Forum > Geluid

Volledige Set voor dansschool

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
2-4-2007 19:32
Ik ben op zoek naar een volledige geluidsset voor een dansschool. De set komt te hangen in een gloednieuwe zaal die op het moment in aanbouw is. De afmeting van de zaal is ongeveer 17.5m x 12.5m met een hoogte van 3.5m. Er is een budget beschikbaar van ongeveer €8.000.

Van dit budget moet alles gedaan worden kwa geluid. Het volgende eisenlijstje is opgesteld:
- Er wordt alleen kwalitatief goed spul aangeschaft. Het materiaal moet minimaal 10 jaar meegaan. (waarbij ik verwacht dat er geen onderhoud aan gepleegd gaat worden. Dit gebeurd namelijk ook niet bij huidige set).
- Er wordt meer waarde aan geluidskwaliteit gehecht, dan aan volume. Set is bedoeld om dansmuziek te spelen, waarop gestijldanst wordt, en niet als disco set.
- Spraak moet duidelijk te verstaan zijn. Tijdens de danslessen is het belangrijk dat de leraar goed te verstaan is. Ook als er ondertussen muziek opstaat.
- Op mengpaneel komen:
2 cd - spelers
2 microfoons
1 computer
1 a 2 vrije kanalen

Ik ben zelf een beetje gaan rondkijken wat er in de buurd te koop is, en had de volgende Dj set in gedachten:
2x CDJ 100
1x eccler mac 70v

Als processing wil ik een Driverack Pa gaan gebruiken. Hiermee werk ik zelf ook en ben ik dus bekend met instellen. Daarbij heeft deze een mooie limiter

Kwa versterking ben ik er niet uit. Versterkers komen in kast te staan, en zullen het 10 jaar zonder schoonmaken moeten stellen.

Als geluidsset ben ik aan 4 subs met 6 toppen aan het denken. Ik ben vorige week de Zx-1 serie van Elektro-voice gaan beluisteren. (8 inch 1 inch 200 watt topje) en deze klonk naar mijn idee zeer leuk. Echter de bijbehorende 12 inch sub was totaal ruk. Verder wil ik nog naar de Dap X serie gaan luisteren. Verdere ideeën zijn welkom.

De topjes komen per 3 aan de lange muren te hangen. van de subs kunnen er 3 in de hoeken in het meubilair ingebouwd worden, en zal in de 4e hoek een losse komen te staan. Al het meubilair gaat op maat gemaakt worden. Hierdoor is zelfbouw een zeer goede optie voor de subs. Verder ben ik er nog niet uit welke subs ik moet kiezen.

Wie heeft er tips naar welke luidsprekers ik nog naar moet gaan luisteren, of nog naar kijken. Zijn er daarnaast ook andere configuraties van luidsprekers het overwegen waard. (ik denk hierbij o.a. aan slechts 2 subs vanaf 1 kant).
Een laatste opmerking, de uitstraling van de luidsprekers is ook belangrijk. ze worden een stukje "aankleding" van de zaal en mogen daarom niet foei-lelijk zijn.
Lost in Music
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
2-4-2007 19:39
Om te beginnen zou ik een dubbele cdspeler nemen inplaats van 2 cdj100's.
Je kunt dan alles netjes in een rack bouwen.

Ook zou ik iets anders pakken dan de driverack pa. Je zit met die knal als je hem uitschakeld namelijk.
Aangezien je er bij een dansschool niet vanuit kan gaan dat iedereen er even voorzichtig mee omgaat kan dit speakers kosten. Neem bijvoorbeeld de driverack 260 ofzo, iets duurder maar wel zo veilig.

Moet het perse een subcombinatie zijn? Lijkt me dat wanneer je 6 sx300's ophangt je ook prima geluid hebt. Dan vervalt ook de processor.

