Forum > Zelfbouw Speakers

Vliegstrips in zelfbouwspeakers

(44 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
6-6-2005 23:21
In een eerder topic kwam de vraag van mij aan Ivo of het mogelijk is vliegstrips in zelfbouwspeakers te bouwen.
Ivo zei hierop het volgende:

ivo2 schreef:

Volgens mij moeten bij vliegen alle onderdelen inwendig aan elkaar verbonden zijn doormiddel van staalkabel. Als zo'n kastje zou affikken of uitelkaar zou vallen dat de onderdelen niet naar beneden vallen. Ik weet niet wie uiteindelijk verantwoordelijk is als vliegerstrips aangebracht zouden worden en de kasten afgeboud zouden worden door de klant.
Voor Ivo is het dus niet duidelijk wie aansprakelijk wordt gesteld bij eventuele ongelukken. Ook is het de vraag of en hoe de vliegstrips gezekerd moeten worden aan de rest van de kast, mijn vermoeden zeg ook dat de wetgeving hier niet al te simpel mee omspringt.
Is er iemand hier op het forum die ervaring met dit probleem heeft? Of is er iemand die de regelgeving hierop kan nachecken?
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
6-6-2005 23:40
Natuurlijk sluit ik mij hierbij aan en ga, vanuit het oogpunt bedrijfsmatig, ook informatie vergaren en zal dit zeker posten.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
6-6-2005 23:44
Je kan niet zomaar twee metalen plaatjes bovenop een speaker bouwen en daar dat ding mee ophangen. Nou, het kan wel, maar mag niet.

Vliegmogelijkheden moeten bijvoorbeeld de complete speaker omvatten. Als je bijvoorbeeld een KF850 van EAW openhaalt, dagelijkse kost voor de meeste op dit forum, zal je zien dat er een soort van metalen kooi in de speaker zit die alle wanden van de speaker bij elkaar houdt. Die kooi is uiteindelijk verbonden met haken/ogen/etc aan de buitenkant.

Wil je verzekeringtechnisch ook nog goed te werk gaan dan zal je je product moeten laten testen door een instantie als TUV. Deze testen dan het frame op de verschillende krachten die erop zouden kunnen werken en daar krijg je een mooi rapport over. Als het product de test doorlopen is zonder problemen dan krijgt het een keurmerk van de test-instantie. Nu is de verzekeraar ook blij, het ligt namelijk niet aan het gebruikte materiaal; dat was goedgekeurd door ..... dus is goed.

Het maken is niet zo'n probleem, het (laten)testen en keuren kan een groter probleem vormen. Ik ben bang dat het voor de kleine hoeveelheid waar het hier om gaat niet rendabel is met betrekking tot de kosten van de keuring.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
7-6-2005 00:42

jadjong schreef:

bijvoorbeeld een KF850 van EAW openhaalt, dagelijkse kost voor de meeste op dit forum,
ja heel dagelijks.
Vliegen is een heel apart hoofdstuk.
Sind ik hier enkele topics heb gelezen over serieus riggen,
ben ik er ook op aan het letten, waar ik ook kom,
hoe ze het gedaan hebben.

En zelf ben ik er ook meer serieus aandacht aan gaan besteden......

Ik durf rustig te stellen dat zelfs bij 50% van de pro's het niet al te nauw word genomen met extra zekeren van effecten, boxen enzovoorts.
En als je de primaire ophanging soms al ziet van boxen....gewoon aande handvaatjes shocked 8O
Om maar niet te spreken van hoe stabiel het soms staat op een podium....te schommelen, omdat de band een beetje te enthousiast word.

En ja, wat zijn dan de regels?
Er zijn best wel richlijnen en regels, en ook keuringen, uiteraard.
Maar hoe kan iemand beoordelen of er iets (bijvoorbeeld een clam of van mijn part een complete truss) een keer overbelast is geweest, en dan nog zijn oorspronkelijke sterkte heeft.

De brandweer die de veiligheid komt bekeijken? (wat negen van de tien keer vrijwillige brandweer is)

en als het dan naar beneden komt, en alles is geheel gekeurd, en veilig bevonden,
zal een verzekering er toch alles aan doen om onder de claim vandaan te komen, no worry. Zeker als er blijvend letsel door ontstaan is.

En als jij de boel wilt laten keuren bij TNO,
zal het me weinig verbazen dat ze tien compleet afgebouwde boxen moeten hebben om alle testen juist uit te voeren. Die je dan in de gruzelementen terug krijgt laugh :D

Dus alleen interessant als je
of een bere prijs voor 50 boxen daarna kan vangen
of als je een redelijke prijs in een produktie van duizenden kan halen.....

