Forum > Algemeen Forum

Gebruik UPS zinvol?

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1139
27-5-2009 02:27
Over het algemeen denk ik, dat je beter af bent met aan mainskastje die alles stabilliseerd.

De AmpcoFlashlight Holding (AFH) heeft een aantal mainskasten, met meet en reguleer functies.
Het zijn zeer zeker geen UPSsen maar ze stabiliseren de ingaande spanning 100% tot aanvaardbare waarden.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Friso stubbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 19-2-2023
Berichten: 131
27-5-2009 14:58
Net een dikke folder van die ene uit oa Apeldoorn in de bus gekregen, staan een aantal leuke dingen in van Furman...

Furman P1400 AR E --> stabilisator van "slechts" 6 ampere
Furman F2200 UPS E --> staat geen prijs bij en is niks over te vinden op de site van Furman? Heeft naar verluidt een 2200 VA batterij en een stabilisator
Furman P2300 ITE --> 10 ampere stabilisator
Eet nooit gele sneeuw...
FvdpolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-5-2009
Laatste: 26-8-2021
Berichten: 5
1-6-2009 13:27
ik gebruik een kleine compacte (1U) 19" UPS van APC om mijn digitale mengtafel tegen powerdips/spanningsuitval te beschermen.

Okay, als de spanning uitvalt ligt toch alle geluid eruit; maar versterkers etc. schakelen na een paar seconden weer in als de spanning terug is (tafel duurt een paar seconden langer), maar alle settings staan terug naar de laatst opgeslagen snapshot... is iets waar ik niet zo blij van wordt.

Mijn UPS is al een vrij oud beestje (om de paar jaar de accu vervangen en werkt nog steeds als een speer): APC Powerstack 450 (type is bij APC vervangen door Smart UPS SC 450 www.apc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=SC450RMI1U)

Voor de mensen met muziek computers etc: als je een laptop gebruikt krijg je omdat er een accut in zit automatisch een ingebouwde "UPS" voor deze computer. Denk er echter wel aan dat je niet-bus powered externe devices nog steeds uit kunnen vallen (externe harde schijven, controllers, interfaces...)
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
21-6-2009 20:05
Ik heb, met een aantal aggregaat klussen in het vooruitzicht, besloten om toch maar eens een kistje in elkaar te freubelen. De ingredienten zijn als volgt:

1 1000VA 3HE rack UPS
1 Proel 6HE kistje
1 Assortiment elektro-meuk.. happy :)

Ik ga de UPS in de kist bouwen (duh wink ;) ), eronder komt een aansluitpaneel voorzien van 2 stuks van deze en 1x deze. Als je je afvraagt waarom de kist een 16A ceeform in krijgt; ik heb een krachtverdeler (minipaddestoel) die origineel uitgevoerd is met deze stekkers, dus dat is in mijn geval makkelijk doorkoppelen.

Waarom ik gekozen heb voor die ups? Ten eerste kan ik deze goedkoop inkopen en ten tweede is dit de goedkoopste rack-mounted UPS die prima geschikt is voor mijn doeleinden. Hij kan volgens specificaties een redelijk variabele ingangsspanning aan, en is beveiligd tegen pieken. De technologie in de UPS is waarschijnlijk niet de nieuwste, maar voor mijn doeleinden zal het goed werken. De UPS is uitgevoerd met 2 accu's. Daarnaast geeft het apparaat in 1 oogopslag aan, wat de ingangsspanning is die het aggregaat aan mij doorgeeft.

Waarom toch deze oplossing? Als ik mijn set bekijk, dan ben ik behoorlijk afhankelijk van fijne elektronica. Ik draai met een systeem op basis van Virtual DJ en verder wil ik de zaken gewoon graag heelhouden. De apparatuur die ik nu heb, heb ik niet in 1 middag verworven, daar heb ik redelijk wat werk voor moeten verzetten. Verder zijn mijn ervaringen met aggregaten gewoon niet al te best. Vooral aggregaten van Boels willen nog wel eens komische dingen doen. Vorig jaar een klusje gehad, waarbij ik vaker bij het aggregaat stond, dan achter de muziek. Dan ga ik gewoon wat dingen proberen uit te sluiten.
I am a TimeDriver!
KaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 108
23-6-2009 10:56
Je weet dat dit een offline UPS is? Dus qua netfiltering is het geen rocket science.
Ook heeft hij voor de ingangsspanning een brede marge, maar die zet ie net zo door aan de achterkant.

Verder heeft ie een omschakeltijd (transfertime) van 10ms. Dit is voor een gemiddelde PC prima, maar ik weet dat mijn router dat niet kan hebben. Geen idee hoe een cd speler, mixer of processor ermee omgaat.
En op de volledige 600wat is het niet de 20-25 minuten meer, maar hooguit 6 minuten, schat ik zo.

Kortom, het exacte nut volg ik niet zo happy :)
Think Different ..
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
23-6-2009 21:09
Vroeger heb ik een Smart UPS van APC gehad. Ding van 10 jaar oud, zijn goedkoop op marktplaats te krijgen. Er moeten alleen even nieuwe accu's in.

