Forum > Geluid

bas geluid draagt te ver

(32 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
RamonskieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-9-2005
Laatste: 21-5-2010
Berichten: 7
28-4-2010 14:50
goedendag,

wij hebben:
2x jbl 115 250w 15"
2x peavey 400w 18" sub
in een houten gebouwen met dubbelen muren die 2x geisoleerd zijn
en toch hebben we last van dat de bas veels te ver draagt.

we willen goed en met redelijke volume binnen kunnen draaien
en zodat buiten er bijna geen last van heeft.
nu hoorde ik van mensen dat als je overstapt naar 15" subs dat deze bass minder ver draagt
ik dacht dat dit onzin was maar vraag het toch maar even voor de zekerheid!

en hebben jullie toevalig ideen zodat we binnen met een flinke volume zuiver kunnen draaien
met een redelijke bas. maar dat de omgeving een stuk minder last heeft.

mvg
ramon
ik heb geen alchol probleem heb namelijk altijd bier in de koelkast
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
28-4-2010 15:11
Lastig, ook voor de "pro's" blijft het soms puzzelen. Die maken meestal gebruik van een cardioid sub opstelling waarbij je minstens 2 lagen "diep" je subs opstelt en configureert. Dat vergt nogal wat ruimte en processing.

Een andere / goedkopere oplossing is je subs dusdanig te plaatsen dat de afstand van de bron tot degenen die er last van hebben maximaal is. Een centerclustertje (dus alle subs op 1 hoop naast / op elkaar in het midden tussen de toppen) kan helpen, en voldoende afstand houden met je subs tot de achterwand.

Een enkel 18" heeft niet zo'n wezenlijk ander afstraalgedrag dan 'n enkel 15 kastje dus daar zal de winst niet in zitten. Een 15" subje wordt meestal iets hoger ge-HighPassed dan 'n 18", dat kan uitmaken. Je kunt ook met 'n EQ wat resonantiefreq's (maximaal 2) opzoeken en die eruit notchen en/of de HPF wat optrekken.

Succes !
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
28-4-2010 18:53
Een paar tips:

Ontkoppel de kasten van de vloer of muur, op die manier word de trilling van je kast in elk geval niet aan het gebouw doorgegeven.
Ontkoppelen doe je al door er een lekker dik stuk schuim tussen te leggen.

Verder zou je kunnen experimenteren met begrenzen van de laagste tonen in je sub, en bijvoorbeeld pas bij 50Hz het hele signaal door te laten. Maar hiervoor heb je wel een processor nodig.

Maar een houten gebouw met dubbele muren zegt ook niet alles,
een enkelglas raam kan el lekker doorgeven, een openstaand raam of een deur is ook al genoeg.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RamonskieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-9-2005
Laatste: 21-5-2010
Berichten: 7
29-4-2010 10:15
ik heb wel een crossover "dbx driverack" kan ik hiermee beetje uit de voeten?
en zal ze op een dikke rubbere mat of schuim leggen.
ik vermoed ook dat meeste geluid door de nooddeur gaat.
dit is een dubbele nooddeur van masive hardhout en kan hier helaas geen
isolatie op aanbrengen.
we hebben kleine raampjes en deze zijn gevervangen door hout met isolatie matriaal er tussen
ik heb geen alchol probleem heb namelijk altijd bier in de koelkast
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
29-4-2010 11:35
Een DBX Driverack is inderdaad een processor, waarmee je zowel vanaf een bepaalde frequentie geluid kan doorlaten (zoals Tom suggereert) of de resonantie frequenties kan wegtrekken (wat Koen zegt in de eerste reactie op je vraag). In de handleiding staat hoe dat werkt. Je zoekt in ieder geval de term High Pass (voor Toms oplossing) of equaliser voor de oplossing van Koen.

Kun je de nooddeur niet beplakken met noppenschuim? Dat is meestal brandvertragend (kijk voor de zekerheid op de verpakking), makkelijk te monteren met dubbelzijdige tape of een niet-pistool en het dempt best aardig. Zorg verder dat je de kieren afwerkt met een tochtstrip. Scheelt je stiekem ook de nodige dB's.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
29-4-2010 12:52
Lage frequenties tussen de 50 en 100Hz (= 6...3m golflengte) laten zich niet tegenhouden
door een stuk noppenschuim van 10cm dik. Niet doen, zonde van de moeite.
Lage frequenties tegenhouden doe je maar met 1 ding: massa. Kortom: stenen, beton, ...
't is maar een hobby...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
29-4-2010 15:08
Zelfs lage frequenties laten zich op enige afstand (tot op bepaalde hoogte) verrassend goed tegenhouden door elke vorm van luchttransport tegen te gaan, dus door alle mogelijke kieren zo goed mogelijk dicht te maken. Op de deur zelf helpt het inderdaad voornamelijk tegen de hogere frequenties maar wat overlap op de post zou kunnen helpen.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
RamonskieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-9-2005
Laatste: 21-5-2010
Berichten: 7
29-4-2010 15:19
de hoge tonen hoor je bijna niet als je 2 meter buiten het pand staat
de bas daar in tegen na 100 meter nog
ik heb geen alchol probleem heb namelijk altijd bier in de koelkast
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
29-4-2010 16:17
Gewoon je subs iets minder hard zetten...
Als bovenstaand echt zo is, zou ik niet graag binnen staan denk laugh :D
Lijkt me overdreven, in dat geval kun je kijken of je een sub ertegenin kan laten tetteren.
Een beetje proberen met de opstellingen enzo wil ook nog wel eens wonderen doen.
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
29-4-2010 22:45

PvG schreef:

Lage frequenties tussen de 50 en 100Hz (= 6...3m golflengte) laten zich niet tegenhouden
door een stuk noppenschuim van 10cm dik. Niet doen, zonde van de moeite.
Lage frequenties tegenhouden doe je maar met 1 ding: massa. Kortom: stenen, beton, ...
Ik heb het niet over het geluid zelf, maar de trillingen van de kast die aan vloer en wanden fysiek doorgegeven worden......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)