Ergenissen on stage/ tijdens het draaien
(2492 reacties. Pagina 217 van 250)Moderator(s): Dré
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 7-11-2012 13:03 |
Voor een trap reken ik gewoon een toeslag van 50 euro en dat is niet echt veel. Je bent immers gemakkelijk een uur extra kwijt aan zo'n kreng. (alles omhoog en alles omlaag) Met de show hebben we een speciale "trap op" samenstelling waarbij de echt zware dingen thuis blijven. Verder de geluidseis: 85 Db is niet veel, maar het is ook maar hoe je het meet. Als het een gewogen waarde is, is het iets anders als een maximale waarde. En op welke afstand in of naast de ruimte word er gemeten? Even een belletje naar de zaal, en daarna overleg met de opdrachtgever voorkomt een hoop gedoe tijdens de avond. Heel belangrijk is duidelijkheid. Het geluid kan niet harder en het gaat ook niet harder, hoe gezellig het ook word....... Ik heb meerdere locaties gehad met geluidseisen, ik heb zelf een goede geijkte Db meter, men kan zelf meekijken. Als de opdrachtgever "los" wil gaan, dan kan hij beter een andere locatie zoeken. Maar meestal boekt men eerst de locatie, en dan de muziek Er zijn ook locaties waar ik geen boekingen meer voor aan neem vanwege al te absurde eisen of omstandigheden, net zoals Klunz. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Victor JuniorStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-4-2003 Laatste: 18-10-2015 Berichten: 1016 | 7-11-2012 13:11 |
Probleem met dergelijke decibel eisen is vaak dat je er als DJ niet eens iets aan kunt doen. Ik stond ooit eens in een zaal waar ik max 90db mocht gaan, maar in de break van de muziek (waar dus amper muziek uit mijn speakers kwam) kwam het aantal db's al ruim boven de 90 uit, puur door de herrie die het publiek zelf maakt... | |
Waar zit de cut op dit apparaat? | |
DjREsoundStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-4-2004 Laatste: 19-8-2023 Berichten: 479 | 7-11-2012 13:29 |
klunz schreef: Hele verhaal van KlunzMaar het wordt gewoon even contact opnemen, alle gear klaarmaken (kabeltjes tellen etc.) zodat alles te sjouwen is en dan maar op tijd vertrekken! | |
DjREsound | |
YourLiVeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-5-2004 Laatste: 27-10-2021 Berichten: 1849 | 7-11-2012 17:51 |
Ook ik kom vaker op dit soort locaties dan mij lief is maar ik vind in elk geval wel dat deze locatie het allemaal duidelijk communiceert en dus ook duidelijk aangeeft bij de klant dat het personeel van de locatie niet even meehelpt. Daar gaan klanten namelijk wel regelmatig van uit. Bij mij is het heel makkelijk: als ik een locatie nog niet ken check ik altijd even de website. Geeft die geen duidelijkheid over obstakels bel ik even met de locatie. Als er trappen of andere obstakels zijn gaat er een sjouwhulp van mijzelf mee, de kosten worden gewoon doorberekend aan de klant. In een enkel geval mag de klant ook zelf een sjouwhulp regelen maar dit wordt dan wel vastgelegd in het contract. Hierin worden ook de tijden vermeld dat deze sjouwhulp aanwezig moet zijn en dat deze nuchter moet blijven. Is dat niet het geval en moet ik s' nachts iemand gaan regelen wordt het een hele dure grap voor de klant. Voor wat betreft de decibel eis, belachelijk inderdaad maar als jij de klant duidelijk uitlegt hoe weinig 85db is en dat de muziek amper boven het geluid van de kletsende gasten zal uitkomen is dat niet jouw probleem. Ik heb zelf alleen geen db meter dus de locatie zal het zelf in de gaten moeten houden. | |
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1596 | 7-11-2012 18:50 |
Ik heb een sterk vermoeden dat de 85dB(A) eis wordt opgelegd door de gemeente. Voor meer is dan een speciale (evenementen-)vergunning nodig... Met een beetje geluk gaat het om 85dB(A) buiten, aangezien de specs van de gemeente meestal niet voor binnen zijn. Ff navragen bij eigenaar en evt bij betreffende gemeente (als de eigenaar het niet helemaal snapt). | |
't is maar een hobby... | |
HSStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-12-2005 Laatste: 31-5-2024 Berichten: 167 | 15-11-2012 20:07 |
Daar moest ik ook aan denken toen ik die 85dB las. Dat is dan meestal (in horecagebied) gemeten vanaf de gevel van de buren dacht ik. Maar wel een beetje cheap van zo'n zaak dan. Ze hebben kennelijk bij de aanvraag van het activiteitenbesluit aangegeven dat het geluid niet boven die 85dB kan/zal komen. Dan hoef je geen maatregelen te treffen voor isolatie e.d. Maar o wee als controleermeneer langs komt. Want zoals eerder gezegd genereert de gemiddelde meute mensen meer herrie.. | |
DJLPStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-4-2007 Laatste: 25-4-2022 Berichten: 114 | 20-11-2012 15:10 |
@DjREsound Is het feest inmiddels geweest? En hoe is het afgelopen? Ik ben wel nieuwsgierig hoe streng ze nou écht waren met die geluidseis. | |
DjREsoundStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-4-2004 Laatste: 19-8-2023 Berichten: 479 | 22-11-2012 09:35 |
Feest is pas volgend jaar eind Maart. Mensen moeten op tijd boeken, gelukkig snappen zij dat wel . | |
DjREsound | |
BamsStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-3-2009 Laatste: 2-12-2015 Berichten: 141 | 22-11-2012 15:59 |
eis van 85 dB is niet direct gemeente/overheid gebaseerd, of er moet een akoestische rapportage zijn die als maatwerk is toegevoegd aan de melding activiteitenbesluit c.q. de voorgangers. Dit zou altijd in dB(A) moeten zijn. Ik vermoed een creatieve vertaling van door de locatie-eigenaar. verhaal over evenementenvergunning klopt ronduit niet. ergo, ik ben benieuwd naar de achtergronden. | |
RhandorStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-1-2005 Laatste: 30-11-2021 Berichten: 89 | 26-11-2012 14:24 |
DjREsound schreef: Feest is pas volgend jaar eind Maart. Mensen moeten op tijd boeken, gelukkig snappen zij dat wel .Dat is namelijk hét voorbeeld van een tent die graag alles wil maar niets goed vindt. | |
Kennis is nog geen wijsheid |