Forum > Geluid

Geluid voor in clubhuis, advies/kritiek

(56 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
19-10-2007 16:31
H.H.

Mij is gevraagd om ons clubhuis van (redelijk) goed, maar ook vooral hard geluid te voorzien. Het liefst moet het een beetje 'idioot proof' zijn. (Wordt wel afgeschermd) Het doel hiervan is, om niet op elke zondag een of andere dj met gear te hoeven inhuren.
Momenteel hangen er 2 huiskamerspeakers, met een dito reciever wat leuk is voor wat achtergrond muziek.

Het clubhuis is geschat ongeveer een 10 bij 8 meter. Het is niet de bedoeling om met dit geluid dus feestjes/fuiven te draaien, daar huren we gewoon een drive in voor in. Maar op zaterdag en zondag (na de wedstrijden) willen wij gewoon een klein feestje bouwen.

Ik heb een budget meegekregen van rond de 1300 Euro, om hiervoor dus speakers, versterker, mengpaneeltje en kabels van te halen.

Natuurlijk heb ik zelf onderzoek gedaan, naar wat ik graag zou willen hebben. (Wat natuurlijk in het budget past). Hieruit kan ik grofweg 3 categorieën maken in opstelling.

1) 4x een fullrange speaker ophangen in elke hoek, een goede versterker, een mengpaneeltje en kabels.
2) 2x een topkastje en 2 keer een subje (of eventueel 1 sub, maar das bijna niet aan te sluiten), een goede versterker een mengpaneeltje en kabels
3) 2x een (behoorlijk) goede actieve fullrange speaker ophangen, een mengpaneeltje en kabels.

Deze 3 opties kunnen allemaal wel ongeveer binnen het budget vallen als je natuurlijk niet te dure componenten neemt.

Versterker die ik op het oog heb voor de opties 1 en 2 is een Tapco versterker (J2500). DEZE
Dit is een "budgetlijn" van Mackie®. Deze is niet overal verkrijgbaar, maar mij lijkt het een erg goed ding volgens de SPECS.
Kosten liggen rond de 400. (Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.)

Voor de 4 speakers heb ik de Dap K112 (of evt 115) in gedachten. (Dit zou ook nog eventueel een beringer of ander merk kunnen worden (Peavey pro? Preavey ST?)

Ik heb zelf de K115 in bezit, hier ben ik behoorlijk tevreden over. Maar alternatieven hoor ik graag!

Als setje heb ik de Peavey pro in gedachten, maar hier heb ik al veel verschillende reacties over gelezen (onder andere hier op dit forum). Dit zijn 2 x een 12” topje met daaronder 2 keer een 15” subje. (ingebouwde crossover).

Voor optie 3 heb ik van DB-Technologies de Opera Live 405 15"/1", 250W+50W/RMS in gedachte. DB-Technologies is een dochteronderneming van RCF®. (Die vast wel bij iedereen bekend is :P). KLIK

Kabels moet ik zeker een 75 Euro voor rekenen, en het mengpaneeltje ook wel ongeveer. Wil een mengpaneeltje met mic ingang, klein equalizertje enz.. (Mengpaneeltje mag rustig een 2de hands zijn, iemand iets in de aanbieding? :P )

Graag had ik van de mensen die reageren op mijn topic een onderbouwing mbt tot opzetkeuze 1tm3. En vervolgens een onderbouwing op de gekozen producten (of kritiek natuurlijk, ook graag), met daarbij eventuele alternatieven.

Ik hoop dat ik mijn eerste topic op dit geweldige forum een beetje goed heb opgezet (lees hier al zo'n 3 jaar).
Alles uit, behalve het licht!
Decibel Drive-inStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2007
Laatste: 23-9-2010
Berichten: 175
19-10-2007 17:37
Is actief wel zo'n goed idee?
Je moet wel iedere keer je luidsprekers apart aanzetten.
En aangezien sommige mensen gewoon niet van die spulletjes af kunnen blijven, lijkt het mij iets beter dat je een passief setje neerzet. (Tenzij je graag wil dat dat actieve speakertje plots op max. volume staat te kraken. sneaky :V)
Met een passief setje kun je zelf wel bij de versterker, maar kan een grijpgraag handje er niet bij.
I have a drinking problem.... 2 hands, 1 mouth.
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
19-10-2007 17:55

Decibel Drive-in schreef:

Is actief wel zo'n goed idee?
Je moet wel iedere keer je luidsprekers apart aanzetten.
En aangezien sommige mensen gewoon niet van die spulletjes af kunnen blijven, lijkt het mij iets beter dat je een passief setje neerzet. (Tenzij je graag wil dat dat actieve speakertje plots op max. volume staat te kraken. sneaky :V)
Met een passief setje kun je zelf wel bij de versterker, maar kan een grijpgraag handje er niet bij.
Helemaal gelijk in! Heb ik ook over nagedacht... Echter, dit is opzich wel op te vangen door de power op een centrale plaats te regelen (bij mengpaneeltje) en de rest van de speaker af te schermen met bijv een omgezette perforatieplaat. (Zit zelf in de metaal, is geen probleem..)

