Forum > Geluid

Stage Accompany Blue Box.

(310 reacties. Pagina 12 van 32)
Moderator(s): Dré
Dj.raymondStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2007
Laatste: 2-4-2024
Berichten: 128
4-8-2008 11:31
Of je kunt het professioneel laten uitsnijden bij een bedrijf.Bv.bij Schuimplastic Brabant Waalre.Of bij jou dichter in de buurt.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
4-8-2008 13:35
Hallo,

Alweer bedankt voor jullie reacties.

Vraagje:

Is het mogelijk om "open cell foam" zelf te maken, misschien uit een spuitbus (denk aan een soort PUR-schuim, maar dan met een open cel-struktuur)?
Ik denk zelf van niet (maar je weet het nooit misschien dat iemand toch wat weet (Martin??)).

Zover ik weet wordt "open cell" in twee cycli gemaakt, namelijk; eerst het schuim genereren (die dan nog een dichte cel-struktuur heeft), daarna word door een "explosie" (d.m.v. waterstofgas die van te voren in het schuim is gepompt) de celwanden weggeslagen (het reticuleren).
Zo krijg je dus het "open cell" foam.

Misschien is het mogelijk om een mal zelf te maken en die door een bedrijf te laten vullen?
In de mal maken gaat de meeste tijd (en geld) zitten.

Als bovenstaande op een of ander manier toch mogelijk blijkt te zijn, zou dat ideaal zijn.
Mede ook dat je het foam op kleur kan laten brengen.
Mal maken van hout bijvoorbeeld en die vullen met het chemisch goedje, alleen dat laten "exploderen" lijkt mij eng.

(Ik denk zelfs dat er een (kleine) markt is voor deze frontjes, daar echt alle originele frontjes zijn verteerd. De Blue Box word nog veelvuldig gebruikt in de wat groter opgezette home cinema's e.d.. Dan is het een stuk netter om foamen frontjes te hebben dan de naderhand gekomen (lelijke) stalen frontjes.)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-8-2008 22:43

Webbie schreef:

Ik denk zelf van niet (maar je weet het nooit misschien dat iemand toch wat weet (Martin??)).
Dat denk ik ook niet, althans niet dat ik weet.

Bedenk ook dat het "product" in tanks word gemaakt en door te spelen met de druk geeft een hoeveelheid grondstof altijd dezelfde hoeveelheid eindproduct.
Misschien is het mogelijk om een mal zelf te maken en die door een bedrijf te laten vullen?

Nee dat geloof ik niet, zie bovenstaand. Eindproduct is naar mijn idee 1 groot brood (tank is 27 mtr lang) dat gesneden word. Speciale vormen worden gezaagd (met een lintzaag) en of gefreesd.(logo erin maken kan dus ook)
(Ik denk zelfs dat er een (kleine) markt is voor deze frontjes, daar echt alle originele frontjes zijn verteerd. De Blue Box word nog veelvuldig gebruikt in de wat groter opgezette home cinema's e.d.. Dan is het een stuk netter om foamen frontjes te hebben dan de naderhand gekomen (lelijke) roosters

De markt zal veel te klein zijn, dus niet lonend. (veel te duur om te maken)
Gewoon rooster beplakken met los foam.

Als SA veel met Penn werkte zal Penn ook de foam frontjes gemaakt hebben.
Fliteware en andere merken hebben het foam van Recticel.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
5-8-2008 01:07
Hallo Martin,

Bedankt voor je respons.

Dan blijft er niets anders over om d.m.v. snijden/zagen iets te gaan fabriceren.
Ik zou het wel heel leuk vinden als ik dit tot een goed einde kon brengen.

Inmiddels aan research toch een uurtje of 20 hier al in zitten.
Vreemde is dat je niet veel vind op Internet over "Creatief met Foam".

Ik zal eens wat meer gaan zoeken richting modelbouw en/of knutselen.
Instructables.com (die ik een tijdje terug al had gevonden) is een van de sites die ik eens ga doorspitten.

