Forum > Licht

Het echte verschil tussen verschillende TRUSS-merken ?

(108 reacties. Pagina 2 van 11)
Moderator(s): Dré
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
21-1-2005 13:04
Daarnaast ook een leuk te melden dat er ook maar weinig bedrijven VEEL onderzoek doen naar eigen en nieuwe producten. Prolyte is hier denk wel het beelden voorbeeld van. Een bedrijf wat veel onderzoek en tests doet op eigen product. Zo heb ik de prolyte cd liggen en daar staat behoorlijk wat info op.

Namaken scheelt een hoop R&D kosten :-)
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
21-1-2005 13:05

Tom schreef:

Vraagje:
Hoe uitwisselbaar zijn al die merken truss?
Ik weet in ieder geval dat prolyte niet op eurotruss gaat.

Verder heb ik zelf verschillende stukken, en daar heb ik verloopkoppelingen voor (verschillend aan beide zijden).
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
21-1-2005 13:15

Reemski schreef:

Ik weet in ieder geval dat prolyte niet op eurotruss gaat.
Heeft dat te maken met de manier waarop ze gekoppeld zijn, of ook met de passing van het driehoekje?
MAW sluiten de buizen niet netjes aan?
Ik wil namelijk binenkort (PA beurs) een stukje van 2 meter erbij kopen,
maar mijn stuk truss staat geen merk op en is al wat ouder.
Er zitten gewoon een soort buiskoppelingen op (niet konisch) welke je met bout en moer moet borgen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
21-1-2005 13:27
Dat durf ik niet te zeggen. Het is me verteld door iemand met een hele buil eurotruss.

Wel weet ik dat mijn truss niet op prolyte gaat, en daar zat een miniem verschil in de afstand tussen buizen, net genoeg om het zoiezo niet te laten werken.
Daarentegen heb ik 2 verschillende soorten truss (koppelingen in ieder geval anders), en die gaan wel prima op elkaar..

Er zijn gewoon enkele groepen merken compatible met elkaar, maar niet met de andere groepen. Maar ik heb niet genoeg ervaring te vertellen welke dat wel zijn, en welke niet. Van mijn truss weet ik eigenlijk het merk ook niet.

Er zal bij de buizenkoppeling waarschijnlijk wel een iets grotere marge zijn.
HermanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-7-2002
Laatste: 17-3-2009
Berichten: 26
21-1-2005 13:43
Truss merken onderling aan elkaar koppelen: dat is de volgende don't!

Beste mensen: gaan jullie een volvo motorblok in een fiat plaatsen?

Denk ff na voordat je met truss gaat stoeien, doorgaans staan jullie er zelf onder, dan ist vervelend als er wat mis gaat, het wordt beroerder als er andere mensen onder komen.
Je hebt in dat opzicht ook niet helemaal de vrije hand als "truss gebruiker".

Er zijn merken die roepen dat ze "prolyte compatibel"zijn...
Als je vervolgens vraagt: "fax mij even de belastingtabel"...geloof me, dan ga je denken dat je fax defect is!

Advies voor Tom: ruim die merkloze meuk lekker op, doe je vast een ander een groot plezier mee.
Schaf jezelf twee nette statieven aan, statieven waarvan de fabrikant opgeeft dat je er jouw last in kwijt kunt...
Schaf jezelf vervolgens een paar handige lengtes aan van truss waar je mee uit de voeten kunt.
Maak jij 20 keer per jaar een ligger van 3*3m stukje milos, dan zou ik inderdaad niet de extra knaken voor truss uitgeven van eurotruss/prolyte etc...

Maak je wel eens een truss carre, of een ander leuk vormpje met je truss: neem de moeite van de extra investering en je prijst jezelf gelukkig met spul wat past, keer op keer...

Mensen die verschillende merken truss op elkaar plaatsen zijn potentiële tijdbommen die geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn. Deze mensen passen wat mij betreft maar in 1 groep: prutsers!
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
21-1-2005 14:12
Alsjeblieft zeg,

Laat voortaan ook iemand achter je auto aanlopen als je achteruit rijdt, want iedereen die achteruitrijdt heeft geen enkel benul van wat hij doet en is een rijdende tijdbom!!!

Ik combineer 2 soorten. Ik ik durf ZEKER te beweren dat dit binnen de toepassing veilig is. Gaat het om een overspanning van >10m, met een paar honderd kilo eraan. Oke, das niet handig. Maar 2 verschillende buistrussen aan elkaar (wat kan er tenslotte fout gaan in de koppeling tussen 2 buis trussen, wanneer dit normaal aansluit??), lijkt me redelijk onschuldig. Zeker met het gewicht wat vaak bij een drive-in de bottle-neck is vanwege de grootste beperking; de statieven!

Ik ben ook voor nette spullen (zou geen buizentruss willen), maar je stelling vind ik te overdreven.
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
21-1-2005 14:53

herman schreef:

Er zijn maar weinig truss fabrikanten die ook opgeven wat je aan hun truss mag hangen qua belasting.
Noem mij dan eens een paar truss fabrikanten die dit niet konden. Naar mijn weten kunnen de meesten dit toch wel.
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
21-1-2005 15:08
Herman, lekker aan het flamen? Opbouwend disscusieren remember?

Tom vraagt, uit nieuwsgierigheid of iemand wat kan vertellen over de compatibiliteit tussen trussen, jij maakt hem gelijk uit voor een losgeslagen malloot.
Natuurlijk valt truss te combineren en dat kan ook voledig veilig. Zolang je netjes van de specs van het zwakste type uitgaat, is er niks aan de hand.
Ik durf zelfs te zeggen mensen die truss op juiste wijze weten te combineren, bewuster met de costructie bezig zijn, dan anderen die alles fluitend in elkaar meppen."Ja hoar, zoah moet'n passen, Harrie geef m nogges'een mep"

Er zijn (te veel) mensen die veronderstellen dat alles goed is omdat het prolyte is, er zijn ook mensen die weten dat alles goed is omdat ze dat berekend hebben.
Petty materialists!
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
21-1-2005 15:38
1 x bewerkt. Laatst door Tiemen op 21-1-2005 15:40
Flamen? Alweer iemand die het niet kan betalen en dan maar slechte oplossingen gaat goedpraten? Waarom zouden die conische koppelingen dezlfde zijn? Wie zegt dat dat dezelfde conus is, met dezelfde hoek? met exact de zelfde diameter van de gaten? Zeggen dat je zomaar van de zwakste uitgaat bij 2 koppelingen die van een andere fabrikant zijn, daar wil ik jouw berekeningen wel eens over zien, en inderdaad, als prolyte gebruikt wordt kan ik gewoon tabelletjes aflezen en weet ik perfect wat niet en wel kan.

"ik zou graag opbouwend discussieren hoe ik 63A krijg door een 2mm² draad"

Hoe kan je nu opbouwend discussiëren over iets dat intrinsiek onmogelijk is? ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
21-1-2005 15:39

herman schreef:

potentiële tijdbommen die geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn. Deze mensen passen wat mij betreft maar in 1 groep: prutsers!
Nou sorry hoor, maar ik vind mij nou niet echt een tijdbom of een prutser.
Als ik een tijdbom zou zijn, dan zou hij in de bijna dertig jaar dat ik een drive-in show heb, toch wel een keertje af gegaan moeten zijn sad :(

Meestal zijn dit soor boude beweringen van mensen die pas overgestapt zijn op pro spullen, en dan ineens als donderslag bij heldere hemel hun hele geschiedenis zijn vergeten:
Alles onder mij is gepruts, ik ben het orakel, volg mij! laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)