Forum > Algemeen Forum

Ik ben ''vreemd'' geweest!

(47 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 30-8-2024
Berichten: 384
6-9-2008 21:46

Contour schreef:

Ik ben het overigens heel erg met je eens dat de luidsprekers erg belangrijk zijn, echter er is iets wat nog belangrijker is: de akoestiek van je kamer!
Hallo, blij dat iemand hierover begint. Behalve de inrichting van de luisterruimte is de aankleding evenzo belangrijk voor het verkrijgen van een goede akoestiek.

Webbie schreef:

Wat ik ook nooit heb kunnen vinden op Internet, klinken speakers buiten meer naar het "eigenlijke ontwerp" dan als ze binnen zouden staan (omdat er buiten geen *roomgain e.d. is)?
Door de missende "roomgain" zal het volume van je systeem in open veld, met name in de lage noten, minder luid zijn. Een luidsprekerbox zal in die situatie inderdaad meer neutraal klinken, omdat er geen reflecties aanwezig zijn die de geluidsweergave kunnen beïnvloeden. Maar of het beter klinkt is een tweede vraag. Buiten mis je namelijk de galm/akoestiek die voor de beleving van muziek belangrijk kan zijn. Zo klinkt een symphony beter met een langere nagalmtijd (2..3s) en is voor popmuziek in een gemiddelde woonruimte 0,35s het meest optimaal gebleken.

Webbie schreef:

Kun je van te voren al uitvogelen, voor dat je de kasten gaat plaatsen, hoe ze gaan klinken, m.a.w. zijn daar regeltjes/formules voor?
Voor de opstelling van luidsprekerboxen zijn inderdaad bepaalde richtlijnen. Maar het beste is nog altijd om net zolang te schuiven totdat het op jouw luisterpositie optimaal klinkt.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
6-9-2008 22:08
Hallo Daniel,

Bedankt voor je post.

Daniel schreef:

Webbie schreef:

Kun je van te voren al uitvogelen, voor dat je de kasten gaat plaatsen, hoe ze gaan klinken, m.a.w. zijn daar regeltjes/formules voor?
Voor de opstelling van luidsprekerboxen zijn inderdaad bepaalde richtlijnen. Maar het beste is nog altijd om net zolang te schuiven totdat het op jouw luisterpositie optimaal klinkt.
Met die luisterpositie heb ik altijd zo'n moeite, net of er een denkbeeldig kruis op de grond staat waarop je moet gaan staan.
Ik krijg dan altijd zo'n beangstigend HighEnd gevoel laugh :D.

Mijn mening is dat het overal goed moet klinken in de kamer/zaal, niet alleen op de zogehete "hotspot".

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
6-9-2008 23:35
Hallo,

Nadat ik afscheid heb genomen van het forum Hear.nl gaan ze vrolijk verder in het zelfde topic met elkaar af te zeiken.

Ongeloofelijk wat daar wordt gezegd tegen een mede-forumlid shocked 8O.
Ik snap niet dat mensen zó met elkaar om kunnen gaan.
(kon het toch niet laten om nog even te (af)reageren)

De heren aldaar vinden het daar zelf wel meevallen, want op het vroegere HiFi forum was het veel erger shocked 8O.

Ik snap het echt niet, ben ik nou dan zo ouderwets?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
7-9-2008 00:35
Ach je kan het die audio-fanaten ook niet kwalijk nemen, met zo'n fabelachtig gehoor wordt je natuurlijk ook bijzonder gestoord.

Want ALS je het verschil tussen interlinks kan horen, het verschil tussen links- en rechts getwiste kabels, klankmatige eigenschappen van netfilters, toslink kabels kan duiden, etc,

DAN moet je ook in staat zijn om te horen wat de slaapkamer-geheimen van de overburen zijn. Kan je het verschil horen of er een boeing of een airbus op kruishoogte overvliegt. Je kan het vershil horen tussen een gloei- of spaarlamp. Je kan je collega's over je horen roddelen, ookal zitten in het volgende treinstel. Files hoor je al op kilometers afstand stilstaan. Ga zo maar door.

En we weten allemaal dat mensen met zulke uitzondelijke gaven allemaal een beetje authistisch zijn
Petty materialists!
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
7-9-2008 00:53

-bart- schreef:

En we weten allemaal dat mensen met zulke uitzondelijke gaven allemaal een beetje authistisch zijn
En zich achter de pc allemaal 'groot' voelen en achter de PC veel verstand hebben, maar in real life weinig kunnen waarmaken.
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
7-9-2008 01:07
En daar zullen hun echtgenotes over mee kunnen praten.
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
7-9-2008 03:34
Ik zie het probleem niet zo erg eigenlijk, goed, de posts zijn wat harder dan hier (mag soms vind ik..) maar nog láng niet zo erg als op forums met dood- en kankerverwensingen zoals op Fok forum, PF en nog meer site's wink ;)

Zelf zou ik ook helemaal niet gereageerd hebben, hoe jij jou reactie in dat topic schrijft is hetzelfde als hier iemand langskomt en typt; "Dap is klote"...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
7-9-2008 09:24
Hallo Edie,

Mr. Edie schreef:

Zelf zou ik ook helemaal niet gereageerd hebben, hoe jij jou reactie in dat topic schrijft is hetzelfde als hier iemand langskomt en typt; "Dap is klote"...
Ik had het inderdaad wat subtieler kunnen stellen, daar heb je wel gelijk in.
Maar als je het hele topic had gelezen is die reactie van mij nog niet eens zo gek (vanuit ons gezien, hoe wij dingen onderbouwen, testen en uitzoeken).