Je zou verwachten:
maak een universeel rigging frame voor boxen in een paar gangbare verstelbare maten.
Laat het frame keuren.
en je kan er elke box in hangen die je wilt, zolang je de maxima van het frame niet overschreid.....
gat in de markt????? laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
7-6-2005 00:53
oke, Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat het geen makkelijk klusje zou worden, het inbouwen zal het grootste probleem nog niet zijn. De keuring zal door de lage hoeveelheden in verhouding duurder worden dan dat je met een stuk of 100+ kasten aan komt waaien. Misschien is deze informatie nuttig voor Ivo, voor iemand met 2 of 4 kasten is het al een heel stuk minder aantrekkelijk.
Een algemene keuring waarin alles één keer uitgebreid wordt getest (en daarna bijv. 20 keer wordt ingebouwd), is misschien wel aantrekkelijk maar dat zal wellicht niet mogelijk zijn.

Heeft iemand misschien een adres of telefoonnummer waar we mee kunnen communiceren om informatie op de vragen?
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
7-6-2005 08:37
Om maar niet te spreken van hoe stabiel het soms staat op een podium....te schommelen, omdat de band een beetje te enthousiast word.
Ik weet dat het verplicht is, dat als je stappel, je de kasten onderling aan elkaar moet zekeren, zodat de kasten niet van elkaar kunnen vallen. Ik ben momenteel dan ook bezig om een simpel systeem te laten maken om de kasten te zekeren, snel, veilig en goedkoop.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-6-2005 10:32
De manier waarop de constructie in elkaar moet zitten hangt natuurlijk ook af van de manier van vliegen. Je kunt de "doorkoppelmethode" gebruiken (waarbij de bovenste kast ALLE daaronder hangende kasten moet dragen) maar je kunt ook de "aftakmethode" gebruiken (waarbij de vliegconstructie een op zichzelf staand iets is waar elke kast afzonderlijk ingekoppeld wordt. In dat laatste geval zullen de eisen aan de interne constructie van de kast natuurlijk aanzienlijk lager zijn.

Bij kasten die gecertificeerd zijn om te vliegen zie je ook altijd safeties in het interne van de constructie. Deze zijn bedoeld om (bijvoorbeeld) bij het afbranden van de kast te voorkomen dat zware onderdelen naar beneden komen. Je zult dus de HF driver en de woofer (maar ook andere zware onderdelen) intern via een safety aan de interne (metalen) constructie van de kast vast moeten maken.

Het ontwerpen van een kast die voldoet aan de certificering om gevlogen te worden lijkt me iets dat ver boven het niveau van de gemiddelde zelfbouwer uitkomt. In zo'n geval zou ik op z'n minst inspiratie opdoen bij fabriekskasten (dus letterlijk nabouwen wat zij bedacht hebben EN weten waarom zij het zo bedacht hebben).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
7-6-2005 10:54
Het lijkt mij inderdaad ook zeker verstandig om te gaan spieken bij anderen, mocht iemand hier aan dit avontuur gaan beginnen.

Dit onderwerp brengt MIJ verder weer op een idee voor m'n opleiding. En wel het ontwerpen van zo'n vliegmechaniek voor bijv. ivo's 12"/1" kastje. Het spreekt wel voor zich dat het bij het ontwerpen blijft en dus uiteraard niet gaat komen tot een uiteindelijke keuring, tenzij het zo goed uitpakt EN er veel animo voor is etc. etc.

De kans op dat laatste is waarschijnlijk verwaarloosbaar klein... sad :( Het is in ieder geval leuk om me er in te verdiepen en eens het één en ander in de computer te zetten en te berekenen op het gebied van krachten. Leuk voor in de zomervakantie happy :)
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
7-6-2005 11:22
zijn er geen voorbeelden van evenementen, waar zoiets al eens is fout gegaan? en weet iemand de gevolgen naderhand?

van fouten kan men leren toch.
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
7-6-2005 11:56
Misschien dat tom of iko van cyberdance wat over deze materie weten? Die zwengelen al dat function-one spul ook wel eens de lucht in als ik met niet vergis?

Dan nog even over "disaster-situations". Van fouten moet je inderdaad leren, maar in deze materie komt het er op neer (wanneer het echt FOUT gaat) dat de zaak naar beneden klettert wat daarnaast mogelijk nog weer andere gevolgen met zich mee brengt. Of hier voorbeelden van zijn? Ik vraag het me af, ik ken wel voorbeelden van "rampen" waarbij de complete rigging naar beneden kwam, maar het vliegwerk van speakers op zich?

Andere fouten zijn natuurlijk het niet naleven van regelgeving e.d. maar kunnen we dat niet allemaal (mits goed voorwerk is verricht) uit de papieren halen? Daarnaast is het wel zo handig dat je thuis bent in het berekenen van staalconstructies en met alle bijkomende factoren vandien.

Maar of we daar nou voorbeelden van "sbs6 aktie nieuws-beelden" voor nodig hebben... wink ;)
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)