Versterker moet je gewoon een goede eindtrap nemen. Mocht je ev speakers nemen kun je ook een mooie ev eindtrap erbij nemen.
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
3-4-2007 12:09
Stof in versterkers over de duur van 10 jaar kan zeker bij dagelijks gebruik een probleem zijn, dat was het met onze oude versterkers (CS800) hier al jaarlijks wink ;)

Mogelijke oplossingen: Versterkers met filters, of versterkers in hun geheel in een kast met gefilterde lucht en de filters tijdig reinigen / vervangen.
Of passief gekoelde versterkers danwel een actief systeem met koelribben aan de buitenkant. De laatste lopen veel minder snel vol met stof en zijn zonder enige kennis van zaken schoon te vegen.
Wij kozen mede in verband met het stofprobleem voor een actief systeem van Mackie (vier SRM450's en twee SWA1501). Deze zijn echter wat groter en niet erg neutraal vormgegeven.

Ik betwijfel voorzichtig of je een CD-speler zult vinden welke 10 jaar mee zal gaan, koop iets in 19" vorm dat aan de wensen voldoet (simpele bediening etc) en schrijf bij dagelijks gebruik in twee of vier jaar af.

Zorg bij een langere termijn investering uberhaupt voor een net en degelijk stukje financieel beleid, het is heel frustrerend als er na een paar jaar iets kleins defect raakt, of er moet na tien jaar een versche set in en er blijkt nooit nagedacht te zijn over uitgaven voor reparatie of vervanging.

Het lijkt me typisch een omgeving voor een draadloze microfoon. ? happy :)
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
3-4-2007 13:18

Sgrovert schreef:

De topjes komen per 3 aan de lange muren te hangen. van de subs kunnen er 3 in de hoeken in het meubilair ingebouwd worden, en zal in de 4e hoek een losse komen te staan.
Even een vraag voor de kenners: is dit wel handig? Het geluid komt dan als het ware van alle kanten, en dat lijkt me niet echt prettig.
Daarnaast moet je precies in het midden staan, anders krijg je rechts later het geluid dan links. Juist die vertraging lijkt me bij dansen niet handig!

René
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
3-4-2007 15:46

AMX_Pete schreef:

CD Speler : daar zou ik kiezen voor ofwel een dubbel CD op 19" formaat ofwel een paar hi-fi CD/DVD spelers (Sony of zoiets) maar zeker met de mogelijkheid om er MP3's mee af te spelen en zo eenvoudig mogelijk van bediening. Eender welke speler zal zelden zomaar 10 jaar kunnen meegaan en als pitch en al die funky DJ dingen niet vereist zijn, dan beter wat eenvoudige hi-fi spelers die je indien nodig na een aantal jaar vervangt. Ik heb die dingen in café omstandigheden al vaak vele jaren zien meegaan en dat is nu toch niet de beste omgeving voor die dingen.
Toch zette ze bij mij op dansles de muziek wel eens wat langzamer om beter te kunnen oefenen dus enige "Funky dj dingen" zijn nooit verkeerd.
En inderdaad, draadloze microfoons en meerbepaald headset types, lijken mij hier toch ook op z'n plaats... niet ?
Ik had 2 dansleraren eentje gebruikt altijd de draadloze headset en de andere een handheld met draad. Ik denk dat je dit het beste kunt beslissen door te overleggen met de gebruikers van de installatie.
MdkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2005
Laatste: 13-5-2016
Berichten: 161
3-4-2007 18:30
Misschien is dit iets wat je zoekt.

6 x Nexo PS8 speaker
1 x Nexo PS8AMP systeemversterker in gestoffeerd binnenrack 4HE.
2 x Flightcase voor 4 x Nexo PS8 + 1 PS8AMP

Alles is nette staat. Prijs 3.950,00 excl. BTW

Misschien wil hij de set ook wel verkopen zonder de flightcases.

Is op verschillende tweedehands site's te vinden!!
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
3-4-2007 18:45
Als het nog 10 jaar mee moet gaan zou ik toch zeker voor nieuw materiaal gaan.
2e hands materiaal heeft er al een tijdje opzitten en dan is het al helemaal de vraag of het nog 10 jaar zonder problemen functioneerd...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
3-4-2007 19:15
Ik van voor een deel wel voor Sgrovert antwoorden omdat ik ook voor een deel weet hoe de vork in de steel steekt. Alle antwoorden dus onder voorbehoud.

