Forum > Algemeen Forum

Gebruik UPS zinvol?

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
24-5-2009 21:29
Ik sta met onze spullen met enige regelmaat op aggregaten te draaien. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen die je neemt (meten met de duspol, voor de zekerheid toch eerst een par aansluiten, eigen spanningsverdeler etc.), blijkt iedere keer weer, dat er spanningsdippen optreden omdat de organisatie bijvoorbeeld ook een koelvrachtwagen op het aggregaat gegooid heeft, of dat het aggregaat iets minder goed onderhouden is en onder vollast niet helemaal netjes meer de stroom op het net gooit... (BOELS!!!! sneaky :V )

Ik kan mij voorstellen, dat met name een apparaat als een processor het niet fijn vindt, als de spanning korte tijd inzakt of helemaal even wegvalt. (Al eens meegemaakt, dat het aggregaat droog kwam te staan of dat de hoofdzekering van het aggregaat eruit klapte.) Versterkers kunnen meestal beter omgaan met spanningswisselingen en passen meestal gewoon het vermogen dat eruit gegooid wordt, aan op de spanning die binnenkomt. Natuurlijk ook binnen grenzen...

Nu is mijn vraag, of iemand hier een UPS gebruikt, om de bovenstaande zaken op te vangen. Bijvoorbeeld de processor en eventueel andere zaken via de UPS aan de Aggregaat hangen. (Veel UPS'en hebben naast een accu ook elektronica aan boord die de spanning stabiliseert) En, om bijvoorbeeld een processor gecontroleerd uit te kunnen zetten, op het moment dat er helemaal geen spanning meer is.

Is dit zinvol, of zoek ik het helemaal in een verkeerde hoek en moeten we het gewoon maar accepteren? wink ;)
I am a TimeDriver!
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
24-5-2009 21:42
ik heb er wel 1 thuis, maar vind het niet de moeite om die op klus mee te nemen.

ik accepteer de spanningsdipjes. heb er wel eens aangedacht om er 1 in de lichttafel te bouwen.
handig voor als je aan het programeren bent. en stroom valt uit
*ooit 1 keer gehad vandaar*
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
25-5-2009 07:45
Als die dingen een klein beetje capaciteit hebben worden ze erg zwaar....
en wat heb je aan een processor die aan blijft terwijl je afspeelset en versterkers plat liggen?

Verder, je zult altijd zien, houd je processor er mee op als je zo'n UPS hebt... je KAN niet alles dubbel meenemen, al meerdere topic's over geweest wink ;)
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
Danny2DStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2004
Laatste: 5-7-2011
Berichten: 17
25-5-2009 07:57

LJ DaAn schreef:

Als die dingen een klein beetje capaciteit hebben worden ze erg zwaar....
en wat heb je aan een processor die aan blijft terwijl je afspeelset en versterkers plat liggen?

Verder, je zult altijd zien, houd je processor er mee op als je zo'n UPS hebt... je KAN niet alles dubbel meenemen, al meerdere topic's over geweest wink ;)
Ik denk zelf dat de topicstarter bedoelt dat wanneer de stroom wegvalt, een geluidsset sneller aanstaat dan een computer herstart is.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
25-5-2009 08:21
Het gaat mij er om, dat ik de kans om 'het hart' van mijn geluidsinstallatie om zeep te zien gaan doordat de spanning abrubt wegvalt of doordat het aggregaat op een gegeven moment een iets minder nette spanning afgeeft, wil verkleinen.

Het gaat mij er niet om, dat alles continu in bedrijf blijft. Ik wil gewoon graag mijn spullen heel houden. En de apparaten kunnen uitzetten op een manier zoals het hoort, in plaats van wanneer het aggregaat denkt dat het goed is...
I am a TimeDriver!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
25-5-2009 10:43
Als je alleen de randapparaten erop aan gaat sluiten loopt het niet zo snel in de wattjes (en is het dus prima te doen). Wil je het supa dupa deluxe dan kun je een 19" variant overwegen. Een andere optie (vaak voordeliger) is een standaard HTK UPS'je te pakken (Nedis of zo ;-). Hou wel rekening met het gewicht (er zit nu eenmaal een stevige accu in zodat apparaat (bijvoorbeeld) een 1000VA last gedurende 5-10 minuten van energie kan blijven voorzien).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
25-5-2009 19:26

Dré schreef:

Als je alleen de randapparaten erop aan gaat sluiten loopt het niet zo snel in de wattjes (en is het dus prima te doen). Wil je het supa dupa deluxe dan kun je een 19" variant overwegen. Een andere optie (vaak voordeliger) is een standaard HTK UPS'je te pakken (Nedis of zo ;-). Hou wel rekening met het gewicht (er zit nu eenmaal een stevige accu in zodat apparaat (bijvoorbeeld) een 1000VA last gedurende 5-10 minuten van energie kan blijven voorzien).
Dat die krengen zwaar zijn is me niets nieuws... laugh :D Ik dacht aan een 1000VA 19" variant, van een vergelijkbaar bedrijf als Nedis (Eminent). Niet duur, wel zwaar! Als het goed is, moet ik daar toch wel een minuut of 5 met een processor, mengpaneel, cd spelers en lichtpaneel op door kunnen draaien.
I am a TimeDriver!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
25-5-2009 22:03
Als je een processor of ander randapparaat via de schakelaar uitzet gebeurt er meestal niks meer of minder dan de stroom onderbreken dus in dat opzicht vind ik het vrij nutteloos om daarvoor een UPS mee te slepen.

Spreekt voor zich dat het voor PC sturingen etc wel nuttig kan zijn.

Als je je echt wil beveiligen tegen gedoe op aggregaten kan je naar mijn idee beter een serieuze stroomverdeler (laten) bouwen met de diverse beveiligingen erin (onder en overspanning, automatisch uitschakelen hoofdautomaat bij wegvallen stroom etcetc...). Je beveiligt dan tenslotte alles en niet alleen je randapparatuur. Want als door een serieuze piek of dip er iets goed fout gaat kan je randapparatuur het nog wel doen maar als je versterkers gefrituurd zijn ben je nog nergens.

Hoe je spul ingedeeld is speelt natuurlijk ook een rol, zit alles samen in een rek is het makkelijker om daar een UPS bij te schroeven dan dat alles los of verspreid over diverse racken zit (bijvoorbeeld processors bij de versterkerracken erin).

Daarbij heeft een UPS ook zo zijn risico's. Accu stuk of iets anders wat het ding niet bevalt = zonder pardon uit. Let je even niet op en prik je er teveel op (of gaat er in een apparaat wat fout tijdens show) kan het ook zomaar afgelopen zijn omdat ie in de overload schiet (al zien gebeuren met een complete video regie eraan, kaliber barco/folsom/encore, gelukkig niet tijdens show...).
Goedkope UPSsen hebben ook de neiging al vrij snel te gaan schakelen. Is je spanning niet helemaal stabiel en zo een ding staat continu te schakelen kan dat meer risico opleveren dan zonder UPS.

Hier thuis heb ik een hoop aan UPSsen hangen (van 500W APC back-upsjes (geen grote fan van, zie schakelen gebeuren) tot de APC Smart-UPS 3000's (geweldige dingen, zolang ze maar vast in een rack hangen want ze zijn niet te huffen) toe, maar on the road moet ik zeggen dat ik er zelden tot nooit mee heb.

Maar ook de meest dure UPSsen hebben hun onderhoud nodig, zeker in de wat hogere temperaturen gaan de accu's snel achteruit, en dat komt de betrouwbaarheid niet ten goede.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
26-5-2009 17:36
Hier 2 upssen in gebruik, 19" 1 he, wel 9kg/stuk.

Per ups hangt er een pc+monitor aan, meer niet, het zijn ook de enige apparaten die echt tijd nodig hebben om op te starten.
Nut hebben ze al een paar keer gehad, niet vaak, maar in het geval van stroomuitval blijft je mp3 bak nog net even lang genoeg aan om na het inschakelen gelijk weer verder te gaan... of als het te lang duurt netjes af te sluiten.
Volgens de software hebben we ong 15 minuten aan stroom mits stroom wegvalt.

Wat deze upssen dan weer niet hebben is het stabiliseren van de stroom, het is of stroom of accu... welke er wel zo uit te trekken is indien deze stuk gaat.

Onze vorige ups had dat wel, daar werd de stroom netjes gestabiliseerd, maar konden deze voor leuk bedragje krijgen, zijn iets compacter en 2 dezelfde staat net wat mooier.
vaj-ta-lie-tie
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
26-5-2009 20:23
De meeste UPSsen moeten sowieso schakelen om stroom te kunnen stabiliseren, da's ook iets om rekening mee te houden. Alleen de echt heel dure en geavanceerde modellen stabiliseren continu (dwz converter voor de accu voor inkomende spanning ==> accu ==> converter naar uitgaande spanning). De meeste UPSsen draaien OF op Netspanning OF op Accu en schakelen dat dmv een relais. Als ze op netspanning draaien wordt er dus NIKS gestabilisserd.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)