Aanhouder wint toch zeggen ze?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
5-8-2008 12:44
bij mijn vorige werkgever werd wat steviger foam meestal op maat gemaakt (aangepast) met behulp van een electrisch broodmes, je kent het wel zo'n ontzettend handig gadget van vroegaah laugh :D

misschien dat dat ook met zact schuim werkt.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
5-8-2008 15:49

hans schreef:

bij mijn vorige werkgever werd wat steviger foam meestal op maat gemaakt (aangepast) met behulp van een electrisch broodmes, je kent het wel zo'n ontzettend handig gadget van vroegaah laugh :D

misschien dat dat ook met zact schuim werkt.
Dan heb jij het over Ethafoam, dat zou met een broodmes kunnen, ook al snijd ik Ethafoam ook gewoon met een Stanley mes hoor.

Ik begrijp eigenlijk de hele ophef over het bewerken van foam niet helemaal, ik heb het vermoeden dat de meeste mensen die hier iets roepen het spul zelf nog nooit in handen gehad hebben. Speakerfoam is uitstekend in de standaard conditie te snijden met een scherp (!!!) Stanley mes, daarmee kun je het echt in elke vorm bewerken.

Om recht te snijden gebruik je een metalen liniaal, daarmee komt het echt 100% goed.

Vloerbedekking wordt ook gewoon met een mes bewerkt hoor, en dat is nog veel taaier, of dachten jullie dat dat ook eerst werd ingevroren???

Als je persé (en wil je dat eigenlijk?) wilt dat de zijkanten schuin afgesneden worden dan zul je een andere oplossing moeten vinden, want dat is het enige wat je niet op redelijke wijze met een mes voor elkaar krijgt. Ik weet dat er ook met waterstraalmachines schuim wordt gesneden, misschien kun je zo'n bedrijf contacteren of zij het schuin voor je willen afsnijden (met behulp van water).

Mocht je opzoek zijn naar een bedrijf die dat soort dingen kan dan moet je dat maar even aangeven, hier in de buurt zit in ieder geval een firma die al dit soort werk voor Prolyte doet.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
5-8-2008 16:04

hugovanmeijeren schreef:

Om recht te snijden gebruik je een metalen liniaal, daarmee komt het echt 100% goed.
Ik gebruikte 2 alu 40x40 kokers die ik aan elkaar klemde met lijmtangen (met het spul ertussen). Daarna snijden langs de kokers met zo'n afbreekmes (die zijn lekker flexibel zodat je mooi strak langs het alu kon snijden). Gaf een retestrak resultaat.

Maar 45 graden zou ik verdomd moeilijk vinden (ik zou waarschijnlijk met 2 mallen werken, 1 boven en 1 onder). Alleen is plat klemmen dan niet mogelijk (iets dat ik bij mijn methode wel deed).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
5-8-2008 16:29
Wat goed werkt is een (nieuw) scherp stenly mesje. Ik gebruik alleen het losse mesje zonder handvat. Een beetje sileconen spray erop en je snijd in het schuim alsof het boter is happy :)
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
5-8-2008 18:17
Als ik zo het frontje bekijk wil je dat je met het frontje meebuigt?
Dat je dus een schuine lijn hebt van het frontje wat overgaat in dezelfde lijn als het frontje?
Dan kun je gewoon het foam erop klemmen met een metalen lat onder de goede hoek,
En met een ( heel heel heel erg ) scherp stanley oid mes onder die hoek snijden..
If it ain't Dutch it ain't much...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
5-8-2008 23:51

hugovanmeijeren schreef:

Vloerbedekking wordt ook gewoon met een mes bewerkt hoor, en dat is nog veel taaier, of dachten jullie dat dat ook eerst werd ingevroren???
Vloerbedekking is een totaal ander product.
Ik wil jou wel 5cm dik foam met een een stanleymesje kaarsrecht zien snijden.

Nee, dan toch liever op zoek naar een lintzaag.
Ik begrijp eigenlijk de hele ophef over het bewerken van foam niet helemaal, ik heb het vermoeden dat de meeste mensen die hier iets roepen het spul zelf nog nooit in handen gehad hebben.
Misschien wel DE reden dat mijn naam in webbie's post wat vetter is gedrukt. wink ;)

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)