Forum > Geluid

Luidspreker defect of ontwerpfout baskast?

(27 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
BastianwolbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2005
Laatste: 10-6-2005
Berichten: 53
26-3-2009 22:24

TB schreef:

bastianwolbert schreef:

Waarom zo'n negatieve ondertoon in je reactie? Ik begrijp nu dat een speaker in een verkeerde kast bijvoorbeeld veel eerder z'n Xmax bereikt. Ik vroeg me alleen of het in dit geval daarop lijkt. Ik beweer enkel dat in mijn ogen de betreffende speaker de aangeboden hoeveelheid watts wel zou moeten kunnen verdragen, mits de kast in orde is.
Ik wil er gewoon even achterkomen of het de moeite waard is om een nieuw kastje om de speaker bouwen.
Dan direct nog een vraag, kan ik de speaker zonder problemen uit de kast halen en vrij in de lucht testen? Of wordt de Xmax dan ook te vroeg bereikt?
Watt's zegt iets over thermische belastbaarheid, niet over het moment dat een speaker in een bepaalde kast zijn xmax of xmech bereikt. In free air heeft de speaker geen tegendruk en bereik je gauw de xmax.
Hij klinkt verder wel goed als je hem niet over de zeik helpt?
Ja zoals ik zei, de speaker klinkt netjes tot een bepaald volume, dan komt ineens die plop om de hoek kijken. En dat is met de ervaring die ik heb toch een tamelijk zacht volume voor zo'n speaker.
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
26-3-2009 22:26
Als je de conus met de hand heen-en-weer beweegt (probeer de druk centrisch te houden), voel of hoor je dan wat iets schrapen?
BastianwolbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2005
Laatste: 10-6-2005
Berichten: 53
26-3-2009 22:37

TB schreef:

Als je de conus met de hand heen-en-weer beweegt (probeer de druk centrisch te houden), voel of hoor je dan wat iets schrapen?
Heb zojuist even het frontgaas verwijderd. Ik kan de conus probleemloos indrukken. Ik hoor ook absoluut geen geschraap wat op een onregelmatige spoel die langs de magneet schraapt lijkt razz :p. Ik durf 'm niet zover in te drukken totdat ik de poolplaat o.i.d. raak, lijkt me een beetje teveel van het goede.
Het valt me wel op dat het allemaal wel wat stijfjes gaat, en dat het niet zo lekker terugveerd. Hij veert wel terug, maar niet zo soepeltjes en snel als ik van een andere speaker gewend ben. Ik kan helaas nu even niet aan de achterkant drukken, dan zou ik de kast los moeten schroeven.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 9474
27-3-2009 10:26

bastianwolbert schreef:

Waarom zo'n negatieve ondertoon in je reactie?[/url]
nah, ik wijs je alleem aar op feiten, en verwijs je naar makkelijk te vinden informatie,
en tja, je zult ook zelf even moeten zoeken.
Ik beweer enkel dat in mijn ogen de betreffende speaker de aangeboden hoeveelheid watts wel zou moeten kunnen verdragen, mits de kast in orde is.
En ik probeerde je uit te leggen waarom je bewering niet helemaal juist was.
En je gelijk te prikkelen tot een zoektocht naar de juiste informatie.
Deze informatie is prima te vinden op het forum, maar ook op googel.

Er is nergens een ondertoon meegeweven in mijn tkest, en als je dat zo oppakt, dan ligt dat meer bij jouw vrees ik.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
27-3-2009 11:36
Denk het niet Tommie als je jouw bericht begint met `ik zal je maar even uit je waan helpen`` laugh :D
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 4-7-2024
Berichten: 1343
27-3-2009 13:03
Of kan het zijn dat de kast dermate slecht is ontworpen dat de speaker z'n Xmax (of zelfs Xmech) (te vroeg) bereikt? Hoe kan ik dit testen?
Het kan aan de kast liggen maar ook aan de speaker. Wellicht een combinatie van beide.

De 15PL40 komt niet bepaald over als een basmonster, (Hvc-Hg)/2= 3,5 mm. EBP = 169,6, n0 = 5%, dit klinkt niet echt als een speaker voor een BR-baskast. Eerder een topje maar de Le is vrij hoog.

Als je de afstemming van de BR post kunnen we zien wat er te verbeteren valt.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
27-3-2009 13:22
Weet je zeker dat je speaker niet gewoon tegen je rooster aankomt als je m tot het uiterste drijft.

Probeer het nog eens zonder rooser ervoor en je bent er zo achter.

Vermogen zal het probleem niet zijn, die speaker kan prima een 800W versterker handlen met puur muziek.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
27-3-2009 13:46

TB schreef:

En hoor je het niet vervormen? Voordat de spoel tegen de plaat klapt gaat ie echt niet lekker meer klinken!
Nou... Dat zal je nog vies tegenvallen. Onze oren zijn bijna volslagen doof voor vervorming in het laag ALS er op hetzelfde moment ook nog andere signalen weergegeven worden (masking; zie vele onderzoeken over dit onderwerp).

Als een speaker klakkerige bijgeluiden geeft dan ben je hem aan het slopen. Mogelijk doordat hij door z'n X_Mech heen is, mogelijk doordat de conus tegen iets in de behuizing van de kast ramt. Sowieso een ramp voor de levensduur van de driver.

Meet de kast op (en de poorten), dump dat samen met de parameters van de driver in een goede simulator en je ziet wellicht waar de schoen wringt. Het is een eitje om een kast zo te ontwerpen dat hij een powerdip krijgt in z'n werkgebied. Het is moeilijker dat NIET te doen. Mogelijk heb je een kast met een dusdanige powerdip dat het geen BR maar BS kast is (Bas Sloper).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BastianwolbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2005
Laatste: 10-6-2005
Berichten: 53
27-3-2009 14:47
Bedankt voor de informatie allen! Ik had de maten van de kast en de poort reeds op de vorige pagina gepost, maar hier zijn ze nog een keer:

De binnenmaten van het kastje zijn: 57 x 40 x 59 (diepte x breedte x hoogte). De baspoort is een gat over de gehele breedte aan de onderkant van de kast, met een hoogte van 10 cm en een diepte van 42 cm.

Ik wil deze gegevens wel een keer invoeren een in simulatieprogramma, maar daar zal ik me eerst even over in moeten lezen.

Tevens heb ik de speaker even zonder rooster gestest, zelfde resultaat. Toen ben ik zo eigenwijs geweest om de speaker in free air te testen (met voorzichtigheid), ook hetzelfde resultaat. De speaker maakt het klakgeluid al bij een conusuitslag van een goede halve centimeter.

Ik heb er in free air ook even een mid signaal op gehad van 100 hz tot 1000 hz. En dat ging prima, ook met (veel) hogere vermogens.

Ik kan nog steeds niet met 100% zekerheid zeggen of de speaker nou al een een beetje gesloopt is, en of de kast daar de oorzaak van was. Maar dat zal een simulatie uitwijzen. Ik laat de speaker in ieder geval uit het kastje.
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
27-3-2009 17:28

bastianwolbert schreef:

De speaker maakt het klakgeluid al bij een conusuitslag van een goede halve centimeter.
Uhh, dat betekend 50 mm... ik denk niet dat die speaker daar zo vrolijk van word,
Ik stel even dat dat peak to peak is, dat wil dus zeggen een conusuitslag van 25mm..
Meestal is de xmax toch iets in de trend van 5 - 10 mm bij een 15" speaker...
If it ain't Dutch it ain't much...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)