- CD spelers: De CDJ 100's zijn gekozen omdat pitch eigenlijk toch wel min of meer een bruikbare feature is gebleken, deze behoorlijk overzichtelijk en gebruiksvriendelijk zijn en zichzelf de afgelopen jaren als behoorlijk betrouwbaar hebben gekenmerkt. Compactheid staat op het prioriteiten lijstje onder gebruikersgemak en betrouwbaarheid. Het gemis aan mp3 functie is daarmee een feit, wat dat betreft is het jammer dat de CDJ 200 nog niet zo lang op de markt is. Inbouwen is niet echt een probleem gezien er toch al genoeg gebouwd moet worden.
Overigens is het idee geopperd om voor de mensen welke gewoon komen trainen een hifi dingetje neer te zetten zodat men ook zonder verstand van de apparatuur gewoon een cd-tje op kan zetten.

- Processor: de plop op de driverack is zeker iets om over na te denken. Als alternatief zou ook die DAP / Ecler / ander OEM merk kunnen dienen, gezien het feit dat het toch maar één keer hoeft te worden ingesteld (en een van de grotere problemen bij deze dingen was dat het eigenlijk geen doen was deze zonder pc te configureren). De DCX schijnt een stuk meer te ruisen als deze oem DSP's.

- Versterkers en stof: zeker iets waar goed over nagedacht dient te worden, als is het in zo'n zaal wat minder stoffig als in een kroeg. Wellicht is het een idee om een paar fans voor de lucht invoer te plaatsen welke de lucht door een makkelijk te vervangen filter heen blaast.

- SP speakers: heb je een adresje in de buurt van eindhoven / maastricht waar ze beluisterd kunnen worden?

- Speakers van 6 kanten: juist ideaal door minder volume verschil.

- Topjes full range: Ik heb de zx-1 ook gehoord, full range, icm met een 12" ev sub en een fatsoenlijke 15" sub: Fullrange was aardig voor die topjes, maar meer ook niet. De 12" sub was voor het geld ronduit ruk. De fastoenlijke 15"(ook EV, actief) icm met de zx-1 klonk ronduit lekker. Natuurlijk hoeft dit geen 1/1 verhouding te zijn.

- Mics (draadloos): er wordt momenteel al een draadloze headset gebruikt, wellicht dat deze ook vervangen wordt door een moderner systeem, dat valt nog te bezien.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
3-4-2007 19:48
De set komt de staan in de nieuwe zaal van de eindhovense studenten dans verenigging Footloose, waar ik dit jaar bestuur van ben. Op het moment staat in de huidige zaal 4 JBL eon in de hoeken. Tijdens het dansen heb je weinig last van volume verschillen. Dit omdat de dansvloer altijd voor 90% leeg is. (mensen hebben immers ruimte nodig om te dansen). Het komt daardoor ook zelden voor dat er mensen tussen de luisteraar en de luidspreker staan. (dansvloer wordt ongeveer 200 m2, waarop ongeveer 20 paren staan (=40 mensen).

Op de huidige vloer (vergelijkbare grootte) staat in elke hoek 1 JBL Eon. Deze houden het met hun 4en gemakkelijk bij. In de nieuwe ruimte wil ik 3 topjes per lange kant gaan hangen, omdat deze net wat langer is dan de huidige vloer. En je nu al een heel klein beetje verschil in volume merkt tussen de hoeken van de vloer en het midden.

