Forum > Geluid

Hoe krijg ik mijn boxen zonder statiefgaten op een stafief?

(51 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
8-6-2003 23:29
je maakt aan de binnenkant een extra plankje op de plaats waar het gat komt zodat je als je je adaptor vastschroeft je wat langeren schroeven kunt gebruiken.
soms zit het mee, maar meestal tegen
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
8-6-2003 23:54
Ik kan het zo gauw even niet vinden in de shop,
maar voor boxen op een statief te plaatsen heb je ook een zgn. speakerplateau.

Het is een plaat met aan de onderkant een aangegoten buis,
welke precies over de buis van het statief past.
De plaat heeft schroefgaten, en daarmee kan je de plaat aan de box vastschroeven. Sommige boxen hebben hiervoor speciaal genormaniseerde tap gaten zitten.
De plaat komt dan precies overeen, en dan kan je met 2 vlinderboutjes je box vastzetten.
Met deze plaat hoef je in ieder geval geen gat in je box te maken.
Het gewicht dat zo'n plaat kan torsen is ook veel hoger.

Zo'n Tophat waar hierboven over word gesproken is waarschijnlijk toch wel iets te licht voor een 30 kilo zware box sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
9-6-2003 12:01
Duidelijk allemaal. Ik ga voor de inner adapter. Op zich is het niet zo erg om een gat te boren in de kast wanneer het van toegevoegde en blijvende waarde is. Bovendien kan ik de kasten dan thuis op de grond laten staan.
Dank voor jullie adviezen, ik ga boren. happy :)
MartijnVIP Lid
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
9-6-2003 19:19
doe jezelf een lol en koop goede. jah sorry dak er zo op blijf hameren maar ik gun het niemand een 30 kg zware box op zijn kop te krijgen sad :(
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
BobWStandaard Lid
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
9-6-2003 21:42
Domme vraag misschien Martijn, maar spreek je uit ervaring? sad :(

Groeten, Bob
StefanStandaard Lid
Laatste: 12-10-2013
9-6-2003 22:23
Nou ik heb wel eens een topje van 50kg op me gehad, we tilden 'em er met z'n 3en op maar het was de op 1,80 hoogte, ging dus niet helemaal lekker. Ik kreeg 'em niet vol op me maarja wel een lekkere schram op mijn borst... (oppassen dus)
BobWStandaard Lid
Laatste: 8-8-2014
9-6-2003 22:38
Auuwww, 50KG topje is niet fijn nee shocked 8O
Heb wel eens een complete T4 met alles erop en eraan op me gehad, had behoorlijk wat schaafwonden, zo'n lomp Showtec statief begaf het, intern brak er wat door midden shocked 8O angry angry angry angry angry angry angry angry

Groeten, Bob
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
9-6-2003 23:30

sylvia schreef:

Ik ga voor de inner adapter
Even voor alle duidelijkheid, dat is een tophat.
En op een dertig kilo zware box kan dat problemen geven.
Vooral als het plaatwerk van je box niet zo zwaar is (<15mm).
Komt de box dan een beetje hard op het statief geschoven, kan het hout het zo maar begeven en scheurd het als het ware je box in.
Een onder flens is veel groter, en stabieler op zo'n zware box zeker te prefereren.
Je kan zo'n ding gemakkelijk demontabel maken door slagmoeren in je box te maken waarmee je je box dan weer vast zet op de flens met velugelboutjes.
En dan kan je hem ook gewoon op de grond zetten als je de flens er af draait.
Op zich is het niet zo erg om een gat te boren in de kast wanneer het van toegevoegde en blijvende waarde is
Sommige boxen zijn daar helemaal niet blij mee.
Denk er vooral om dat je de plaats van het gat goed kiest.
Bij de meeste boxen licht het middelpunt van het voor/achter gewicht niet precies in het midden!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ-IpkissStandaard Lid
Sinds: 1-2-2003
Laatste: 23-7-2012
10-6-2003 10:33

Tom schreef:

sylvia schreef:

Komt de box dan een beetje hard op het statief geschoven, kan het hout het zo maar begeven en scheurd het als het ware je box in.
Zou je dan niet een extra plaat van pakweg 15mm er nog onder kunnen schroeven. gewoon de grote van de complete onderkant. Dat je dus zeg maar een EXTRA dikke plaat hebt. En dan daar die Outer adptor inzetten.
Dus die outer adaptor erop monteren. Gat boren in die extra plaat. Spuiten in de kleur van je boxen. En dat OM die outer adaptor neerzetten. Dan het je een outer addaptor die eigenlijk een soort Inner systeem heeft?
Of is dit te gecompliceerd/duur? sad :(
SpeakerfreakStandaard Lid
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
10-6-2003 10:46

DJ-Ipkiss schreef:

Tom schreef:

sylvia schreef:

Zou je dan niet een extra plaat van pakweg 15mm er nog onder kunnen schroeven. gewoon de grote van de complete onderkant. Dat je dus zeg maar een EXTRA dikke plaat hebt. En dan daar die Outer adptor inzetten.
Dus die outer adaptor erop monteren. Gat boren in die extra plaat. Spuiten in de kleur van je boxen. En dat OM die outer adaptor neerzetten. Dan het je een outer addaptor die eigenlijk een soort Inner systeem heeft?
Of is dit te gecompliceerd/duur? sad :(
nope, maar wel fantasie wink ;) klopt nix van, ten 1ste,hoe wil jij die box dan nog neer zetten, juist dat kan niet, ten 2 het is niet logisch. laugh :D wink ;) razz :p

wat ik bedoelde was, een plaatje van 15x15 of groter aan de BINNENkant in de box lijmen/schroeven, dan een tophat/inner adapter erin, dan kun je langere schroeven gebruiken, kan minder opzij wankelen, is gewoon net IETS steviger

Terug naar forum Reageer (zonder quote)