Forum > Zelfbouw Speakers

Akoestiek, belangrijke factor?

(42 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
8-6-2005 23:37
ivo, dan vraag ik me nog steeds af wat we in die tent laatst samen fout deden,
dat gat dat bleef, zelfs bij die centerstack......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
9-6-2005 00:17
De kasten die wij hadden staan hebben uitdoving tussen 10 en 20 mtr.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 785
9-6-2005 05:17
Het onderwerp feesttenten is in het verleden wel voorbij gekomen op het licht-geluid forum. Daar werd als tip gegeven om in feesttenten te experimenten met de fase van de baskasten onderling en de fase t.o.v. de topkasten. Het bleek dat de ervaring was dat hiemee grote winst kan worden behaald.

MVG Contour
Tittere-ieStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 11-5-2007
Berichten: 16
9-6-2005 09:26
heb het voorig jaar eens meegemaakt dat openlucht in het midden van de dansvloer geen bas aanwezig was en buiten de dansvloer trilde de luchtwink ;)wat we toen gedaan hebben is de fase van 1 sub (of 1 kant, weet ik niet meer zeker) omgekeerd en het probleem was opgelost.
de set was toen een martin (vraag me niet welke, want ik heb ze enkel mogen liften angryen zo'n grote speakers 2*18" wegen verdomd veel)
ik wist dat dit een probleem was dat kon opgelost worden door te spelen met de fase, dit heb ik nl geleerd uit de car-hifi. hier zit je echt in de slechtste acoustische ruimte die je maar kan indenken en dan is het om db's te halen proberen en verbouwen en spelen met de fase.

gr nico
quote, tja quote, euh....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
9-6-2005 11:43

Contour schreef:

Het onderwerp feesttenten is in het verleden wel voorbij gekomen op het licht-geluid forum. Daar werd als tip gegeven om in feesttenten te experimenten met de fase van de baskasten onderling en de fase t.o.v. de topkasten. Het bleek dat de ervaring was dat hiemee grote winst kan worden behaald.
Als je laag genoeg wisselt: Alle subs naast elkaar onder het podium (2 rijen hoog indien podium dat toelaat). Je wilt namelijk het liefst dat de subs hun eigen "muur" maken (aangezien je die niet hebt in een feesttent). Domweg links en rechts neerzetten in een feesttent (of buiten) heb ik bij subs altijd wat vreemd gevonden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
9-6-2005 16:06
Je ziet ook vaak genoeg dat er zelfs 4 stackjes in de 'hoeken' van een tent worden gezet die dan zogenaamd dan het geluid naar binnen moeten blazen. Met de bovengenoemde effecten als gevolg.

Vroeger dacht ik ook dat het straalgedrag van een speaker vergelijkbaar zou zijn met die van een soort schijnwerper. Met de tijd kom je er toch achter dat dat wel een heel versimpeld model van de werkelijkheid is. wink ;)
Petty materialists!
MartijnvaanderingStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2004
Laatste: 2-11-2008
Berichten: 68
10-6-2005 09:07
En wat is nu de tip van de week? natuurkunde boeken opzoeken en vervolgens gaan bredeneren wat de beste plek is? of zijn er inmiddels vuistregels onstaan door ervaring?

zo heb ik bijv. de ervaring dat een kroeg ook al een lastige ruimte is, de kick is niet door de ruimte te krijgen terwijl de basgitaar de glazen laat rammelen. (natuurlijk ligt dit aan de mixkunsten shut up :X , maar ook op cd gaat dit op). Om dit verschijnsel op te heffen heb ik de bassen verder UIT de hoek gehaald en lekker met zn tweeen voor t podium gelegt, en nu is de verhouding weer redelijk.

Wie gaat de volgende tip geven? laugh :D

groeten martijn
In het land der blinden is 1 oog koning
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 785
10-6-2005 13:24
Goed idee Martijn, de tips kunnen wellicht in de ene ruimte wel en de andere ruimte niet werken maar dit soort ervaringsfeiten zijn altijd goed om te horen.

MVG Contour
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
12-6-2005 00:14

martijnvaandering schreef:

En wat is nu de tip van de week? natuurkunde boeken opzoeken en vervolgens gaan bredeneren wat de beste plek is? of zijn er inmiddels vuistregels onstaan door ervaring?
Daar kan je een hoop van opsteken inderdaad. Je hebt die basis nodig om te kunnen beredeneren. Het is niet zo dat als je de basiskennis hebt meteen alles KUNT beredeneren.
Je kunt makkelijk een bovenaanzicht van een zaal maken, 2 luidsprekers intekenen, een bepaalde (lage)bronfrequentie nemen en dan een passer pakken en vanuit de speakers steeds groter wordende cirkels de zaal in tekenen om elke KWART afstand van de golflengte. (Dan pak je steed een maximum en een minimum van je geluidsgolf). Als we er vanuit gaan dat elke getekende lijn een maximum is van de geluidsgolf, kun je dus mooi zien waar je toon het hardst zal klinken. (bij verdikkingen van je lijn) Tenminste als we uitgaan van een ideale situatie. Een reflektieloze ruimte, en 2 natuurkundig identieke signalen van dezelfde golflengte.
Maar nu de praktijk, met muziek.
We hebben niet te maken met 2 dezelfde signalen uit de speakers. Muziek is erg grillig van vorm. (meestal) razz :p Er zijn vele frequenties met verschil in sterkte, fase, richting, die doorelkaar heen lopen. En dan is het nog niet eens je speaker uit. Dat gebeurd ook voor elke frequentie onder een andere hoek. Denk ook aan frequenties die precies het dubbele kunnen zijn van hun onderliggende. We hebben te maken met reflektie vanaf alle kanten en van verschillende aard. (richting, sterkte, etc) Bepaalde materialen reflekteren de ene frequentie beter dan de andere.
Golven kunnen elkaar op de vreemdst mogelijke manieren manipuleren. Het blijft niet bij een simpel uitdoven en versterken. Staat een wand precies op een maximum van een golflengte, of op een maximum van die golflengte met 1 of meerdere harmonischen?
Kortom, DAAROM klinkt elke speaker anders in een andere ruimte. Zoals IVO ook al ondervond in de praktijk. Zelf een kleine afgeschermd hokje in een loods KAN voor enorme verschillen zorgen! Test daarom NOOIT speakers alleen maar in 1 bepaalde ruimte. En zoals André al aangaf, eem ruimte ontwikkelen om speakers te testen, die dezelfde invloed heeft op verschillende speakers is onmogelijk. Je komt dan automatisch terrecht in een enorme "dode" kamer.
Net als het lijkt dat er geen touw aan geluid valt vast te knopen zeg ik dit:
Er zijn meerde truukjes voor verschillende situaties die vaak KUNNEN helpen. De meest doorgewinterde geluidsman weet natuurlijk de meeste, je moet het in de praktijk leren. Je kunt zelf veel leren door te testen met je optelling. Verplaatsen en verplaatsen maar!
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
12-6-2005 12:26
Met natuurkunde gaan berekenen waar je je bassen weg moet zetten is niet te doen. Immers is een lege zaal ook weer heel anders dan een volle zaal, mensen staan nooit op dezelfde plek etc etc. Kortom veel te veel variabelen om rekening mee te houden.

Het beste zal toch zijn op locatie proberen. Na een aantal keer heb je dusdanige ervaring dat je wel een beetje een inschatting kan maken van de beste opstelling.

Oja, het zijn geen minima/maxima maar buiken en knopen wink ;)
Volgende keer Peter!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)