Forum > Geluid

heb nieuwe speakers nodig

(24 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
LachbekmelvinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2008
Laatste: 11-6-2013
Berichten: 25
14-5-2008 11:34
hallo, ik ben sindskort hier aangemeld en heb een aantal meningen doorgelezen want ben al langere tijd opzoek na andere speakers en de gene die ik had zijn met koninginnedag compleet opgeblaze dus nu moet ik andere hebben. ik gebruik ze voor karaoke, aprek ski feeste, af en toe een verjaardag feestje en verder veel met optochten enz.(op een kar). ik heb een 250 watt rms versterker bij 8 ohm, bij 4 ohm 350 watt rms, dit staat bij de techniesche gegevens maar zou niet helemaal waar zijn, ik heb iets gehoord dat het rms vermoege bij 8 ohm ongeveer 60 procent is van het rms vermpogen bij 4 ohm, klopt dit? anyway, ik heb al hier en daar wat rond gekeke en heb wat merken en types gezien. de VDSG15 van HQpower, de sem715 van phonic, een gatt (p15 ofzo), jb systems tsx15, en de NJD 15inch(300 watt rms, weet nie welke serie). ik vind de NJD's eigenlijk te duur ma daarvan weet ik wel wat ik kan verwachte..... wat raden jullie aan? btw:me vorige waren de VDSP10 van hqpower, bevielen me goed ma vrij snel opgeblaze
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
14-5-2008 11:56
Wil je wellicht een herkansing om de tekst die je geschreven hebt wat leesbaarder neer te kunnen zetten?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj pyroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2005
Laatste: 3-3-2016
Berichten: 200
14-5-2008 12:13
Leg nu alles nog eens rustig uit.
- Wat heb je nu (merk, type)
- Welk budget heb je er voor over
Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.
LachbekmelvinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2008
Laatste: 11-6-2013
Berichten: 25
14-5-2008 13:04
ik had: de VDSP10 van hqpower, ik heb ongeveer 300 euro beschikbaar en ik heb deze gezien die me wel wat leken:
de VDSG15 van HQpower, de sem715 van phonic, een gatt (p15 ofzo), jb systems tsx15, en de NJD 15inch(300 watt rms, weet nie welke serie).

ze worden aangesloten op een 350 watt rms (4ohm) versterker. in het boekje staat dat hij 250 watt rms is bij 8 ohm.
ik heb gehoord dat het vermogen van 8ohm ongeveer 60 procent zou zijn van het vermogen van 4 ohm. klopt dit? want dan zouden de techniesche gegevens nie kloppen.....

wat is jullie advies?
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 569
14-5-2008 13:08
Mijn tip:
Spaar nog €60 door, en ga dan 2x Dap K115 halen. Ga je volgens mij véél meer plezier aan hebben dan een andere bugetspeaker (JB TSX, HQ VDSP, etc.).
LachbekmelvinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2008
Laatste: 11-6-2013
Berichten: 25
14-5-2008 13:21
maar heb ik dan niet een helehoop vermoge enzo waar ik niks mee doe? en is dat ook nie fataal voor me versterker? en het is een hoop geld en al helemaal voor hobby
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
14-5-2008 13:26

lachbekmelvin schreef:

ik had: de VDSP10 van hqpower, ik heb ongeveer 300 euro beschikbaar en ik heb deze gezien die me wel wat leken:
de VDSG15 van HQpower, de sem715 van phonic, een gatt (p15 ofzo), jb systems tsx15, en de NJD 15inch(300 watt rms, weet nie welke serie).
Spaar ietsje door voor een setje DAP K-115. Is een uitstekende luidspreker in die prijsklasse. Durf zelfs te stellen dat je ze voor dat geld niet beter vind.

lachbekmelvin schreef:

maar heb ik dan niet een helehoop vermoge enzo waar ik niks mee doe? en is dat ook nie fataal voor me versterker? en het is een hoop geld en al helemaal voor hobby
Je komt eerder vermogen te kort, maar dat is opzich niet zo'n ramp. Zolang je je versterker niet laat clippen is er niets schadelijks aan. En je versterker kan niet "zien" hoeveel vermogen een luidspreker kan verwerken. Als dat kon, zou je nooit je luidsprekers kunnen opblazen.
Je kunt op termijn wel gaan kijken naar een wat krachtigere versterker, zoals een DAP Palladium P1600.

