Forum > Licht

MSD lamp nog goed?

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
18-1-2007 20:51
Ik heb een korte vraag die ik met de zoekfunctie niet zo 1,2,3 kon terug vinden.
Ben vandaag begonnen mn movitecs eens een goede schoonmaakbeurt te geven. Echter kwam ik het lampje in de volgende toestand tegen: klik
Aangezien ik de toestellen 2e hands heb en de lampteller niet is gereset bij het verwisselen van de lamp weet ik niet hoe lang deze er al in zit.

Als ik het lampje zo bekijk lijkt het me dat ie vervangen moet worden, iemand die mij dit met zekerheid kan vertellen?

Nog een kort ander vraagje, kan een msd lampje er tegen als je hem gewoon met je vingers bij de bulb pakt?
Een halogeenlamp kan dit niet hebben, maar weet niet of dit ook geld voor een gasontladingslamp?

Alvast bedankt!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-1-2007 21:03

partyfish schreef:

Als ik het lampje zo bekijk lijkt het me dat ie vervangen moet worden, iemand die mij dit met zekerheid kan vertellen?
Omdat het binnenste bolletje wit is lijkt hij lek.
Ook al zou hij het misschien doen (wat ik enigsinds betwijfel) lijkt mij een nieuwe lamp wel het beste.
Vanwege kleurverschil zou ik echter al snel alle lampen vernieuwen.
Nog een kort ander vraagje, kan een msd lampje er tegen als je hem gewoon met je vingers bij de bulb pakt?
Een halogeenlamp kan dit niet hebben, maar weet niet of dit ook geld voor een gasontladingslamp?
Stel jezelf eerst de vraag: waarom mag je een halogeen lampje niet met je handen aanraken?
Bij een nieuwe msd lamp krijg je overigens ook een net verpakt doekje met alcohol.

Martin.
kvm entertainment
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
18-1-2007 21:22
De lamp werkt nog wel. Maar denk dat ik gewoon een setje nieuwe lampen koop binnenkort dan.
Dan is gelijk alles weer netjes geregeld.
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
19-1-2007 00:08

KVM schreef:

Omdat het binnenste bolletje wit is lijkt hij lek.
Ook al zou hij het misschien doen (wat ik enigsinds betwijfel) lijkt mij een nieuwe lamp wel het beste.
Vanwege kleurverschil zou ik echter al snel alle lampen vernieuwen.

Martin.
Is het wit uitslaan van die binnenste ballon niet gewoon slijtage? Hoe ouder de lamp hoe witter de ballon wordt. Wordt ie echt heel oud gaat die ballon zwart worden en is het dringend tijd voor vervaning.
Pas als de hele lamp, dus ook de buitenste ballon wit uitgeslagen is is je lamp echt dood en zal ie het ook niet meer doen. Vaak oorzaak van slecht behandelen, schokken als de lamp nog warm is etc. Das volgens mij de lekkage die KVM bedoelt.

Gezien het feit dat die binnenste ballon wel al aardig wit is zou ik in ieder geval overwegen hem te vervangen, en dan als het ff kan alle andere lampen ook, ivm kleurverschil. Je gaat er dan qua lichtopbrengst in ieder geval flink op vooruit (durf gerust te zeggen verdubbelen).

MSD Pit met handen aanraken is iig NOT done, altijd met schone doek en als t ff kan na installatie nog ff poetsen met bijgeleverde alcoholdoekje.

[EDIT schreef:

heb ze hier volgens mij ooit als eens gepost ergens ter illustratie maar bij deze nogmaals:

MSR-575 pitten, branduren onbekend duidelijk te zien dat er 3 slecht behandeld zijn (lekkage waar KVM het over heeft?)

MSR-575 en MSD-250 pitten, allen +- 1500 uur witte uitslag te zien op binnenste ballon, maar buitenste ballon nog glashelder ==> goed behandeld, geen lekkages.

