Forum > PC related Forum

16bit >< 24bit

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
FireballStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-9-2006
Laatste: 8-4-2007
Berichten: 1
13-9-2006 18:47
Hallo,

Ik heb een vraagje ivm een geluidskaart.
Hoor je veel verschil tussen een 16bitkaart en een 24bitkaart? Kan deze laatste ook een hoger volume decibels produceren?

Mvg
TimcooijmansStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
Berichten: 94
13-9-2006 19:02
Horen; ja misschien.
Harder geluid; nee.

16bit/24bit gaat over de kwaliteit van het geluid niet over de geluidsproductie.
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
13-9-2006 19:18
Op de eerste plaats kun je al nergens muziek krijgen in 24 bit...

Volgens mn docent computertechniek is het al erg moeilijk om een ECHTE 16 bit DAC te maken. De toleranties op de weerstanden (in de DAC) zouden dan zo klein moeten zijn dat het ding onbetaalbaar wordt. Je praat over een spanning die je in meer dan 65000 verschillende stapjes wil laten varieren tussen 0 en 1 volt. Volgens mij is die 16bit DAC die je in (goedkope) geluidskaarten tegenkomt al niet zo precies als de 16 bit doet vermoeden.

Ik weet wel bijna zeker dat je geen verschil hoort tussen een 16 of 24 bit signaal. Als je geluidskwaliteit echt zo belangrijk vindt kun je beter helemaal geen PC gebruiken. Het geluid van de hardeschijven, cpu koeler en voeding veroorzaakt al een slordige 40dB aan ruis...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
13-9-2006 19:34

Frisbee schreef:

Op de eerste plaats kun je al nergens muziek krijgen in 24 bit...
Maar als je de geluidskaart gaat gebruiken voor EIGEN registraties wordt het een ander verhaal.
Volgens mn docent computertechniek is het al erg moeilijk om een ECHTE 16 bit DAC te maken.
Je leraar leest voor uit een 10+ jaar oud boekje. De tijdsgeest heeft niet stil gestaan, 22 bits is (hoewel prijzig) te doen. 16 bits hebben de meesten nu wel onder de knie ;-)
De toleranties op de weerstanden (in de DAC) zouden dan zo klein moeten zijn dat het ding onbetaalbaar wordt.
Daarom zijn er al sinds jaar en dag DAC's die gebruik maken van zelfcalibratie (stond zelfs al in MIJN 10+ jaar oude boekje ;-).

24 bits geeft een theoretische S/N van 24 x 6,02 + een beetje (ivm goed toegepaste dithering). Er zullen wellicht bronnen zijn die deze specs ook halen (maar ik ken ze niet). 1V door een 100 Ohm weerstandje heeft volgens mij al een slechtere S/N.

Dat gezegd hebbende... Ooit werd gezegd dat je genoeg had aan 640kB in je computer. Op zich is er dus niets mis met een beetje kijken naar de toekomst. Dus: Een 16 bits kaart is prima bruikbaar (mits het een goede 16 bits kaart is), een 24 bits kaart ook (wederom mits het een goede 24 bits kaart is). Liever een goede 16 bitter dan een matige 24 bitter.

Minstens zo belangrijk is de gebruikte breedte tijdens bewerkingen. Daar is ZEKER wat te zeggen voor het gebruiken van 24 bits of meer (elke bewerking zorgt namelijk voor een afrondingsfout EN die heb je liever zitten op bit 22 dan op bit 16).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
13-9-2006 19:52

Dré schreef:

Je leraar leest voor uit een 10+ jaar oud boekje.
Haha, daar was ik al bang voor. Bedankt iig voor de info.
BEWAPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2003
Laatste: 6-11-2016
Berichten: 39
13-9-2006 22:37
Over het algemeen is 24 bit pure marketing. Het is namelijk erg lastig om een analoog circuit te designen dat voldoet aan de SN eisen van de ADC / DAC. EMC is dan zo'n lastig issue dat zelfs een clock lijn aan de andere kant van bord voor problemen kan zorgen (eventueel shielden en tussen de planes leggen kan een oplossing opleveren). Het resultaat is dan dat de 24e LSB geen waardevolle informatie bevat mits er niet gedaan wordt aan signaal reconstructie methoden welke zelfs uitkomst bieden onder het ruis niveau.