lachbekmelvin schreef:

ze worden aangesloten op een 350 watt rms (4ohm) versterker. in het boekje staat dat hij 250 watt rms is bij 8 ohm.
ik heb gehoord dat het vermogen van 8ohm ongeveer 60 procent zou zijn van het vermogen van 4 ohm. klopt dit? want dan zouden de techniesche gegevens nie kloppen.....
Hoeveel een versterker kan leveren in 8 ohm en in 4 ohm is afhankelijk van voeding en eindtrappen. Wat je ziet bij een zwakke voeding, is dat de versterker op 4 ohm niet heel veel meer levert als op 8 ohm. 60% is in ieder geval een beetje uit de lucht gegrepen lijkt me. Zo haal je uit een goed opgebouwde versterker tot ruim 80% meer vermogen op 4 ohm dan op 8. Bij te krap opgebouwde versterkers ligt dit weer een stuk lager. Mogelijk zelfs onder de 40%.
Om zeker te weten dat de specs kloppen, is er maar één oplossing: doormeten. Daarover is genoeg te vinden op Internet.

lachbekmelvin]wat is jullie advies?

Mijn advies is iets meer tijd investeren in zoekwerk en vervolgens wat meer tijd in het opstellen van een duidelijke post. Interpunctie en correct Nederlands taalgebruik zijn daarbij bijzonder handig. Je kunt enerzijds alternatieven zoeken voor de luidsprekers die je op het oog hebt (in de webshop of op het tweedehands forum), anderzijds kun je wat meer serieuze reacties verwachten.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
14-5-2008 13:31
Je versterker is in dat geval veel te zwak, aangezien K-115 400W RMS op 8 Ohm is. Dat is geen ramp, maar wel een potentieel risico. Een sterkere versterker eronder (±600W RMS op 8 ohm per kant) werkt dan het beste.
Nu is het begrijpelijk dat je daar het budget niet voor hebt.
De vraag is natuurlijk: wat wil je er precies mee gaan doen? Beetje slaapkamer DJ spelen? Dan kun je ook voor de K-112 gaan. Die mist weliswaar behoorlijk wat laag als je op op discovolume gaat draaien, maar dat lijkt me niet van toepassing op een slaapkamer. (Overigens vind ik dergelijke speakers zwaar overdreven voor slaapkamers... Een fatsoenlijk monitorsetje of goede HiFi klinkt dan een stuk beter.)

Wil je drive-in werk gaan doen, dan moet je gewoon voor een fatsoenlijke set kiezen. Met 2x DAP K-115 en een Palladium P-2000 ben je wel bijna 700,- kwijt (denk ook aan bekabeling als je die nog niet hebt), maar het is het zeker waard. Voor iets minder (600,-) heb je een actief setje K-115 (K-115A) waar de versterker ingebouwd zit.
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
14-5-2008 15:49
Highlite is tot inzage gekomen wat betrefd de specificaties van de K serie. Hier staan alle nieuwe gegevens, met oa een lager rendement (96dB tegenover 100dB die eerder werd opgegeven, 225 watt RMS tegenover de 300 eerder opgegeven, zelfde verhaal voor de K-115).

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het zeer leuke kasten blijven en de beste voor die prijs, de kasten zijn immers nog hetzelfde en ze kunnen veel meer vermogen hebben.

EDIT: nu ik nog eens kijk; misschien is het voor Dré een aanrader om "eventjes" de rest van de producten ook langs te gaan, ik zag bij de MC's ook nog wijzigingen (met meer realistische getallen en het rendement word ook nog opgegeven)
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
14-5-2008 17:09
Dus dan zouden K-112 en K-115 ineens beide hetzelfde RMS vermogen hebben waar ze eerder 100W verschilde? Lijkt me eerlijk gezegd niet geheel juist...

Nog een tip aan TS: Kijk eens 2de hands, daar worden soms mooie setjes aangeboden.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)