Forum > Zelfbouw Speakers

Vliegstrips in zelfbouwspeakers

(44 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
7-6-2005 12:21
Er is ergens ooit een keer een paar filmpjes gepost van in elkaar stortende construkties, en foto's ook, waar weet ik helaas niet meer.
Maar het was wel mega bad.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
7-6-2005 12:29
F1 zal alles zeer netjes voor elkaar hebben en daar kan je natuurlijk ook heel goed bij afkijken. Ik vraag me echter meer af hoe bijvoorbeeld een Sirus PS-12 kastje er van binnen uitziet; de prijs van de kast is niet hoog maar hij is toch voorzien van een vliegsysteem, ze hebben dus óf geen dure drivers óf geen duur vliegsysteem (dat hopelijk WEL door de keuring is gekomen).

Mijn vermoeden zegt toch dat het voor de zelfbouwer apart niet te doen is, een bedrijf zoals IVEN die meerder productielijnen heeft kan misschien gebruik maken van een universeel vliegsysteem, maar of dit mogelijk is blijft de vraag.

Heeft iemand hier enig idee hoe het systeem er van binnen uit moet zien? (een totaal stalen frame of mag het gewoon een simpel staaldraadje zijn?)
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
7-6-2005 12:33
Er zijn twee manieren van vliegeren, een kast of meerdere kasten. Met een kast is het de bedoeling dat de zware componenten netjes bijven hangen, dit kan doormiddel van staaldraad. Bij meerdere kasten heb je rekening te houden met de trekkracht van de kasten onderling dus zijn de eisen veel hooger.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
7-6-2005 12:38
Ik vraag me echter meer af hoe bijvoorbeeld een Sirus PS-12 kastje er van binnen uitziet
sneaky :V Bij de PS-12 hadden ze inplaats van enkel twee vliegstrips aan de buitenkant te monteren, beter kunnen investeren in de hoogdriver.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
7-6-2005 12:47
Ik probeer gemiddelde kastjes te ontwerpen die binnenkort op mijn site te koop zijn. Ik zou eens kunnen kijken of er een mogelijkheid is om hierin een vliegerrack te maken, strips kan zonder problemen worden aangebracht. Als er mensen zijn die mij foto's van het inwendige van een kast met vliegersysteem willen opsturen zal ik kijken of een rack mogelijk is.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
7-6-2005 12:49

ivo2 schreef:

Ik probeer gemiddelde kastjes te ontwerpen die binnenkort op mijn site te koop zijn. Ik zou eens kunnen kijken of er een mogelijkheid is om hierin een vliegerrack te maken, strips kan zonder problemen worden aangebracht. Als er mensen zijn die mij foto's van het inwendige van een kast met vliegersysteem willen opsturen zal ik kijken of een rack mogelijk is.
Ik zal DJ Sietse eens mailen of hij foto's kan maken van het ophang systeem van de Sirus PS-12. Misschien dat we zo een stukje verder kunnen komen.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
7-6-2005 13:07
de zelfbouw toppen van sietse worden ook gevlogen, misschien dat hij dan ook daar een fototje met uitleg van kan doorsturen?

dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
7-6-2005 13:22

djmouse schreef:

de zelfbouw toppen van sietse worden ook gevlogen, misschien dat hij dan ook daar een fototje met uitleg van kan doorsturen?

dj mouse
Onze zelfbouwtopjes worden op 3 punten opgehangen. 2 aan de bovenkant (komt verreweg de meeste kracht op te staan) en 1 onderaan de achterkant, om te richten. Dit alles gebeurt met m8 ogen en kettingen.

Inwendig zijn er een aantal stevige m8 draadeinden (met een breeksterkte van een paar honderd kilo) door de hele kast heen gegaan. Waarbij ze werkelijk aan elk plankje bevestigd zijn dmv (inslag)moeren. Topjes wegen ongeveer 20 kilo dus de draadeinden houden het zeker wel. Onderkant van de kast rust nog op 2 metalen plaatjes die wederom aan de draadeinden bevestigd zijn.
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
7-6-2005 13:48
Als ik het goed begrijp maakt de behuizing deel uit van de dragende constructie tijdens het vliegen. En dat is iets wat volgens mij niet de bedoeling mag zijn tijdens het vliegen...
Nu is het voor jou toepassing niet zo'n punt aangezien dat kastje van 20 kilo natuurlijk een kleine belasting vormt voor de dragende construcite. Maar zodra je groter gaat moet er toch wat meer over nagedacht worden, want op die manier zie ik het niet goed komen.

Een stalen frame waar alle vliegstrips, ogen, drivers enz aan vast zittenn hoeft het probleem niet te zijn. De constructie die nodig is is nog wel door te rekenen, of te simuleren met software. Maar is dat al genoeg om de kasten ook echt te gaan vliegen boven bijvoorbeeld publiek bij grote klussen?! Als je het goed wilt doen kom je niet onder een keuring uit denk ik. Mocht het ooit eens fout gaan met een zelfbouw vliegframe wat niet gekeurd is, dan kun je je bedrijfje wel stoppen....
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
7-6-2005 13:53
ik post straks wel foto's van de binnen en buitenkant. M8 draadeind is trouwens wel fiks sterker dan je zegt.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)