De insteek van mij was eigenlijk om nu eens een keer aan de heren HigEnd-ers te vragen waar het verschil zit in de normale speakerkabel en de peperdure kabel. En hoe ze dat in godsnaam konden horen.

Wel reacties in de trend; of ik doof zou zijn en dat ik nergens verstand van zou hebben (hebben ze eigenlijk wel een beetje gelijk in laugh :D).
Maar een gedegen autwoord met onderbouwing kwam er niet terug.

Ook komt het probleem om de hoek kijken dat iedereen zijn posts steeds kan editten zonder dat je aan de tijd en datum dan kan zien wanneer (wat ook in dat topic is gebeurd).
Zo worden reacties ineens nietszeggends of waardeloos, gewoon omdat de tekst waar je op reageerde in eens in een andere context is gezet.
Ook al heb je ge-quote, de teksten uit de originele post die je niet hebt ge-quoted (die na je quote zijn aangepast), kunnen je respons op die quote een hele andere draai geven.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Duck-TwacyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-9-2008
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1
7-9-2008 11:22
Hallo,

Ik kwaak al wat langer op t Hear forum en tis inderdaad wel zo, de laatste paar jaren met iets minder plezier. Het is altijd een forum geweest met een beperkt aantal actieve leden, die echter elkaar wel altijd een gemeend advies gaven, zo nu en dan op bezoek of een luistersessie ergens, je kent het wel. Overigens dat het aantal leden niet zo groot was, is geen kwaad opzet. Wellicht was de drempel wat groter voor nieuwelingen,vanwege het wat amicale karakter van de oude gedoenden onderling. Je moet een beetje brutaal zijn om daar doorheen te komen.

Door met name een aantal slepende welles-nietes discussies tussen de audiofiel gelovigen en de meer technische georienteerde heren (waarbij beide partijen zich niet alijd van de beste kant lieten zien). Dit oeverloze geneuzel resulteerde al dat enkele leden het forum vaarwel zeiden. Op een gegeven moment liep het dusdang uit de hand dat een aantal van de leden van de kant van de "meetjongens" een (tijdelijke) ban kregen. Ik denk dat dat het punt was waarop een aantal van hen besloot het forum de rug toe te keren. Enkelen zijn een eigen forum begonnen.
Sinds die tijd zijn er wel enkele nieuwe leden bij gekomen, die nogal sterk van de audiofiele kerk zijn (en dat ook steeds laten horen). Ach t resulteert in een veelal eenzijdig geluid (waarbij ik vaak denk, wat doe ik hear nog? ;) )

PS. Dat "hear" is gewoon een simpele woordspeling, niet bedoelt als hete aardappel. Nooit aan gedacht dat het zo ook gelezen kon worden.

Zelf zit ik niet in de pro audio wereld (maar meer in het diy gedoe). Gebruik wel een Crown K2 als lage tonen versterker, omdat mijn bas speakers een nogal laag rendement heben. Was bijna ooit een 2e hands Crown Studio Reference I geworden (maar die koop ging niet door).

Overengens Webbie, vond ik t wel tof hoe je het voor Kraus opnam. Hij verdient zeker meer respect, het is gewoon een aardige en realistische man met muziek als hobby (en die wel open staat voor feiten en uitkomst van experimenten en daar van wil leren, iets minder open voor zweverigheden (denk ik)).
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
7-9-2008 13:25
Wat ik me dan afvraag is,
Als die speakerkabels echt zo belangrijk zijn,
Waarom zit er dan in een groot deel van Hifi ( tenminste zover mijn ervaring )
Geen zilver-gemengde zuurstofvrije supergeisoleerde kabel?
Dat zou dan toch nog het verschil moeten maken? Als ze dat bij de beste Hifi merken niet doorhebben dan zijn ze daar toch echt doof sneaky :V .

Als die kabels zon groot verschil maken dan zouden ze tenminste in de kasten al goede speakerkabels gebruiken,
Ik wil trouwens nog wel even wat opmerken,
In de PA wereld is het handiger om meer naar de kabel en verliezen te kijken,
Bij je max spl van je speaker zit je toch al tegen een stukje vervorming aan te kijken,
En dat beetje vervorming gaan die speakerkabels echt niet meer goed maken...
Dus daarom denk ik dat het in onze wereld een van minder belangrijke factor is..

Oja, en ik ben blij dat ik hear zit laugh :D .
If it ain't Dutch it ain't much...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)