Forum > Zelfbouw Speakers

Woofers voor in een zelfbouwkast!

(32 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
10-4-2005 21:22
De Kappa LF lijkt redelijk op de SM-115. Goede keuze dus, voor het budget.

Je geeft in je openingspost aan dat je geen ervaring hebt met het bouwen van luidsprekers. Ik raad je om die reden aan om te gaan voor een simpel ontwerp: Een enkele speaker in een normale Bass Reflex (BR) kast.
Nogmaals, de SM-115 is beslist geen slechte sub. Je krijgt er ook een bouwtekening bij voor een simpele maar doeltreffende kast. Goed berekend en je krijgt er mooi/goed geluid uit. Voor de Kappa LF zul je de kast opnieuw moeten bereken.

Dus zoek je een leuke budget sub die makkelijk te bouwen is: de SM-115. Mocht je voldoende geld hebben, bouw je er 4 (iedere kant 2) en dan heb je een aangenaam setje bassen staan. Kun je je versterker ook lekker op 750W/4ohm gebruiken.

Ik moet wel zeggen dat zelfbouw risico met zich mee brengt. Wil je dat risico niet lopen, kijk dan eens naar de verschillende DAP en Behringer kastjes die in de webshop staan. Die bieden voor hun geld hele redelijke kasten die je niet makkelijk voor minder zelf kunt bouwen.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Boyz_PCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-4-2004
Laatste: 9-9-2020
Berichten: 48
11-4-2005 00:00

mdk schreef:

En de Eminence Kappa 15 LF voor in een andere kast

Heeft die meer kans om heel te blijven als je hem redelijk opendraait en zker 5 uur achter elkaar aan laat staan?? razz :p
Kijk daarvoor eens naar deze tekening ,de basskast, en dan 2 stapelen:
de BT15121a
De kappa 15LF is wel 600w/8ohm, als je versterker 750w/4ohm geeft is dat waarschijnlijk 500w/8ohm en dus te licht.
Maar de 18Sound 15w700 houdt ook wel 5 uur sound achter elkaar uit. 18Sound wordt gemaakt door ex werknemers van RCF en is nog altijd een beter merk dan Eminence, wat overigens ook geen slecht bedrijf is. En vergeet niet dat een hoop fabriekanten van luidspreakerkasten o.a. speakers van 18Sound of RCF in hun kasten schroeven.
En gaan we nu lowbudget speakers vergelijken met highend speakers? Is dit omdat jullie de 18Sound speakers niet kennen? Of omdat je alleen ervaring hebt met bepaalde merken of DJ-spullen van de lowbudget plank?
Ik ben geen amateur die voor de lol wat in elkaar flanst omdat het zo lekker spijker hard gaat. Ik ga voor gedegen kwaliteit die minimaal net zo goed is als de grote merken maar wel voor een veel lager budget doordat je ze zelf kunt nabouwen van mijn tekeningen,(sommige tekeningen zijn trouwens kopieën van de fabrieks tekeningen van grote PA merken).
En vergeet niet dat iedere kast zijn eigen doel / gebruiksfunctie heeft, anders waren we met 1 sub en 1 topje en 1 fullrange kast op de hele wereld klaar.
groetjes
Boi
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
11-4-2005 01:20
en met een beetje geluk, haal je een theoretische belastbaar heid van 300 watt, vanwege de nu onderhand wel beruchtte powerdip. in dat geval, voldoet je amp prima.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
11-4-2005 09:22
Ach powerdip, powerdip...

Als je toch hard moet dan zet je er toch een (liefst dynamische) parametrische EQ op die het gebied van de powerdip met 3dB afzwakt, geen kip die het hoort.

Sterker nog, ik heb zelf op mijn (hifi) subs hetzelfde gedaan maar dan 9dB, wel meteen flinke flanksteilheid én dynamisch dus pas als het echt heel erg hard gaat grijpt de EQ in.
Boyz_PCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-4-2004
Laatste: 9-9-2020
Berichten: 48
11-4-2005 19:06
Vraag....
Gebruik je de kasten alleen voor op de carnavals kar 1x per jaar of wil je ze ook voor andere evenementen (gaan) gebruiken?
Laten we daar eerst eens naar kijken, want als de kasten ook voor andere zaken bruikbaar moeten zijn is dit dan binnen of ook buiten en voor hoeveel personen qua ruimte dan?
Misschien kunnen we dan een perfecte en zo goedkoop mogelijke oplossing bieden, i.p.v. te discussiëren wat te doen aan welke speaker zodat hij net niet de trommelvliezen laat scheuren.
Het gaat in dit topic om een leuk en toch krachtig genoeg setje wat nog betaalbaar blijft door zelfbouw en dat voor een aantal zaken bruikbaar is.
NL stevige party muziek voor buiten op de carnavals kar en daarbuiten ook nog eens inzetbaar zal zijn voor..... en dat is dus nu de vraag!
Misschien zij bv een paar actieve lem 18"subkasten wel wat met een leuke actieve top erop of de DAP Soundmate 3 set om zo maar eens wat te noemen.
groetjes
Boi
MdkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2005
Laatste: 13-5-2016
Berichten: 161
12-4-2005 17:12
Nou het is de bedoeling dat we het in HOOFDZAAK gebruiken voor carnaval 3 dagen dus

en verders geven we 1 keer per jaar een feest voor zon 150 man in een grote koelcel
Maten weet ik zo niet zo precies! (maar dat red je niet met een of 2 dap kastjes denk ik)