Als cd-speler wordt er momenteel een Denon Dn-1800F, welke sporen van slijtage begint te vertonen (ongeveer 5 jaar oud.) Onze andere dubbele cd speler is stuk, omdat het bedieningspaneel het begeven heeft, en reparen niet meer rendabel is.
De reden dat ik voor enkele tabletops gekozen heb, is omdat dit makkelijker in te bouwen wordt in het volgende meubel, en er geen uitschuivende laatjes zijn. In het meubel wat gebouwd gaat worden, is het de bedoeling om een afsluitbare klep te maken die in een keer over cd-spelers en mengpanaal geklapt wordt. Dit is makkelijker te maken met tabletop cd-spelers, dan met een 19 inch speler.
Daarnaast is het voordeel van enkele spelers dat je later nog altijd 1 cd-speler over hebt als de andere stuk gaat. (het is namelijk heel vervelend als je cd-speler er tijdens een danswedstrijd mee stopt). En bij reparatie heb je die weken wel de andere cd-speler nog waar je je mee kan redden.
Voor de dansverenigging is pitch op een cd-speler een vereistte. Dit omdat veel muziek net geen goed tempo heeft om op te dansen. Daarnaast worden nieuwe figuurjtes vaak zo langzaam mogelijk geoefend. Verder hoeven er weinig andere dingen op te zitten, echter is master tempo wel een leuke extra. (klinkt het nummer op - 10% minder vervormd).
Dit zijn de redenen waarom ik voor de pioneer cdj serie gekozen heb. Deze speler hebben de naam ergens tegen te kunnen. De cdj-100 heeft alle functionaliteit die nodig is voor de dansverenigging, zonder te veel extra dingen die toch niet nodig zijn. De mp3 ondersteuning van de 200 is wel een leuke extra, maar in principe zonde van het geld. De verenigging koopt alle cds, en deze zijn toch niet in mp3 formaat. Voor leden die incidenteel een keer iets meenemen naar een dansavond is de mp3 cd eigen een achterhaald medium. Tegenwoordig heeft iedereen een mp3 speler, of usb stick. Hiermee kan de muziekcomputer prima overweg.

Als microfoons hebben we niks extra's nodig. Op het moment is er een draadloze en bedraade microfoon aanwezig.

Kwa versterking is een passieve koeling een goed idee. Echter ben ik bang dat dit enorm duur gaat worden voor het vermogen wat nodig gaat zijn, ten opzichte van actief gekoelde. Hierdoor zal het misschien nog wel goedkoper zijn om actief gekoelde te nemen, deze als ze stuk zijn weg te gooien en dan nieuwe te kopen. Het grote probleem met onderhoud, is de continuiteit binnen de verenigging. Studenten zijn over het algemeen een jaar of 5 lid. Dit betekend dat ik nu niet weet of er over 5 jaar iemand is, die weet hoe alles werkt, en het kan onderhouden. Daarnaast wisselt het bestuur elk jaar, waardoor er ook niet gegarandeerd kan worden, dat er over 5 jaar nog aan gedacht wordt om de versterkers schoon te maken. Kans is groot dat er aan gedacht wordt, maar met een verenigging waar zoveel in veranderd niet gegarandeerd.

Voor de processing is het niet erg dat de driverack last van schakelploppen heeft. Deze wordt namelijk op een speciaal stopcontact aangesloten waar altijd spanning op staat. Echter zit dit stopcontact ook op het brandalarm aangesloten. Op het moment dat het brandalarm afgaat, zal de spanning van het stopcontact afgehaald worden. Een schakelplop op zo'n moment is jammer, maar ik denk dat je dan andere dingen hebt om je zorgen over te maken.
Lost in Music
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
3-4-2007 22:18
tja, mijn hoofd en handen jeuken om uitleg te geven...
Zeker als wedstrijd-danser (zelf ook les gegeven) en redelijk ervaren met geluid in lastige zalen.....

Maar 1 ding moet me zeker van het hart;
10 jaar is niet reeel,
een beetje app. word afgeschreven in 5 jaar, en dat vind de belasting ook heel normaal.

Verwachten van een cdj100 dat hij 10 jaar mee gaat IS ECHT ONZIN, zeker bij avond aan avond gebruik zoals in de danschool waar ik op gezeten heb.
Je mag blij zijn als hij dan de 3 jaar haalt met hetzelfde loopwerk.

Verder heb ik in dit topic al het een en ander gelezen waar ik bij een vaste opstelling echt achter mijn hoofd zou krabben als iemand zegt dat hij er verstand van heeft.... shut up :X
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)