slecht?
Of zie ik het verkeerd?
Laten we het zo stellen; je ziet het niet correct. Als je sec de cijfertjes bekijkt, zou het misschien wel correct zijn. Maar jammergenoeg presteert niet elke versterker gelijk, zelfs niet als ze op papier hetzelfde vermogen leveren.

Ik heb recent een zoektocht gedaan voor een goede amp op JBL SRX728s en er zijn echt grote verschillen in prestatie op het laag. Ter info;in mijn overwegingen kwam Behringer trouwens niet voor wink ;) . De Behringer EP4000 is een versterker met een leuke prijs/prestatie verhouding maar op het laag gaat deze echt compleet door zijn hoeven heen, het laag heeft nauwelijks/geen fundament. Ook op het mid/hoog vind ik de prestaties niet om over naar huis te schrijven. Probeer maar eens een vergelijking te doen met een wat betere versterker en je zult de verschillen zelf snel opmerken.

En wat betreft controle; gebruik de zoekmachine eens voor dempingfactor wink ;) wink ;)

En ja, 1000 man doen met een compacte set zoals beschreven.... zelfs als het zou kunnen zou ik het niet willen. Persoonlijk heb ik liever iets over dan dat ik te weinig opstel.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)