Maar in hoofdzaak is het dat het zo hard mogelijk gaat voor buiten! topkasten hebben we 6 gaan vrij hard en de bas kan dat niet zomaar overheersen! happy :)

Maar heb je goede ideeen laat ze maar horen hoor GRaag zelfs sneaky :V

MVG

Mark! happy :)
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 23-9-2024
Berichten: 1344
12-4-2005 17:46
Heeft het uberhaupt wel zin om zelf te gaan bouwen. Voor het bedrag dat je voor alles kwijt bent, speakers , materialen, kabels, crossovers/processor, huur je nog wel een paar jaar.
Het loont misschien minder dan je zou denken.
Je kunt ook op zoek gaan naar 2de hands hornloaded setje, niet erg compact, maar veel geluid met relatief weinig speakers en vermogen.

Je kunt het beste sowieso beginnen met kennis opdoen, anders houden je speakers er na 1 feestje alweer mee op.
misschien iets slimmer dan een kreet in de woestijn om een goede kast te verneuken laten door mensen die merkgeil zijn en je daarom dat andere merk aanbevelen zonder de kast te herberekenen om te kijken of die speaker die ze je aanraden er wel geschikt voor is???
laugh :D Zo te zien heb je het niet zo hoog op met dit forum Boi?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
MdkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2005
Laatste: 13-5-2016
Berichten: 161
12-4-2005 18:03
die kast die ik wil bouwe kost hoogstens 250 euro koop ik geen kast voor met 2 15" woofers van 600watt Per stuk laugh :D

Maar je hebt gelijk ik kijk nog even rond en zie wel hoe t afloopt Kopen, Huren of zelfbouw sneaky :V
Boyz_PCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-4-2004
Laatste: 9-9-2020
Berichten: 48
12-4-2005 20:01
Voor die 4 dagen per jaar kan je beter een vette subset huren die past onder jouw tops. Master Blaster oid. Kijk eens bij RSL.nl in breda, schijnen erg goed te zijn met dat soort sets.
groetjes
Boi
Boyz_PCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-4-2004
Laatste: 9-9-2020
Berichten: 48
12-4-2005 20:13
misschien iets slimmer dan een kreet in de woestijn om een goede kast te verneuken laten door mensen die merkgeil zijn en je daarom dat andere merk aanbevelen zonder de kast te herberekenen om te kijken of die speaker die ze je aanraden er wel geschikt voor is???
laugh :D Zo te zien heb je het niet zo hoog op met dit forum Boi?

Mvg JohanAls je het stukje gelezen hebt waar het op slaat dan is deze vraag van je overbodig.
Ik heb het best hoog op met dit forum maar met sommigen niet zo als ze onnadenkend kreten uiten( ook fout omdit zo uit te drukken) maar ik hoop dat je de intensie begrijpt.
Kijk als iemand een box ontwerp niet geheel bevalt of vraagt om bv een andere speaker er in dan moet je natuurlijk niet gaan brullen dat speaker x veel beter in die box klink, zo zonder het berekend te hebben, of dat die veel harder gaat, onzin want wie zegt dat die speaker uberhaupt wel geschikt voor die kast is, en als je een speaker niet kent omdan te brullen dat zo'n speaker nooit 5 uur harde muziek kan uithouden. Want mijn merk x kan dat wel.
Kom kom, ik loop nu 25jr in de PA wereld rond en kan dus uit enige ervaring zeggen dat sommige jongere (DJ)collega's wat al te gefikst zijn op bepaalde zaken of merken(meestal vanwege de gunstige prijs), zoals bv zoveel mogenlijk te veel watt's en decibellen in veel te kleine ruimte's laten rondslingeren of te weinig van de eigenlijke kernzaken weten maar toch een te duidelijke mening wensen te uiten.
Ik stop want ik heb geen zin om beledigend over te komen, maar een ieder snapt best wat ik bedoel.
Natuurlijk is een forum er voor om in discussie met elkaar te treden of om geadviseerd te worden door anderen maar laten we dan wel zinnig antwoorden op iemand zijn vraag.
groetjes
Boi

Terug naar forum Reageer (zonder quote)