Forum > Licht

Led verlichting op accu.

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Loctite401Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2009
Laatste: 10-11-2015
Berichten: 26
13-11-2012 18:36
Als dat idd een mogelijkheid is dan zal ik dat eens gaan bekijken. Als ledpar zal ik waarschijnlijk iets als de ShowTec LED Par-56 Short gaan gebruiken. Het liefst iets kleiners maar ik weet niet of daar dan nog voldoende licht vanaf gaat komen. (de American DJ 38B LED Pro par bv.)
Ik wil dus het volgende gaan maken. Een parasol die op een redelijke manier in elkaar geklapt kan worden. Met in alle 8 de hoeken een ledpar. Rondom verlichting dus. Boven erop 1 of mss. meerdere led zwaailichten. En aan de onderkant nog een simpele led lichtslang. Deze parasol zal dan vast komen in een soort frame waar de stroomvoorziening en alle andere zaken in verwerkt zitten.
Ik kan alles wegwerken omdat boven alle elektrische spullen een rond tafelblad komt zodat het geheel direct dient als statafel.
Wielen en wegklapbare stangen/handvaten eraan zodat ik het geheel makkelijk van kroeg naar kroeg kan meenemen.

Dit is dus het idee. Nu nog de uitwerking :)
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 290
15-11-2012 16:55
Vergeet de gaten voor de bierglazen en de ruimte voor de jassen op te bergen niet laugh :D
Peter v DStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 19-8-2019
Berichten: 41
19-11-2012 15:13

Loctite401 schreef:

Als dat idd een mogelijkheid is dan zal ik dat eens gaan bekijken. Als ledpar zal ik waarschijnlijk iets als de ShowTec LED Par-56 Short gaan gebruiken. Het liefst iets kleiners maar ik weet niet of daar dan nog voldoende licht vanaf gaat komen. (de American DJ 38B LED Pro par bv.)
Ik wil dus het volgende gaan maken. Een parasol die op een redelijke manier in elkaar geklapt kan worden. Met in alle 8 de hoeken een ledpar. Rondom verlichting dus. Boven erop 1 of mss. meerdere led zwaailichten. En aan de onderkant nog een simpele led lichtslang. Deze parasol zal dan vast komen in een soort frame waar de stroomvoorziening en alle andere zaken in verwerkt zitten.
Ik kan alles wegwerken omdat boven alle elektrische spullen een rond tafelblad komt zodat het geheel direct dient als statafel.
Wielen en wegklapbare stangen/handvaten eraan zodat ik het geheel makkelijk van kroeg naar kroeg kan meenemen.

Dit is dus het idee. Nu nog de uitwerking :)
Als dat het idee is zou ik gewoon met simpele 12V RGB Ledstrips gaan werken! Kun je perfect aan de 'stangen' van de parasol vastmaken en zijn met een LEDstrip controller (ook 12V) vast leuk aan te sturen. Als je het echt leuk wil maken een microcontroller gebruiken om iedere strip apart aan te sturen.
Loctite401Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2009
Laatste: 10-11-2015
Berichten: 26
21-11-2012 07:20
Ik snap jou bedoeling van die ledstrips wel. Maar ik denk niet dat dat het effect gaat opleveren wat ik zoek.
Het is de bedoeling dat ongeveer een halve/hele zaal verlicht wordt. Dus niet dat ik zelf in mijn eentje in een disco sta, maar rondom alles verlicht wordt. Parren zullen dus naar buiten/schuin omhoog de zaal inschijnen. Ik weet alleen nog niet hoe ik nu kan uitrekenen hoelang alles blijft werken.
Loctite401Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2009
Laatste: 10-11-2015
Berichten: 26
27-11-2012 21:50
Om te weten te komen welke accu ik nodig zal hebben zag ik op internet de volgende berekening.
Stel ik heb 150 watt aan lampen. Daar moet ik 10% bijtellen aan verlies van de omvormer zelf.
Dus 165 watt totaal
165watt : 12 volt = 13,75 Ampere per uur. Om het geheel 6 uur continu te laten branden kom ik dan op
13,75 X 6 uur = 82.5 Ah uit.
Semitractie mag niet verder dan 80% ontladen worden.
Dus 82.5 : 0.8 = 103.125
Met een 110Ah semitractie accu moet ik dus altijd goed zitten?
Klopt dit of doe ik iets helemaal verkkerd?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
27-11-2012 22:45
Sommetje klopt (alleen is 165watt : 12 volt = 13,75 Ampere, zonder "per uur").
Wat misschien nog mist naast het verlies in de omvormer is het verlies in de accu zelf (door interne weerstand).
't is maar een hobby...
BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
Berichten: 141
28-11-2012 09:38
Geniaal idee! tijdens bloemencorso zundert deed een buurtschap dit ook al. die hadden naast de omvormer ook gewoon een snellader en 220v snoer bij, als ze dan ergens een stopcontact vonden tankten ze de accu even bij en konden ze de ook ingebouwde rookmachine ook gebruiken, je hebt altijd wel een momentje in een snackbar ofzo, al is het maar een kwartiertje.
die hadden er ook 2 zwaailichten op staan, maar dan verticaal opgehangen zodat ze ook het dak aanlichten.

zou inderdaad naast je ledparren ook een of ander led effectje gebruiken zoals een ADJ triball ofzo boven op je parasol, heb je vanzelf al een flinke speiding. als je toch bezig bent misschien ook meteen even een kleine 3tonige hoorn installeren? ook 12v! en een paar van die ventilatortjes zodat je nog wat luchtstroom hebt in een totaal volle zaal.
Loctite401Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2009
Laatste: 10-11-2015
Berichten: 26
28-11-2012 18:04
Ja ik kan het zo gek maken als ik wil. Maar ga er eerst voor om alles eens in elkaar te krijgen (en werkend). Makkelijk hanteerbaar en enigzins inklapbaar.
Ben ook nog op zoek naar een controller voor de ledparren. Welke (niet al te dure) zou daar geschikt voor zijn. Ik moet er een paar programmaatjes in kunnen zetten. (strobe enz.)
8 ledparren heb ik ondertussen al aangeschaft. Het begin is er dus :)
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 569
28-11-2012 18:36
2 Betaalbare tafeltjes:
De LED Operator 4 als je ze per 4 wilt aansturen,
of de LED Commander als je ze alle 8 apart wilt sturen.
Allebij makkelijke tafeltjes waar je 8 scenes en 8 chases in kan programmeren en ze zijn erg betaalbaar.
Loctite401Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2009
Laatste: 10-11-2015
Berichten: 26
30-11-2012 00:35
Het zal waarschijnlijk de led-commander worden. Hier zal ik in de toekomst ook meer plezier van hebben denk ik. Het plan opzich is daarom ook wat verandert. Het zal geen parasol worden, maar eigelijk 2 soort van inklapbare T4 balken die naast elkaar staan. Deze maak ik zelf zodat ze makkelijk demonteerbaar zijn en ik ze erna gewoon op een statief kan zetten. Dit is met de Carnaval natuurlijk minder spectaculair, maar later wel nog evt. verhuurbaar. (of op statief of om in zijn geheel op en tuinfeest oid te zetten)

Een extra lader (of omvormer+lader ineen) met haspel komen er sowieso in. Nog wat kleine lichteffecten trouwens ook.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)