Conclusie: de designer kan beter zijn effort steken in een goed analoog design; zorgen voor goede ontkoppeling van de voeding (minder jitter), etc... Dan voor een dure 24 bits ADC/DAC. Liever een goede 16 bits ADC dan een slechte 24 bit.
KaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 9-9-2024
Berichten: 108
14-9-2006 12:05
Voor alleen het afspelen van muziek heeft een 24bits geluidskaart niet veel meerwaarde dan een goede 16bits.
Voor het opnemen/bewerken van muziek is het al snel wel nuttig.
Met vrijwel elke bewerking die je uitvoert gaat de kwaliteit iets achteruit. Het is dan erg handig als je dan wat hoger begint en later kunt downsampelen naar 16bits.
Think Different ..
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
14-9-2006 13:23
Ik zou voorzichtig zijn met harde oordelen, het ene systeem met 100 dB dynamiek / 20 kHz frqbereik kan verder heel andere (ruis-) eigenschappen hebben als het andere.

`De ruis van een weerstand van 100 ohm bij 1 V' is een absolute waarde, het gaat hier over dynamiek sorry [edit]. In de praktijk bepalen de microfoon + voorversterker wel het leeuwendeel van de signaal / ruiseigenschappen. 140 dB dynamiek haalt volgens mij geen enkele analoge bron, maar de gain structure is zelden of nooit `ideaal' (liever veilig) waardoor je al direct redelijk wat verliest.

Het analoge deel van het ontwerp van dit soort handware is zeker moeilijk, maar de producten op de markt worden, volgens mij ook door betere technologie, nog steeds beter.
Een belangrijke stap lijkt me het standaard toepassen van symmetrische verbindingen, de ADC (of DAC) kan nog zo goed zijn - als je het min of meer onmogelijk is een foutloze verbinding te maken naar het gewenste apparaat wordt (of in geval van PC's: is) dat een belangrijke bottleneck.

[edit]
Even geprobeerd na te rekenen: Een weerstand van 100 ohm produceerd bij 20 oC van 0-20 Khz een ruisspanning van SQR(4 k T R dF) = SQR (4·1.38·10-23·293·100·20000 ) = 0.17 uV.
Dat is 20 log (1 / 0.17·10-6) is -135 dB(V), het valt me nog mee, maar bij 24 bits zou je er last van kunnen hebben.
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
14-9-2006 19:27

Aart schreef:

Even geprobeerd na te rekenen: ...berekening... is -135 dB(V), het valt me nog mee, maar bij 24 bits zou je er last van kunnen hebben.
Dat ga je nooit horen. In een stille kamer waar een computer staat is het geluid van de omgeving ongeveer 40dB (soms iets minder vaak nog wel meer). Als je de muziek dan op 100dB afspeelt heb je een ruisvloer van -60dB. Een normaal luister niveau zal tussen de 80 en 90dB zijn. Dan mag je mij uitleggen wat het nut is van audio apparatuur dat een ruisvloer heeft van -135dB.

Zelfs in autoradio's zie je tegenwoordig 24bit DAC's... Dat gaat helemaal nergens over. Lekkere geluidskwaliteit zul je hebben al die herrie om je heen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
15-9-2006 09:57

Frisbee schreef:

Aart schreef:

Even geprobeerd na te rekenen: ...berekening... is -135 dB(V), het valt me nog mee, maar bij 24 bits zou je er last van kunnen hebben.
Dat ga je nooit horen.
Natuurlijk niet (daarover zijn al hele bijbels vol gepend). Waar het echter om gaat (mij in ieder geval) is om aan te geven over wat voor absurde dingen we het hebben als we bezig gaan met 24 bits (zeker als we dat soort dingen gaan "interfacen"). Een simpel 100 Ohm stopper weerstandje in de uitgang van een PERFECTE 24 bits D/A converter (voor zover die zou bestaan) zou, op kamertemperatuur, al zo'n 2 bits vernaggelen (dus je 24 bits perfecte DAC transformeren in een 22 bits apparaat ;-)

In een gemiddelde huiskamer mag je inderdaad blij zijn met een luister S/N van zo'n 60-70dB. In een studio kunnen hogere waarden gehaald worden. Maar om boven de 90dB te kunnen komen zul je EN super goede isolatie moeten gebruiken (inclusief zwevende box methoden voor de gehele studio!!!) EN behoorlijk luidruchtige bronnen moeten hebben ;-)

In een CD-Speler bijvoorbeeld (of een ander weergave apparaat dat continu z'n gehele D/A converter range kan gebruiken) is alles boven de 16 bits puur marketing. Maar bij bronnen (zeker waar er nog sprake zal zijn van bewerkingen en gebruik in gecontroleerde condities zoals studio's) is er absoluut wat voor te zeggen om wat meer bitjes te hebben. Het hadden er prima 20 kunnen zijn MAAR er is voor 24 bits gekozen omdat dit toevallig mooi past in 3 bytes ;-)

En als die 24 bits A/D converter dan 20 bits lineair is dan heb je een mooi kaartje. Er zijn echter ook 24 bits converters die amper 15 bits lineair zijn (maar ja, er staat wel 24 bits op dus het verkoopt goed ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)