Ik heb deze lampen qua lichtopbrengst vergeleken met nieuwe en en dan zie je dat na 1500 uur zo'n pitje dan toch echt wel aan vervanging toe is shut up :X, en liefst nog eerder, ook al zijndie 1500 de opgegeven branduren volgens fabrikant.
Overigens heb ik nog 1 575 pit in Maarssen liggen die echt helemaal wit is, en het ook van de ene keer op de andere niet meer deed. Wellicht is hier iemand aan het stoeien geweest en heeft de lamp een schok gekregen toen ie net uit was. Vandaar ook mijn conclusie dat witte buitenste ballon wellicht op lekkage wijst.
[/EDIT]
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
19-1-2007 01:52
Ik vervang gewoon de lampen van beide heads (gaat hier gelukkig maar om 2 stuks)
Haal morgen nieuwe lampjes en dan eens vergelijken met in de ene head een oude en andere een nieuwe.
Zal wel een foto posten met het resultaat.

Bedankt voor de info iig!
Night06Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2004
Laatste: 22-12-2010
Berichten: 100
19-1-2007 10:56
In zo'n MSD pitje zit een klein gaatje waar een dekseltje op zit, bij een te hoge druk in de binnnenste bol met gas gaat het dekseltje eraf en komt het gas in het vacuum gedeelte. (dit kan ook gebeuren door harde stoten en andere onvoorzichtige bezigheden.
Zoals je die bij cyberdance zijn foto's (waar de buitenste bol wit/zwart is geworden)

wanneer het bolltje binnenin wit is, dan komt dat door metaal aanslag (metaal halide lampen zijn het toch? toch?) want het gebeurd ook bij de HTI-150 lampjes
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
19-1-2007 12:02
Kan ook zijn dat de lamp vaak is gestart en daarna maar kort heeft gebrand. Dan brandt het bolletje niet helemaal schoon.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
19-1-2007 16:41
shocked 8O
Net eventjes van 1 head de lamp verwisseld met een nieuw. Sodeju!
Echt belachelijk hoe groot het verschil is.

Foto maken lukt trouwens niet met de camera die ik heb, dan zie je geen verschil.

Ik zit echter nog met 1 dingetje, weet niet of het kwaad kan...
Er zijn nu philips lampen ingegaan echter zijn die iets langer dan de lampen die erin zaten.
Nu lijkt het alsof het topje van de lamp de lampbehuizing raakt. Hij gaat net dicht namelijk.
Kan dit kwaad? Of heb ik een of andere afstel mogelijkheid niet gezien waar de je hoogte van het lampje kan bepalen?
MarkyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 4-6-2010
Berichten: 124
21-1-2007 14:17
Bij alle ontladingslampen, ook MSD200/250, moet je steeds de opgegeven max. branduren van de fabrikant respecteren. Na dit max. aantal branduren zal de lamp het meestal nog wel doen maar loop je meer en meer risico op explosie van de lamp. Het glas van de lamp heeft namelijk door de grote warmteontwikkeling een structurele verandering ondergaan waardoor het bros wordt en dus gevoeliger/breekbaarder. Een geëxplodeerde ontladingslamp geeft meestal extra narigheid omdat dit het binnenwerk van het effect/scanner/moving head kan beschadigen...

Goede raad: weet je niet hoeveel branduren de lamp achter de kiezen heeft? Uit voorzorg vervangen, komt op termijn goedkoper uit.
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
22-1-2007 14:39
Nu ik dit lees, meteen maar even een vraagje.

Is het normaal dat in de HMI pitjes een korreltje zit? Het lijkt op een deeltje metaal.

Lamp doet het prima, maar voor het installeren zag ik dus dat er een korreltje in zit (dit zal bij de msr pitjes ook zijn?). Bij alle 2 de lampen welke ik vervangen heb was dit het geval.

Wie weet waar dat korreltje voor dient?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)