Forum > Algemeen Forum

Ik ben ''vreemd'' geweest!

(47 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
6-9-2008 18:10
Hallo,

Ik dacht laat ik eens gaan kijken naar andere fora, die natuurlijk ook over audio gaan.

Zo vond ik https://www.hear.nl/forums leek me in eerste instantie ook een leuk forum, zo hoor je ook eens iets uit een andere hoek.

Was er binnen 24 uur klaar mee.
Wat een eigenheimers zeg, spelen op de man en onderbouwen niets.

Ik had het gore lef om daar te zeggen dat die pepedure speakerkabels puur commercie waren, en natuurlijk netjes onderbouwd waarom ik dat dacht.

Kreeg gelijk de wind van voren zonder maar één onderbouwde post.

Het kan overigens ook anders.

Het forum van https://www.mfbfreaks.nl/forum is een net forum met mensen die gewoon normaal reageren.

Weet iemand nog leuke fora, of juist fora die je moet mijden?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
6-9-2008 18:27
Hear is het inderdaad veel leuker hoor! sneaky :V

Ik ga zo'n beetje over mijn nek van al die lui die de hele tijd 'hear' gebruiken i.p.v. 'hier', kan me de types die dat schrijven probleemloos inbeelden. laugh :D

Begrijp heel goed dat je je daar niet bepaald thuis voelde... Oost West thuis best zullen we maar zeggen? wink ;)

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
6-9-2008 18:28
Wat heet vreemdgaan wink ;)

Een ander leuk Philips en MFB forum vind je ook op https://www.mfbfreaks.com

Waar je ook vaak wordt afgezeken zijn met name op de Duitse PA fora. Chauvinisme druipt daar ook van af.

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
6-9-2008 19:14
Hallo,

Alle posts op het Hear forum kunnen worden aangepast zonder dat je ziet dat ze ge-edit zijn.
Geeft de volle ruimte aan kontengedraai!.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
6-9-2008 19:16
Ik heb in ieder geval weer flink gelachen om het gezever op het Hear-forum!

Ik zie het al helemaal voor me: een high-end pipo sluit z'n speakertjes aan met kabel A, gaat luisteren, onthoudt hoe het klinkt, wisselt daarna de kabel om voor type B, gaat weer luisteren en onthouden en doet tenslotte hetzelfde met kabel C. En herinnert zich dan duidelijke verschillen in laagweergave, rust en plaatsing terwijl er tussen iedere luistersessie minuten heeft gezeten. Tuurlijk...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
6-9-2008 19:33

Victor schreef:

Ik heb in ieder geval weer flink gelachen om het gezever op het Hear-forum!

Ik zie het al helemaal voor me: een high-end pipo sluit z'n speakertjes aan met kabel A, gaat luisteren, onthoudt hoe het klinkt, wisselt daarna de kabel om voor type B, gaat weer luisteren en onthouden en doet tenslotte hetzelfde met kabel C. En herinnert zich dan duidelijke verschillen in laagweergave, rust en plaatsing terwijl er tussen iedere luistersessie minuten heeft gezeten. Tuurlijk...
Ik zeg: meetmic erbij en eens laten zien dat hij een fijner gehoor heeft dan de meetmic in kwestie laugh :D
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
6-9-2008 19:38
@ Webbbie:
Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb toch even het betreffende topic op het eerstgenoemde forum opgezocht. Ligt het nu aan mij dat ik het op een paar reacties na nog wel mee vind vallen of is er daar ontzettend geveegd/ge-edit? (Soms lees ik namelijk ook nog wel eens mee op grote blogsites e.d. en als je ziet hoe ontfatsoenlijk het er daar vaak aan toe gaat, zou het helaas ook nog wel eens aan mijn gewenning kunnen liggen. wink ;) )

Philip Janssen schreef:

Ik zeg: meetmic erbij en eens laten zien dat hij een fijner gehoor heeft dan de meetmic in kwestie.
Ik zeg: Blinde test met een stuk of 4 verschillende kabels (gooi er voor de gein ook nog de genoemde ethernetkabel bij laugh :D ), achter elkaar laten horen en dan een ranglijstje laten maken. Deze test met enige tussenpoos een paar keer herhalen en dan kijken of het ranglijstje elke keer hetzelfde is. Of zouden ze dan niet meer durven?
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
6-9-2008 19:47
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 6-9-2008 21:03
Hallo René,

René Eppink schreef:

@ Webbbie:
Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb toch even het betreffende topic op het eerstgenoemde forum opgezocht. Ligt het nu aan mij dat ik het op een paar reacties na nog wel mee vind vallen of is er daar ontzettend geveegd/ge-edit? (Soms lees ik namelijk ook nog wel eens mee op grote blogsites e.d. en als je ziet hoe ontfatsoenlijk het er daar vaak aan toe gaat, zou het helaas ook nog wel eens aan mijn gewenning kunnen liggen. wink ;) )
De reacties naar mij toe kon ik wel hebben, maar andere in dat topic worden ook gewoon aangevallen.
En als je dan vraagt om een onderbouwing, dan krijg je die gewoon niet.
Ja, een paar on-liners.