Deze UPC'en hebben de mogelijkheid om de uitgangsspanning op te hogen (boost) of te verlagen (trim) als de netspanning raar gaat doen. Dit doen ze zonder daadwerkelijk op accu te gaan draaien. Pas als de netspanning buiten bepaalde (instelbare) marges komt gaat hij helemaal op accu lopen.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
23-6-2009 22:44

kaos schreef:

Je weet dat dit een offline UPS is? Dus qua netfiltering is het geen rocket science.
Ook heeft hij voor de ingangsspanning een brede marge, maar die zet ie net zo door aan de achterkant.
Yep, ik ben ervan op de hoogte. Ik ben alleen erg benieuwd wat er gebeurt als de ingangsspanning onder de marge valt; ik vraga mij af of hij dan automatisch overschakelt op de accu.
Verder heeft ie een omschakeltijd (transfertime) van 10ms. Dit is voor een gemiddelde PC prima, maar ik weet dat mijn router dat niet kan hebben. Geen idee hoe een cd speler, mixer of processor ermee omgaat.
Het is voor mij ook een beetje een test. Mocht het niet werken, dan is er geen man over boord. De UPS krijgt dan gewoon een taak, waarbij er geen elektronica aanhangt die niet die 10ms kan overbruggen. Bij die 10ms heb ik trouwens de volgende bedenkingen: (correct me if i'm wrong)

Ik heb het vanmiddag even uitgeprobeerd op een aantal apparaten die ik op de zaak tegenkwam: LCD monitor: geen probleem, 3% last. Intel Atom based PC: Geen probleem, 7% last. Bij een aantal apparaten die door een netvoeding gevoed worden, heb ik het vermoeden, dat de netvoeding in ieder geval een deel van die 10ms kan overbruggen, omdat er na het wegvallen van de netstroom in sommige gevallen nog een ontlading van de netvoeding plaatsvindt. Ik ga het morgen eens proberen op de apparaten die er in real life ook aan komen te hangen.
En op de volledige 600wat is het niet de 20-25 minuten meer, maar hooguit 6 minuten, schat ik zo.

Kortom, het exacte nut volg ik niet zo happy :)
Logisch, de cijfers van eminent zijn gebaseerd op een belasting van zo'n 20%, de waarde van een normale desktop pc. (een 120W) Het nut kan je ontgaan, maar zoals ik al zei; het is voor een deel ook een test met een apparaat, dat ik zonder problemen kan hergebruiken, er is dus in ieder geval geen economisch verlies. Werkt het wel, dan ga ik kijken hoe ik het systeem kan perfectioneren.
I am a TimeDriver!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
24-6-2009 13:09
Je wil een UPS tegen spanningsdippen vertel je in je openingspost. Moet je je toch gaan afvragen of je dan wat hebt aan een UPS die niks doet tot de spanning onder de 165V komt sneaky :V
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
24-6-2009 13:21
Ok..ok...voordat jullie massaal over me heenvallen...(schijnt tegenwoordig mode te zijn laugh :D )

Het is inderdaad niet de beste oplossing. Echter, om op korte termijn een smart UPS op de kop te tikken, tegen eenzelfde prijs, ik vond het lastig. Ik weet dat ze op MP staan, maar de mensen die ze verkopen willen ze alleen verkopen, als ik naar ze toe rijd. (gewicht). Aangezien ik nogal in een uithoek woon, ga ik niet half Nederland doorkrossen voor een apparaat van 100 euro. Dus, ik heb gekozen voor een model dat in ieder geval een aantal van mijn wensen kan vervullen. Zie voor verdere uitleg mijn post van gisteravond:
Het is voor mij ook een beetje een test...
I am a TimeDriver!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
24-6-2009 14:35
Is niet zo zeer overheenvallen en zeker niet persoonlijk bedoeld ofzo. Maar valt me gewoon vaak op dat men vanalles wil volgens een openingspost en uiteindelijk met een oplossing komt of wat koopt wat eigenlijk gewoon helemaal niet geschikt is, of waar men misschien zelfs mee achteruit gaat (Vaak omwille van de prijs).

Van een UPS die constant loopt te schakelen tussen accu en netspanning als de spanning niet helemaal je van het is ga jij zenuwachtiger worden tijdens de show dan van de gedachte dat je op een aggregaat draait laugh :D
Waarom iets testen als je bij voorbaat weet dat t niet geschikt is vraag ik me dan af, da's zonde centen. Uiteindelijk is het jouw keuze, maar als je vraagt om advies krijg je dat natuurlijk ook als men vindt dat iets niet geschikt is razz :p

Ik zat gisteren toevallig ook op marktplaats te snuffelen naar een Smart-UPS 3000 model en kwam toen inderdaad wat 1500's tegen voor 100-120 euro. Kan je beter daar je geld aan geven was ook een beetje de achterliggende gedachte van mijn post. Maar dan moet het wel een beetje in de buurt zijn qua afstand of je moet bereid zijn ervoor te rijden ja.

[EDIT] Wist het niet helemaal zeker tijdens schrijven van de post, maar klopt dus toch: staat een SU1500rm op marktplaats in groningen Klik. Wel ff accustatus navragen [/edit]
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)