Voordeel van 2x actief is dat je het ook kunt gebruiken op toernooien, of andere activiteiten. Questie van oppakken en buiten neerzetten.
Alles uit, behalve het licht!
Dj-FerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 22-12-2016
Berichten: 294
19-10-2007 17:57
Passief ook ;-) Als je maar lange speakon kabels hebt ;-)
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
19-10-2007 17:58

Kiebus schreef:

Decibel Drive-in schreef:

Is actief wel zo'n goed idee?
Je moet wel iedere keer je luidsprekers apart aanzetten.
En aangezien sommige mensen gewoon niet van die spulletjes af kunnen blijven, lijkt het mij iets beter dat je een passief setje neerzet. (Tenzij je graag wil dat dat actieve speakertje plots op max. volume staat te kraken. sneaky :V)
Met een passief setje kun je zelf wel bij de versterker, maar kan een grijpgraag handje er niet bij.
Helemaal gelijk in! Heb ik ook over nagedacht... Echter, dit is opzich wel op te vangen door de power op een centrale plaats te regelen (bij mengpaneeltje) en de rest van de speaker af te schermen met bijv een omgezette perforatieplaat. (Zit zelf in de metaal, is geen probleem..)

Voordeel van 2x actief is dat je het ook kunt gebruiken op toernooien, of andere activiteiten. Questie van oppakken en buiten neerzetten.
Je bent me net voor, maar ik zou inderdaad kiezen voor een hufter-proof installatie welke makkelijk in het gebruik is. Bijvoorbeeld door het maken van duidelijke, voorbekabelde rack's of aansluitpunten en zo veel mogelijk labelen.

Instrueer bepaalde personen en zorg dat zo min mogelijk mensen bij de apparatuur kunnen.
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
19-10-2007 19:44
Ik heb bij ons op de sportclub ook het geluid moeten regelen voor een minimaal budget.

Als eerste heb ik alle kabels vast weggewerkt via kabelgoten via het plafond en buizen via de muur, in de 4 hoeken netjes een speakon chassis deeltje en op een centrale plek een xlr'tje voor een microfoon, met het 'vaste' kabel systeem kunnen ze dan al weinig meer fout doen.

Versterkers zitten in een 19 inch wandkast met slot (stalen geperforeerde deur) met een opening zodat ze de versterkers wel aan en uit kunnen zetten. Limiter zit er (nog) niet tussen, aangezien de gebruikers redelijk veel verstand ervan hebben.

Ik heb gekozen om in elke hoek een passieve speaker op te hangen zonder subs e.d.

Redenen:
- Kost het minste ruimte
- Overal hetzelfde geluid
- Voor evenementen heb ik 2 lange speakons liggen zodat ze 2 speakers buiten kunnen plaatsen en 2 binnen
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
20-10-2007 05:14
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 25-10-2007 18:41
Ik wil alles goed instellen, en vervolgens er een bescherming overeen plaatsen (perforatie plaat erover). De mensen hoeven alleen maar het volume te kunnnen regelen. Een simpel mengpaneeltje is nabij, of onder de 100 Euro wel te krijgen. (eventueel 2de hands.)
Alles uit, behalve het licht!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
20-10-2007 14:17
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 25-10-2007 18:42

Kiebus schreef:

Ik wil alles goed instellen, en vervolgens er een bescherming overeen plaatsen (perforatie plaat erover). De mensen hoeven alleen maar het volume te kunnnen regelen. Een simpel mengpaneeltje is nabij, of onder de 100 Euro wel te krijgen. (eventueel 2de hands.)
dus je laat alles tegelijk (inclusief mic) openstaan, en ze kunnen het volume gewoon hard zetten......wat denk je dat er zal gebeuren?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
20-10-2007 15:00
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 25-10-2007 18:42
Ik was niet van plan om op een mengpaneeltje alles open te laten staan... Mic wordt eventueel soms gebruikt, maar over het algemeen is het gewoon een cdtje afspelen.
Afschermen bedoel ik mee, dat de mensen alleen maar aan de volume schuiven zouden kunnen zitten. De rest (equalizer ed) wil ik dus afschermen.

Waar het me dus om gaat, welke optie lijkt jullie het beste in keuze 1 tm 3? En welke producten zijn het bveste voor die opties? happy :)
Alles uit, behalve het licht!
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
21-10-2007 05:58
Ik zou gewoon voor 4x 15/1 kastjes gaan, toch een redelijk geluid maar geen subs die in de weg staan. Ook kun je met 1 versterker toe, dus minder componenten, dus er kan minder stukgaan. K115 is een van de speakers die in me opkomt, 4 daarvan op (bijvoorbeeld) een P2000 hangen en je hebt al een erg net geluid, hoewel er in die prijsklasse natuurlijk meer kapers op de kust.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)