Er is niet geveegd maar simpelweg tekst verandert door de posters zelf.

Als je goed hebt gelezen maak ik ook een opmerking over dat je de posts steeds aan kunt passen zonder dat je er een "edit tijd en datum" bij ziet staan.
Die [BlokHaken] , bij mijn post, komen niet van de de forum-software vandaan sneaky :V.

Geeft dus ruimte aan kontengedraai...

"Quoten" kunnen ze overigens ook niet, of nemen niet de moeite daarvoor.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 22-7-2024
Berichten: 788
6-9-2008 20:07
Hallo Webbie,

Verschillen tussen kabels zijn doorgaans inderdaad klein, maar ze zijn er wel hoor. Zo had ik een tijd lang gewoon een knappe zeer dikke koperkabel in gebruik (iets van 2x 10mm2 kwadraat, echt enorm dik). Toen kon ik voor zeer weinig geld één of andere vage 'aerospace bla bla' kabel overnemen. Nou na 10 minuten luisteren met die kabel heb ik hem er snel weer tussenuit gehaald, met name de hoge tonen klonken absoluut beroerd. Toen de dikke koperkabel er weer tussen en het geluid was weet zoals vanouds.

Ik ben het overigens heel erg met je eens dat de luidsprekers erg belangrijk zijn, echter er is iets wat nog belangrijker is: de akoestiek van je kamer! De beste speaker ter wereld in een kamer met een klote akoestiek zal beroerd klinken. Volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die echt de moeite nemen om uit te zoeken waar en hoe ze de speakers moeten plaatsen om optimaal geluid eruit te krijgen.

MVG Contour
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
6-9-2008 20:40
Hallo Contour,

Contour schreef:

Hallo Webbie,

Verschillen tussen kabels zijn doorgaans inderdaad klein, maar ze zijn er wel hoor. Zo had ik een tijd lang gewoon een knappe zeer dikke koperkabel in gebruik (iets van 2x 10mm2 kwadraat, echt enorm dik). Toen kon ik voor zeer weinig geld één of andere vage 'aerospace bla bla' kabel overnemen. Nou na 10 minuten luisteren met die kabel heb ik hem er snel weer tussenuit gehaald, met name de hoge tonen klonken absoluut beroerd. Toen de dikke koperkabel er weer tussen en het geluid was weet zoals vanouds.
Waar ik nu zo benieuwt naar ben, waarom klinkt dan een kabel anders?
Dat was overigens ook mijn eerste beweegreden om te posten op Hear.nl.
Ik ben het overigens heel erg met je eens dat de luidsprekers erg belangrijk zijn, echter er is iets wat nog belangrijker is: de akoestiek van je kamer! De beste speaker ter wereld in een kamer met een klote akoestiek zal beroerd klinken. Volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die echt de moeite nemen om uit te zoeken waar en hoe ze de speakers moeten plaatsen om optimaal geluid eruit te krijgen.
Ben ik helemaal met je eens, maar speakers zo neerzetten zodat ze het beste klinken, ik denk dat weinig mensen die vrijheid hebben (denk aan de ruimte, en natuurlijk aan vrouwlief laugh :D).

Kun je van te voren al uitvogelen, voor dat je de kasten gaat plaatsen, hoe ze gaan klinken, m.a.w. zijn daar regeltjes/formules voor?

Wat ik ook nooit heb kunnen vinden op Internet, klinken speakers buiten meer naar het "eigenlijke ontwerp" dan als ze binnen zouden staan (omdat er buiten geen *roomgain e.d. is)?

Ik zelf vind luidsprekers altijd veel mooier buiten klinken dan binnen.
Is dit mijn persoonlijke (slechte) smaak, slechte speakerkeus of hoor ik dan pas de speakers zoals ze eigenlijk zijn bedoelt door de ontwerper/bouwer?

Morgenmiddag (Zondag) ga ik de Blue Boxen buiten testen, als de weergoden een beetje meewerken.
Misschien nog leuke tips, voor buitenplaatsing, waar ik op kan letten of mee kan experimenteren?
(wie overigens langs wil komen is van harte welkom)

Greetz Webbie...

(*roomgain: ook een leuk onderwerp om daar eens een studiereis aan te wagen!)
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)